Downloadsnelheid bij overstap

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
ZheIncNoob
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mei 2012, 19:33

Hallo iedereen

Wij hebben momenteel een abonnement bij Telenet (Fibernet), en mijn ouders zijn van plan over te stappen naar Scarlet (Scarlet One). Ik voel mij hier niet goed bij.

Scarlet One biedt (in principe) een maximale downloadsnelheid van 25Mbps, en mijn huidige snelheid (volgens Telenet 50Mbps) is ongeveer 20Mbps (getest met verschillende speedtests). Ik hoor ook enorm veel klachten ivm Belgacom en Scarlet, en zelf zou ik liever voor Fibernet XL gaan.

Ik ken ook niet geweldig veel van providers, maar ik meen te begrijpen dat Telenet z'n internet via de kabel stuurt, en dat daardoor de snelheid vertraagt tijdens piekuren, en dat dit bij VDSL niet het geval is. Anderzijds hoor ik wel dat de snelheden van Belgacom vaak aanzienlijk lager liggen dan wat ze beloven.


Nu heb ik daar enkele vragen bij:

1. Is het verstandig om over te stappen naar een zogenaamd 'slechtere' provider?
2. Blijft mijn huidige downloadsnelheid dezelfde of zal deze samen met de maximale snelheid zakken?


Alvast bedankt voor je tijd!
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Is die snelheid de reden voor de overstap? ~20mbps is namelijk de maximum snelheid die je mag verwachten als je wireless connecteert via het 802.11G protocol. Snelheidstests doe je dus best met een wired connectie.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Klopt. Waarschijnlijk nog een oude D-link AP? Of grote afstand? Want constant 20Mbps is zwak, en FibernetXL gaat er juist nikske aan doen. Maar als je constant 20Mbps haalt, rechstreeks bedraad aan de modem, moet je Telenet contacteren en ze gaan dat wel fixen.
En:
1. Is het verstandig om over te stappen naar een zogenaamd 'slechtere' provider?

Wat is een "slechtere" provider? Het is een alternatieve provider, waar je gewoon minder service van mag verwachten, da's alles.
2. Blijft mijn huidige downloadsnelheid dezelfde of zal deze samen met de maximale snelheid zakken?

Grote vraag, is VDSL wel beschikbaar bij jou? Is het ook een 30/6 profiel bij jou die mogelijk is? Ga je tv erbij nemen?
(check via: http://www.lijntest.be/)
ZheIncNoob
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mei 2012, 19:33

Bedankt voor de test, hier is het resultaat:

Afbeelding

Mijn router (inderdaad een oude Netgear) werkt volgens het 802.11b en 802.11g protocol (er staat staat 'B and G' in de routerinstellingen). Ik heb echter een nieuwe router aangekocht en ben ook van plan die te gaan gebruiken (maar dat is dan weer een ander probleem). De voornaamste reden voor de overstap (voor mijn ouders) is dat het Scarlet-abonnement goedkoper is, en dat er digitale TV bij is. Voor mij is echter het internet belangrijk.

Persoonlijk ben ik verbonden met onze router via een powerline ethernet kit (zo'n ding dat je internet via het elektriciteitsnet verstuurt), en die kan snelheden tot 200Mbps aan. Het draadloos internet is voor mijn broer en zus, maar die zitten niet zo vaak achter hun computer en zullen hier ook niet veel last van hebben.

Wat mij vooral dwarszit zijn de negatieve commentaren op Belgacom, en de lagere downloadsnelheid.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dus:
Snelheidsbeperking blijft, want je snelheid wordt beperkt door de powerline vermoed ik (ook al staat er 200MBps!!!).

Dus, als je overstapt naar Belgacom/Scarlet, hoogstwaarschijnlijk ga je dan ook dezelfde snelheden halen... Moest je met kabel verbonden zijn, zou je wel snelheidsverschil merken, maar nu: NOPE :)

Als je toch maar 20mbit gebruikt van je verbinding, stap dan maar over, maak je geen zorgen...
ZheIncNoob
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mei 2012, 19:33

Tja, de kans bestaat, als onze modem dan toch vervangen wordt, dat mijn ouders meteen een kabel leggen naar boven, maar dit weet ik niet zeker.

Toch bedankt voor de hulp, maar 't zit mij nog steeds niet lekker.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Er zijn hier niet meer klachten op het forum over Scarlet of belgacom dan over Telenet, hoor.

Wat vind jij belangrijk aan een Internetabonnement? van daar uit moeten we vertrekken om je een provider te kunnen aan- of afraden.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

ZheIncNoob schreef:Nu heb ik daar enkele vragen bij:

1. Is het verstandig om over te stappen naar een zogenaamd 'slechtere' provider?
2. Blijft mijn huidige downloadsnelheid dezelfde of zal deze samen met de maximale snelheid zakken?



Ik stel me vooral vragen bij uw "slechtere" powerlines en "slechtere" wifi verbinding.
Maakt het uit dat de maximum snelheid wordt verlaagd van 50km/u naar 30km/u wanneer de max snelheid van je brommer 25km/u is ?
ZheIncNoob
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mei 2012, 19:33

Tja ik zeg ook niet dat ze effectief slechter zijn, ik zeg dat ze zogenaamd slechter zijn. Maar als ik op het internet lees, lees ik bijna overal dat iedereen meer tevreden is bij Telenet dan bij Belgacom, en ook mijn kenissen zeggen hetzelfde.


Goztow schreef:Er zijn hier niet meer klachten op het forum over Scarlet of belgacom dan over Telenet, hoor.

Wat vind jij belangrijk aan een Internetabonnement? van daar uit moeten we vertrekken om je een provider te kunnen aan- of afraden.


Om eerlijk te zijn, ik wou graag ongelimiteerde downloadcapaciteit, maar als mijn snelheid gehalveerd wordt houd ik liever mijn oude abonnement.

Eerlijk gezegd, ik ben zeer tevreden met mijn powerline (beter dan mijn wireless), maar ik wist niet dat die snelheidsbeperking ook daardoor werd veroorzaakt. In dat geval is de snelheidsvermindering inderdaad niet zo'n groot probleem.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De helft van 50 is nog steeds sneller dan je powerline bottleneck, dus wat maakt het uit dat je snelheid gehalveerd wordt... tenzij je natuurlijk je powerline probleem ook wil oplossen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Problemen worden ook altijd uitvergroot, 5-10 problemen per maand hier op ub met een klantenbestand van 100.000+.... peanuts
+ de problemen die hier aangehaald worden zijn dikwijls specifiek en niet van toepassing op 99% van hun klantenbestand (wat niet wil zeggen dat het altijd beter kan natuurlijk)
ZheIncNoob
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 mei 2012, 19:33

r2504 schreef:De helft van 50 is nog steeds sneller dan je powerline bottleneck, dus wat maakt het uit dat je snelheid gehalveerd wordt... tenzij je natuurlijk je powerline probleem ook wil oplossen.


Nu ik weet dat die zo'n invloed heeft op mijn snelheid denk ik er inderdaad aan een vaste kabel te leggen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Er zijn wel meer dingen die invloed hebben op je snelheid hoor, uiteindelijk voel je enkel het verschil wanneer je gaat downloaden, voor andere dingen maakt het amper uit.
En dan nog,... ik veronderstel dat het grootste deel van je downloads van p2P netwerken komt of van usenet ? Met een goeie usenet provider ga je je maximum snelheid halen, met p2p is dat nog maar de vraag.
Soit, de vraag is eerder hoeveel je wil downloaden, bij Telenet is er altijd een grens(die niet altijd even duidelijk is) bij de flatfree xdsl abbo's heb je die grens niet.
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”