DDNS service & Telenet

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
speedy090
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2012, 18:24
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb onlangs bij een klant van mijn bedrijf een alarmsysteem geplaatst. Dit alarmsysteem is verbonden met een telefoonlijn voor de doormelding, maar er is ook een LAN interface op het systeem aanwezig om via de webbrowser het systeem te beheren.

De klant zou graag het systeem beheren via internet. Nu het probleem stelt zich dat de klant een dynamisch IP heeft van telenet en dus om de x aantal dagen een nieuw IP krijgt. Aangezien er bij de klant de nieuwste routers stond van telenet en telefonie zonder backup batterij had ik de klant aangeraden bij telenet een nieuwe modem te vragen MET backup batterij. Dus ik verwachte dat telenet ging langskomen en een normale modem ging plaatsen met switch voor digitale TV zodat ik een router kon plaatsen met NO-IP client software erop. maar blijkbaar lost telenet het nu anders op: ze plaatsen gewoon een modem bij ! enkel en alleen voor telefonie. Dus die klant zit nu met 2 modem's: 1 nieuwe modem voor telefonie en 1 bestaande router/modem voor internet/digitale TV (kwestie voor de homespot door iedereen zijn strot te duwen)
En extra router achter deze router/modem plaatsen zou volgens mij niet veel helpen aangezien deze op zijn WAN interface gewoon een 192.168.0.0 range IP zal krijgen. En dit IP zal doorsturen naar NO-IP. Of zijn er routers op de markt die wel verder gaan kijken wat het werkelijk WAN IP is?
Ik heb al zitten kijken voor een NAS te plaatsen met NO-IP functie. Maar dit zou overbodige luxe zijn.

(PS de klant laat zijn PC geen 24h/24h opstaan)
Zouden jullie eventueel nog andere oplossing kennen voor mijn probleem?

Bedankt!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

speedy090 schreef:maar er is ook een LAN interface op het systeem aanwezig om via de webbrowser het systeem te beheren.
Handig... dan kan een inbreker het uitschakelen voor hij langskomt :lol:
speedy090 schreef:dus om de x aantal dagen een nieuw IP krijgt
Als je bij TN je router niet uitzet blijf je jaaaareeeennnn hetzelfde IP-adres behouden (dus zelfs zonder NO-IP ben je redelijk lang gerust).
speedy090 schreef:En extra router achter deze router/modem plaatsen zou volgens mij niet veel helpen aangezien deze op zijn WAN interface gewoon een 192.168.0.0 range IP zal krijgen. En dit IP zal doorsturen naar NO-IP. Of zijn er routers op de markt die wel verder gaan kijken wat het werkelijk WAN IP is?
Bij DynDNS is het in ieder geval zo dat je hun kan laten kijken vanwaar het request komt (en dus maw. werkt met een client achter een router). Ik denk trouwens dat de meeste services zo werken want anders zou een DDNS client op een PC achter een router nooit werken.
speedy090 schreef:(PS de klant laat zijn PC geen 24h/24h opstaan)
Installeer de DDNS software gewoon op die PC... het feit dat die geen 24/24 opstaat is geen enkel probleem (je IP-adres is stabiel genoeg zoals ik al aangaf).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

speedy090 schreef: Dus ik verwachte dat telenet ging langskomen en een normale modem ging plaatsen met switch voor digitale TV zodat ik een router kon plaatsen met NO-IP client software erop. maar blijkbaar lost telenet het nu anders op: ze plaatsen gewoon een modem bij ! enkel en alleen voor telefonie.
Dat was natuurlijk een fout om zomaar iets te "veronderstellen". Indien je een modem-only had gewild, had je dat duidelijk op die manier moeten bestellen (en zonder probleem gekregen).

Verder ben ik het voleldig eens met de vorige poster. Gezien de redelijke stabiliteit van een Telenet "dynamisch" IP, kan je het best een ddns client draaien op een PC. Hier heb je echt geen router voor nodig.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

philippe_d schreef:Dat was natuurlijk een fout om zomaar iets te "veronderstellen".
Ik betreur het trouwens dat mensen die geen grondige IT kennis hebben zomaar alarmsystemen publiek op het internet gaan zetten... en daarbij uitgaan van veronderstellingen en mogelijk zelfs aanbevelingen zouden doen zoals extra routers en zelfs een NAS wat echt te gek is. Dat de TS dit persoonlijk bij hem thuis zou doen is zijn verantwoordelijkheid, maar als ik merk dat zo'n dingen commercieel door een bedrijf worden gedaan dan noem ik dat "cowboys" :nono:
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Alarmsystemen via internet...

Kijk dit maar is, http://www.canvas.be/programmas/panoram ... 61%3A-6fa4
En denk dan nog is erover na :wink:

Wat ik niet gebrijp waarom wil je dat alarm beheren over een internetlijn? Intern oke daar kan ik nog aan maar waarom publiek?
Dat is zoals een bewakings camera met wifi :banana:

Verder snap ik het verhaal niet, mag het ip niet veranderen (stroomuitval) dan installeer je toch gewoon een UPS?
Dan moet je telenet met zijn langskom kosten ook niet betalen.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”