Hallo,
Onlangs heb ik mij een inbraakalarm laten plaatsen(profesioneel)
dit systeem is geplaatst door Ceulemans Security.
Ik heb ook voor dit systeem meer dan genoeg betaald.
nu blijkt dat er bestaande instellingen enkel maar kunnen gebeuren door een installateur.....
ceulemans zet er een techniekerscode in...
Ik kan begrijpen dat deze beveiligd zijn,maar bepaalde instellingen kan ik niet aan,en dit terwijl deze wel op aanvraag kunnen ingeschakeld worden....
Ik heb dit systeem gekocht en is dus mijn eigendom....
echter als ik aan mijn eigen systeem aanpassingen wil,moet deze firma langskomen of inloggen op dit systeem en via download/upload de instellingen doorvoeren...
Dit kost de firma 2 minuten werk voor in te loggen....
Deze rekent wel 30 euro hiervoor aan ....
Kan dit zomaar? is het niet zo als iets je eigendom is,dat je er ten volle van gebruik moet kunenn maken?
ik bedoel: een zoneblokkering,tijdelijk,of een vertraging van sirene of looptijd sirene kan ik zelf kiezen,maar enkel als ze het daar aanpassen,dit terwijl dit onmiddelijk zelf kan ingesteld worden,vermits er handleiding bij dit systeem is,maar ik die code niet ken....
iemand die er meer over weet?
Groetjes,
inbraakalarm laten plaatsen
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 7 keer
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
- Bedankt: 317 keer
Het is heel normaal dat eindgebruikers niet alle mogelijkheden hebben, en dat de eindgebruikers zeker niet de installateurscode krijgen (die vaak voor alle installaties hetzelfde is).
Dit enerzijds om manipulatiefouten te vermijden, anderzijds omdat dit een van de weinige mogelijkheden is die de installateur heeft om er zeker van te zijn dat er tussen de verplichte jaarlijkse onderhoudsbeurten er geen wijzigingen gebeuren waar hij niet van op de hoogte is, maar wel voor aansprakelijk kan zijn in bepaalde omstandigheden.
Van alle dingen die je opnoemt is het tijdelijk uitschakelen van een zone ongeveer het enige waar je als gebruiker toegang tot zou moeten hebben, en bij alle recente centrales kan het zo worden ingesteld dat een gebruiker een zone kan uitschakelen of tijdelijk overbruggen. Ik zou niet weten waarom je als eindgebruiker toegang wilt tot de sirenetijden (wettelijk bepaald.) of de in&uitloop tijden (installateur kan zo een dingen beter inschatten.).
Ik snap wat je vraagt en begrijp ergens je motivatie ook wel, maar het is common practice dat de gebruiker tot zulke instellingen geen toegang krijgt.
Je kan wellicht je installateur vragen om voor jouw installatie een andere installateurscode te kiezen dan zijn default, en je die te bezorgen, vragen staat vrij. Al zou mijn eerste gevoel zijn dat je dat niet zomaar gaat krijgen.
Dit enerzijds om manipulatiefouten te vermijden, anderzijds omdat dit een van de weinige mogelijkheden is die de installateur heeft om er zeker van te zijn dat er tussen de verplichte jaarlijkse onderhoudsbeurten er geen wijzigingen gebeuren waar hij niet van op de hoogte is, maar wel voor aansprakelijk kan zijn in bepaalde omstandigheden.
Van alle dingen die je opnoemt is het tijdelijk uitschakelen van een zone ongeveer het enige waar je als gebruiker toegang tot zou moeten hebben, en bij alle recente centrales kan het zo worden ingesteld dat een gebruiker een zone kan uitschakelen of tijdelijk overbruggen. Ik zou niet weten waarom je als eindgebruiker toegang wilt tot de sirenetijden (wettelijk bepaald.) of de in&uitloop tijden (installateur kan zo een dingen beter inschatten.).
Ik snap wat je vraagt en begrijp ergens je motivatie ook wel, maar het is common practice dat de gebruiker tot zulke instellingen geen toegang krijgt.
Je kan wellicht je installateur vragen om voor jouw installatie een andere installateurscode te kiezen dan zijn default, en je die te bezorgen, vragen staat vrij. Al zou mijn eerste gevoel zijn dat je dat niet zomaar gaat krijgen.
© De Morgen: Geachte taalnazi's, deradicaliseer een beetje.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 7 keer
[quote="dommelgebruiker"]
Ja,die centrale heeft volgens de handleiding nog veel meer functies hoor,bv eigen boodschap op het bedieningdisplay ingeven,enz...
Kan een installateur zomaar 30 euro voor een kleine aanpassing vragen?
hoort dit niet mee bij de dienstverlening?
Ik betaal toch jaarlijks onderhoudsgeld?
Waarom dan nog die kosten voor een lichte aanpassing,waarvoor ze nog ni eens vanaf hun stoel moeten komen?
groetjes,
Ja,die centrale heeft volgens de handleiding nog veel meer functies hoor,bv eigen boodschap op het bedieningdisplay ingeven,enz...
Kan een installateur zomaar 30 euro voor een kleine aanpassing vragen?
hoort dit niet mee bij de dienstverlening?
Ik betaal toch jaarlijks onderhoudsgeld?
Waarom dan nog die kosten voor een lichte aanpassing,waarvoor ze nog ni eens vanaf hun stoel moeten komen?
groetjes,
Laatst gewijzigd door philippe_d 28 jun 2012, 23:03, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: eigen fullquote weggelaten
Reden: eigen fullquote weggelaten
-
- Erelid
Over de prijs spreek ik mij niet uit, ik ken die installateur zijn tarieven en/of beleid op dat vlak niet.
Mijn ervaring in de sector is wel dat voor kleine aanpassingen die men vanop afstand kan doen, men soms de kosten laat vallen, als je niet elke maand belt, bij wijze van spreken.
Het hoort echter meestal niet bij het onderhoudscontract, dat omvat normaal gezien alleen de verplichte jaarlijkse controle van detectoren, accu's, sirenes en andere bijbehorende apparatuur.
Misschien dat je best eens op je gemak bedenkt wat je wil laten aanpassen, en dan de nodige aanpassingen in 1 keer laat uitvoeren, dat werkt op zich al kostenbesparend, en als het niet te lang duurt, kan je de installateur eventueel vragen om de kost te laten wegvallen, of een lager tarief te rekenen.
Mijn ervaring in de sector is wel dat voor kleine aanpassingen die men vanop afstand kan doen, men soms de kosten laat vallen, als je niet elke maand belt, bij wijze van spreken.
Het hoort echter meestal niet bij het onderhoudscontract, dat omvat normaal gezien alleen de verplichte jaarlijkse controle van detectoren, accu's, sirenes en andere bijbehorende apparatuur.
Misschien dat je best eens op je gemak bedenkt wat je wil laten aanpassen, en dan de nodige aanpassingen in 1 keer laat uitvoeren, dat werkt op zich al kostenbesparend, en als het niet te lang duurt, kan je de installateur eventueel vragen om de kost te laten wegvallen, of een lager tarief te rekenen.
Je hebt als gebruiker zeker het recht op de installateurscode.
Ze gaan uiteraard hun code niet geven,maar ze moeten deze wel wijzigen naar een code die jij verkiest.
Let wel op dat je als leek hier meer kwaad dan goed mee doet,als er achteraf iets misloopt gaan ze dit zeker niet gratis komen herstellen.
https://vigilis.ibz.be/Pages/main.aspx? ... er/alarmen
Ze gaan uiteraard hun code niet geven,maar ze moeten deze wel wijzigen naar een code die jij verkiest.
Let wel op dat je als leek hier meer kwaad dan goed mee doet,als er achteraf iets misloopt gaan ze dit zeker niet gratis komen herstellen.
https://vigilis.ibz.be/Pages/main.aspx? ... er/alarmen
-
- Erelid
Hij kan het inderdaad vragen zoals ik vermeldde, maar zoals al gezegd gaat de installateur daar niet snel in meegaan, omdat het voor hem ook gevolgen meebrengt op vlak van aansprakelijkheid.
Vind het overigens een vreemde statement op die website, ik heb eigenlijk nooit geweten dat er op dat vlak ook maar enige verplichting bestond van de installateur uit om de gebruiker hierin te betrekken, en hem toegang tot het installateursmenu te geven. Vreemd dat het wel zo blijkt te zijn, en eigenlijk iets waar ik niet echt kan achterstaan, er is nu al zo een plaag van onterechte alarmen, veroorzaakt door manipulatiefouten.
Achja, weer een illusie minder in België Ik hoop voor dommelgebruiker dat ie krijgt waar ie recht op blijkt te hebben, al vermoed k dat de installateur niet heel happy gaat zijn.
Vind het overigens een vreemde statement op die website, ik heb eigenlijk nooit geweten dat er op dat vlak ook maar enige verplichting bestond van de installateur uit om de gebruiker hierin te betrekken, en hem toegang tot het installateursmenu te geven. Vreemd dat het wel zo blijkt te zijn, en eigenlijk iets waar ik niet echt kan achterstaan, er is nu al zo een plaag van onterechte alarmen, veroorzaakt door manipulatiefouten.
Achja, weer een illusie minder in België Ik hoop voor dommelgebruiker dat ie krijgt waar ie recht op blijkt te hebben, al vermoed k dat de installateur niet heel happy gaat zijn.
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Indien je van leverancier veranderd is het maar normaal ook dat de vroegere leverancier je de installateur code geeft. Maar natuurlijk eerst wijzigt... Vanaf dan ben je zelf volledig aansprakelijk van wat je fout zou kunnen doen
Daarnaast al vaak klanten tegengekomen waarvan de vroegere installateur de code niet wenste wijzigen waardoor de klant bij een nieuwe leverancier praktisch verplicht was een nieuwe centrale te kopen...
Daarnaast al vaak klanten tegengekomen waarvan de vroegere installateur de code niet wenste wijzigen waardoor de klant bij een nieuwe leverancier praktisch verplicht was een nieuwe centrale te kopen...
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
het is wettelijk bepaald (kb van 25 april 2007) dat de installateur je kosteloos en onvoorwaardelijk de installateurscode geeft.
echter heb je een onderhoudscontract, en is de aansprakelijkheid bij ceulemans.
hoewel ze het niet graag doen (begrijpelijk) kan je de installateurscode gewoon aanvragen bij hun, en ze zullen die dan ook gewoon geven.
let wel: vanaf dat moment ben JIJ zelf aansprakelijk voor het alarm - en eventuele valse alarmen, die kunnen leiden tot boetes.
ook het jaarlijks onderhoud zullen ze dan waarschijnlijk ofwel niet meer doen, ofwel verhogen van kost (omdat ze niet meer kunnen zeker zijn dat het systeem optimaal geprogrammeerd is/blijft, en mogelijks niet meer overeenkomt met hun documentatie van de installatie)
korte verhaal: blijf eraf
lange verhaal: vraag de code aan, prul er zelf in rond, wacht de boetes af
echter heb je een onderhoudscontract, en is de aansprakelijkheid bij ceulemans.
hoewel ze het niet graag doen (begrijpelijk) kan je de installateurscode gewoon aanvragen bij hun, en ze zullen die dan ook gewoon geven.
let wel: vanaf dat moment ben JIJ zelf aansprakelijk voor het alarm - en eventuele valse alarmen, die kunnen leiden tot boetes.
ook het jaarlijks onderhoud zullen ze dan waarschijnlijk ofwel niet meer doen, ofwel verhogen van kost (omdat ze niet meer kunnen zeker zijn dat het systeem optimaal geprogrammeerd is/blijft, en mogelijks niet meer overeenkomt met hun documentatie van de installatie)
korte verhaal: blijf eraf
lange verhaal: vraag de code aan, prul er zelf in rond, wacht de boetes af
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Desnoods wordt ze in een verzegelde enveloppe gestoken zodat men kan controleren dat je ze niet gebruikt hebt.Ken schreef:Indien je van leverancier veranderd is het maar normaal ook dat de vroegere leverancier je de installateur code geeft.
Nu in dit geval ben je dan nog niet verder, maar het geeft je toch enige zekerheid dat je de vrijheid hebt.
- fryelectro
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
Ik heb iets gelijkaardig meegemaakt bij de (zelf)plaatsing van mijn CV ketel. Alles zelf geïnstalleerd en OK getest. Toen kwam de leverancier het systeem officieel in dienst stellen (moest zo gebeuren voor veiligheidsredenen - gas)... toen die persoon weer vertrok kon ik niks meer aanpassen en zelfs niet meer in het instellingenmenu. Het klopt wel dat zij verplicht zijn om die code te geven. En dat hebben zij bij mij uiteindelijk ook gedaan. Maar misschien is het maar best om "sommige" gebruikers tegen zichzelf te beschermen omdat ze gewoon de impact niet kennen van sommige instellingen en dus gewoon niets vermoedend alles om zeep helpen om dan achteraf het op de fabrikant te steken.meon schreef:Ik lees hier: vendor lock-in.
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Orange go plus
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Als je bij iemand een router gaat plaatsen, geef je hen toch ook het admin paswoord van de router ?
Je hoopt natuurlijk wel dat ze er vanaf blijven als ze er geen verstand van hebben
Je hoopt natuurlijk wel dat ze er vanaf blijven als ze er geen verstand van hebben
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
@philippe: ja, maar dat is eenvoudig: je geeft ze het admin paswoord, maar de url niet
als ze dan zelf niet weten op welk ip hun router staat kennen ze er niks van, en blijven ze er automatisch dus vanaf (omdat ze er niet geraken )
als ze dan zelf niet weten op welk ip hun router staat kennen ze er niks van, en blijven ze er automatisch dus vanaf (omdat ze er niet geraken )
- fryelectro
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
exact: "hier zijn alle paswoorden" (en blijf er af, denk je dan bij jezelf) zonder de URL te geven.
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Orange go plus
Als je de sabotagezone kan afzetten, kan je de kast openen en met een jumper alles naar factory defaults zetten (installateurscode is dan de default installateurscode van in de installatiemanual). Dit is echter niet aan te raden omdat je alles opnieuw zelf moet instellen en zonder pc-link gaat dat bij sommige systemen zelfs niet. Ken je het merk van je panel?
-
- Erelid
Keethar, ja, maar...
1) Hij zal nooit de nodige access hebben met zijn usercode om "de sabotage zone" uit te zetten (overigens zijn alle centrales tegenwoordig gewoon dubbel eindelus, dus geen aparte sabotage zones), maar goed, je bedoelt wellicht de sabotagemelding van de behuizing disablen, iets dat normaal automatisch zal gebeuren als je de installateurscode ingeeft en het menu ingaat.
2) als hij dan toch de behuizing opent, gaat hij niet alleen een alarm creeren, maar loopt hij ook het risico dat de centrale netjes gaat komen melden "Bel installateur" omdat er een sabotage alarm is geweest, en dan moet hij weer die tussenkomst betalen.
3) sommige centrales hebben de mogelijk om dmv een menu optie de reset jumper te disablen. Heel leuk omdat je dan in somige gevallen een nieuwe eeprom kan gaan bestellen bij de fabrikant, of het mainboardje opsturen voor een factory reset. (gelukkig blijven de meeste installateurs van die optie af als ze aanwezig is)
En zoals je al aanhaalt, is het bij veel centrales niet evident voor een gebruiker om ze te herprogrammeren na een reset. En ik zou het ook ten zeerste afraden dat mensen zelf aan dingen gaan prutsen als ze niet weten hoe/wat precies. Zoals al aangehaald in het routervoorbeeld in voorgaande posts.
1) Hij zal nooit de nodige access hebben met zijn usercode om "de sabotage zone" uit te zetten (overigens zijn alle centrales tegenwoordig gewoon dubbel eindelus, dus geen aparte sabotage zones), maar goed, je bedoelt wellicht de sabotagemelding van de behuizing disablen, iets dat normaal automatisch zal gebeuren als je de installateurscode ingeeft en het menu ingaat.
2) als hij dan toch de behuizing opent, gaat hij niet alleen een alarm creeren, maar loopt hij ook het risico dat de centrale netjes gaat komen melden "Bel installateur" omdat er een sabotage alarm is geweest, en dan moet hij weer die tussenkomst betalen.
3) sommige centrales hebben de mogelijk om dmv een menu optie de reset jumper te disablen. Heel leuk omdat je dan in somige gevallen een nieuwe eeprom kan gaan bestellen bij de fabrikant, of het mainboardje opsturen voor een factory reset. (gelukkig blijven de meeste installateurs van die optie af als ze aanwezig is)
En zoals je al aanhaalt, is het bij veel centrales niet evident voor een gebruiker om ze te herprogrammeren na een reset. En ik zou het ook ten zeerste afraden dat mensen zelf aan dingen gaan prutsen als ze niet weten hoe/wat precies. Zoals al aangehaald in het routervoorbeeld in voorgaande posts.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Over welke verzekeringen spreken we dan?
Ik weet wel dat rookmelders vanaf 1/1/2013 verplicht zullen worden in huurwoning.
Ik weet wel dat rookmelders vanaf 1/1/2013 verplicht zullen worden in huurwoning.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti