EDPnet down
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Yeps ook hier liggen de servers plat.
EDPnet zelf ook niet bereikbaar
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Dan heb ik geluk gehad, even in de chat support Remco aan de lijn gehad. Vandaar de info. Nog niets op hun blog of Twitter.krisken schreef:Yeps ook hier liggen de servers plat.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Moderator
- Contacteer:
Is er voor de rest meer geweten? Of nog niet?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Nee, ze moesten zelf nog onderzoeken wat er mis was. Alleen dat het W- en O-VL was.
Ondertussen al een Twitter melding maar nog niets op de blog.
Al een uur down.
Momenteel online op mijn 150MB colruytmobile
Ondertussen al een Twitter melding maar nog niets op de blog.
Al een uur down.
Momenteel online op mijn 150MB colruytmobile
Bye, Maurice
-
- Moderator
- Contacteer:
Chance dat mijn domeinnamen draaien op 3 nameservers Heb ik toch iets van backup voor mn mails (zonder ze teruggebounced worden )
//EDIT
Twitter : routerprobleem in POP Gent (kaart stuk) en dat valt niet te ontbundelen ...
//EDIT
Twitter : routerprobleem in POP Gent (kaart stuk) en dat valt niet te ontbundelen ...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
- Contacteer:
Even een nieuwe reply zodat iedereen dit leest (voor wie edpnet heeft)
Edpnet is terug up and running
Edpnet is terug up and running
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Back up...
Mijn Bbox deed wel zeer raar de laatste 10 minuten. DSL knipperde, dan alle leds die knipperden, dan weer DSL en alles... (firmware update? forced reset door EDP of BGC?)
Mijn Bbox deed wel zeer raar de laatste 10 minuten. DSL knipperde, dan alle leds die knipperden, dan weer DSL en alles... (firmware update? forced reset door EDP of BGC?)
Bye, Maurice
-
- Moderator
- Contacteer:
Het was een routerkaart die defect was op de POP te Gent
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
- Contacteer:
Snap de uitleg ook niet zo goed. Routers kan je toch altijd ontdubbelen?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
@krisken: Klopt die kun je ontdubbelen, maar 1 kaartje niet
- Joachim
- ISP Staff
- Twitter: jslabbaert
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 382 keer
Hi Guys, sorry dat ik even niet reageerde, 't was hier nogal druk
Allereerst mijn excuses voor de outages van de voorbije weken
Het is echt en misverstand dat alles te ontdubbelen is, indien je het netwerk van A tot Z in eigen beheer is zou je hierover nog kunnen discussieren, maar binnen het Belgacom aanbod zijn er sowieso beperkingen. Op zich is dit ook logisch want DSL blijft een product waarbij voor een relatief lage prijs een hoge snelheid krijgt, en relatief stabiel is, indien je een kritische applicatie hebt, dan raden ook wij aan om te kijken naar alternatieve oplossingen (combinatie van technologiën, redundant fibers, etc).
In deze was het een poort waarop alle DSL trafiek van een zone uitkomt, er bestaat geen mogelijkheid binnen het belgacom aanbod om dit te ontdubbelen. We merken trouwens ook dat Belgacom deze limieten ook op hun eigen netwerk hebben. Verder werken we steeds met Cisco materiaal, toch bekend als kwaliteitsmateriaal, maar het blijft techniek die stuk kan raken.
We trachten wel steeds te leren uit outages, en hebben ondertussen reeds enkele pijnpunten geidentificeerd, en zullen deze in de nabije toekomst aanpakken.
Nogmaals mijn oprechte excuses.
Het is echt en misverstand dat alles te ontdubbelen is, indien je het netwerk van A tot Z in eigen beheer is zou je hierover nog kunnen discussieren, maar binnen het Belgacom aanbod zijn er sowieso beperkingen. Op zich is dit ook logisch want DSL blijft een product waarbij voor een relatief lage prijs een hoge snelheid krijgt, en relatief stabiel is, indien je een kritische applicatie hebt, dan raden ook wij aan om te kijken naar alternatieve oplossingen (combinatie van technologiën, redundant fibers, etc).
In deze was het een poort waarop alle DSL trafiek van een zone uitkomt, er bestaat geen mogelijkheid binnen het belgacom aanbod om dit te ontdubbelen. We merken trouwens ook dat Belgacom deze limieten ook op hun eigen netwerk hebben. Verder werken we steeds met Cisco materiaal, toch bekend als kwaliteitsmateriaal, maar het blijft techniek die stuk kan raken.
We trachten wel steeds te leren uit outages, en hebben ondertussen reeds enkele pijnpunten geidentificeerd, en zullen deze in de nabije toekomst aanpakken.
-
- Moderator
- Contacteer:
Ook van hieruit bedankt Joachim! Bij deze weer wat bijgeleerd
Telefonie = EDPnet + OVH
- Joachim
- ISP Staff
In deze wel VOiD, maar er gebeuren ook zaken waar we meer invloed op hebben, en het zijn die waar we aan (gaan) werken.
We hebben bvb nog niet lang geleden een router crash gehad in Brussel, die zal vervangen worden door een nieuw toestel. En zo zijn er nog wel een aantal zaken, maar we mogen ook niet overhaast te werk gaan, anders krijg je outages door het verbeteren van je netwerk
We hebben bvb nog niet lang geleden een router crash gehad in Brussel, die zal vervangen worden door een nieuw toestel. En zo zijn er nog wel een aantal zaken, maar we mogen ook niet overhaast te werk gaan, anders krijg je outages door het verbeteren van je netwerk
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
Dankje Joachim voor de mooie uitleg. Dit is zeker geen negatief punt aangezien je zelf zegt, niet alles is te ontdubbelen en jullie zijn hier open over. Velen zeggen 'we hebben dit, we hebben dat' maar het werkt nietVOiD schreef:Tim, dat zou willen zeggen dat EDPnet slechts 1 verbinding heeft met hun POP en geen backup/redundante links ?
Jullie hebben relatief snel dit vervangen.
Trouwens redundantie is leuk, maar maakt alles complexer, is er dan een probleem, dan is dit vaak erger.
- Joachim
- ISP Staff
Dat is een waarheid als een koe!Tim.Bracquez schreef:Trouwens redundantie is leuk, maar maakt alles complexer, is er dan een probleem, dan is dit vaak erger.
Inderdaad. Respect voor de techniekers van edpnet.Tim.Bracquez schreef:Jullie hebben relatief snel dit vervangen.
Iets meer dan een uur voor het vaststellen van het probleem, diagnose, technieker op site sturen met spare kaart en verhelpen van het probleem.
Dit moet een nieuw record zijn, zeker vermits het al 45 minuten rijden is van Sint Niklaas naar Gent.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Joachim schreef:Hi Guys, sorry dat ik even niet reageerde, 't was hier nogal druk
Joachim,
Voor zover ik het weet zijn er toch 5 service zones, waar je in iedere service zone (Gent is OVL & WVL) handoff kan doen. Voor zover ik het had begrepen enerzijds uit de documenten en anderzijds van Belgacom mensen, kan je perfect een redundante handoff krijgen in iedere zone. Je moet dan wel present zijn in de 10 pop's.
Voor zover je dat niet bent kan je perfect een failure van een kaart opvangen.
c. 1+1 GE / Belgacom + Customer sited The BGC link is working / The OLO fibre pair is stand-by.
-> Cisco ASR1006 bv kan dubbele router processor, lacp op 2 interface spa's.
Maar ik gok dat dat veel te duur is om het dsl netwerk te termineren in verhouding met het aantal klanten .
Maar soit techniek gaat stuk, de vraag is wat is het snelste, de module gaan swappen of een standby setup hebben en vragen dat BGC de lijnen migreerd. Voor de 1 keer / 3 jaar dat het voorvalt.
( We hebben deze week de problemen op het hele explore netwerk ook gezien.)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
Niet noodzakelijk. Je maakt het zo complex als je zelf wilt. OVH dacht ik bv. gebruikt een soort "relais" om tussen links te schakelen die ze vanop afstand kunnen bedienen waardoor ze geen complexe routeringen nodig hebben of failover maar gewoon simpel van fiber kunnen switchen met dezelfde appartatuur of dezelfde fiber naar andere apparatuur kunnen "steken".Joachim schreef:Dat is een waarheid als een koe!Tim.Bracquez schreef:Trouwens redundantie is leuk, maar maakt alles complexer, is er dan een probleem, dan is dit vaak erger.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
- Joachim
- ISP Staff
Hi Tomsworld,Tomsworld schreef: Voor zover ik het weet zijn er toch 5 service zones, waar je in iedere service zone (Gent is OVL & WVL) handoff kan doen. Voor zover ik het had begrepen enerzijds uit de documenten en anderzijds van Belgacom mensen, kan je perfect een redundante handoff krijgen in iedere zone. Je moet dan wel present zijn in de 10 pop's.
Voor zover je dat niet bent kan je perfect een failure van een kaart opvangen.
c. 1+1 GE / Belgacom + Customer sited The BGC link is working / The OLO fibre pair is stand-by.
-> Cisco ASR1006 bv kan dubbele router processor, lacp op 2 interface spa's.
Maar ik gok dat dat veel te duur is om het dsl netwerk te termineren in verhouding met het aantal klanten .
Maar soit techniek gaat stuk, de vraag is wat is het snelste, de module gaan swappen of een standby setup hebben en vragen dat BGC de lijnen migreerd. Voor de 1 keer / 3 jaar dat het voorvalt.
( We hebben deze week de problemen op het hele explore netwerk ook gezien.)
het klopt inderdaad dat je in elke zone (5 zone's) 2 POP's hebt, waardoor een 'soort' redundancy kan mee opbouwen, wij zijn in verschillende zones zelfs op die 2 locaties aanwezig, maar hebben ervoor gekozen deze setup niet te doen, vanwege te hoge kostprijs voor wat je eigenlijk in de plaats krijgt, zoals je zelf kon merken kunnen we vaak zelf snel schakelen, en dat heb je zelf in handen. Vanzelfsprekend zijn het wel pistes waaraan we denken.
We werken trouwens met Cisco ASR1000 om te termineren, die zijn uitgerust met dubbele processor boards, en SPA's
- Joachim
- ISP Staff
Vanzelfsprekend is het niet zo dat je hierdoor niet aan redundantie moet doen, maar het is wel waar dat je moet weten waar je moet stoppenVOiD schreef:Niet noodzakelijk. Je maakt het zo complex als je zelf wilt. OVH dacht ik bv. gebruikt een soort "relais" om tussen links te schakelen die ze vanop afstand kunnen bedienen waardoor ze geen complexe routeringen nodig hebben of failover maar gewoon simpel van fiber kunnen switchen met dezelfde appartatuur of dezelfde fiber naar andere apparatuur kunnen "steken".Joachim schreef:Dat is een waarheid als een koe!Tim.Bracquez schreef:Trouwens redundantie is leuk, maar maakt alles complexer, is er dan een probleem, dan is dit vaak erger.
-
- Elite Poster
En dan nog kunnen die af en toe een ESP crashje doenJoachim schreef:Tomsworld schreef:
We werken trouwens met Cisco ASR1000 om te termineren, die zijn uitgerust met dubbele processor boards, en SPA's
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 21 keer
Rightly so, we spreken hier over een consumer product waar bijna altijd Single-point-of-failures bestaan, anders zou het nooit zo goedkoop zijn.Joachim schreef:Op zich is dit ook logisch want DSL blijft een product waarbij voor een relatief lage prijs een hoge snelheid krijgt, en relatief stabiel is, indien je een kritische applicatie hebt, dan raden ook wij aan om te kijken naar alternatieve oplossingen (combinatie van technologiën, redundant fibers, etc).
Zelfs met business-oplossingen zijn er ook pannes hoor (zie outage van explore een dikke week geleden).
Ikzelf combineer een telenet oplossing met EDPNET, telenet is primaire link (voor IPv4 dan toch) maar mijn hart (en IPv6) blijft bij EDPNET
-
- Moderator
- Contacteer:
Problemen met explorer netwerk? Iemand die meer kan zeggen?
In elk geval zoals reeds gezegd : 60 minuten voor het probleem op te lossen is inderdaad héél snel!
In elk geval zoals reeds gezegd : 60 minuten voor het probleem op te lossen is inderdaad héél snel!
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
- Contacteer:
Die van Belgacom had ik gelezen, maar ze gaan er dus ook niet verder op in wat het probleem juist is.
Telefonie = EDPnet + OVH
Ik Heb via via vernomen dat er helemaal geen defecte kaart vervangen moest worden.
BBC had trouwens ook geen outage in Gent op dat ogenblik dus om hun daar nu weer de schuld van te geven...
[ Post made via mobile device ]
BBC had trouwens ook geen outage in Gent op dat ogenblik dus om hun daar nu weer de schuld van te geven...
[ Post made via mobile device ]
-
- Elite Poster
Naar de klanten toe is er voor een keer een vrij uitgereide zelfs technische uitleg geweest.krisken schreef:Die van Belgacom had ik gelezen, maar ze gaan er dus ook niet verder op in wat het probleem juist is.
Het waren vooral layer3 services die impacted waren door een probleem op de RR's.