Telenet Router - 1 jaar later - overzicht voor en nadelen

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
mobile viking adept
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2011, 21:59

Ondertussen is de nieuwe telenet router al meer dan een jaar in gebruik.

Er zijn heel wat discussies met TN geweest van mensen die de voorkeur hadden voor een modem only model waar TN dit al dan niet wou leveren.

Nu vraag ik me een jaar later af of het al de commotie waard was!

Heb je een een router of modem only model en je bent ervan overtuigd dat je ofwel een goeie keuze ofwel foute keuze hebt gemaakt.... dan ben ik benieuwd waarom.

Benieuwd naar de reacties!
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

een matig wifi bereik vind ik persoonlijk
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

De voordelen, je digibox kan mee op de router.
De nadelen , je router kan je enkel instellen via mijn telenet, weinig instellingen enz...


De problemen met voip zijn ondertussen opgelost. Voor 99 % van hun klanten is dit dus een vooruitgang
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik blijf erbij dat TN beide perfect zou kunnen combineren door MAC passthrough aan te bieden.

Ondertussen ben ik nog steeds zeer tevreden over de vrijheid die ik op m'n eigen netwerk heb met de modem-only.
p.steal
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 apr 2012, 14:56

iceke schreef:De voordelen, je digibox kan mee op de router.
De nadelen , je router kan je enkel instellen via mijn telenet, weinig instellingen enz...
De problemen met voip zijn ondertussen opgelost. Voor 99 % van hun klanten is dit dus een vooruitgang


proximusboyke schreef:een matig wifi bereik vind ik persoonlijk

De wireless functionaliteit gebruik ik niet, dus wat dat betreft heb ik geen recht van spreken.

Het feit dat je steeds, indien je netwerkproblemen hebt of wat extra wilt configureren, via 'mijn telenet' moet gaan is mij nog steeds een doorn in het oog.

Verder heb ik geen opmerkingen...
Gebruikersavatar
Dave
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 20 aug 2005, 13:27
Twitter: davefrombelgium
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Voor de doorsnee gebruiker werkt het, al zullen velen toch minstens één extra wireless AP nodig hebben, aangezien zo'n bakske in de kelder/garage meestal een zwak WiFi signaal elders in huis geeft ... Ik heb er op elk verdiep één extra staan.
Het zou een pluspunt voor Telenet zijn, indien ze voor de niche-markt die dit vraagt, toch de modem-only optie altijd mogelijk zouden maken, maar zelf heb ik dit niet nodig.
browniepod
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jun 2012, 17:36

hoi,
'k heb mijn telenet wifi modem ook nu al een tijdje , in het begin geprobeerd met de ingebouwde wifi, maar wegens ontoereikend signaal (in vergelijking met mijn d-link dir 635 die ik kort voor het krijgen van de telenet wifi modem had gekocht) heb ik al vlug overgeschakeld naar de d-link. Na een maand of 6 toch nog eens geprobeerd, maar dat is ondertussen weeral gedaan, 'k gebruik nu weer de d-link en ik ga er bij blijven. het signaal van die telenet bak is echt niet genoeg en nochtans hangt mijn d-link gewoon boven de telenet-modem op quasi dezelfde plaats aan de muur. Met de telenet modem geraak ik tot aan de achterdeur, ongeveer 10meter verder, en een matig haperend signaal buiten, met de d-link nog 20 meter extra. Streaming radio beluisteren lukt niet buiten met de telenet modem, met de d-link wel.

groeten,
bruno.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

iceke schreef:De voordelen, je digibox kan mee op de router.
De nadelen, je router kan je enkel instellen via mijn telenet, weinig instellingen enz...

Bij de voordelen niet vergeten te vermelden: de Telenet Homespot (modem-only gebruikers vallen hier uit de boot)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Sinds het begin van telenet altijd een modem only gekregen. Zelf ben ik een van de eerste die een docsis 3 installatie mocht ontvangen en toen hadden ze nog geen wifi bakskes. Zelf vind ik het configureren van de router via het interne ip adres veiliger dan via mijn telenet om. Volledige controle vind ik belangrijker dan de "easy way" waar telenet voor wil gaan.
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 08 dec 2010, 12:10
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 38 keer
Contacteer:

Ik ben er heel tevreden van. Het wi-fi-signaal wordt versterkt door nog 4 AP's dus dat maakt mij weinig uit. De 2 enige nadelen voor mij zijn dat je geen port forwarding kan instellen van externe poort x naar interne poort y en dat de switching capaciteit maar ca. 200 Mbps is.

De voordelen zijn talrijk: van op afstand de router in kunnen instellen op een veilige manier, de DigiCorder rechtstreeks aan de router kunnen hangen, HomeSpot, niet moeten omzien naar (security) updates, zelf mijn netwerkproblemen niet moeten oplossen maar de Telenet helpdesk dat laten doen :p
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

SamuelDebruyn schreef:De voordelen zijn talrijk: van op afstand de router in kunnen instellen op een veilige manier


Routerinstellingen die vanaf buiten bereikbaar zijn... als jij dat veilig noemt is dat jou idee. Het feit dat potentieel iedereen daar aan kan doet mij alvast kippevel krijgen.

SamuelDebruyn schreef:niet moeten omzien naar (security) updates


Inderdaad... je krijgt er vermoedelijk geen :lol:

SamuelDebruyn schreef:zelf mijn netwerkproblemen niet moeten oplossen maar de Telenet helpdesk dat laten doen :p


Blijf maar dromen... TN lost jou problemen niet op en zelf kan je ze ook niet oplossen omdat je er geen controle over hebt.
Burny
Pro Member
Pro Member
Berichten: 268
Lid geworden op: 13 feb 2006, 22:18
Locatie: Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb vorig jaar na een hoop gezeur en gezever ook een modem-only bekomen voor mijn ouders.
Héél tevreden dat ik daar alles zelf kan instellen, met een goede, eigen router. (DD WRT)
Zo kan je instellen wat je wil (DDNS, WOL, DHCP-res, eigen Wifi, etc) en als het internet niet werkt kan ik tenminste nog op mijn router om de status daar even te bekijken. Call me old fashioned :)

Nu komt het moment dat ik ga verhuizen en neig naar een Basic Shake, maar ik zou dan ook een 'modem-only' willen.
Iemand tips hoe je dat nog kan geregeld krijgen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Burny schreef:Iemand tips hoe je dat nog kan geregeld krijgen?


Gewoon vragen aan de technieker die komt installeren... je hebt de keywords reeds gegeven die je moet opsommen :wink:
Burny
Pro Member
Pro Member
Berichten: 268
Lid geworden op: 13 feb 2006, 22:18
Locatie: Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

r2504 schreef:Gewoon vragen aan de technieker die komt installeren... je hebt de keywords reeds gegeven die je moet opsommen :wink:


Ik heb in het afgelopen jaar een paar keer gemerkt dat de argumenten "VPN/VOIP/IPSEC VPN tunnel/Geen 2de NAT" niet meer volstaan om toch de modem-only te bekomen. Dit is dan blijkbaar afhankelijk van het humeur van de technieker?

Alvast bedankt voor je reactie!
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Burny schreef:Iemand tips hoe je dat nog kan geregeld krijgen?

Zelf aanwezig zijn tijdens installatie door Telenet-technicus. En bovendien met eigen ogen controleren of er slechts één RJ-45-poort zit op het toestel dat de technicus uit de doos haalt.

Als de technicus weigert om een modem-only te installeren, stel je simpelweg dat hij/zij kan opkrassen en dat je dan wel internet bij Belgacom zal nemen.

Bij Belgacom(én andere VDSL-aanbieders) kan je trouwens de modem/router in bridge-mode zetten en een PPPOE-sessie opstarten vanaf je DD-WRT-router.
Laatst gewijzigd door raf1 op 15 jun 2012, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dan zeg je toch gewoon ofwel modem-only installeren, ofwel opzouten?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Burny
Pro Member
Pro Member
Berichten: 268
Lid geworden op: 13 feb 2006, 22:18
Locatie: Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

@ Raf1 & Krisken: bedankt voor jullie reacties. Uiteraard zal ik zelf aanwezig zijn, maar zelfs dan nog is het een hoop gezeur, tot ruzie toe :) Ik heb zelfs 1 geval waar ik het niet geregeld heb gekregen. Ik had gewoon gehoopt dat er een makkelijkere manier zou zijn. Maar het is dus nog steeds hetzelfde :)
Als het inderdaad zover komt dat de technieker terug vertrekt omdat hij geen modem-only wil installeren, heb je nog geen internet en kan je een 2de poging beginnen ondernemen. Weer verlof nemen etc.
Bedankt voor de tip ivm bridged xDSL, maar dat kende ik al. Dat pas ik al zo'n 10 jaar toe, maar nu neig ik privé toch echt naar een basic shake.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Burny schreef:Ik heb zelfs 1 geval waar ik het niet geregeld heb gekregen.


Een technieker hoeft voor mij niet te beslissen hoe ik m'n netwerk thuis organiseer. Telenet maakt trouwens reclame met een "internet" verbinding... iets waarbij men je wegstopt achter NAT is die naam niet waardig wat mij betreft (het feit dat ze poorten blokkeren is al erg genoeg).
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Er is een groot verschil in modem en toch zijn het allemaal dezelfde.
Toen ik mijn eerste had heb ik dit hier nog ergens gepost haalde ik moeiteloos 90-95 op de zolder.
Ben toen naar bfnl gegaan gewone modem met wdnr 3700 erachter
Toen ik terug gewone fnxl nam terug een modem met ingebouwde wifi dacht ik eraan mijn netgear te verkopen tot ik alles aansloot.
Met gewone modem van telenet geraak ik nooit boven de 60 zelfs op 2 meter afstand met mijn netgear gemakkellijk boven de 100.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Burny schreef:Ik heb zelfs 1 geval waar ik het niet geregeld heb gekregen. Ik had gewoon gehoopt dat er een makkelijkere manier zou zijn.

Volgens mij doet het broodwinning-argument het nog altijd. Stel onomwonden dat bepaalde bedrijfssoftware op je werk compatibiliteitsproblemen geeft met de Telenet-routers. Vertel erbij dat verschillende van jouw collega's daarom noodzakelijkerwijs een modem-only hebben voor de wekelijkse thuiswerkdag.

Als de technicus daarna nog weigert, dan zal het VDSL worden hé.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

Blijkbaar ben ik 1 vd weinige tevreden gebruikers op UB... :-)

Maar 1 kastje, digicorder hangt gewoon samen, en in mijn geval, zou ik niet weten waarom ik altijd de router moet kunnen "managen".


DANKUWEL TELENET 8)
Dennahz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 okt 2006, 10:05
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Sommige mensen willen gewoon zelf het beheer over hun netwerk hebben. Weet niet wat je allemaal kan veranderen in de router van Telenet, maar ik wil zelf het SSID, kanaal, type beveiliging, portforwarding, IP-range van intern netwerk ... bepalen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ddd schreef:Blijkbaar ben ik 1 vd weinige tevreden gebruikers op UB...


Zeker niet... ik blijf erbij dat het voor de grote meerderheid de beste oplossing is... dus zolang men deze niet opdringt aan iedereen heb ik er ook geen probleem mee (alléén had Telenet het veel eenvoudiger kunnen maken door MAC passtrough te voorzien).

Dennahz schreef:ik wil zelf het SSID, kanaal, type beveiliging,


Die dingen kan je instellen hoor.

Dennahz schreef:portforwarding, IP-range van intern netwerk ... bepalen.


Hier begint het al wat te wringen... geen port forwarding naar andere poorten (laat staan geavanceerde dingen als andere protocollen, bv. GRE), geen mogelijkheid voor static adressen, ...
depeje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Wat zou de technieker doen als je vertelt dat je ook aan je router instellingen wil kunnen wanneer mijn telenet weer eens niet werkt?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

...een modem only zetten... 'k moet den eerste technieker nog tegenkomen die die niet in zijn Cammionette heeft liggen.
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 08 dec 2010, 12:10
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 38 keer
Contacteer:

r2504 schreef:
SamuelDebruyn schreef:De voordelen zijn talrijk: van op afstand de router in kunnen instellen op een veilige manier


Routerinstellingen die vanaf buiten bereikbaar zijn... als jij dat veilig noemt is dat jou idee. Het feit dat potentieel iedereen daar aan kan doet mij alvast kippevel krijgen.

SamuelDebruyn schreef:niet moeten omzien naar (security) updates


Inderdaad... je krijgt er vermoedelijk geen :lol:

SamuelDebruyn schreef:zelf mijn netwerkproblemen niet moeten oplossen maar de Telenet helpdesk dat laten doen :p


Blijf maar dromen... TN lost jou problemen niet op en zelf kan je ze ook niet oplossen omdat je er geen controle over hebt.


Ik had het over eigen ervaringen, vooral dat laatste dan. Mij hebben ze steeds geholpen. Remote control van een router zou ik bij elke router inschakelen en dat bij Telenet via hun intern netwerk gebeurt vind ik veiliger dan een gewone router met internetverbinding.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Euhm...Wat is daar dan veiliger aan???

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik vindt het wel zeer jammer dat deze topic terug ontaardt in een discussie voor- of tegen de wireless router, de altijd terugkomende discussie of de technieker een modem-only wil plaatsen, of zelfs een discussie TN versus xDSL.

Voor deze hebben we nog altijd de bestaande topic.

De bedoeling van de TS was duidelijk anders:

mobile viking adept schreef:Heb je een een router of modem only model en je bent ervan overtuigd dat je ofwel een goeie keuze ofwel foute keuze hebt gemaakt.... dan ben ik benieuwd waarom.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hmm de TS vraagt duidelijk
mobile viking adept schreef:Heb je een een router of modem only model en je bent ervan overtuigd dat je ofwel een goeie keuze ofwel foute keuze hebt gemaakt.... dan ben ik benieuwd waarom.

Logisch dat mensen die de goeie/foute keus hebben gemaakt hun beslissing staven. En aangezien er maar 2 mogelijkheden zijn (modem only vs routermodel) roept het meteen de voor- en tegenstanders van model x of y wakker...

Gelijk meestal hé : een spelletje moddergooien zonder eind...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:Gelijk meestal hé : een spelletje moddergooien zonder eind...


Het rare is echter dat mensen met een modem-only best kunnen begrijpen dat mensen voor een combi kiezen (de beperkingen zijn dan ook voor hun), echter in de andere richting lijkt het alsof men ons een combi wil opdringen ?

In ieder geval... deze thread heeft eigenlijk weinig toegevoegde waarde tov. de oorspronkelijk.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Ik had eerst een router/modem van telenet.
Na een half jaar was er 1 of andere upgrade naar docsis3.

Toen kwam er gratis een technieker die een nieuwe modem zou instaleren.
Heb die man toen gevraagd modem only te instaleren met het nat argument :-)

Ik heb er liever mijn eigen router voor die alles van telenet afblockt, destijds was er ookal het hotspot plan van telenet, heb die technieker het toen nog gevraagd, die zei dat hij er niks van wist (met enige stotter).


De modem only geeft mij meerdere externe ip's als ik wil en ik kan mijn eigen router erachter planten zodat ik er meer commecties door kan rammen.
Met de standaard telenet modem/router had ik daar soms wel problemen mee (met de sagem van andere bedrijven ook).
Verder port forwarding werkt en is handiger dan dat mijn telenet gedoe.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”