Ik zit de laatste dagen nogal veel bij mijn vriendin thuis, hoewel het maar een kleine 3Km van hier is (ik op de grens Sinaai/Lokeren/Waasmunster, zij op de grens Waasmunster/Sinaai/Belsele) heeft ze daar geen VDSL2 beschikbaar. De snelheid ligt dus op 10M/512k. De laatste dagen zijn er echter dikwijls problemen, de router valt uit, de ADSL line status springt om TRAINING en de 2 buitenste lampjes (wifi en dsl) branden alleen maar. Het zou kunnen dat hij daar vanzelf uit schiet, maar de zoon des huizes heeft dat geduld niet (want die wil de hele tijd online gamen) en herstart te router dan gewoon. Dit helpt gewoonlijk wel even, maar niet erg lang.
Soms is het verschillende keren per uur, andere keren is het enkele uren zonder problemen.
Wat zijn de mogelijke oorzaken en mogelijke oplossingen? Aangezien de ouders op reis zijn kan ik het toestel niet gewoon resetten want ik heb de login gegevens niet.
ADSL line status: TRAINING
Heb een gelijkaardig probleem ook gehad een paar weken terug toen het EK nog bezig was. Wel VDSL2 hier, maar het kwam ook regelmatig op TRAINING te staan, waardoor BelgacomTV toch een minuut of 2 niet bereikbaar was. Heb toen gewoon via chat gevraagd wat het probleem was. Ze wisten het niet direct, maar zagen wel dat de verbinding regelmatig wegviel, volgende dag stond er een technieker aan de deur. ( Ik was zelf niet thuis, maar volgens mijn zus heeft die een kabel vervangen.)
- xenne
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
- Bedankt: 141 keer
kan diverse oorzaken hebben natuurlijk... heb je al gekeken naar de lijnwaarden via http://192.168.1.1/ , als Noise Margin onder de 6db zakt krijg je disconnects
misschien eens een lijntest proberen op de site van belgacom of bellen.....
misschien eens een lijntest proberen op de site van belgacom of bellen.....
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
- MClaeys
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
De lijntest is via Eservice en dat hebben Scarlet klanten niet
Het is inderdaad gewoon met de Scarlet box. Ik zal deze middag als ik er terug ben eens kijken wat de lijnwaarden zijn. Een andere modem is momenteel niet beschikbaar en aangezien de ouders op reis zijn kan ik moeilijk in hun plaats beslissen dat er een ander model moet komen
Alvast bedankt voor de tips, vanmiddag een update met de lijnwaarden (en als ik tijd heb zal ik een lijntest aanvragen via de Scarlet chat)

-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 26 keer
Een 10M/512k ADSL2+ profiel bestaat niet. ADSL2+ profielen zijn normaal 4.6M, 9M en 12M.MClaeys schreef:De snelheid ligt dus op 10M/512k. De laatste dagen zijn er echter dikwijls problemen, de router valt uit, de ADSL line status springt om TRAINING en de 2 buitenste lampjes (wifi en dsl) branden alleen maar.
Ze hebben jouw waarschijnlijk (ten onrechte) op 12M gezet, en de lijn kan dit niet aan. Je modem gaat dus automatisch op een lagere snelheid (namelijk de hoogste snelheid die de lijn aankan, met een SNR van 6dB). Resultaat is een onstabiele lijn.
Een lijn die maar 10M aankan, zou dus beter op een 9M profiel gezet worden. De snelheid zal iets minder zijn, maar de stabiliteit zoveel beter. Dit kan je via de Helpdesk laten doen.
Voor "gaming schoonbroer" zal ook een iets tragere, maar perfect stabiele lijn, een grote verbetering zijn.
Als de kat van huis is dansen de muizenMClaeys schreef: Ik zit de laatste dagen nogal veel bij mijn vriendin thuis ....
... Aangezien de ouders op reis zijn

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- eddyfr
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Een snelle oplossing is telnetten naar de router en de SNR margin target aanpassen van 6dB naar 9dB. Zodat de lijn stabieler is.
Iets in den aard van:
adsl configure –-snr 150 (150% = 9dB)
adsl configure –-snr 100 (100% = 6dB)
Iets in den aard van:
adsl configure –-snr 150 (150% = 9dB)
adsl configure –-snr 100 (100% = 6dB)
ISP: Telenet Giga Internet
MOBILE: Proximus Mobile Maxi
MOBILE: Proximus Mobile Maxi
- MClaeys
- Elite Poster
De lijnwaarden uit de modem:
Kzal de lijnnummer al in pm sturen 
Ik had me vergist met het profiel en wat de website lijntest.be gaf, die gaf 10Mbps/512Kbps. De lijn was ook tot voor kort best wel stabiel (toch geen uitval).
De ouders weten ervan dat ik hier blijf
zolang ik wat in het huishouden meehelp. Oefening voor later 
Zonet van de gamende zoon ook gehoord dat hij deze middag nog geen last heeft gehad van disconnects, geen idee hoever hij er op gelet heeft weliswaar, nie elke game is online.
Code: Selecteer alles
ADSL line status SHOWTIME
ADSL standard G992_5_A
Upstream rate 637 Kb/s (Intlv[LP0])
Downstream rate 11997 Kb/s (Intlv[LP0])
Attenuation Near End: 20.2 (dB)
Far End: 6.3 (dB)
SNR margin Near End: 17 (dB)
Far End: 19 (dB)
HEC count 5574
Firmware 0x1214051b
15 min ES counter 0
CRC errors 373
1 day ES counter 0

Ik had me vergist met het profiel en wat de website lijntest.be gaf, die gaf 10Mbps/512Kbps. De lijn was ook tot voor kort best wel stabiel (toch geen uitval).
De ouders weten ervan dat ik hier blijf

Zonet van de gamende zoon ook gehoord dat hij deze middag nog geen last heeft gehad van disconnects, geen idee hoever hij er op gelet heeft weliswaar, nie elke game is online.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 35 keer
Net meting gedaan. Ik krijg iets positievere waarden die jij net hebt gepost.
Het koper is zeker in orde.
Ik zie ook dat er syncro verlies is telkens aan de kant van de modem (upstream) vanaf 03/07.
Dus ik raad u toch aan om eens met een andere modem te testen voor een week. Da hoeft geen sagem te zijn maar een simple adsl2+ modem.

Ik zie ook dat er syncro verlies is telkens aan de kant van de modem (upstream) vanaf 03/07.
Dus ik raad u toch aan om eens met een andere modem te testen voor een week. Da hoeft geen sagem te zijn maar een simple adsl2+ modem.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
Is mischien het internetverbruik door je aanwezigheid drastisch gestegen ?
Vele connecties enz. zouden mischien de modem te warm laten worden waardoor die onstabiel begint te worden. Of zijn er connecties gewijzigd (ontbrekende splitter etc.) ?

Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
- MClaeys
- Elite Poster
Hmm, hij staat eigenlijk totaal niet warm, tegenover de mijne thuis
Maar het verbruik is inderdaad wel gestegen
, maar niet veel want ik download bewust niks hier.
Ik heb zelf enkel nog zo een Philips modem met zo een blauw deksel, maar dan werkt de telefoon niet meer
men Bbox staat al bij een kameraad omdat hun router brak was
Tis ook maar voor een jaarke want volgens de site van lijntest.be zou op 1 januari 2013 hier eindelijk vdsl2 komen
Ik hoop dat de vader er veel last van heeft als hij terug is van op reis, als hij er last van heeft dan gaat de beslissing voor een nieuwe router plots veel sneller

Ik heb zelf enkel nog zo een Philips modem met zo een blauw deksel, maar dan werkt de telefoon niet meer

Ik hoop dat de vader er veel last van heeft als hij terug is van op reis, als hij er last van heeft dan gaat de beslissing voor een nieuwe router plots veel sneller