plaatsing satelliet schotel etc

Alles over TV via satelliet
Plaats reactie
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

Ik ben aan het overwegen om voor satelliet te gaan. Ik heb hier totaal geen ervaring mee.
Ik zou willen bekomen dat ik in mijn XBMC htpc een DVB-S kaart installeer waarmee ik dan via XBMC / mythtv naar satelliet zenders kan kijken. Eventueel zou ik graag toegang hebben tot TV vlaanderen (dus er moet ergens een smartcard in te proppen zijn...)
Ook qua plaatsing van de schotel heb ik reeds wat artikels op internet gelezen maar eigenlijk ik blijf met wat vragen zitten. Bijv. ivm die ontvangstkoppen, iemand zei me dat een "quad" het beste is, maar als ik ga lezen lijkt dit enkel interessant te zijn als je 4 ontvangers in huis hebt? Terwijl ik er 1, maximaal 2 zou hebben.
Tot hier toe heb ik de TV Vlaanderen installatiegids gelezen omdat die wel redelijk leesbaar was voor beginners (http://www.tv-vlaanderen.be/uploadedFil ... NDEREN.pdf) vooral naar montage toe en richting van de schotelantenne. BTW heb je zoizo zo'n satellietzoeker nodig?
Dus ik wil eigenlijk een beetje op weg geraken. Zijn er UB'ers hier die ooit in dezelfde situatie hebben gezeten en misschien wat interessant links/ervaringen willen delen?
thx:)
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

fryelectro schreef:Bijv. ivm die ontvangstkoppen, iemand zei me dat een "quad" het beste is, maar als ik ga lezen lijkt dit enkel interessant te zijn als je 4 ontvangers in huis hebt? Terwijl ik er 1, maximaal 2 zou hebben.
LNB's richt je op een satelliet... op zich heeft het dus niet rechtstreeks te maken met ontvangers (onrechtstreeks dan weer wel omdat een LNB gekoppeld is aan een tuner waarvan je er meer in één ontvanger kan hebben).

Wil je dus naar meerdere sat's kijken ga je meerdere LNB's nodig hebben.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Zolang die er niet stond wist ik ook niet wat wat was hoor lnb huh waarom heb ik er 3nodig enzo.

Maar een lnb heeft in de meeste gevallen 2 of 4(quad) uitgangen: wil je op één ontvanger tegelijk kijken en iets opnemen moet je al 2 uitgangen hebben (2kabels naar één ontvanger) wil je enkel kijken kom je toe met één kabel.
Dus heb je 2 ontvangers waar je enkel kijkt kom je toe met een duo lnb, wil je op een ontvanger kijken+opnemen en kijken op de 2de heb je een quad lnb nodig.

Bij TVV heb je al minstens 2 verschillende lnbs nodig (eentje voor satellier1 19° astra1 en astra 2 op 23°) daarmee heb je nog een Engelse kanalen daarvoor moet je nog een 3de lnb bijplaatsen op 28°)

Uitrichten met zo een kompas de richting bepalen en dan beginnen zoeken door de lnbs te draaien lukt ook wel maar dat kost wel een paar uur eer alles juist zit zeker bij 3 lnbs.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 13 keer

ik heb twee jaar geleden hetzelfde geprobeerd, echter ben ik er niet in geslaagd om het allemaal aan de praat te krijgen. had problemen om de tv vlaanderen kaart te lezen en de kanalen te decrypten. het is veel gemakkelijker om een Vu+ of een Dreambox te kopen en hier mee verder te doen, 't zal je tijd besparen en de funtionaliteiten zijn hetzelfde.
als je toch voor de pc oplossing zou gaan, koop een ontvangerkaart DVB-S2 deze kan HD kanalen ontvangen en de mpeg4 kanalen een DVB-S is non HD

Er zouden plugins bestaan om via xbmc je dreambox/vu te besturen en zo te kunnen zappen en kijken naar tv. Dit heb ik in gedachten om in te toekomst een tweede tv bij te plaatsen, maar heb dit nog niet getest.

Succes!
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Plugin werkt maar half en is niet echt handig, ttz als je naar een paar kanalen wil kijken is dit te doen anders ver van wegblijven. :-)
dopke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Welke sats wil je ontvangen , hoeveel tuners ga je gebruiken ( niet ontvangers , ontvanger kan 2 tuners hebben bv ) . Daaraan moet je bepalen welke schotel en type lnb je neemt ( single , duo of quad ) . Trouwens is het verschil in prijs tussen duo en quad maar zeer klein .

Een htpc met tvv kaart is denk ik ook geen probleem , er bestaan kaart readers ( smargo , infinity , zelfs enkel E-id readers blijkbaar ) waarmee je de kaart aan je pc kan hangen . Mits de juiste softcam zal dit wel werken denk ik , maar ik gebruik het niet , dus heb er geen ervaring mee .

Ik heb hier alles zelf uitgericht met een plugin op de vu , satfinder . Als het de 1ste maal is heb je wel even wat werk , maar het is goed te doen hoor :wink: .
Afbeelding
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Ik heb sinds 3 maanden een Big Sat met 4 quad LNB's, 4 diseqc switches en een VU Plus Ultimo. Heb er nog geen moment spijt van gehad, tis precies alsof ik 10 jaar vooruit in tijd ben gegan tov die Telenet/Belgacom prullekes.
dopke
Elite Poster
Elite Poster

Die bigsat is een goede keuze , net als een wave t55/90 , zeer stevig , een triax zou ik voor 4 koppen niet nemen ivm het gewicht op die arm ( heb er zelf een ).

de ultimo is idd een geweldige decoder , en als je van tn/bgc komt val je achterover van de mogelijkheden :lol: .
Afbeelding
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt alvast voor alle reacties!
dopke schreef:Welke sats wil je ontvangen , hoeveel tuners ga je gebruiken ( niet ontvangers , ontvanger kan 2 tuners hebben bv ) . Daaraan moet je bepalen welke schotel en type lnb je neemt ( single , duo of quad ) . Trouwens is het verschil in prijs tussen duo en quad maar zeer klein .
Dit is dus een goeie vraag: welke sats zou ik best willen ontvangen? Zo veel mogelijk :p Welke zijn interessant? Welke raden jullie me aan?
TomG schreef:Ik heb sinds 3 maanden een Big Sat met 4 quad LNB's, 4 diseqc switches en een VU Plus Ultimo. Heb er nog geen moment spijt van gehad, tis precies alsof ik 10 jaar vooruit in tijd ben gegan tov die Telenet/Belgacom prullekes.

als leek: diseqc even opgezocht, is blijkbaar een communicatieprotocol om uw schotel te besturen (verdraaien?) Anyway, heb ik dit nodig?

thanks
Orange go plus
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Astra 1.2.3 & eventueel hotbird : hoe meer lnb's hoe moeilijker het uitrichten wordt.
Wanneer je 1 lnb steekt : geen disecq, wanneer je 2 lnb steekt : diseqc ab, wanneer je 3/4 lnb steekt diseqc ABCD.

Heb je dus 2 lnb's (bv. astra 1 & 2) dan jeb je 1 diseqc switch nodig.
Heb je 2 lnb's met dubbele uitgang (voor 2 tuners) dan heb je 2 diseqc switchen nodig.

De diseqc switch zorgt er dus voor dat je verschillende "satellieten" op 1 kabel krijgt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

fryelectro schreef:als leek: diseqc even opgezocht, is blijkbaar een communicatieprotocol om uw schotel te besturen (verdraaien?) Anyway, heb ik dit nodig?
Een Diseqc is eigenlijk een op afstand (door je receiver) bestuurde schakelaar (al kan het zelfs gebruikt worden voor rotors ook).

Om het misschien wat duidelijker te maken... satellieten zenden uit op zeer hoge frequenties welke door je LNB worden omgezet in één standaard frequentie die heel wat lager is. Het probleem is nu wanneer je twee (of meer) satellieten wenst te ontvangen, het resultaat van beide LNB's dezelfde frequentie is... en je dus in princiepe met twee coaxen naar aparte tuners zou moeten gaan wat niet echt flexibel is.

Door een Disecq aan je schotel z'n twee (of meer) LNB's te koppelen heb je nog maar één coax nodig naar je receiver... en kan deze op afstand aangeven welke signaal hij van welke LNB wil krijgen.

Heb je meer dan één ontvanger (niet tuner) dan is het verhaal nog complexer en gebruikt men multiswitches.
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster

thanks voor de klaar en duidelijke uitleg guys :)

Zou het aangewezen zijn om een standaard TV Vlaanderen start pakket te nemen of stel ik best zelf alles samen?
Orange go plus
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Die multi schotels van TV Vlaanderen zijn veel te klein, dus nee dat zou ik niet doen.

Reken toch op een budget van iets boven de €1000 voor wat ik hierboven opsomde.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Als je een standaard TV Vlaanderen pakket wil nemen dan denk ik dat je beter af bent met gewoon BGC/Telenet.

Satelliet neem je voor de toegevoegde waar en dan moet je er ook in investeren (voor het goedkope moet je het zeker niet doen).
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster

Neenee begrijp me niet verkeerd. Ik wil gaan voor het volledige satelliet gebeuren, ik wou gewoon weten of het een goeie zaak zou zijn om met zo'n kant en klaar pakket (schotel+toebehoren) van TV Vlaanderen te beginnen, of beter ineens "beter" materiaal koop. Dat is dus bij deze bevestigd ;)
Orange go plus
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Sinds ze in mpeg 4 versleutelen zijn die triplesat schoteltjes ondermaats, dus daar hoef je je geld niet aan te hangen....
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Als je BBC wil ontvangen neem je best een grote schotel, zeker niet die standaard TVV dingen. Die werken nu wel nog maar binnenkort gaat Astra 2 over op spot beams waardoor ze niet of veel slechter gaan werken.

Ik heb mijn schotel uitgericht mbv deze tool:

http://www.dishpointer.com/

Gewoon je adres ingeven en welke satelliet je wil op richten en hij geeft je de nodige info. Ik heb dan de schotel gewoon in die richting gezet en de signaalkwaliteit op de server gemonitored terwijl ik de schotel nauwkeuriger zette. De LNB's heb ik ook zelf uitgericht op de houder mbv de handleiding die bij de schotel zat maar in sommige winkels doen ze dit voor jou als je dat vraagt.

Ik kijk TV via XBMC, de backend is tvheadend. Dat werkt zeer goed, loopt wel af en toe vast (meestal bij VTM, vermoed iets specifiek met hun codering) maar ik heb geen tijd om mij er uitgebreid mee bezig te houden momenteel dus voorlopig is de oplossing rebooten :-) Dat is met nightly builds van een drietal maanden geleden geloof ik. Ik gebruik oscam in combinatie met een kaartlezertje van TBS. Mijn tuner is een TBS DVB-S2 kaart met 4 tuners, verbonden met 4 4-poorts diseqc-switchen, verbonden (via 16 kabels) met 4 quad-LNB's.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster

Thanks Mathy voor je bijdrage :)

Xbmc op windows of linux? Ik gebruik het nu op linux en als ik zo'n dvb-s kaart zou kopen hoop ik wel dat die goed ondersteund is onder linux.

Anyway, zijn er voordelen om het toch met zo'n VU+ te doen ipv een DVB-S kaart? Want als ik het goed begrijp werkt die externe ontvanger/decoder ook samen met Xbmc en heb je minder issues met geencodeerde zaken?
Orange go plus
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

De plugins zijn toch erg gemakkelijk (zenderlijsten,cccaminfo, epg-search, ...).
Hier staat een 78cm schotel met 4 lnb's.
Dishpointer is goed om de sattelieten te vinden, afregelen doe je toch anders.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Dit is misschien ook nog iets voor hier:
http://tweakers.net/nieuws/84141/xbmc-f ... nemen.html
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

fryelectro schreef:Neenee begrijp me niet verkeerd. Ik wil gaan voor het volledige satelliet gebeuren, ik wou gewoon weten of het een goeie zaak zou zijn om met zo'n kant en klaar pakket (schotel+toebehoren) van TV Vlaanderen te beginnen, of beter ineens "beter" materiaal koop. Dat is dus bij deze bevestigd ;)
Koop zeker NOOIT de "goedgekeurde" infrastructuur van TVVlaanderen. Ga voor aparte onderdelen. Schaf een goede ontvanger aan met ingebouwde harde schijf en vooral LINUX based, type Dreambox of VU+. Die dingen hebben standaard een ethernet aansluiting waardoor ze perfect geïntegreerd kunnen worden in je thuisnetwerk. Gewoon een IP adres toekennen en je kan je ontvanger via een webinterface ook bedienen.
Koop een schotel die voldoende groot is, voornamelijk met het oog op de spotbeam van BBC die er zit aan te komen; ik zou gaan voor 100 of 120 cm. Als je een Triax koopt, kan je daar dan een multifeedhouder op bevestigen en daar kun je dan 4 LNB's op kwijt voor de sats op 13, 19,23 en 28°
Als ik een vrij goedkope (web)winkel mag aanbevelen (heb er zelf ook materiaal gekocht): http://www.flandersdigital.be. De winkel hanteert zowat dezelfde prijzen als in Nederland. Koop je hier in België bij een andere shop, dan ben je gegarandeerd veel meer geld kwijt.
Als je vlug bent kun je daar een koopje doen. De VU+ Duo (ontvanger met twin tuner, maar zonder harde schijf staat er nu voor 339 euro. En mocht mijn Dreambox 800 het ooit begeven, dan ga ik ook voor een VU+ ontvanger.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster

Thanks Jack Daniels, dat ga ik zeker eens bekijken! Dit is het soort tips die ik zocht:)
Orange go plus
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

fryelectro schreef:Thanks Mathy voor je bijdrage :)

Xbmc op windows of linux? Ik gebruik het nu op linux en als ik zo'n dvb-s kaart zou kopen hoop ik wel dat die goed ondersteund is onder linux.
Bij mij werkt alles onder linux, mijne server draait wel op aparte hardware dan mijn xbmc.
Anyway, zijn er voordelen om het toch met zo'n VU+ te doen ipv een DVB-S kaart? Want als ik het goed begrijp werkt die externe ontvanger/decoder ook samen met Xbmc en heb je minder issues met geencodeerde zaken?
Hangt er vanaf of je zelf graag veel prutst of liever een kant-en-klare oplossing hebt...
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

flandersdigital is inderdaad top...
Bovendien zou ik ook eens kijken naar amiko alien2!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
dopke
Elite Poster
Elite Poster

http://www.shopping4satellite.com/ .

Hier vind je een duo aan 309 € , is een shop uit nevele .
Afbeelding
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Welke box raden jullie mij aan ? Heb momenteel enkele dm600 en dm800's, maar deze zijn erg traag (ram, trage cpu, bootproces, 6j oude kernels, ...). Zoek een E2 mips settop box, zowel een single als dual tuner. De single tuner zou fanless moeten zijn.
Vu duo is verouderd ?

CCcam loopt hier ook geregeld vast, ligt dat aan de cam (wil ooit eens overschakelen naar Oscam clients) ?
AnD
Elite Poster
Elite Poster

Wij hebben toen onze Vu+ Duo gekocht net over de grens in Nederland bij "Sounds and visions" en zo te zien kost die daar nu nog maar €298,95

http://www.soundsandvisions.nl/Webwinke ... D-PVR.html
dopke
Elite Poster
Elite Poster

Een duo zou ik ook niet nemen , alleen al voor de vaste onboard tuners . Een dreambox al helemaal niet vanwege de overdreven prijzen .

Effe wachten nog , staan nieuwe modellen aan te komen van vu+ , met een insteek tuner die in feite 2 tuners bevat . Zo maak je van een uno bv al een dual tuner :wink: .

Heb er net nieuwe image hier ingepleurd , met HBBtv . Werkt prima ( wel beetje traag ) op de duitse zenders ( uitzending gemist etc ) op de ultimo hier .
Afbeelding
silencer
Elite Poster
Elite Poster

@dopke: Die tuners doen er niet echt toe, usb2dvbt tuners zijn er ook.
Wat te denken over de andere niet vu modellen zoals de et9000 bvb.
dopke
Elite Poster
Elite Poster

Ik vind van wel , neem er gaat er eentje kapot , bij de ultimo en uno wissel je die dan gewoon , bij de duo kunde gelijk de handel binnen brengen voor reparatie .
Afbeelding
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Voor dag geld heb je (bijna) 2 ontvangers, ik zie het nut dus ook niet in om verwisselbare tuners te kopen (in Belgie)
AnD
Elite Poster
Elite Poster

Ik zie het nut er ook niet van in om 2 wisselbare tuners te hebben.
Hier staat ook nog een Azbox Premium HD+ met 2 verwisselbare tuners
en ik heb op die tijd dat dat ding hier staat nog nooit iets gewisseld.

In mijn ogen is het de meerkost niet waard.
dopke
Elite Poster
Elite Poster

Het moet geen meerkost zijn . Stel je hebt een uno , daar kun je dus een dualtuner van maken nbinnen kort , simpel door de tuner te vervangen .
Afbeelding
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Gebruik een usb hub en je kunt nog 5 extra tuners bij plaatsen (met o.a. dvbt).

Is de vu + Uno veel sneller dan de duo ? Processor is toch verschillend ? De et5xx en et9xxx modellen zijn geen goed alternatief ?
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Een groot nadeel (tov dm800): ze hebben allemaal een fan (niet voor in de slaapkamer).
WimmiW
Member
Member
Bedankt: 2 keer

Heb zowel een CT ET-9000 als een VU+ DUO met stille fan (op slaapkamer) en ben daar super tevreden over, zeker tov van dm800 die ik ervoor had want die werd bloedheet, was retetraag en liep om de 5 minuten vast.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Afbeelding
silencer
Elite Poster
Elite Poster

Zal een vu worden, het beveiligingsmechanisme(batterij) van de et modellen schrikt mij af, chip moet geherprogrammeerd worden bij falende batterij (komt nu nog niet zoveel voor maar toch).
dopke
Elite Poster
Elite Poster

Die fan in een vu hoor je niet ( tenzij op volle snelheid ) . Ik heb de ultimo op de slaapkamer en laat de fan uit in soft stb , box komt dan bij normale temperaturen niet boven de 35 grade uit . De duo was alvast een verademing na de dm 800 ( +400 € ) . Ik had namelijk dezelfde ervaring met dat onding als WimmeW .
Afbeelding
AnD
Elite Poster
Elite Poster

De fan van de Duo hoor je hier ook niet, dan moet je al echt met je oor tegen de box gaan liggen.
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat”