printer in netwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
seppe
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 12 keer

ik heb zopas een nieuwe modem(fritz!box WLAN 7360) gekocht/geïnstalleerd omdat ik ook een laptop in huis heb. Via deze modem(usb) is er een printer aangesloten(hp psc 1350 all-in-one), maar met m'n desktop kan ik de printer niet aan de praat krijgen(laptop geen probleem, draadloos internet en printen).
Desktop is met aangesloten aan LAN poort 1 met netwerkkabeltje(beste en snelste verbinding)
Kan ik die printer misschien bereiken via de draadloze netwerkkaart die in de desktop zit? Maar toch gewoon online dingen(mailen, internet enz.) via het netwerkkabeltje, aangezien dit de beste en snelste verbinding is

Ik ken niet veel dat netwerkgedoe, eerlijk gezegd....
Razornord
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 18 keer

Kan je eens zeggen op welk OS de desktop draait? Heb je de desktop de printer al laten zoeken in het configuratiescherm (windows 7) en zo ja, wat is dan het resultaat? Drivers eventueel geïnstalleerd?
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 683 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

bedraad of draadloos zou geen verschil mogen geven.
Heb je op de desktop het usb-tooltje van AVM geinstalleerd? Staat dat tooltje op de laptop ingesteld op 'auto-connect'? Zoniet, zal de printer enkel beschikbaar zijn op de laptop.
Ik heb zelf een DYMO labelprinter aan de usb-poort van een fritzbox hangen. Het werkt perfect, maar installatie op een nieuwe pc is altijd wel wat uitzoeken.
seppe
Pro Member
Pro Member

Razornord schreef:Kan je eens zeggen op welk OS de desktop draait? Heb je de desktop de printer al laten zoeken in het configuratiescherm (windows 7) en zo ja, wat is dan het resultaat? Drivers eventueel geïnstalleerd?
vraag 1: windows 7 (op beide trouwens)
vraag 2: hij vindt inderdaad printer, maar die printer heeft altijd rechtstreeks via usb aan desktop gehangen, dus ik denk dat de pc nog steeds printer ziet via usb poort...
seppe
Pro Member
Pro Member

johcla schreef:bedraad of draadloos zou geen verschil mogen geven.
Heb je op de desktop het usb-tooltje van AVM geinstalleerd? Staat dat tooltje op de laptop ingesteld op 'auto-connect'? Zoniet, zal de printer enkel beschikbaar zijn op de laptop.
Ik heb zelf een DYMO labelprinter aan de usb-poort van een fritzbox hangen. Het werkt perfect, maar installatie op een nieuwe pc is altijd wel wat uitzoeken.
Heb ik ondertussen ook geïnstalleerd(en werkt), maar ik dacht: pc heeft draadloze netwerkkaart-dus zou ik zo die printer toch kunnen bereiken. Niet? maar ik wil wel online blijven gaan via de gewone netwerkkabelaansluiting.

Voor alle duidelijkheid: modem fritz!box fon Wlan 7360 waaraan printer via usb aangesloten(er is ook een externe hdd aansloten aan andere usb poort van modem)

Mijne motto is: Waarom makkelijk doen als moeilijk ook kan :-D
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

seppe schreef: vraag 2: hij vindt inderdaad printer, maar die printer heeft altijd rechtstreeks via usb aan desktop gehangen, dus ik denk dat de pc nog steeds printer ziet via usb poort...
Wat je ook kan proberen:
  • - Ga naar de eigenschappen van deze printer (die er al staat via usb).
    - Ga naar "Poorten" en maak een nieuwe poort aan (TCP/IP port op 192.168.178.1) - indien deze niet reeds bestaat.
    - Link de printer aan deze poort.
Ik ben geen voorstander van het FritzBox USB tooltje:
  • - Met deze tool maak je een fictieve USB poort op iedere PC
    - Alles wat je aan de FritzBox aansluit verschijnt als een "nieuw USB apparaat" op deze PC's, en kan je installeren als een USB apparaat.
Maar er zijn nadelen:
  • - Dit USB emulatie tooltje verbruikt resources (kan zelfs je pc vertragen)
    - Je kan maar vanaf één PC gelijktijdig printen. Je moet de verbinding verbreken (op PC1) als je op PC2 wil printen
Als je maar 2 PC's hebt, is dit nog te overzien. Maar als er véél Pc's in je netwerk zitten, zoek dan maar eens uit welke PC de USB poort bezet houdt :(. Als je die gewoon installeert als netwerk printer (op 192.168.178.1) kunnen alle PC's gelijktijdig printen (komen in de print queu)
seppe schreef:maar ik dacht: pc heeft draadloze netwerkkaart-dus zou ik zo die printer toch kunnen bereiken. Niet? .
Als je de printer installeert zoals hierboven beschreven, zal je zowel via de netwerkakbel en ook draadloos kunnen printen (beide zitten in hetzelfde LAN ... tenzij je draadlooos verbindt via het "gast" WLAN).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
seppe
Pro Member
Pro Member

Wat je ook kan proberen:
- Ga naar de eigenschappen van deze printer (die er al staat via usb).
- Ga naar "Poorten" en maak een nieuwe poort aan (TCP/IP port op 192.168.178.1) - indien deze niet reeds bestaat.
- Link de printer aan deze poort.
Heb ik geprobeert: het werkt niet goed, de printer begint te printen maar na een tijdje stopt die en geeft een foutmelding. Ik ga hierbij het geëxperimenteer met de printer laten. Het usb tooltje doet het voor mij goed genoeg(is voor huiselijk gebruik, weinig printen)

Maar er zijn nadelen:
- Dit USB emulatie tooltje verbruikt resources (kan zelfs je pc vertragen)
- Je kan maar vanaf één PC gelijktijdig printen. Je moet de verbinding verbreken (op PC1) als je op PC2 wil printen
-Ik merk er eigenlijk niets van, van dit tooltje zowel op pc als op laptop niet....
-Dit gaat toch automatisch; als ik iets wil afprinten via laptop maakt het tooltje de verbinding met printer en sluit daarna deze verbinding gewoon terug af zodat ik met de pc terug kan printen(en ongekeerd). Voor mij persoonlijk is dit geen probleem, maar als men dit voor kantoor of drukkere netwerken gaat gebruiken kan ik er inkomen dat niet zo handig is. Dan zal dit volgens mij beter met een nieuwe netwerkprinter werken: dan heb je volgens mij dat tooltje ook niet nodig denk ik...

Toch bedankt voor de reply

tot het volgende probleem/issue :wink:
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

seppe schreef:
Maar er zijn nadelen:
-Ik merk er eigenlijk niets van, van dit tooltje zowel op pc als op laptop niet....
-Dit gaat toch automatisch; als ik iets wil afprinten via laptop maakt het tooltje de verbinding met printer en sluit daarna deze verbinding gewoon terug af zodat ik met de pc terug kan printen(en ongekeerd).
Dat is goed nieuws, en werkbaar (waarschijnlijk hebben ze de tool verbeterd sinds ik die eens getest heb).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”