Einde netwerktesten van telenet ==> conclusies

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
beele
Plus Member
Plus Member
Berichten: 158
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:27
Twitter: MrBeele
Locatie: Hoboken
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Daarnet zag ik een tweet passeren van Telenet dat ze blijven voortwerken aan hun netwerk.
Uit interesse keek ik eens op de link die erbij gepost was, en kwam ik het volgende te weten.

Link: http://blog.telenet.be/2012/06/supersne ... -toekomst/

Wat standaard talk over hoe ze blijven innoveren en een stuk over de netwerk testen die ze aan het uitvoeren waren de laastse maanden.
Dit linkt dan door naar deze pagina: http://klantenservice.telenet.be/conten ... werkbeheer
Waar zeer veel handige informatie staat, en waar telenet nu ook toegeeft dat ze p2p verkeer knijpen in de drukkere uren!
Ook staan er tabellen die ons vertellen hoe het ongelimiteerd internet nu juist werken! en hoeveel % van het netwerk er beschikbaar is voor p2p en ander internetgebruik!
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

eindelijk bevestigd wat iedereen al dacht, het "ongelimiteerd internet" is in feite gewoon de usual telemeter met meer tijdsopsplitsing, net zoals nachtsurfen dus, maar met een ietwat meer glijdende uren.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Omdat we met drie personen op hetzelfde moment hetzelfde onderwerp hadden aangemaakt over hun netwerkbeheer, heb ik mijn onderwerp verwijderd. Maar ik ga toch hier de inhoud plakken omdat deze toch al getypt was en iets meer info bevat.

Telenet heeft vandaag hun netwerkbeheer bekend gemaakt, dat je hier kunt lezen.

P2P-verkeer

De testen waarvan ze spraken, zijn officieel afgerond.

Het P2P-verkeer blijft niet buiten schot.
  • Tijdens de drukke uren wordt het P2P sterk vertraagd.
  • Tijdens de daluren is de vertraging minder.
Maar het dichtknijpen van P2P-verkeer zal dus blijven bestaan!
P2P kan nooit meer dan 80% van het verkeer innemen, ook niet tijdens de rustigste uren.
Tijdens de drukke uren kan P2P-verkeer niet meer dan 20% van het verkeer innemen, want 80% wordt gereserveerd voor het "algemene verkeer". (Als ik hun uitleg goed begrijp)

Vrij downloaden

Voor Fibernet en Turbonet geldt: 150 à 750 Gb
Voor Fibernet XL geldt: 250 à 1250 Gb

  • Tijdens de rode uren telt 1 Gb ook voor 1 Gb mee bij de berekening.
  • Tijdens de gele uren is dit maar voor 0.33 Gb.
  • Tijdens de groene is het 0.2 Gb.
Je kunt dus niet volledig onbeperkt downloaden, ook niet tijdens enkel de groene uren; maar het is duidelijk wel voordeliger. Wanneer je aan de limiet zit, wordt je snelheid niet noodzakelijk verlaagd. Dit hangt af van de drukte en 1 Mbps blijf je krijgen!


---------------------
Ondanks ik totaal niet akkoord ben, vind ik het wel positief dat ze deze informatie naar buiten brengen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Toch wel een aantal opmerkelijke uitspraken...

Formules met vrij downloaden. Daarmee kun je een gigantische, werkelijk onbeperkte hoeveelheid informatie verzenden en ontvangen.
Wat betekent ‘vrij downloaden? Tot max. 750 GB


Werkelijk onbeperkt... waarom staat er dan 750 GB ?

Regiogebonden? Nee, tijdelijk aangepaste snelheden voor grootverbruikers zijn nooit regiogebonden.
Ja, het aantal gelijktijdige gebruikers van P2P-filesharing in je regio kan een invloed hebben.


Dit gaat in essentie over twee verschillende dingen... maar het is duidelijk dat er dingen zijn die wel degelijk regiogebonden zijn.

Je bent ‘grootverbruiker’ tot de Telemeter weer op nul springt (einde aanrekeningsperiode).


Hier dan weer de vraag... vanaf wanneer ben ik grootverbruiker ? Is dit zodra je boven het minimum komt, of ergens in het midden tussen min/max, ... ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Gebruikersavatar
beele
Plus Member
Plus Member
Berichten: 158
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:27
Twitter: MrBeele
Locatie: Hoboken
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Het is inderdaad vrijwel een gewone telemeter maar dan iets complexer.
Zeker als je kijkt naar hun indeling van de "rode" uren, wat eigenlijk het meeste van de gewone dag is :(

Als je al "onbeperkt" wil kunnen downloaden, word je dus geacht alles s'nachts of in de voormiddag (in de week dan toch) te doen.
En het blijft onduidelijk waar ergens je tussen de onder en bovengrens als grootverbruiker wordt opgemerkt.
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 401
Lid geworden op: 20 aug 2011, 11:52
Twitter: tendonsie
Locatie: Wervik, België
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:

Schandalig als je die tabel van Telenet ziet.

Ze zouden dat moeten verplicht vermelden.

I.p.v. vrij downloaden zouden ze moeten die limieten erbij zetten. (a tot b GB)
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

r2504,

als ik het document lees ben je grootverbruiker zodra de telemeter opgebruikt is.

met andere woorden, als je enkel in de rode uren traffiek zou genereren, na 150 GB.
Enkel in de gele uren, na 454 GB
enkel in de groene uren, na 750 GB

Je kan dus nooit meer dan 750 GB halen per definitie.

De twee cijfers op FUP telemeter tonen dus de stand van dit proces. achterliggend is er nog steeds een metertje dat rustig voorttelt to 150 GB, waarbij op bepaalde tijdstippen een GB slechts voor 0,33 of 0,20 aangerekend wordt.

Als je dus het volgende verbruik hebt gehad sinds de start van de telemeter: 10 Gb groen, 5 Gb geel, 5 Gb rood krijg je dus een telemeter die op 8,65 Gb staat van de 150 met 141,35 Gb remaining de max limiet is dan dus nog 706,75 GB
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

r2504 schreef:Dubbel post van viewtopic.php?f=50&t=34619

Ik heb beide topics hier samengevoegd.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Pfff.... het siert Telenet dat ze eindelijk duidelijkheid geven in deze zaken (de rede dat ik hier kop op kop 2 (of was het 3) jaar geleden ben beginnen posten) en ik na een paar maand ook bij hen ben weggegaan. (liever een vaste limiet/minder snel dan grote onduidelijkheid)
Dat het zolang heeft geduurd ... tja.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

boran_blok schreef:als ik het document lees ben je grootverbruiker zodra de telemeter opgebruikt is.


Dit is nog steeds geen antwoord op m'n vraag... wat noem jij "opgebruikt" ?

boran_blok schreef:Je kan dus nooit meer dan 750 GB halen per definitie.


Als ik hun informatie lees dan zou ik denken dat je in de groene uren 750 * 0.2 GB kan downloaden (3.75 TB dus).
pufpufpuf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 143
Lid geworden op: 18 jul 2010, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Als je dus het volgende verbruik hebt gehad sinds de start van de telemeter: 10 Gb groen, 5 Gb geel, 5 Gb rood krijg je dus een telemeter die op 8,65 Gb staat van de 150 met 141,35 Gb remaining de max limiet is dan dus nog 706,75 GB


Ik dacht dat het cijfer die je zag op je telemeter het effectieve verbruik is? maar die 150 (de minmum limiet die verandert wel)

als je bijvoorbeeld 10gb groen download, 10gb geel, 10gb rood werkt het dan als volgt?

van die 10 groen : niks erbij bij minimumlimiet
van die 10 geel : (1-033) * 10 = 6.7gb erbij op 150
van die 10 rood : (1-0.2) * 10 = 8gb erbij op 150

en dan in totaal krijg je 30 gb verbruikt met minimum 164.7gb
van die maximum trek ik mij niks aan eerlijk gezegd.

Of sla ik de bal hier nu volledig mis?

PS: Die 1mbit minimum is dat niet verhoogd ? Was dit vroeger niet de helft?
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

voor zover ik zie niet.

150/0,2 = 750

het gedrag van de "telemeter" bevestigt dit ook. De maximumlimiet schuift op naarmate men gebruikt buiten de groene uren.

Edit: bovenstaande was als antwoord op r2504


IVM de minimumlimiet.

Ik weet niet of ze hier iets van extrapolatie doen of niet, ik heb dit nog niet zo bestudeerd, als dit hoger wordt dan 150 dan zouden ze zeker aan extrapolatie doen. DWZ dat ze er van uitgaan dat als jij de laatste 5 dagen 3GB groen, 1 GB geel en 1 GB rood doet (1,93 gemeten) dat je meer zal kunnen downloaden dan je 150.

Edit3:

Even naar mijn eigen telemeter gekeken, daar staat nu:

Code: Selecteer alles

Telemeter-info over aanrekeningsperiode van 03/06/2012 tot 02/07/2012. 
 Dag 27 van je aanrekeningsperiode.
 Huidig verbruik 73,19 GB (Laatste update gebeurde op 29/06/2012 om 12:01).
Status: Vrij gebruik
Je surft met volledige surfsnelheid.
 Afhankelijk van je surfgedrag (tijdens drukke of minder drukke periodes) zul je tussen een verbruik van 190,88 GB en 661,64 GB als grootverbruiker opgemerkt worden.


maaar, ze tonen niet het resterende volume (wat ik dacht) maar je huidige volume tov je glijdende limieten.

Dan is het logisch dat het minima ook opschuift. want traffiek in het verleden in groene of gele uren verhoogt dit.

Met de gegeven gegevens kan je allerhande toffe berekeningen maken, maar je gaat nooit exact je GB's kunnen toekennen aan een periode. Maar je kan wel een klasseieke telemeter gaan maken van de cijfers die we nu hebben
Laatst gewijzigd door boran_blok op 29 jun 2012, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
mattionline
Plus Member
Plus Member
Berichten: 211
Lid geworden op: 10 sep 2011, 14:32
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 10 keer

Ik ben blij dat telenet hier eindelijk eerlijk over communiceert.
Hun kleine lettertjes zijn ondertussen ook aangepast zo blijkt.
Vanaf 30/07/2012 dus 1mbps i.p.v. de huidige 512kbps in de rode uren bij grootverbruik.
Ook vermeld men nu zeer duidelijk dat het bij Telenet om fiber to the node (FTTN) gaat.

(1) Snelheid: De vermelde snelheden zijn theoretische snelheden: werkelijke snelheid kan beïnvloed worden door verkeer op het internet en andere technische factoren. Telenet is de netwerktesten aan het afronden, waardoor de snelheid van peer-2-peer-verkeer tijdelijk beïnvloed kan worden, en laat deze vanaf 30/7/2012 overgaan in Telenet Netwerk Beheer (meer info). Volume: Als Telenet Internet klant hebt je de keuze tussen een internetformule met een vaste volumelimiet of een internetformule met vrij downloaden (meer info).

Telenet Fibernet/Fibernet XL kan in sommige gevallen technisch niet beschikbaar zijn op uw installatieadres.
Telenet Fibernet biedt fibernet tot de node.
Basicnet is nog beschikbaar op aanvraag (Klik hier voor meer info).

Telenet Fibernet/Fibernet XL kan in sommige gevallen technisch niet beschikbaar zijn op uw installatieadres.
Basicnet aan €20,09 is nog beschikbaar op aanvraag (bel 0800 66 701). Klik hier voor meer info.
Laatst gewijzigd door mattionline op 29 jun 2012, 18:32, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Ik vind het nu toch ook zeer positief.
Ze zijn duidelijk en je weet nu tenminste hoe het werkt !!!!
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

IVM die 1 Mbit limiet, dit gaat hoe dan ook trager aanvoelen door de gebruikte manier van throtteling bij DocSys 3.0, dit introduceert een heel erg grote latency.

Maar ik kan tedju de documentatie hierover niet vinden, dus I might be talking gibberish.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

ik denk dat ze hier in kortrijk de nodes gaan ontkoppelen

Geachte heer, mevrouw,

Om ons netwerk nog beter te maken, zullen wij van 06-07-2012 tot 06-07-2012 verbeteringswerken uitvoeren in Kortrijk.

Het kan gebeuren dat deze werken hinder zullen veroorzaken aan Telenet telefonie, internet en kabel-tv. Uiteraard doen wij ons uiterste best om deze hinder tot een minimum te beperken. Eventuele onderbrekingen kunnen zich voordoen tussen 7.30 en 16 uur.

Wij voeren deze werken uit om ons netwerk nog beter en sneller te maken. Zo kunnen wij u een optimale ontvangst van onze diensten via de kabel garanderen.

Hierbij verontschuldigen wij ons alvast voor eventuele hinder.

Hebt u nog vragen? Dan kunt u altijd contact met ons opnemen via het webformulier op http://contact.telenet.be. Onze Klantendienst kunt u ook bereiken op het nummer 015 66 66 66.

Wij hopen alvast dat wij u tijdig op de hoogte gebracht hebben en danken u voor uw begrip.

Met vriendelijke groeten,
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Bv202
Member
Member
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 jan 2011, 19:02
Bedankt: 6 keer

De term peer-to-peer-filesharing (P2P) verwijst doorgaans naar het delen van bestanden tussen internetgebruikers. Het spreekt voor zich dat diensten die geen gebruik maken van P2P-filesharing, zoals surfen, e-mailen, Youtube, iTunes, Skype, Facebook of Usenet hier uiteraard buiten vallen.


Whaha, hoe hard durven ze liegen tegen hun klanten. Ik heb vorig jaar meermaals contact moeten opnemen met m'n usenetprovider omdat Telenet de speeds aan het cappen was (en dan ook wel bij iedereen die van deze provider gebruik maakte).

En hoezo cappen, hadden we in België geen wetten rond netwerkneutraliteit? Waarom zou P2P-verkeer gecapped moeten worden? Waarom wordt mijn legale Ubuntu-download gecapped en wordt voorrang gegeven aan de compleet nutteloze filmpjes van Justin Bieber die m'n zus in de kamer hiernaast op Youtube aan het kijken is? Of waarom wordt Facebook als een zo belangrijk iets bezien?

Waarom wordt P2P gecapped, maar HTTP downloads niet? Waarom Usenet niet? Dat slaat helemaal nergens op. En kom niet af met "P2P wordt voornamelijk voor illegale downloads gebruikt", want hetzelfde geldt voor vrijwel elk protocol waar binaries mee binnengehaald kunnen worden.

Ook leuk dat Telenet er in slaagt om ongelimiteerd internet met een limiet aan te bieden.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Spijtig dat we Telenet geen duimpjes kunnen geven. :angel: ze hebben er dit jaar toch al een paar verdiend...
Nu nog wat werken aan hun commerciële benamingen ala fibernet en vrij downloaden.
De pijnpunten worden langzaam maar zeker toch weggewerkt bij TN.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Bv202 schreef:hadden we in België geen wetten rond netwerkneutraliteit?

Neen, en als die er al komen, zullen die volledig in overeenstemming zijn met Telenet's willetje. Lobbymoeder Liberty Global weet maar al te goed hoe ze dit moeten aanpakken.

iceke schreef:De pijnpunten worden langzaam maar zeker toch weggewerkt bij TN.

Vreemde conclusie. De consument vraagt bandbreedte, de aanbieder beperkt bandbreedte.
Belangrijkste principe van onze economie (vraag-aanbod) zomaar negeren. En dan gaat het vooraleerst nog niet om een 'schaarse' grondstof. Kunstmatige schaarste dus.
Yogi
Pro Member
Pro Member
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 jul 2008, 10:28
Bedankt: 1 keer

bwa, denkt dat de huidige "vrij downloaden" voor 90% van alle TN klanten effectief toekomt.
Er zijn er vrij weinig die meer als 1 TB / maand downloaden. En dan hebben we het nog niet over dat je als grootverbruiker snachts ook perfect kan doorblijven doen.

Was er hier niet eens een lijst bekend gemaakt met de groot verbruikers en hadden ze niet 6+TB gedownload?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Het enige dat nog ontbreekt is een duidelijk definitie van wanneer de groene, gele en rode uren zijn. Want het mag er dan misschien wel fancy uitzien om de kleuren te laten overlopen, op deze manier is het onmogelijk om exact te weten wanneer de rode uren ingaan.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

raf1 schreef:
iceke schreef:De pijnpunten worden langzaam maar zeker toch weggewerkt bij TN.

Vreemde conclusie. De consument vraagt bandbreedte, de aanbieder beperkt bandbreedte.
Belangrijkste principe van onze economie (vraag-aanbod) zomaar negeren. En dan gaat het vooraleerst nog niet om een 'schaarse' grondstof. Kunstmatige schaarste dus.

Uiteindelijk is dat een commerciële zet, kan je daar niet mee leven zijn er andere providers.
Iedereen vraagt snelheid/bandbreedte/lage prijs, daar gaat het volgens mij dan ook niet over. Waar het wel overgaat zijn de onduidelijkheden en zijn ze mi aan het wegwerken.

Yogi schreef:bwa, denkt dat de huidige "vrij downloaden" voor 90% van alle TN klanten effectief toekomt.

Klopt, maar dan zeg je eingelijk dat 90% van de TN klanten een verkeerde formule heeft.
Iets wat tot vandaag moeilijk te onderzoeken was als je de "spelregels" niet kent.

Het juiste tijdstip van de rode en groene uren mag charlotte natuurlijk altijd meedelen.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Meh, P2P capping, i don't care, Vaak cappen de meer technisch aangelegde mensen P2P verkeer sowieso, zodat het geen invloed heeft op hun normale internetverkeer.

Hetgeen mij meer boeit, is hoe ze het doen bij telenet. Smijten ze op drukke momenten gewoon een algemene Qos of bandwith cap op de "standaard" gekende P2P poorten, of gaan ze te werk op de user agents, of doen ze Deep Packet Inspection?

In dat eerste geval gaan users die die poorten voor andere dingen gebruiken er last van hebben alsook sommige games. In het tweede geval ga je een beperkt result emme omdat je ze nooit allemaal kan afvangen, en in het derde geval gaat het privacy gewijs wel erg ver, netwerkoptimalisatie is imho geen reden om DPI toe te passen op consumerverbindingen.

Maar, iets zegt me dat we daar niet snel een antwoord op te zien gaan krijgen.
TylerDurden
Plus Member
Plus Member
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 nov 2007, 20:59
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

iceke schreef:Spijtig dat we Telenet geen duimpjes kunnen geven. :angel: ze hebben er dit jaar toch al een paar verdiend...


LOL, ik dacht toch eerder aan een andere vinger.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

verklaar u nader, wat is er dit jaar verslechterd tov vorige jaren ?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

De verslechteringen: Qua uptime, klantvriendelijkheid, uploadsnelheid en datavolume is Telenet met voorsprong voorbijgestoken door EDPnet.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik vroeg niet welke provider beter was, ik vroeg wat er verslechterd is aan Telenet.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 594
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

Ik vind het jammer dat iemand met een vaste downloadlimiet zakt tot 128kbit per seconde wanneer zijn limiet bereikt is.
dit kon klantvriendelijker : 1 mbit per seconde zou hun netwerk evenmin in gevaar brengen, dan kon je tenminste nog werken.

hopelijk ziet men dit in, want dit zijn blijkbaar toch 2/3 van hun klanten.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

lucdec schreef:hopelijk ziet men dit in, want dit zijn blijkbaar toch 2/3 van hun klanten.

Hopelijk zien de klanten eens in wat 'vrije markt' betekent.
Als de bakker slecht brood bakt, ga je volgende keer toch ook naar een andere.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

lucdec schreef:Ik vind het jammer dat iemand met een vaste downloadlimiet zakt tot 128kbit per seconde wanneer zijn limiet bereikt is.

Maar je betaald toch voor xGB limiet? Toch mooi dat ze je nog gratis / niet betaald internet geven?
mattionline
Plus Member
Plus Member
Berichten: 211
Lid geworden op: 10 sep 2011, 14:32
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 10 keer

raf1 schreef:
lucdec schreef:hopelijk ziet men dit in, want dit zijn blijkbaar toch 2/3 van hun klanten.

Hopelijk zien de klanten eens in wat 'vrije markt' betekent.
Als de bakker slecht brood bakt, ga je volgende keer toch ook naar een andere.


Vrije markt? De kabel is momenteel nog gesloten voor zover ik weet.
Daarnaast is upgraden naar VDSL2 niet voor iedereen mogelijk hoor.
Overstappen naar een andere provider is zeker niet zo gemakkelijk als naar een andere bakker gaan :lol:
Trouwens, elke provider heeft zijn nadelen die je er bij zal moeten nemen.
De perfecte ISP bestaat gewoon niet, althans niet in België.


Tim.Bracquez schreef:
lucdec schreef:Ik vind het jammer dat iemand met een vaste downloadlimiet zakt tot 128kbit per seconde wanneer zijn limiet bereikt is.

Maar je betaald toch voor xGB limiet? Toch mooi dat ze je nog gratis / niet betaald internet geven?


Die 128kbit is bedoeld om nog op de telenet website te geraken om volume bij te kopen, voor de rest kan je daar niets mee aanvangen :P
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 594
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

Tim.Bracquez schreef:
lucdec schreef:Ik vind het jammer dat iemand met een vaste downloadlimiet zakt tot 128kbit per seconde wanneer zijn limiet bereikt is.

Maar je betaald toch voor xGB limiet? Toch mooi dat ze je nog gratis / niet betaald internet geven?


Nee, ik betaal niet voor Xlimiet. Ik betaal een maandabonnement, en wil gans de maand kunnen surfen.
Anders moeten ze maar met "prepay volume kaarten "werken of zo, maar dit is niet het geval, dan zou je trouwens meer dan 1 maand verder
kunnen zolang je volume van je prepay niet op is....
Ik denk trouwens dat ze op de rand van het wettelijk balanceren, van Kroes, europa mogen ze je maandabo niet afknijpen....
Laatst gewijzigd door lucdec op 29 jun 2012, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 594
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

raf1 schreef:
lucdec schreef:hopelijk ziet men dit in, want dit zijn blijkbaar toch 2/3 van hun klanten.

Hopelijk zien de klanten eens in wat 'vrije markt' betekent.
Als de bakker slecht brood bakt, ga je volgende keer toch ook naar een andere.



Ik heb geen keuze, er is geen andere aanbieder op de kabel.
en Belgacom, tja zo een log geval. Ikdenk dat ik al in mijn kist zal liggen totdat je hier vdsl kan krijgen. Nochtans drukbevolkt hier in de parochie,
vdsl datum niet gekend....
ispwatch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 dec 2007, 13:47
Locatie: Maaseik
Bedankt: 9 keer

"Vrij downloaden" gaat Telenet ook niet meer communiceren als ze eerlijk naar de klant willen zjin, dat wordt dan "Downloaden wanneer het ons uitkomt"
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Zoals anderen al aangaven, lijkt het mij ook een vaste limiet te zijn die niet overeenkomt met de term "vrij downloaden". De reden waarom de limiet variabel voorgesteld wordt, is omdat Telenet eerst met de volume-aanrekeningswaarde speelt, en daarna de snelheid verlaagt om gebruikers binnen die limiet te houden.

In principe is het gewoon "nachtsurfen" met 3 periodes ipv 2, maar ik vind de term "vrij downloaden" nog steeds te misleidend voor de klanten. Dat de meesten die limiet nooit tegenkomen is geen excuus voor de beloften die zij maken en waar grootverbruikers mee naar hun product gelokt werden.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat Telenet nu eens (bijna) duidelijk is over wat de specificaties zijn van de producten die ze verkopen. Op zich heb ik géén probleem dat ze P2P shapen of meer/minder volume toekennen tijdens bepaalde periodes.

Waar ik wel een probleem mee heb is dat ze dit alles proberen te verkopen onder de term "vrij downloaden". Dit is gewoonweg puur bedrog. Onder "vrij downloaden" versta ik downloaden wanneer ik wil downloaden en niet rekening moeten houden met bepaalde tijdstippen, drukte op het netwerk of andere factoren.

Als je een Belgacom Start neemt + optie onbeperkt downloaden dan kan je downloaden wat en wanneer je wil voor 32,45€/maand. Met een Telenet fibernet van 44,95€/maand ocharme 150GB (en geen comments dat het 750GB is want ik slaap 's nachts en overdag werk ik).
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Je bent vrij van te kiezen welke provider je wil he, tot gisteren was alleen duidelijk hoe snel het ging, nu is het ook vrij duidelijk hoeveel je kan verzetten.
Je hebt nu tenminste een overzicht wat je kan terwijl dat tot op heden niet duidelijk was.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”