Grouwels wil QWERTY-toetsenborden in Vlaanderen

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
Spock
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Krijgt de taalstrijd in België een staartje? Vlaams en Brussels parlementslid Brigitte Grouwels (CD&V) wil dat Vlaanderen investeert in QWERTY-klavieren voor computers en schrijfmachines. Ze stelde vrijdagavond daarover in het Vlaams Parlement een vraag aan Vlaams minister voor e-government Patricia Ceyssens (VLD).

Het komt, volgens Grouwels, de Vlamingen niet ten goede dat ze gebruik maken van een AZERTY-toetsenbord. "AZERTY is bedoeld voor de Franstalige wereld", verklaart het Vlaams parlementslid. "Waarom zouden Vlamingen niet overschakelen naar QWERTY. Nederlanders gebruiken al jaren dit type toetsenbord. Daarom... Qwerty is veel Vlaamser. "

Minister Ceyssens vindt de vraag van Grouwels een "gekke vraag". Volgens haar kan de overheid niemand opleggen met een bepaald klavier te werken. Benieuwd hoe het Waalse Gewest hierop reageert.

Bron: Radio 1
Laatst gewijzigd door Spock 18 apr 2004, 06:32, in totaal 1 gewijzigd.
Spock
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Nog wat extra info betreffende het aantal Vlamingen dat zou moeten overschakelen naar QWERTY. Stond in Het Laatste Nieuws te lezen:

Voor het eerst telt Vlaanderen meer dan 6 miljoen inwoners. Dat blijkt uit cijfers van het Nationaal Instituut voor Statistiek (NIS). Volgens de meest recente telling uit juli 2003 zijn er 10.372.467 Belgen, 16.625 meer dan de vorige telling een half jaar eerder.

In Vlaanderen werd de grootste toename genoteerd, namelijk een stijging van 7.798 tot 6.003.351 inwoners. Ons land telt 26.933 meer vrouwen dan mannen. Dat onevenwicht is groter in Vlaanderen.

Dat wordt Big Business !
Laatst gewijzigd door Spock 17 apr 2004, 14:03, in totaal 1 gewijzigd.
aikon
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Waar gaat het toch naartoe, we hebben nu een goede standaard!

Doch ikzelf werk liever met qwerty , maar ik kan vlot typen op beide.
Ach iedereen kiest gewoon voor zichzelf :)
su root
vscomp
Plus Member
Plus Member

Doe me dat niet aan :p Al die jaren dactylo op een Azerty toetsenbord voor niets , dat ze maar mooi verder dromen daar!
Ik vind azerty gewoon makkelijker in gebruik (wellicht ook omdat we daar al jaren met werken) Gewoon belachelijk voorstel.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Azóooo.... Hè!?! Allé nu, hoe kàn dat nu?

Typ dat maar es op qwerty, da's niet te doen :)
Lion
Pro Member
Pro Member

Daar stoppen politiekers hun tijd in met onzinnige dingen
Der zijn er veel teveel van dat soort, dus zoeken ze iets om op te vallen :wink:
Gamers en programeurs gebruiken gemakkelijk Querty
anderzijds voor tekstverwerking is het gemakkelijker met azerty
Dit als info
Tae
Premium Member
Premium Member

Wat een belachelijk voorstel als je het mij vraagt en daar betalen wij al ons belasting geld aan om die onozele onnuttige zaken :x

Dan kunnen better ineens Belgie in twee landen scheiden als je het mij vraagt ;)
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Geen goed idee! :eek: Naar mijn mening hebben de meeste Belgen wel andere zorgen.

Ergens een fabriekje staan voor qwerty toesenborden? :-D

Laat de mensen maar zelf beslissen of zij azerty of qwerty willen gebruiken. :wink:
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 18 apr 2004, 06:08, in totaal 1 gewijzigd.
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

Titel is verkeerd, het is niet de minister, maar een parlementslid ...
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Typisch, die mensen die in België in de politiek zitten kunnen geen fatsoenlijke voorstellen doen, altijd dingen waar de mensen (de burgers) niets aan hebben. Het zijn gewoon allemaal showmensen die in de politiek zitten.
bubbs
Pro Member
Pro Member

Heb indertijd nog in Azerty leren typen, maar ben aantal jaren geleden overgeschakeld op qwerty...

Moet zeggen dat het wel makkelijker werkt, eenmaal je eraan gewend bent, maar ofdat een minister of parlementslid zich hiermee moet bemoeien????

Nu ja, het maakt nog altijd meer zin dan die uitspraken van Spritit-parlementslid Lambert dat kleurenprinters standaard in kleur afdrukken. :smash2:
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Persoonlijk denk ik dat zoiets geen slechte zet zou zijn.
De meeste software is gemaakt met het oog op QWERTY... voorbeelden genoeg. Sommige programma's reageren zelfs raar op Azerty (bvb games). Het zal ook wat goedkoper zijn en een aankoop in het buitenland van een notebook en andere bvb iets toegankelijker maken.
En we zijn toch Vlamingen en geen Franstaligen, niet?
Het is een grote verandering en zal voor velen wennen zijn (of beter gewoon niet wennen en azerty blijven gebruiken), maar uiteindelijk over de jaren zal het wel inburgeren en zal het denk ik wel een verbetering zijn.
NuKeM
vscomp
Plus Member
Plus Member

Bwa ik heb geen zin opnieuw een cursus dactylo te volgen om aan het tempo te kunnen typen dat ik nu haal ;). Liever geen qwerty dus maar azerty zoals het al jaren is.Gewoonweg belachelijk voorstel.
Gast

Ik ben 18 jaar, heb nog nooit typcursussen gevolgd, typ op de meest onhandige manier die er is en iemand anders zou reuma krijgen van enkel nog maar naar mijn typkunsten te kijken. Het maakt mij dus eigenlijk allemaal niets uit. Dat terwijl ik nog altijd sneller typ dan sommige mensen die 10-vingerig typen.
lol
Starter
Starter

Hello,

Wilt u de mening van een Franstaliger (sorry maar mijn Nederlands is niet perfect...) ? Ik heb vele respect voor Nederlandstalige Belgen. Zij hebben immers vele kwaliteiten. Het is altijd hetzelfde met Grouwels. De verkiezingen zijn in twee maanden en dus moet zij een communautair argument vinden opdat de bevolking zich haar herinnert. Belachelijk! Nederlandstalig heeft recht op beter dan van de gefrustreerde politieke personen die aan een vorig tijdperk leven. Vlaanderen wordt ontplooid! Het gevecht wordt beëindigd en gelukkig gewonnen. Onze mengeling is de rijkdom van België!
Lion
Pro Member
Pro Member

Proficat LOL

Eindelijk eens een verstandig woord zelfs al komt het van een franstallige
Ik voel mij belg geen vlaming hoor want wat betekent vlaanderen in de wereld niks als belgie met moeite wordt aanvaard
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

De zaak heeft misschien een communautair geurtje, maar ik vind userbase niet de plaats om hierover te debateren. Het gaat hem hier vooral over het idee om AZERTY te vervangen door QWERTY omdat het beter zou zijn... laat de politiek even links liggen in deze topic.
NuKeM
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

ik stem voor QWERTY tegen AZERTY.
QWERTY is gewoon een veel meer gebruikte standaard dan AZERTY daarom ben ik ervoor, niet omdat het veel vlaamser is :S
Ik zou het een goed begin vinden moesten grootwarenhuizen verplicht zijn om zowel een hun PC's te verkopen met AZERTY als met QWERTY en zo stukje per stukje AZERTY proberen weg werken ;)
mm2
Pro Member
Pro Member

Hebben parlementsleden echt niets anders te doen dan over zulke zaken te lobbyen ? :evil:
Er zijn volgens mij belangrijker problemen in Belgie.
Ri44

Eindelijk, 'k gebruik al jaren QWERTY... veel simpeler dan AZERTY...
geen ALT-GR gezever.. LOL

Maar ja azerty is nog altijd beter dan da duits QWERTZU .. amai, das niet te doen..
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ri44 schreef:Eindelijk, 'k gebruik al jaren QWERTY... veel simpeler dan AZERTY...

Zo simpel dat je zelfs geen accenten kan ingeven...

Op het werk gebruik ik QWERTY, thuis AZERTY en beide werken wat mij betreft even vlot, zij het dus die enorme beperking wat betreft accenten. Nee dank je... geen mij dus maar een AZERTY.
C-Phest
Premium Member
Premium Member

Ik gebruik zelfs thuis Azerty French

De leestekens staan daar helemaal anders op, en zelfs beter vind ik. De tekens die ik veel gebruik zoals pipe | en backslash \ kan ik met 1 hand typen zo ... voor sommigen misschien een onnozele reden maar leg de 2 layouts eens naast elkaar en je zal zien dat er wel iets in zit.

Bovendien staan alle klinkers met accenten erop ook gewoon op toetsen (ipv ' en dan een klinker)

Wat wel een miserie is dat is die qwerty bazaar in spellen. Ik kan er mee leven dat als je je toetsen instelt in een FPS dat je z typt en er komt w op't scherm.

Onlangs installeerde ik CounterStrike:CZ en dat is compleet f***ed up :)

Je stelt je toetsen in:
forward: ik typ z en er komt z op't scherm
strafe left: ik typ q en er komt q op't scherm ..
enz
enz

Dan begin ik te spelen en wat blijkt: ze staan TOCH nog verkeerd!! Want vooruit lopen is ineens w (ipv z) en links strafen lukt enkel met a (ipv q)
Heeft dat kutspel dus toch de qwerty en azerty dooreen gehaald "'(èàç"'àç(à

Kunt ge dus gaan puzzelen he ... ok , dus ik wil dat het die toets is, maar hij gaat dat veranderen naar dat dus ik moet dat zo instellen ...

Voor degenen die Counterstrike kennen: Buy en dan een cijfer kunt ge zo ook vergeten he ... daar moet ge shift voor gebruiken of uw keypad ... NI TE DOEN dus :)
Hey ... everybody makes mistakes! That's why they put erasers on pencils. [Lenny]
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”