Belgacom Business en het maximum van 10 computers

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Berichten: 511
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
Locatie: wervik
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Ik kreeg net telefoon van iemand die een kmo heeft.
Hij heeft een Business abbonement bij Belgacom waarmee hij met 10 pc's online kan. Daarvoor is er (volgens zijn woorden) een bbox geplaatst en een cisco router.

Nu wil hij enkele pc's extra maar blijkbaar is de kost nog redelijk hoog. En hij belde mij om te vragen of er een oplossing is door een eigen router te zetten.

Maar ik meen mij te herinneren (en vluchtig opzoekwerk bevestigt dit) dat de bbox als modem-only werkt en dat de cisco slechts 10 ip adressen uitdeelt. En dat het niet mogelijk is om de cisco router te vervangen door een eigen toestel. En router achter router is altijd slecht nieuws.
De informatie die ik gevonden heb, is van ten vroegste oktober 2011 dus misschien is er al één en ander veranderd ondertussen.
Dus graag bevestiging of ontkenning van mijn uitspraak.

Indien het zo in mekaar zit, als ik dacht, is Telenet dan een betere oplossing? Daar heb je ook zoiets van "met 10 computers online". Maar ik dacht dat je altijd een modem-only kreeg en dat je dus met een eigen router meer dan die 10 computers online kan krijgen. Die 10 computers zullen waarschijnlijk via een switch of zo aangesloten zijn op de modem en hun ip adres rechtstreeks van Telenet ontvangen.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Je kan perfect je eigen router achter die Cisco van Belgacom hangen. Voor NAT enzovoort nog simpeler. Alleen moet je wel telkens een request doen, tenzij je alles open laat zetten naar het IP van je eigen router...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Dennahz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 okt 2006, 10:05
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Wij hebben hier ook een Belgacom Business lijn. Onze router staat gewoon in de DMZ van de router van Belgacom, dus wij regelen zelf wie er internet krijgt en wie niet. Toch handig bekeken van Belgacom, je kan het maar proberen :lol:
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Neem gewoon een consumer abbo ipv. een business dan zit je niet met die kl*te Cisco van Belgacom er tussen en doe je wat je wilt. Desnoods met je eigen router achter de bbox2. En dit is nog goedkoper ook. Enige reden waarom je een business abbo nodig hebt ipv. consumer ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Berichten: 511
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
Locatie: wervik
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Het is niet ikzelf die met het probleem zit. Het is een KMO hier in de buurt.

Had al even gedacht aan die DMZ maar volgens kunnen ze zelf niet aan instellingen, niet van de bbox en niet van de cisco.
Zal toch maar eens naar ginder gaan
Je kan perfect je eigen router achter die Cisco van Belgacom hangen. Voor NAT enzovoort nog simpeler
Euhm, dacht dat zoiets altijd problemen gaf met dubbel NAT toestanden?
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

DMZ is geen NAT. Alles staat dan open naar je eigen router...
Maar voor die Cisco te configureren moet je inderdaad Belgacom contacteren op BELGACOM ICT Service Desk <[email protected]> met klantennummer, lijnnummer en IP.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Berichten: 511
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
Locatie: wervik
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Nee nee, ik weet dat DMZ niets te maken heeft met NAT.

Ik had eerst gedacht aan DMZ maar ze kunnen niet aan de instellingen. Dus dat ging al niet

Hun idee was om een router achter de cisco te plaatsen. Maar volgens mij geeft dit dan problemen door die dubbel NAT toestanden.

Maar je kan dus gewoon bellen naar Belgacom en vragen om een router in een DMZ te plaatsen? En ze doet dat dan ?
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Ja, zie bovenstaand bericht. Of je kan ook de Cisco gewoon weghalen en de PPPoE verbindingsgegevens vragen bij Belgacom.
Wijzingen kosten iets van 50 EUR excl. BTW denk ik.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”