Ik weet het deze vraag is al eens gesteld vorig jaar op dit forum, maar zonder een duidelijk antwoord.
Met de huidige stand van zaken, is het bijv met een US Robotics 9104 mogelijk om zowel Telenet als ADSL over een netwerk beschikbaar te maken ?
Maw, ADSL via de interne modem en Telenet via één van de 4 netwerkpoorten aansluiten en dan beschikbaar stellen op het netwerk ?
Telenet en ADSL op één netwerk ?
- Styno
- Elite Poster
Waarom zou je dat eigenlijk doen?
Mmmhhh mischien met redelijk wat gefoefel, maar gebruiksvriendelijk gaat dat niet zijn.... (bv manueel default gateway instellen om te kiezen over welke provider je wil surfen..)
Ik zie zo meteen een aantal problemen:
- telenet abbo: als je de modem op een switch hangt, heb je een hoger abbo nodig.
- dhcp: zowel telenet als je router heeft een dhcp server. als je die van telenet gebruikt surf je over telenet als je die van je router gebruikt over dsl... Probleem is dat je die van telenet niet zo snel kan afzetten he
- .....
Styno
Mmmhhh mischien met redelijk wat gefoefel, maar gebruiksvriendelijk gaat dat niet zijn.... (bv manueel default gateway instellen om te kiezen over welke provider je wil surfen..)
Ik zie zo meteen een aantal problemen:
- telenet abbo: als je de modem op een switch hangt, heb je een hoger abbo nodig.
- dhcp: zowel telenet als je router heeft een dhcp server. als je die van telenet gebruikt surf je over telenet als je die van je router gebruikt over dsl... Probleem is dat je die van telenet niet zo snel kan afzetten he

- .....
Styno
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc

echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc
Een linux pc met 3 netwerkkaarten:
1 telenet modem
1 ADSL modem
3 netwerk
Nu nog verkrijgen dat ge kunt instellen ADSL modem eerst en als die bandbreedte op is (alle kb/s worden benut), telenet gebruiken voor de nadere internet requests.
1 telenet modem
1 ADSL modem
3 netwerk
Nu nog verkrijgen dat ge kunt instellen ADSL modem eerst en als die bandbreedte op is (alle kb/s worden benut), telenet gebruiken voor de nadere internet requests.
- spacekiek
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
Ik heb telenet en A2F op hetzelfde netwerk steken! 
Ik beschik daarvoor over de volgende apparatuur:
- D-link router
- SMC 7404BRA ADSL modem + ingebouwde router
DHCP is UITgeschakeld, beide routers zijn met elkaar verbonden..
Elke PC krijgt een statisch netwerkadres en via een zelfgeschreven Java proggie switch ik gewoon van gateway (lees van Telenet nr A2F en omgekeerd)
Zo geraak ik aan elke pc in het netwerk thuis, ongeacht op welke gateway zij surfen en kan je in no-time switchen tussen Telenet & A2F.

Ik beschik daarvoor over de volgende apparatuur:
- D-link router
- SMC 7404BRA ADSL modem + ingebouwde router
DHCP is UITgeschakeld, beide routers zijn met elkaar verbonden..
Elke PC krijgt een statisch netwerkadres en via een zelfgeschreven Java proggie switch ik gewoon van gateway (lees van Telenet nr A2F en omgekeerd)
Zo geraak ik aan elke pc in het netwerk thuis, ongeacht op welke gateway zij surfen en kan je in no-time switchen tussen Telenet & A2F.
Als je in eenbij een netwerk gebruik wilt maken van 2 internet lijnen ( welke elkaar ook overnemen bij uitval ) kan je na mijn mening het beste voor Load Balancing oplossing kijken. Ik weet niet of dit jouw bedoeling is maar kijk een op www.hotbrick.nl naar de Soho LB2
- spacekiek
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
Hm leuk, maar wat kan je zo allemaal doen met zo'n loadbalancing router als je bv. ADSL + TELENET erop hebt steken??
Kan ik bv. instellen dat het surfen via telenet moet verlopen en P2P downloads , usenet, ... via ADSL ??
Kan ik bv. instellen dat het surfen via telenet moet verlopen en P2P downloads , usenet, ... via ADSL ??
dat weet ik zelf ook niet. Kijk anders even op hun site volgens mij kan je daar ook vragen stellen
-
- Administrator
- Contacteer:
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 22 keer
Technisch de beste oplossing is een broadbandrouter met 2 WAN poorten, maar die spullen zijn niet echt goedkoop. SonicWall verkoopt zo de TZ170 en in het Zyxel gamma heb je de Zywall-35 (gloednieuw en dus moeilijk te verkrijgen) en de Zywall-70 (=+1.000€). Ook voor de TZ170 en de Z-35 zal je 600€ of meer moeten neertellen, wat ze al minder "home" dan "small business" maakt...
Twee goedkope routerjes en static adressen (cfr de post hierboven) werkt al bijna net zo goed : via een eenvoudige batch file kan je snel je default gw settings aanpassen en zo elke client switchen naar de andere provider. Zolang je er dan maar voor zorgt dat je suft via de éne en download via de andere link werkt dit even goed én pakken goedkoper.
Sommige broadbandrouters kunnen zelfs automatisch overschakelen naar een andere router als ze hun WAN link verliezen (vb Zyxel Zywall-2) zodat je zelfs met 2 aparte toestellen toch link failover funktionaliteit hebt.
OK die oplossing is géén echte load balancing en kan al helemaal niet de traffiek op basis van type gaan uitsplitsen maar meestal heb je toch een "download" pc en een "surf" pc en dan werkt dit prima.
Twee goedkope routerjes en static adressen (cfr de post hierboven) werkt al bijna net zo goed : via een eenvoudige batch file kan je snel je default gw settings aanpassen en zo elke client switchen naar de andere provider. Zolang je er dan maar voor zorgt dat je suft via de éne en download via de andere link werkt dit even goed én pakken goedkoper.
Sommige broadbandrouters kunnen zelfs automatisch overschakelen naar een andere router als ze hun WAN link verliezen (vb Zyxel Zywall-2) zodat je zelfs met 2 aparte toestellen toch link failover funktionaliteit hebt.
OK die oplossing is géén echte load balancing en kan al helemaal niet de traffiek op basis van type gaan uitsplitsen maar meestal heb je toch een "download" pc en een "surf" pc en dan werkt dit prima.
Idd .. ik heb een tijdje lang telenet gehad samen met A2F, en omdat ik het vervelend vond dat je zo traag kon surfen en dergelijke deed ik het volgende:SeNsEi Ze0n schreef:je zal waarschijnlijk wel op niveau avn poorten kunnen limiteren, dus bv poort 80 over TN, de rest over adsl
Weinig maandelijks verkeer: POP3, WEB, MSN -> Telenet
Veel; P2P, FTP, rest -> A2F
SMTP ook via A2F wegens hogere upspeed

- DLink router met telenetmodem achter naar telenet
- Alcatel Speedtouch Home, getweaked naar Pro, en dan firmware van Thompson Speedtouch 510, dus eigenlijk is dit nu een volwaardige ADSL Router.
De routers zijn beide aangesloten op het HomeLan (paar switchen verspreid en gelinked over het huis, het is zelfs zo dat de telenet router in de living op n switch hing (kabeltv aansluiting in de buurt, dus ook de modem) en de adsl modem in de computerkamer op n switch)
Speedtouch: 172.21.1.2
Dlink: 172.21.1.3
Default GW van het netwerk: 172.21.1.2
In de speedtouch kan je routing instellen, en daar had ik de volgende routings geadd:
0.0.0.0:80 -> 172.21.1.3
0.0.0.0:110 -> 172.21.1.3
0.0.0.0:1863 -> 172.21.1.3
Werkte perfect, web, pop3 & msn werden door de adsl router naar de telenet router gestuurd, ander verkeer werd rechtstreeks doorgelaten nr adsl.
Network Engineer @ WirelessBelgie
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 4 keer
Als aanvulling op My-download en Saxgod,
Stel dat je 2 routers hebt, A naar Telenet, B op A2F, ieder met een ander adres,
dan stel je natuurlijk op de pc's A als default gateway in. Als DNS kun je A en als alternatief B instellen.
Je hebt dan de luxe dat wanneer er iets is met de provider DNS je daar niets van merkt.
Heb je servertjes draaien, stel je de default gateway naar B in.
Verder kun je IP routes zetten in A, dwz, speedtest sites (met de download files!), ftp sites, game sites, shoutcast sites waarbij je veel data gebruikt en upload niet via Telenet wil doen, stuur je m.b.v. IP routesetting in A door naar B.
Valt Telenet uit dan kun je door een IP routesetting 0.0.0.0 in A alle verkeer naar B doorsturen zonder wat in de individuele pc's te hoeven veranderen.
Stel dat je 2 routers hebt, A naar Telenet, B op A2F, ieder met een ander adres,
dan stel je natuurlijk op de pc's A als default gateway in. Als DNS kun je A en als alternatief B instellen.
Je hebt dan de luxe dat wanneer er iets is met de provider DNS je daar niets van merkt.
Heb je servertjes draaien, stel je de default gateway naar B in.
Verder kun je IP routes zetten in A, dwz, speedtest sites (met de download files!), ftp sites, game sites, shoutcast sites waarbij je veel data gebruikt en upload niet via Telenet wil doen, stuur je m.b.v. IP routesetting in A door naar B.
Valt Telenet uit dan kun je door een IP routesetting 0.0.0.0 in A alle verkeer naar B doorsturen zonder wat in de individuele pc's te hoeven veranderen.