router met bandwidth throttle/limiter/manager
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 10 keer
Hallo,
ik ben op zoek naar de beste router om bandbreedte te verdelen over alle gebruikers.
QOS is geen optie (of desnoods bijkomend en dus optioneel). Software gaan installeren op alle pc's is ook geen optie. Een linux pc er tussen hangen is ook geen optie (geen zin om tijd en moeite daarin te steken, en een bijkomende electriciteitsrekening die ik op 2 jaar heb uitgespaard met een deftige router).
Dus bvb, er komt +/- 3MB/s binnen via VDSL2, die moet over 9 mensen verdeeld worden. Ik zou dan per ip een maximum aan bandbreedte willen instellen (bvb 450 KB/s... ervan uitgaande dat zelden of nooit iedereen gelijkertijd al zijn bandbreedte zal opnemen).
Ik heb al wat opzoekwerk gedaan, en ben uitgekomen bij twee merken die hier nergens in de winkels liggen (wel op amazon), namelijk Draytek Vigor en Billion. Met respectievelijk de 2830n en 7800n modellen. Heeft er iemand ervaring mee, zijn er andere/betere alternatieven? Deze twee routers zijn ook adsl/vdsl modems... bestaan er modellen die enkel routers zijn (en daardoor misschien wat goedkoper of beter zijn)?
Alvast bedankt!
ik ben op zoek naar de beste router om bandbreedte te verdelen over alle gebruikers.
QOS is geen optie (of desnoods bijkomend en dus optioneel). Software gaan installeren op alle pc's is ook geen optie. Een linux pc er tussen hangen is ook geen optie (geen zin om tijd en moeite daarin te steken, en een bijkomende electriciteitsrekening die ik op 2 jaar heb uitgespaard met een deftige router).
Dus bvb, er komt +/- 3MB/s binnen via VDSL2, die moet over 9 mensen verdeeld worden. Ik zou dan per ip een maximum aan bandbreedte willen instellen (bvb 450 KB/s... ervan uitgaande dat zelden of nooit iedereen gelijkertijd al zijn bandbreedte zal opnemen).
Ik heb al wat opzoekwerk gedaan, en ben uitgekomen bij twee merken die hier nergens in de winkels liggen (wel op amazon), namelijk Draytek Vigor en Billion. Met respectievelijk de 2830n en 7800n modellen. Heeft er iemand ervaring mee, zijn er andere/betere alternatieven? Deze twee routers zijn ook adsl/vdsl modems... bestaan er modellen die enkel routers zijn (en daardoor misschien wat goedkoper of beter zijn)?
Alvast bedankt!
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Kijk eens of je dat niet met een routerboard kan? Ik dacht van wel?
Ook kan je eens denken aan pfsense (de elektriciteitsrekening met bvb een atom moederbord valt héél goed mee, en je krijgt er een pak voor terug!). Mocht zelfs een atom moederbord je te veel gebruiken kan je nog denken aan iets op basis van lichtere processor... Moeite om linux te "leren" moet je er alvast niet insteken. Je download gewoon de ISO file, zet alles in hoe het moet (netwerkpoorten, ip ranges, ...) en je bent klaar. Verder beheer loopt gewoon via een webinterface.
Ik geloof je best dat het beide adsl routers zijn, maar ben je zeker van dat ze ook vdsl(2) ondersteunen? En dat ze werken op het Belgacom netwerk? Want dat is nog altijd niet zo evident...
PS : je kan ook kijken naar bvb de fritzbox. Wat daar mogelijk is en niet, zal gebruiker op dit forum philippe_d je graag vertellen!
Ook kan je eens denken aan pfsense (de elektriciteitsrekening met bvb een atom moederbord valt héél goed mee, en je krijgt er een pak voor terug!). Mocht zelfs een atom moederbord je te veel gebruiken kan je nog denken aan iets op basis van lichtere processor... Moeite om linux te "leren" moet je er alvast niet insteken. Je download gewoon de ISO file, zet alles in hoe het moet (netwerkpoorten, ip ranges, ...) en je bent klaar. Verder beheer loopt gewoon via een webinterface.
Ik geloof je best dat het beide adsl routers zijn, maar ben je zeker van dat ze ook vdsl(2) ondersteunen? En dat ze werken op het Belgacom netwerk? Want dat is nog altijd niet zo evident...
PS : je kan ook kijken naar bvb de fritzbox. Wat daar mogelijk is en niet, zal gebruiker op dit forum philippe_d je graag vertellen!
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 103 keer
Pfsense idd kan dat perfect (alix boardje is niet zo duur, atom of andere kunnen ook, maar alix verbruikt hier maar 3,5-4w, de helft van een wrt54g).
Met de embedded install werken sommige optionele apps niet (ntop,...) en is een IPS niet mogelijk.
Gebruik de captive portal !
Met de embedded install werken sommige optionele apps niet (ntop,...) en is een IPS niet mogelijk.
Gebruik de captive portal !
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Alix bordjes kunnen volgens mij maar maximaal 100 Mbit aan... als ze dat al kunnen.silencer schreef:alix boardje is niet zo duur, atom of andere kunnen ook, maar alix verbruikt hier maar 3,5-4w, de helft van een wrt54g
-
- Pro Member
Ik ben absoluut geen expert, en ik weet zelfs niet wat jullie bedoelen met een routerboard. Een moederbordje van een router?
Ik zou echt liefst een zo dummy-proof mogelijke oplossing vinden, dus een router die ik kan aansluiten op mijn Sagem van Scarlet (die staat beneden, en dan werk ik met een homeplug tot 2 verdiepen hoger waar de router moet komen). Kan ik geen van beide routers daarvoor gebruiken. De Draytek ondersteunt ook:
"A big change on all 2830 models is the choice of three WAN interfaces, starting with a built-in ADSL2/2+ modem for use with broadband services delivered over a phone line.
The second is a Gigabit Ethernet port for use with BT Infinity and cable modem services, and the third, support for 3G wireless broadband dongles, which can be plugged into a USB port on the front of the router."
Kan ik dan niet gewoon die ethernet port gebruiken?
Ik zou echt liefst een zo dummy-proof mogelijke oplossing vinden, dus een router die ik kan aansluiten op mijn Sagem van Scarlet (die staat beneden, en dan werk ik met een homeplug tot 2 verdiepen hoger waar de router moet komen). Kan ik geen van beide routers daarvoor gebruiken. De Draytek ondersteunt ook:
"A big change on all 2830 models is the choice of three WAN interfaces, starting with a built-in ADSL2/2+ modem for use with broadband services delivered over a phone line.
The second is a Gigabit Ethernet port for use with BT Infinity and cable modem services, and the third, support for 3G wireless broadband dongles, which can be plugged into a USB port on the front of the router."
Kan ik dan niet gewoon die ethernet port gebruiken?
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 179 keer
Mikrotik Routerboardozfunghi schreef:Ik ben absoluut geen expert, en ik weet zelfs niet wat jullie bedoelen met een routerboard. Een moederbordje van een router?

Jep.ozfunghi schreef:Kan ik dan niet gewoon die ethernet port gebruiken?
-
- Pro Member
Bedankt. Ik vind het eigenlijk heel vreemd dat er zo weinig info te vinden is over dit soort zaken, en er zo weinig routers zijn die dit ondersteunen. Dit moet toch een vaak voorkomend probleem zijn? Studentenhuizen, open café hotspots, hotels/B&B... Soit, ik ga nog effe wachten, als hier nog iemand is die een beter alternatief van router weet, hoor ik het graag, anders ga ik binnenkort eens zien waar ik die draytek kan bestellen.
PS: net gemerkt dat de 2850n een vdsl2 modem/router is, kost wel meer. Misschien interessant voor andere mensen.
PS: net gemerkt dat de 2850n een vdsl2 modem/router is, kost wel meer. Misschien interessant voor andere mensen.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Hoe ver zou je geraken met DD-WRT?
In een Linksys 320N heb je ook wel beperkte mogelijkheden wat betreft guest access, dus misschien kan je iets gelijkaardigs doen.
Ik heb bijvoorbeeld ook een oud 555 MHz computertje liggen dat rond de 30watt verbruikt.
Misschien ook een oplossing voor niet al te veel geld
In een Linksys 320N heb je ook wel beperkte mogelijkheden wat betreft guest access, dus misschien kan je iets gelijkaardigs doen.
Ik heb bijvoorbeeld ook een oud 555 MHz computertje liggen dat rond de 30watt verbruikt.
Misschien ook een oplossing voor niet al te veel geld

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Bedankt: 450 keer
De TP link router (eens op UB gepost) samen met DD-WRT er op moet toch lukken. Heeft Gbit poortjes en bij DD-wrt kan je perfect limiteren. Ik denk dat dit alles makkelijk rond de 50 euro te vinden is en performant zal werken. De anderen oplossingen zijn mogelijk duurder en moeilijker. Als het out-of-the-box moet werken is DD-WRT wel niet mis om mee te starten
Edit: Ik dacht dat het deze was: http://nl.tp-link.com/products/details/ ... L-WR1043ND
http://tweakers.net/pricewatch/251996/t ... 043nd.html
Klaar voor 44 euro
Edit: Ik dacht dat het deze was: http://nl.tp-link.com/products/details/ ... L-WR1043ND
http://tweakers.net/pricewatch/251996/t ... 043nd.html
Klaar voor 44 euro

-
- Pro Member
Die TP-link ondersteunt dit dus out of the box? Zonder DD-WRT te moeten flashen?
"Op een draadloze netwerk is dikwijls onvoldoende brandbreedte in de woning of op kantoor bij langdurig internetten en bandbreedte opslokkende downloads. De TL-WR1043ND ondersteunt de IP QoS functie, wat optimaal gebruik van de bandbreedte mogelijk maakt en controle van de bandbreedte op congestie, om bandbreedte misbruik te voorkómen. Op deze manier ontvangen de gebruikers van een klein netwerk een aan hen toegewezen, specifieke bandbreedte, waarmee niet-kritische applicaties door afnemende netwerk prestaties wordt voorkómen."
Gaat het hier om een verregaande QOS, of echt harde limieten instellen per IP? Dat is me niet helemaal duidelijk. Met QOS op mijn linksys verbeterde de situatie in elk geval niet, dus ik ben sceptisch tov QOS.
"Op een draadloze netwerk is dikwijls onvoldoende brandbreedte in de woning of op kantoor bij langdurig internetten en bandbreedte opslokkende downloads. De TL-WR1043ND ondersteunt de IP QoS functie, wat optimaal gebruik van de bandbreedte mogelijk maakt en controle van de bandbreedte op congestie, om bandbreedte misbruik te voorkómen. Op deze manier ontvangen de gebruikers van een klein netwerk een aan hen toegewezen, specifieke bandbreedte, waarmee niet-kritische applicaties door afnemende netwerk prestaties wordt voorkómen."
Gaat het hier om een verregaande QOS, of echt harde limieten instellen per IP? Dat is me niet helemaal duidelijk. Met QOS op mijn linksys verbeterde de situatie in elk geval niet, dus ik ben sceptisch tov QOS.
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Stel je bandbreedte manueel is en het werkt veel beter.
Op automatisch denk ik dat er geen rekening wordt gehouden met overhead en dat werkt inderdaad slecht.
Ik had 4,6 Mbit en stelde mijn router in op 3900 Kbit
Op automatisch denk ik dat er geen rekening wordt gehouden met overhead en dat werkt inderdaad slecht.
Ik had 4,6 Mbit en stelde mijn router in op 3900 Kbit

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
De TP-Link die ik heb staan heeft het alvast in z'n QoS menu... zowel DiffServ als Bandwith control.ozfunghi schreef:Die TP-link ondersteunt dit dus out of the box? Zonder DD-WRT te moeten flashen?
Of het perfect doet wat jij wil heb ik nog niet getest (heb trouwens ook een Routerbord die QoS kan doen, maar evenmin getest).
Dan zou ik al zeker geen Routerbord aanbevelen... daar moet je toch echt goed beseffen wat je aan het doen bent, zelfs voor eenvoudige dingen als NAT (is dus geen klikker-de-klik en alles is in orde hoor !!!)ozfunghi schreef:Ik ben absoluut geen expert, en ik weet zelfs niet wat jullie bedoelen met een routerboard. Een moederbordje van een router?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Voor zover ik weet kan je op de FritzBox zoiets niet instellen. Hoewel de FritzBox wel geavanceerd is op gebied van ADSL + Telefonie (VOIP, ISDN, DECT, ..) is deze op gebied van router toch nogal basic.krisken schreef:PS : je kan ook kijken naar bvb de fritzbox. Wat daar mogelijk is en niet, zal gebruiker op dit forum philippe_d je graag vertellen!
Je had er niet bij verteld dat je iets wireless zocht (de voorbeelden die je hierboven aanhaalt gaan over hotspots).ozfunghi schreef:Ik vind het eigenlijk heel vreemd dat er zo weinig info te vinden is over dit soort zaken, en er zo weinig routers zijn die dit ondersteunen. Dit moet toch een vaak voorkomend probleem zijn? Studentenhuizen, open café hotspots, hotels/B&B...
Volgens mij kan een Meraki wireless access point alles wat je zoekt. Voor zover ik weet kan je die zo instellen dat je wireless clients elk een maximale bandbreedte krijgen, je kan zelfs bepalen welk soort traffiek toegelaten is, je krijgt statistieken van alle clients met verbruik, soort traffiek, enz ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Pro Member
Ik heb al wel tientalle keren een router geplaatst, beveiligd etc zonder cd installatie, een poort openzetten etc, de basis zaken lukken dus wel. En als het iets als dit is:Dan zou ik al zeker geen Routerbord aanbevelen... daar moet je toch echt goed beseffen wat je aan het doen bent, zelfs voor eenvoudige dingen als NAT (is dus geen klikker-de-klik en alles is in orde hoor !!!)
http://www.draytek.co.uk/support/kb_vig ... limit.html
zie ik niet in wat het probleem zou zijn, dus iets van die eenvoud, zoek ik.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
Met een routerboard is dit perfect mogelijk via PCQ. Zie http://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:Queues_-_PCQ
Dit wordt idd gebruikt in bv. hotels (weet zelf zo'n setup staan) maar ik gebruik dit zelfs thuis ook
Let wel op met een Routerboard. Leercurve is niet makkelijk, je doet er makkelijk een paar maanden over vooraleer je die dingen onder de knie hebt.
Dit wordt idd gebruikt in bv. hotels (weet zelf zo'n setup staan) maar ik gebruik dit zelfs thuis ook

Let wel op met een Routerboard. Leercurve is niet makkelijk, je doet er makkelijk een paar maanden over vooraleer je die dingen onder de knie hebt.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Pro Member
Sorry, dat had ik inderdaad niet expliciet vermeld. In mijn gedachten zal dat vanzelfsprekend geweest zijn. Het moet zowel draadloos als via kabel gaan. Er ligt overal kabel, maar de meesten gebruiken tegenwoordig wifi. Het is voor 9 mensen, in een studentenhuis.philippe_d schreef:Je had er niet bij verteld dat je iets wireless zocht (de voorbeelden die je hierboven aanhaalt gaan over hotspots).
Ja, dan ga ik hier toch voor passen, bedankt voor de uitleg.VOiD schreef:Let wel op met een Routerboard. Leercurve is niet makkelijk, je doet er makkelijk een paar maanden over vooraleer je die dingen onder de knie hebt.
Dit nog gevonden, waar zowel de draytek, billion als tp-link worden vermeld. Is dat een probleem bij de tp-link? "...but not as well endowed with RAM and flash."Billion 740x series and draytek can throttle to an IP address.. doesn't matter if it is wired or wireless.. but is that what you mean by limit bandwidth.. many people mean quota and the only router that does that is 3rd party hack job.. but the gargoyle firmware on a WZR-HP-G300NH is a pretty darn good and cheap one.. the TP-Link TL-WR1043ND is a bit cheaper but not as well endowed with RAM and flash.
Die Buffalo WZR-HP-G300NH zal ik ook eens opzoeken. Voorlopig lijkt het tussen de Draytek, TP-link en Buffalo te gaan.
PS: iemand die me het belang van Wan to Lan throughput kan vertellen. In deze lijst doen geen van deze drie het echt goed, of is dat interpretatie?: http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/r ... harts/view
-
- Elite Poster
Pfsense is vrij eenvoudig, maar kan enorm veel mocht je dat willen. pc engines website: model met 2 ethernetaansluitingen nemen.
Je kunt het zelf even testen met vmware/virtualbox, vindt je het te moeilijk laat het dan maar zo.
Je kunt het zelf even testen met vmware/virtualbox, vindt je het te moeilijk laat het dan maar zo.
- krisken
- userbase crew
Dat gaat zeer zeker met een atom moederbord. Heb hier enkele maanden gewerkt op basis van een atom 230, jaartje of 2/3 met een atom 330, ongeveer een jaartje op een atom D510 en sinds enkele weken gaat mijn internet via een atom D525. Altijd met de laatsts mogelijke pfsense 
@TS
Ik weet niet hoeveel euro je kwijt kan, maar anders kan je ook nog eens kijken naar Meraki. Dit kunnen ook traffic shaping doen. Heb er thuis zo draaien en werkt prima.

@TS
Ik weet niet hoeveel euro je kwijt kan, maar anders kan je ook nog eens kijken naar Meraki. Dit kunnen ook traffic shaping doen. Heb er thuis zo draaien en werkt prima.
Telefonie = EDPnet + OVH
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
- Bedankt: 208 keer
Hoe werkt het "modem" gedeelte dan? Je kan toch geen standaard ethernet aansluiting als modem gebruiken of wel?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
- krisken
- userbase crew
Sorry, begreep je vraag niet goed.
Met PFSense kan je enkel het modemgedeelte doen uiteraard. Niet als modem laten werken dus.
Met PFSense kan je enkel het modemgedeelte doen uiteraard. Niet als modem laten werken dus.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Ik begrijp niet zo goed de bedoeling.ozfunghi schreef:Sorry, dat had ik inderdaad niet expliciet vermeld. In mijn gedachten zal dat vanzelfsprekend geweest zijn. Het moet zowel draadloos als via kabel gaan. Er ligt overal kabel, maar de meesten gebruiken tegenwoordig wifi. Het is voor 9 mensen, in een studentenhuis.philippe_d schreef:Je had er niet bij verteld dat je iets wireless zocht (de voorbeelden die je hierboven aanhaalt gaan over hotspots).
Je hebt dus een 10-tal gebruikers ... en je wil aan iedereen dus 1/10 geven van de beschikbare bandbreedte ?
Dus als er 9 in bed liggen, of naar de les zijn, en het internet wordt dan gebruikt door één student die nog op of thuis is ... dan krijgt die maar 1/10 van de bandbreedte, en de rest wordt niet gebruikt ??
Voor zo'n klein aantal users, zou ik geen shaping doen ...., ze zullen automatisch maar een deeltje krijgen van de bandbreedte, als ze allemaal tegelijk surfen ...
Wan to LAN troughput is belangrijk als je een snelle internetverbinding hebt, dan wordt je router niet de flessenhals.ozfunghi schreef:iemand die me het belang van Wan to Lan throughput kan vertellen. In deze lijst doen geen van deze drie het echt goed, of is dat interpretatie?: http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/r ... harts/view
Als je bijvoorbeeld FiberNet hebt (60 mbps), maar je router kan heeft maar een WAN-to-LAN trougput van 40 mbps, dan zal je internetvebinding maximaal 40 mbps zijn.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
- krisken
- userbase crew
Als het echt is voor studentenhuis : www.studenteninternet.be
Die regelen en plaatsen alles voor je. Zou zeggen : contacteer ze even en vraag een offerte?
Die regelen en plaatsen alles voor je. Zou zeggen : contacteer ze even en vraag een offerte?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Pro Member
Er zijn er constant 2 à 3 die volle bak aan't downloaden zijn. Het normale surfverkeer lijdt daar enorm onder. Zelfs al zijn zij zelf weg, staat hun pc op. QOS werkt niet afdoende. Dus ja, ik zet ze allemaal met een harde limiet. Als er dan slechts 1 thuis het internet gebruikt, heeft die nog steeds 450 KB/s om mee te surfen wat nog altijd beter is dan veel plaatsen waar er kotnet ligt. Met die snelheid kan je nog altijd perfect youtube of sportwedstrijden streamen, of tegen een aanvaardbare snelheid downloaden en surfen. Dat de zware downloaders dan iets langer moeten wachten eer hun file binnen is, is een klein offer om er voor te zorgen dat alle anderen aangenaam gebruik kunnen maken van het internet.philippe_d schreef:Ik begrijp niet zo goed de bedoeling.
En voor de duidelijkheid, 450 KB/s is meer dan 1/9de van het totaal, net omdat ik ervan uitga dat niet iedereen tegelijk 100% gebruik zal maken van de bandbreedte.
Tenzij die mannen mijn scarlet lijn kunnen versnellen of komen controleren wanneer wie aan het downloaden is, zie ik niet in wat zij gaan doen. En ik heb hier ook hoegenaamd geen interesse in. De dag dat ik 100 studenten huisvest, kan dat misschien interessant zijn.krisken schreef:Als het echt is voor studentenhuis : http://www.studenteninternet.be
Laatst gewijzigd door ozfunghi 24 jun 2012, 16:00, in totaal 2 gewijzigd.
- krisken
- userbase crew
Bij studenteninternet is alles dynamisch. Jouw scarlet lijn heeft een capaciteit bijvoorbeeld van 25megabit. Als er één student online is, krijgt deze de volle snelheid. Zijn er 10 studenten online, dan krijgt iedereen 2.5mbit maximaal. Ook is er een volledig beheersysteem etc voor jou als kotbaas.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Pro Member
Dat was de eerste oplossing waar ik achter gezocht heb, een router die procentueel de bandbreedte verdeelde, maar daar heb ik nooit iets van gevonden, dus ging ik ervan uit dat dat niet mogelijk was. Maar om daarvoor extra abonnementskosten te gaan betalen aan een derde partij, daar loop ik niet helemaal warm voor. Ik zoek dus gewoon een router die bandbreedte kan verdelen. Als dat procentueel (dynamisch) kan, tant mieux, anders is het met een vaste limiet per IP.
-
- Elite Poster
Als het goedkoop moet (Pfsense): alix (energieverbruik) of Pentium 3 (30-40 Watt) met enkele netwerkkaarten, grafische kaart kun je eruit halen na de configuratie.
Kun je ook meteen het aantal connecties beperken/p2p laagste prioriteit geven/blocken/...
Kun je ook meteen het aantal connecties beperken/p2p laagste prioriteit geven/blocken/...
- krisken
- userbase crew
Ook de vaste limiet per IP (lees : gebruiker) is gebruikelijk bij studenteninternet. Wilt hij meer verbruiken, dan betaald hij er ook voor. Overigens het systeem dat je wilt toepassen is ook niet helemaal waterdicht : wat als een student 2 pc's heeft (of een gsm, tablet, blablabla)? Dat zijn extra ip's waarmee hij dan toegang heeft tot internet terwijl dit eigenlijk niet kan/hoort.
Ook handig : als "het lief" van één van je studenten op bezoek komt, kan hij/zij ook surfen als hij een studenteninternetaccount heeft.
@silencer : dat is niet meteen de goedkoopste oplossing vermoed ik...
1. een alixboardje/pentium3/celeron/atom + ram + hdd of ssd of CF kaartje
2. meerdere netwerkkaarten ofwel één netwerkkaart met een managed switch zodat hij met vlans kan werken
3. aanschaf van een AP (geen draadloze router!)
Het is zeker doenbaar, maar het zal niet "for free" zijn. Al ben ik ervan overtuigd dat je met pfsense + managed switch + een AP een degelijke oplossing in huis hebt dat zeker zal voldoen. Echter weet ik niet wat de kennis is van de TS om dit op te zetten... Vandaar dat ik hem - om een goed, degelijk, werkend systeem te hebben, ook de tip geef om eens te luisteren bij studenteninternet...
Ook handig : als "het lief" van één van je studenten op bezoek komt, kan hij/zij ook surfen als hij een studenteninternetaccount heeft.
1. een alixboardje/pentium3/celeron/atom + ram + hdd of ssd of CF kaartje
2. meerdere netwerkkaarten ofwel één netwerkkaart met een managed switch zodat hij met vlans kan werken
3. aanschaf van een AP (geen draadloze router!)
Het is zeker doenbaar, maar het zal niet "for free" zijn. Al ben ik ervan overtuigd dat je met pfsense + managed switch + een AP een degelijke oplossing in huis hebt dat zeker zal voldoen. Echter weet ik niet wat de kennis is van de TS om dit op te zetten... Vandaar dat ik hem - om een goed, degelijk, werkend systeem te hebben, ook de tip geef om eens te luisteren bij studenteninternet...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Pro Member
Met een tablet of smartphone zal je geen torrents beginnen downloaden. Met een extra pc kan dat, maar dat probleem heb je dan ook als je dynamisch (procentueel) de bandbreedte verdeelt.
-
- Elite Poster
1. Kun je wel gratis vinden.
2. 2 NICs van 100 Mb vind je ook voor weinig/gratis (vlans zijn niet nodig).
3. Een AP met goed bereik heb je toch nodig (op de sagem wifi kun je niet rekenen).
Je kunt natuurlijk bij bedraad internet een managed switch nemen en enkel daar de bandbreedte beperken, maar daar weten we niets over ?
Met accounting gaat het zeer goed om bvb. ook het lief te laten meesurfen (met eenzelfde beperking voor <> devices).
Een alternatief voor Pfsense: http://www.clearfoundation.com/Software/overview.html
3. Een AP met goed bereik heb je toch nodig (op de sagem wifi kun je niet rekenen).
Je kunt natuurlijk bij bedraad internet een managed switch nemen en enkel daar de bandbreedte beperken, maar daar weten we niets over ?
Met accounting gaat het zeer goed om bvb. ook het lief te laten meesurfen (met eenzelfde beperking voor <> devices).
Een alternatief voor Pfsense: http://www.clearfoundation.com/Software/overview.html
- krisken
- userbase crew
Een tablet of smartphone kan meer dan torrents verzetten hoor.ozfunghi schreef:Met een tablet of smartphone zal je geen torrents beginnen downloaden. Met een extra pc kan dat, maar dat probleem heb je dan ook als je dynamisch (procentueel) de bandbreedte verdeelt.
Dat probleem heb je zeker als je dynamisch je bandbreedte verdeelt, maar niet als je dat doet per user! Maar u beantwoord ook niet mijn vraag hoeveel kennis u heeft van netwerken etc om dergelijke problemen om te lossen? Zonder dit gegeven is het voor ons erg moeilijk om een passende oplossing te bieden.
Silencer : je moet inderdaad 2 nics hebben. Is op zich wel goedkoop te vinden (of idd gratis) waardoor je geen vlans zou nodig hebben. Ik was aan het denken aan multiwan setup, compleet fout dussilencer schreef:@silencer : dat is niet meteen de goedkoopste oplossing vermoed ik...

Als ik het goed begrijp heeft deze persoon 1 huis met 10 kosten in. Bekabeld is dit uiteraard geen probleem (een 16-poorts switch en klaar) maar draadloos zal ook weer wat anders zijn. Je zal meerdere AP's nodig hebben (ik denk niet dat die 10 koten op 1 verdieping liggen). Mijn inziens plaats je best 1 AP per 2 verdiepingen minimum. 1 AP per verdieping zou zelfs véél beter zijn.
Trouwens, als je 10 studenten/koten hebt heb je minimum 20 devices (laptop, vaste pc, gsm, tablet, pc van vriend/vriendin/lief, ...) op je netwerk. Dat zie ik een standaard AP/Router niet meteen trekken. Dikwijls vormt de helft hiervan al een probleem!
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Als je niet vies bent van custom firmwares, is DD-WRT ook een optie. Genoeg routers die dit ondersteunen, al heb ik wel geen ervaring met de performantie als 5 man vollen bak begint te torrenten...
- krisken
- userbase crew
Als 5 man aan het torrenten is (en zelfs minder) ligt die op zn gat. Zeker weten 

Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Daarom kun je met pfsense dat ook beperken (aantal connecties is groter probleem dan de snelheid voor zo'n AP).
20 devices op een AP hoeft geen probleem te zijn, hangt er net vanaf wat ze uitspoken. 2 Aps met roaming is natuurlijk beter, maar is mss bedraad.
Met de IPS kun je heel ver gaan met pfsense
Professionele installaties kosten al gauw +10k eur, maar dat is hier niet de bedoeling (aantal connecties beperken/snelheid instellen/user).
20 devices op een AP hoeft geen probleem te zijn, hangt er net vanaf wat ze uitspoken. 2 Aps met roaming is natuurlijk beter, maar is mss bedraad.
Met de IPS kun je heel ver gaan met pfsense

Professionele installaties kosten al gauw +10k eur, maar dat is hier niet de bedoeling (aantal connecties beperken/snelheid instellen/user).
-
- Elite Poster
- Bedankt: 450 keer
De linksys bakjes mogelijk, maar DD-wrt draait ook op zwaardere hardware. Iemand ervaring met de TP-LINK ?krisken schreef:Als 5 man aan het torrenten is (en zelfs minder) ligt die op zn gat. Zeker weten
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
- Bedankt: 264 keer
Hangt een beetje af van de router he. Je moet consumenten-routers niet onderschatten.krisken schreef:Als 5 man aan het torrenten is (en zelfs minder) ligt die op zn gat. Zeker weten
Mijn WNDR3700 op OpenWRT ligt op zijn bakkes bij 2200 connecties bij torrents (naar 3 verschillende pc's). Terwijl mijn oude WAG160N bv. al op zijn bakkes plat ligt bij 150 connecties.

Trouwens op de WNDR, 2200 is echte hard limit, dan reboot het ding gewoon na een 2-3 minuten traag doen. Stabiel kan ik zeggen rond de 1500 is goed om stabiel de 7MB/sec te kunnen downloaden (draadloos he). Bij meer begint het al wat te wankelen, wat hogere loads en soms een beetje drops, vanaf de 2000 begint die het toch moeilijk te krijgen en gaat het gewoon in het algemeen wat trager...
@Tim
TP-link is zo'n firma die heel vaag is. In sommige duurdere routers gebruiken ze tragere cpu's dan bv. in een goedkopere router. Maar in het algemeen zijn het niet al te slechte routertjes. Ik zou ze net onder D-link, Linksys en Netgear plaatsen. (uit consumentenrouters natuurlijk)
-
- Elite Poster
Pfsense nog nooit weten crashen op het aantal connecties in ieder geval (+ 100.000 geen probleem icm filtering, QoS,...).
http://www.pcengines.ch/alix2d13.htm
=> kit op ebay: +- 150€ (vroeger).
alix2d13 ALIX.2D13 system board (LX800 / 256 MB / 3 LAN / 1 miniPCI / USB / RTC battery) €82.68
http://www.pcengines.ch/alix2d13.htm
=> kit op ebay: +- 150€ (vroeger).
alix2d13 ALIX.2D13 system board (LX800 / 256 MB / 3 LAN / 1 miniPCI / USB / RTC battery) €82.68
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
- Bedankt: 264 keer
Kuch, ik zie net dat het nog meer aankan.
Blijkbaar is vnStat en tcpdump de boosdoener, was het al helemaal vergeten dat het aanstond
Dus waarschijnlijk kun je dat getal nog serieus opdrijven... Als ik deze 2 uitzet, een torrent opzet met 2000 connecties is mijn load nu maar 0.14, hmmmm....
Maar goed, 2000 connecties is ruim genoeg om met 5 man torrents te downloaden denk ik.
Blijkbaar is vnStat en tcpdump de boosdoener, was het al helemaal vergeten dat het aanstond

Dus waarschijnlijk kun je dat getal nog serieus opdrijven... Als ik deze 2 uitzet, een torrent opzet met 2000 connecties is mijn load nu maar 0.14, hmmmm....
Maar goed, 2000 connecties is ruim genoeg om met 5 man torrents te downloaden denk ik.
- krisken
- userbase crew
Hmm mijn oude linksys (wrt54g) met dd-wrt kon toch geen 2 pc's met torrent tegelijk aan hoor.
Heb geen ervaringen met andere routers (meer ram, betere processor, maybe...) maar het zou me verwonderen dat deze routers het aantal connecties van 10 downloaders kan goed beheren. Zelfs de modem zelf (de sagemmodem van scarlet) heeft het hier al moeilijk mee...
Heb geen ervaringen met andere routers (meer ram, betere processor, maybe...) maar het zou me verwonderen dat deze routers het aantal connecties van 10 downloaders kan goed beheren. Zelfs de modem zelf (de sagemmodem van scarlet) heeft het hier al moeilijk mee...
Telefonie = EDPnet + OVH