website ontwikkeling met database

Plaats reactie
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Ik hield me vroeger vaak bezig met het ontwerpen van websites, dit deed ik destijds met dreamweaver, toen nog van macromedia. Nu vele jaren later zou ik graag een simpele website willen ontwikkelen waar een database achter draait en waar gebruikers zichtzelf moeten aanmelden om toegang te verkrijgen tot deze database.

Wat kunnen jullie mij aanraden om met mijn beperkte kennis (html, css en very basic sql) zoiets in elkaar te knutselen? En welke programma's te gebruiken?
Zaken die mogelijk moeten zijn:
- Gebruikers laten inloggen met user en pass (met de nodige security)
- Acties op de database uitvoeren zoals zoeken, nieuwe records toevoegen, verwijderen

CMS portals zoals drupal, joomla zijn interesant maar doen moet ook net dat erin zitten wat ik zoek...

Graag jullie tips of advies :)
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
jan28
Premium Member
Premium Member
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 apr 2003, 12:06
Twitter: xtrshop
Locatie: Antwerpen - Wilrijk
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 47 keer
Contacteer:

ik ben een tevreden gebruiker van Wordpress, bijna alles is mogelijk, veel plugins, veel templates, veel zelfbouw mogelijk, goede ondersteuning....
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Dit zijn basistoepssingen van bijvoorbeeld php in combinatie met mysql. Geen zin om je codeerkennis een beetje uit te breiden? Er bestaan heel veel tutorials.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

joriz schreef:Wat kunnen jullie mij aanraden om met mijn beperkte kennis (html, css en very basic sql) zoiets in elkaar te knutselen? En welke programma's te gebruiken?
De typische stack hiervoor is LAMP... waarbij de twee laatste staan voor MySQL en PHP.

In princiepe kan je starten met Notepad zelfs.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

L staat voor Linux, je hebt Windowsvarianten die dan Wamp noemen.
Heel gemakkelijk, maar als je problemen hebt met zulke windows paketten, raad ik je toch aan deze afzonderlijk te installeren.

Notepad... Lang leve programmers notepad voor iedereen trouwens.
Al zijn er vast wel betere gratis tools te vinden :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hier notepad++ :)
En dikwijls gebruik van wordpress en joomla

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

De webserver installeren is geen probleem, vroeger vaak easyphp gebruikt op Windows en nu lamp op Debian.
Wat met ASP, is dit makkelijker aan te leren? (ik heb wat .net gehad op school) of is dit helemaal niet te vergelijken?
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ASP is gewoon een andere technologie... en ik denk dat de leercurve misschien wel wat stijler is.

Ik denk dat het aanbod van PHP hostings groter is... dus da's misschien ook een bepalende factor in die keuze.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Er is ook nog XAMPP (Lite). PHP is en blijft iets waar je snel mee weg bent, maar er is ook de nodige controverse rond. Als je zin hebt in iets moderner, kijk dan eens naar Python en/of Ruby.

Programmeren in het algemeen kan je hier opfrissen: http://www.noexcuselist.com/
Afbeelding
Gebruikersavatar
robtje
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 sep 2012, 11:42
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer

Ik heb websites / toepassingen ontwikkeld in zowel PHP als ASP (beiden niet op school geleerd maar wel via zelfstudie en via mijn job). Uiteindelijk draagt PHP toch mijn voorkeur weg. Veel meer voorbeeldcodes online te vinden en er zijn ook tal van goede community's waar je terecht kan met al je vragen.

Je hebt al Dreamweaver op je computer staan, daarmee kan je direct aan de slag... maar zoals reeds eerder gezegd zijn er ook tal van andere (gratis) alternatieven dat je kan gebruiken om te beginnen programmeren.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Euh... Je wil enkel een database beheren waarbij mensen rechtstreeks toegang hebben tot de database? Of moet er ook een mooie front-end opkleven? Mij is het niet helemaal duidelijk uit je bericht. Als je het eerste bedoelt kan je gewoon phpMyAdmin opzetten met publieke logins. Als je het tweede bedoelt zijn er al de nodige suggesties gemaakt. Deze vraag is ook al honderden keren beantwoord op tinternet.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Plaats reactie

Terug naar “Development”