Korting voor Belgacom, te betalen door mij

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Een maand voor ik ontdekte dat Belgacom zichzelf 1 eurocent per klant rijker maakt, had ik een andere frats met hun facturatiedienst. Ik licht heel het verhaal even toe.

Tot half april had Belgacom een serieuze promotie lopen nav de wijziging van de analoge zenders die Telenet op de kabel aanbood. Wij hadden voordien TV via DVB-T, maar soms wilde ik ook BBC kijken (Top Gear) en die is niet te krijgen via DVB-T.
Wij hadden al een duo-pack: internet + telefoon. Voor dat pack betaalden we elke maand €45,47.

Sinds begin april hadden we ook VDSL2 gekregen en werd mijn internetsnelheid (in realiteit) verhoogt van 9Mbps naar 15Mbps. Aangezien wij zelden TV kijken, maar wel BBC misten, is het snelheidsverlies tijdens het TV-kijken voor ons geen probleem.

Het nieuwe pack (internet + telefoon + TV) kost normaal €55,32.
Gedurende 4 maanden kregen we de televisie gratis: €39,89 gedurende 4 maanden
Als de bestelling online geplaatst werd, kregen we nog eens €50 korting, gespreid over 10 maanden.

Ik heb de bestelling geplaatst op 04/04/2012 's avonds ergens.
Er was met de online bestelling iets misgelopen, waardoor mijn aanvraag pas behandeld is op 12/04 ofzoiets (daar heb ik geen documenten van). Uiteindelijk heb ik mijn decoder gekregen op 26/04 en werd TV actief op 28/04 (getest en ok).

Belgacom stuurt de facturen altijd op voorhand: op 01/04 word je verzocht de abonnementsprijs van de maand april te betalen en het verbruik van de maand maart. Zodoende kreeg ik op 04/05 een factuur voor het abonnement dat ik had voor de maand mei, aangevuld met het verbruik van de maand april.

Gek genoeg kreeg ik nog een factuur van €45,47.
Ik belde daarvoor op 04/05. Waarom krijg ik nog een factuur van €45,47 als ik toch al TV heb (alle toestellen ontvangen, alles werkt, ...). De verklaring was dat de facturen opgesteld werden vóór mijn TV actief was, en dus was dat niet mee in rekening gebracht. Ik werd verzocht de factuur toch te betalen, dat zou wel rechtgezet worden met de volgende factuur.

Een maand later de nieuwe factuur, van juni.
Totaal bedrag: 42,56.
Niet: €34,89 (nieuw pack)
Niet: €45,47 (oud pack)

Op het overzichtsblad staat volgende detail:
Abonnement: €34,89 (correct, incl dubbele promo)
Verbruik: €7,66
Totaal: €42,56

Heel nieuwsgierig gaan kijken wat er bij verbruik dan wel staat. Ik kon niet geloven dat we voor €7,66 gebeld hadden buiten de daluren.
Verbruik:
- Telefoonlijn
Weekdagen 8-17u naar mobiele netwerken: €0,50
- Diversen
Kortingen
Pack Internet + telefoon, regeling inzage opzegging: €7,16 (periode: 04/05 > 31/05)

Iemand zal inderdaad naar een GSM gebeld hebben tijdens de piekuren.
Maar dan? Ik word voor dik €7 een promotie aangerekend?

Ik bel naar de klantendienst, om uitleg te krijgen over die "korting".
Even voor de volledigheid: ikzelf heb al vaker naar de klantendienst van Belgacom gebeld. Ik heb een lijn gehad in Leuven (als student) en daar liep bij de aansluiting vanalles mis en nadien bij de eerste facuren ook. Nadien heb ik DSL signaal laten overzetten naar een nieuwe lijn waar ik nu woon, Heist-op-den-Berg. Technisch liep dat ook niet van een leien dakje en de facturen klopten de eerste maanden ook niet.
Mijn ervaring bij Belgacom is dat er wel vaker iets misloopt, maar de klantendienst is vriendelijk en op het einde van de rit klopt wat ik heb moeten betalen met wat er overeengekomen was te betalen. De mensen van de klantendienst zijn ook altijd vriendelijk, geduldig, beleefd, ... Daar geen kwaad woord over.

Tot begin juni. Ik belde 's ochtends vroeg, exact 8u. De persoon die me toen te woord gestaan heeft, was zeker met het verkeerde been uit bed gestapt. Toen ik na het vruchteloze gesprek, heb ingehangen, had ik eerder het gevoel met Telenet gebeld te hebben, dan met Belgacom*.
's Avonds heb ik nog eens geprobeerd, toen had ik iemand aan de lijn die, begrijpelijk, van mijn factuur ook niets begreep. Ze ging een ticket aanmaken en het doorgeven, ik veronderstel aan 2nd of 3rd line support. De factuur moest ik niet betalen. Tegen dat de expert er naar gekeken had, ging ik een bericht krijgen.
Een week later (12/06) kreeg ik een brief waarin stond dat Belgacom een ticket had aangemaakt op mijn klantennummer. Ik ging binnen de 10 dagen antwoord krijgen.
Ik heb nooit antwoord gekregen.

De maand nadien, begin juli, kreeg ik een factuur waarbij €34,89 + 0,00 = €34,90.
Omdat ik zoiets nooit gezien had in de lessen Wiskunde, niet in de basisschool en niet in de hogere jaren, belde ik toch maar eens met de klantendienst. Over dat gesprek ga ik niet uitwijden, maar de mevrouw in kwestie meldde me langs haar neus weg dat die klacht ook al afgerond was.
Daarvan schrok ik. Ik had geen bericht gekregen dat mijn "klacht" (eigenlijk verzoek tot uitleg) behandeld was geweest en dat er een 'uitspraak' was geweest. Omdat die avond e-Services niet werkte, kon ik dat niet nagaan.

's Ochtends de dag later werkte e-Services wel en wat bleek? De klacht was inderdaad afgesloten. Helaas stond er geen commentaar bij. Niet wat mijn klacht dan wel geweest was, niet wat het antwoord van de expert was.
Iets later die ochtend heb ik dan gebeld naar de klantendienst, weeral :), om te vragen wat het verdict van de expert was. De vervaldatum van die factuur was 25/06 en het was ondertussen al 06/07. Ik zag al verwijlintresten, aanmaningsgfacturen, gerechtsdeurwaarders, ... in colonne de straat inrijden... De vrouw die ik toen aan de lijn kreeg wist me te melden dat er nog geen aanmaningen verstuurd waren. Goed nieuws. Ze wist ook te melden dat de expert geoordeeld had dat de factuur wel klopte. Slecht nieuws.

Tot en met 28/04 18u heb ik enkel internet+telefoon gehad aan €45,47.
Vanaf 28/04 18u heb ik enkel internet+telefoon+TV gehad aan €34,89.

Het is me nog steeds een raadsel hoe Belgacom aan de €7,16 aan kortingen komt die ik moet terugbetalen, over eender welke periode. De personen van de klantendienst zeiden iets in de stijl van kortingen die me onterecht zijn toegekend, maar kwamen ook niet verder. Ik heb nooit de kans gehad (gekregen) om met de expert erover te praten.

Kan iemand uitleggen waarom ik voor de maand mei plots €45,47 (factuur van begin mei) + €7,16 (onterechte korting aangekerend op de factuur van begin juni) moet betalen?

*
Ik heb mijn moeder, mijn vader en mijn schoonvader overtuigd om ook Belgacom 3play te pakken wegens technisch dik oké, goede klantendienst en aanvaardbare prijzen. Voor alle 3 heb ik Telenet opgezegd. De onzin en de dreigementen die ze daar aan de telefoon uiten, daar kan de maffia nog wat van leren. Echt hallucinant :).
Toen ik mijn Telenet-abonnement in Leuven (Telenet had UPC opgekocht) ging opzeggen, had ik een soortgelijke ervaring. Zo vriendelijk de Belgacom-klantendienst, zo ruw die van Telenet.
Bijlagen
factuur juni detail1.gif
(45.58 KiB) Nog niet gedownload
factuur juni totaal.gif
(11.07 KiB) Nog niet gedownload
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Bij het eerste bericht kon ik maar 2 bijlages voegen.
Hier het detail met de korting die ik ergens teveel heb gekregen, maar ik weet niet waar:)
Bijlagen
factuur juni detail2.gif
(32.88 KiB) Nog niet gedownload
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

't Is maar een vraagje, maar hoe verwacht je nu dat wij je kunnen helpen? Wij hebben geen inzage in je contracten etc.
Ik zou niet meer bellen naar de klantendienst maar gewoon je paperassen nemen en naar het dichtste Belgacom Center gaan. En daar blijven tot je alle info hebt gehad die je wou. Mijn persoonlijke ervaring is dat ze daar wat meer kennis hebben (en dikwijls vriendelijker) dan de telefonisten.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Contract vroeger:
Internet Comfort + Classic line in een pack -> €45,47
(sinds oktober 2009 of 2010 ofzoiets)

Contract nu:
Internet comfort + Classic line + TV Comfort -> €55,32 basis, dubbele promo

Mijn vraag is: is er hier iemand die begrijpt, of me kan uitleggen waarom ik plots €7,16 extra moet betalen
yama
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 5 keer

is het niet omdat ge nu tv erbij hebt?
Afbeelding
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Het pack zonder TV kost me €45,47 per maand, dat had ik al betaald voor de maand mei.
In de maand mei had ik echter een pack mét TV en dat kostte (de eerste 4 maanden) maar €34,89

Aangezien ik al €45,47 had betaald, had ik eerder verwacht om +/- €10 terug te krijgen (45,47 - 34,89)
Proximus
ISP Official
ISP Official
Twitter: proximus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 106 keer
Contacteer:

Beste heist_175,

Op de factuur van mei (abo.geld 1/5 - 31/5) betaalde u voor uw duopack internet comfort en telefonie 45,47 euro. Voor deze (volledige) maand genoot u op deze factuur een korting van 8,22 euro. In de loop van de maand mei (vanaf 5/5) veranderde u uw duopack naar een triopack met tv. Vanaf 5/5 kreeg u de korting voor dit triopack; vandaar wordt de korting voor uw duopack vanaf 5/5 - 31/5 (7,16 euro), die u op de vorige factuur reeds ontvangen had, teruggevorderd.

Met vriendelijke groeten,

Eva
Vragen over Proximus? Bezoek ons Online helpcenter.
Meer info over de medewerkers van het Proximus forum? Bezoek de webpagina.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Beste Eva,

Ik ben ontzettend blij dat iemand van Belgacom de moeite getroost mij uit te leggen waar het verschil vandaan komt.
Ik heb het 3 keer geprobeerd aan de telefoon, maar ik denk dat in deze een email/chat/messageboard achtige omgeving interessanter is dan een telefoongesprek.

Ik heb echter maar 2 producten gehad bij jullie: een product A (internet + telefoon) voor €45,47 en een product B (internet + telefoon + TV) voor (tijdelijk) €34,89.
Voor de periode mei heb ik €45,47 betaald voor product A. Achteraf werd gezegd: oei, je had eigenlijk al product B. Ik verwachtte dus dat ik het verschil tussen product A en product B terugkrijg (€10,58) pro rata het aantal dagen dat ik in mei product A dan wel product B had.

Nog anders gezegd: ik betaalde reeds €45,47 voor de maand mei. Dat was onterecht. Ik zou dus een creditnota moeten krijgen voor €45,47 en nadien de correcte factuur van €34,89.

Nog anders gezegd, met de facturen van mei en juni erbij, zal u dat kunnen constateren:
Voor de periode in mei, wordt de pack korting "internet + telefoon" bijna volledig teruggenomen (vandaar die €7,16). Maar de korting op het pack "internet + telefoon + TV" heb ik maar gekregen voor 1 maand (01/06 > 30/06).
Waarom wordt er voor de maand mei geen pack korting toegekend, hoewel ik wel een pack had?
Let ook op: de decoder en het TV abonnement betaal ik wel vanaf begin mei, maar de korting op het pack krijg ik niet?!

Linksom of rechtsom, Belgacom heeft me teveel gefactureerd.

Mvg en nogmaals bedankt om te reageren.
Proximus
ISP Official
ISP Official
Twitter: proximus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 106 keer
Contacteer:

Beste heist_175,

Kan u mij via privé-bericht uw gegevens (naam , klantennr, telefoonnr, contactnr) even doorsturen?

Ik kijk het dan even in detail na in onze systemen.

Met vriendelijke groeten,

Eva
Vragen over Proximus? Bezoek ons Online helpcenter.
Meer info over de medewerkers van het Proximus forum? Bezoek de webpagina.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

PM is verzonden.
Bedankt om dit voor me te bekijken.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb enkele dagen geleden telefoon gekregen van Belgacom, maar ik zat in een meeting, dus de persoon in kwestie heeft iets ingesproken op mijn voicemail.
Hij beloofde me een creditnota op te stellen. Vandaag heb ik ook gezien dat de creditnota in mindering is gebracht van de nog openstaande factuur.

Ik wil hierbij Eva bedanken om dit alsnog voor mij op te lossen!
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”