Telenet modem only, beste keuze WiFi toestel

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
YvesT
Starter Plus
Starter Plus

Voor de mensen die een modem only hebben.
Hebben jullie soms enige aanbevelingen voor een WiFi+AP toestel?

Heb er al 2 van linksys gehad, maar die dingen gaan redelijk snel kapot.
Prul van telenet wil ook niet terug hebben :P
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hier ligt een Meraki, maar dat is niet bepaald goedkoop te noemen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Tegenwoordig kom ik die naam veel tegen.

Waar koop jij die dingen?

Wat zijn de voordelen t.o.v. thuis routertje?
Everything that has a beginning has an end.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Bvb meerdere ssid's (tot 16) met elk een aparte beveiliging indien gewenst en snelheidsbeperkingen, uitgebreide stats over jouw wifi gebruik/verbruik, wifi automatisch aan/uit zetten indien gewenst, ...

http://www.meraki.com/form/demo
Even invullen, en je kan terecht op de demo pagina waar je alle mogelijkheden ziet :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Lang zitten twijfelen over een Mikrotik, uiteindelijk toch maar een simpele Dlink DIR825 gekocht, en daar OpenWRT op gezet. Fantastische router nu.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
YvesT
Starter Plus
Starter Plus

Meraki heb ik al eens van gehoord, maar nooit echt bekeken.
Prijs van zo eentje ligt nogal wat hoger dan andere merken.
Is een optie die ik misschien eens moet overwegen.

Hoe valt die Dlink DIR825 mee? Vooral kwa WiFi signaal?
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Kan ik zelf niet over klagen, nu 't staat hier ook wel laag. 14dBm (25mW). Meer heb ik niet nodig om overal goed ontvangst te hebben in huis.
Dettie
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 66 keer

ik heb een d-link dir-655 achter mijn euro docs 2.0 modem only hangen

kost niet zo heel veel, laatste nieuwe firmware erop. Gigabit, 300N wifi, overal bereik in huis
Laatst gewijzigd door Dettie 03 sep 2012, 22:02, in totaal 1 gewijzigd.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

D-link dir-855 dual band router. Voordeel is de 5Ghz band en de mogelijkheid een 2e draadloos netwerk op te stellen met een andere naam afgeschermd van je eigen netwerk.
De 5 Ghz is handig als je buren de 2.4 al goed verzadigd hebben.
Dettie
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 66 keer

Die 855 is wel een prijzig ding zo te zien ... 213€ tov dir 655 55€

dir 655 heeft ook de mogelijkheid om een 2de netwerk op te zetten incl beveiliging

geen idee wat zijn budget is , maar mogelijkheden genoeg zo te zien ...
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 49 keer

Heb hier een netgear wndr3700 staan en die is perfect voor alles en nog wat.
Is echt een super ding ism DD-wrt
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

mailracer schreef:D-link dir-855 dual band router. Voordeel is de 5Ghz band en de mogelijkheid een 2e draadloos netwerk op te stellen met een andere naam afgeschermd van je eigen netwerk.
De 5 Ghz is handig als je buren de 2.4 al goed verzadigd hebben.
die 825 is ook dualband. Werkt goed hier ;) zelf heb ik wel geen 5ghz device, dus die radio staat uit.
heezy
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Hey,

zouden jullie eens kunnen vertellen wat de reden is waarom jullie zo graag een modem-only willen hebben met daarachter eigen routers en switchen en dit vooral naar de praktijk gericht?

Alvast bedankt!
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Er zijn een aantal redenen waarom mensen een modem-only verkiezen
  1. er zijn er die absoluut geen verstand hebben van netwerken, of denken dat ze er verstand van hebben, en die kiezen een modem-only omdat ze het cool vinden (en/of hier gelezen hebben dat het beter zou zijn).
  2. Er zijn mensen die het niet zien zitten dat ze hun modem alleen via "Mijn Telenet" kan geconfigureerd worden, en/of paranoia zijn dat Telenet hun configuratie "ziet".
  3. Er zijn mensen die al een router hebben, eventueel een ingewikkeld intern netwerk, wat goed werkt en volledig geconfigureerd is. Die willen hun huidige set-up bewaren.
  4. Meer advanced gebruikers die zelf hun modem willen instellen (port forwarding enz), en die meer willen dan de beperkte instelmogelijkheden van de TN modem via "mijn Telenet"
  5. Misschein ook om een beter WiFi bereik te hebben.
  6. Last but not least waren er in het begin een aantal problemen gemeld met de TN router (vb niet werkende VoIP achter de TN router), waarvoor de enige oplossing de modem was. Ook gebruikers die servers draaien, willen liever een publiek IP dan achter een beperkt in te stellen router.
Als je tot categorie (a) of (b) behoort is er geen enkele reden om voor de modem-only te kiezen. Voor 90pct (of meer) van de gewone gebruikers is de Telenet homegatway de beste kant en klare oplossing.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Die Telenet-router is in de eerste plaats een redelijk onbekend en ongedocumenteerd merkloos toestel waarbij Telenet bovendien volledig autonoom beslist wat je ermee kán en mág doen. De Telenet-router blijft eigendom van Telenet waardoor van de ene op de andere dag functies kunnen uitgeschakeld of ingeschakeld worden.

In de praktijk zijn volgende ervaringen een reden om resoluut te kiezen voor een modem-only en een eigen Wifi-router:
- beperkte configuratiemogelijkheden via de website http://mijn.telenet.be/ die regelmatig wegens zogenaamde 'verbeteringswerken' niet beschikbaar is.
- klanten klagen over minder goed Wifi-bereik en maken daarna toch extra kosten om powerlans of een Wifi-accespoint bij te plaatsen.
- Telenet-router wordt geïnstalleerd op de plaats waar de kabel de woning binnenkomt, vaak in de kelder, gang of garage wat vanzelfsrekend niet ideaal is voor het Wifi-gebruik dat zich voornamelijk in de living afspeelt.
- bij problemen kan je alleen terecht bij de Telenet-klantendienst die vaak geen zin of kennis heeft om problemen met het thuisnetwerk op te lossen.

Ik denk dat de meeste userbasers een feilloos en robuust Wifi-thuisnetwerk nodig hebben dat in alle vrijheid kan uitgebreid en geconfigureerd worden zonder afhankelijk te zijn van hun internetprovider. Met een eigen Wifi-router is een overstap naar een andere provider ook veel eenvoudiger, het is slechts een kwestie van één netwerkkabel te verwisselen en al je toestellen blijven werken. Als je een probleem hebt, kan je terecht bij eender welke computerwinkel, op de talrijke online fora met goed gedocumenteerde topics of rechtstreeks bij de support van de fabrikant.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Ik denk dat de meeste userbasers
Ai... veralgemenen... ik zou niet durven zeggen dat Userbase een equivalent is voor mensen met netwerk ervaring. Ik denk dat we eerder kunnen veralgemenen dat 95% of meer gewoon wil dat het ding werkt... en dat doet zo'n combi modem/router nu éénmaal (maar inderdaad WIFI kan een issue zijn, maar dan zet je gewoon een extra AP).
raf1 schreef:Met een eigen Wifi-router is een overstap naar een andere provider ook veel eenvoudiger, het is slechts een kwestie van één netwerkkabel te verwisselen en al je toestellen blijven werken.
Ga je hem dan met dubbele NAT achter een BBOX hangen ? (ik weet ook wel dat je PPoE sessies kan opzeggen, maar weet iemand anders dat ?)
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”