Geen internet met één pc, verse format

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Ontheronix
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 2 keer

Mijn grootvader heeft al een jaren Telenet internet (geen pack, enkel internet).
Werkt al jaren perfect tot een paar dagen geleden, geen internet meer.
IP, subnet, DNS, gateway staan allemaal goed, toch komt er niets door.

Het vreemde is dat ik met mijn laptop wel internet heb.

Reeds de pc geformat, nog altijd het zelfde. Drivers van netwerkkaart zijn vanzelf geinstalleerd ... maar zelfs een simpele ping naar google doet niets.
Ook heb ik de router (motorola sb5001e) proberen resetten door hem 10mins zonder te stroom te zetten, maar geen succes. Weet iemand raad?
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Wat dacht je van eens een andere netwerkkaart er in te steken?
Of een andere netwerkkabel te proberen?

misschien bios instellingen eens nakijken of de netwerkkaart actief staan?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Lukt pingen naar de gateway zelf wel?
Wifi of met kabel?

Format was wel al een drastische stap :P
timofp
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Het gaat om een vaste PC met netwerkkabel neem ik aan? Kijk eens fysiek de netwerkaansluiting na, kijk vooral of alle 8 de draadjes binnen in de aansluiting nog in orde zijn. Dit is een vaker voor komend probleem bij netwerkaansluiting.
Afbeelding
Ontheronix
Pro Member
Pro Member

Ik kijk morgen de netwerkpoort eens na en probeer eens de gateway te pingen. Een andere netwerkkaart proberen (onboard nu) ga ik ook eens doen als ik hier nog ene liggen heb. Andere utp kabel zal ik ook eens proberen.
Het gaat inderdaad over een vaste pc die via utp aan de router hangt, dezelfde kabel gebruik ik om met de laptop verbinding te maken (wlan staat af).

(De format was de eerste optie omdat de pc nogal wat virussen bevatte, ik dacht dat deze mogelijk wat dll's beschadigd hadden)
rpr
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer

zoals reeds gezegd. Probeer de gateway te pingen.
Probeer een andere netwerkkaart. Gebeurd wel meer dat de onboard stuk gaat.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ontheronix schreef:Een andere netwerkkaart proberen (onboard nu) ga ik ook eens doen als ik hier nog ene liggen heb. Andere utp kabel zal ik ook eens proberen.
Als de PC een IP-adres krijgt (anders moet je eens vertellen welk precies, want het kan ook een APIPA adres zijn) dan is normaal de kaart en de kabel in orde (je testen zijn dus niet echt zinvol).
Ontheronix
Pro Member
Pro Member

Het IP was in de range van 178.x.x.x of 176.x.x.x als ik mij niet vergis, over 30mins ben ik weer 'op locatie' en weet ik meer :-)
Ik hoorde via via van iemand dat de Motorola mac adressen opslaat, en dit er maximum 2 zijn, kan dit?

edit: Het IP is 178.116.61.1, en vanop de internetloze pc krijg ik time-outs van de ping naar de gateway. Vanop een andere pc lukt een ping wel.
edit2: andere netwerkkaart ingestoken, en alles werkt weer! Kan dit nu alsnog aan de router liggen of is het sowieso de netwerkkaart die kapot was?
edit3: dikwijls beperkte verbindingsmogelijkheden
Laatst gewijzigd door Ontheronix 20 aug 2012, 11:28, in totaal 2 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

178.116.61.1 is een publiek TN IP-adres... je hebt dus GEEN router in gebruik.

Dit wil zeggen dat je maar x-aantal (afhankelijk van je abbo) publieke IP-adressen krijgt en je vermoedelijk aan deze limiet zat. Indien je je modem uitzet en dan de benodigde PC's aansluit zou dit normaal wel terug moeten werken (let wel op, het aansluiten van jou laptop voor een test kan ervoor zorgen dat een andere PC geen adres meer over heeft).

Aangezien je geen router hebt zou ik toch eens bekijken welke formule je nu hebt en bekijken wat het beste alternatief is (eventueel wijzigen naar Fibernet waarbij je een combi modem/router zal krijgen), of eventueel zelf een router aanschaffen (zo heb je meteen een firewall wat toch niet onbelangrijk is).
Ontheronix
Pro Member
Pro Member

Ah, ok dat klaart een en ander op, ik heb de motorola sb5001e een minuutje zonder stroom gezet met enkel de bewuste pc geconnecteerd, maar het mocht niet baten. Zijn er andere opties om dit te resetten?

(Een ander abbo is niet echt mogelijk gezien er normaal maar 1 pc gebruikt wordt, de laptop was maar even om te troubleshooten)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Test met een router er tussen (als het niet te ver van Sinaai is mag je hier een komen halen om te testen).
Moeten die modems niet 10 a 15 minuten zonder stroom om te resetten?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ontheronix schreef:(Een ander abbo is niet echt mogelijk gezien er normaal maar 1 pc gebruikt wordt, de laptop was maar even om te troubleshooten)
Het aantal PC's staat op zich los van het abbo... ik heb alléén het vermoeden dat het een oude formule is en ondertussen heb je misschien een beter aanbod voor minder geld. Laat dus eens weten wat abbo het is en hoeveel het je kost.
MClaeys schreef:Moeten die modems niet 10 a 15 minuten zonder stroom om te resetten?
Je kan inderdaad proberen met hem wat langer zonder stroom te zetten, of anders gewoon eens alles een dag te laten afstaan.

Wat je ook kan proberen op de PC zelf is een "ipconfig /release", even wachten en daarna een "ipconfig /renew".
Ontheronix
Pro Member
Pro Member

ipconfig /release en ipconfig /renew halen precies niets uit, misschien wacht ik niet lang genoeg?
Gisteren reeds de 10min reset geprobeerd maar geen oplossing.

Het rare is dat toen ik een andere netwerkkaart probeerde, ik even internet had.
Daarna heb ik de kabel nog eens verstoken naar de laptop, dan teruggestoken, en toen was het weer om zeep.

Het abbo veranderen naar een goedkopere optie is voor het moment niet echt prioriteit, maar ik kijk het zeker even na, merci voor de tip :-)

Ik ga de modem (Motorola spul) eens wat langer zonder elektriciteit zetten nu.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ontheronix schreef:Het rare is dat toen ik een andere netwerkkaart probeerde, ik even internet had.
Da's niet raar... da's normaal :-) De koppeling is namelijk op basis van het MAC adres van je netwerkkaart (je hebt hier toch niet aan "geprutst", je kan dit MAC adres soms namelijk aanpassen).
Ontheronix schreef:Daarna heb ik de kabel nog eens verstoken naar de laptop, dan teruggestoken, en toen was het weer om zeep.
Je laptop zal dan ook een adres reserveren voor zijn MAC adres... en daarna is misschien je aantal vrije adressen op.
Ontheronix schreef:Ik ga de modem (Motorola spul) eens wat langer zonder elektriciteit zetten nu.
Probeer dat inderdaad eens.
Ontheronix
Pro Member
Pro Member

25min zonder elektriciteit, de situatie is nog steeds dezelfde helaas.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

En die netwerkkaart staat toch op DHCP ?

Knipperen de LEDjes ervan ?
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

Heb dit ook eens gehad en kwam door een computervirus, was met niks weg te krijgen.....heb toen winsockfix moeten downloaden en laten lopen en mijn probleem was opgelost........hieronder een link.....

http://www.softpedia.com/get/Tweak/Netw ... kFix.shtml

Als het nog niet opgelost is:

Heb je geen usb dongle waarmee je bv op het internet van de buren kan, of eens testen met een AP aangesloten op de TN modem en dongle, of een draadloze router zodat je beide kan testen, bekabeld en draadloos....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Geen idee wat het allemaal doet... maar dan zou ik gewoon de standaard dingen van Windows zelf gebruiken;

"netsh int ip reset" en "netsh winsock reset"
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

...probleem was dat de standaard dingen het allemaal niet deden en met deze fix was het direct opgelost......is een soort mallware die er komt op te zeitten waardoor de netwerkkaart precies niet meer werkt....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Ontheronix
Pro Member
Pro Member

De pc is net geformat dus een virus kon het niet meer zijn.
Ondertussen heb ik het probleem kunnen oplossen (bypassen in feite) door het MAC van mijn laptop te spoofen op de desktop. (Kon in windows bij de netwerkkaart properties gewoon een ander mac ingeven :-D )
Waarschijnlijk dus toch de modem?

Ik heb gesproken over het nieuwe abbo, maarja, oude mensen en niet veel zin om te veranderen :-)

Volgens de Telenet helpdesk zou het hóógstwaarschijnlijk aan een kapotte netwerkkaart liggen :roll: Ook zei men dat je op mijntelenet kan zien of je al door u 8 IP's bent of niet, echter kon ik dat nergens terug vinden...
Laatst gewijzigd door Ontheronix 20 aug 2012, 15:32, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ontheronix schreef:Waarschijnlijk dus toch de modem?
Of de TN DHCP server... anders moet je TN eens contacteren met vermelding van het MAC adres van die PC... al vrees ik dat de mensen op de helpdesk het gewoon in Keulen gaan horen donderen.
Ontheronix schreef:Ik heb gesproken over het nieuwe abbo, maarja, oude mensen en niet veel zin om te veranderen :-)
Eerst moet je weten welk abbo men heeft en hoeveel ze hiervoor betalen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

De modem is dan precies het probleem (of Telenet zelf als zij de mac adressen opslaan en niet de modem). Reset doet hij precies niet dus in principe kan je ook met Telenet bellen. Die komen dan wel de modem vervangen of doen een volledige reset op afstand. Als de fout bij hen ligt is dit gratis.
Ontheronix
Pro Member
Pro Member

Moest het mijn installatie zijn zou ik TN nog wel eens terug durven contacteren, maar ik ga het laten zoals het is, gezien de eindgebruikers 2 oude mensen zijn die houden van rust :-D

Het abbo dat ze nu hebben is comfortnet, waar ze een 33tal euro per maand voor betalen. 50GB volume,... Een 'Basic Internet' zou al goedkoper zijn zo te zien, ik heb hen proberen aan het verstand te brengen maar ze hadden er niet veel zin in :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ontheronix schreef: 33tal euro per maand voor betalen.
Opletten dat daar per ongeluk geen kabelkost bij inzit (al denk ik dat ze die nog eens apart betalen, tenzij ze geen TV hebben).

Trouwens de specificaties zijn in het algemeen beter (niet dat oudere mensen daar wakker van liggen)... maar 12 * 8 euro is wel 96 euro per jaar... daar luisteren ze vaak veel sneller naar.
Ontheronix
Pro Member
Pro Member

Inderdaad, de kabelkost voor de analoge tv is apart en komt er nog eens bovenop.
Misschien als ze dit voorval wat vergeten zijn binnen dat en een paar weken dat ik het nog eens opwerp :-)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Als het spoofen van het macadres van de laptop werkte dan kan het idd een probleem zijn met de modem.
Weet ook dat macadressen bij netwerkkaarten horen, niet bij pcs of OS. Dus een nieuwe netwerkkaart steken zorgt voor een nieuw macadres.
Het veiligste is misschien gewoon om een goeiekoop routertje te kopen en er tussen te steken. Dan blijft de mac van de router geregistreerd en kan je verder doen wat je wil.

Het kan echter ook een modem issue zijn. Ik meen me situaties te herinneren van modems die macadressen niet goed meer registreren (of was het macadressen die geblocked werden door tn zelf?).
Enfin, routertje steken, pc en laptop aankoppelen en eens naar mekaar pingen lijkt me de eerste stap. Werkt alles dan in het lokaal netwerk kan je beginnen debuggen naar de modem en tn toe.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”