Mobistar digitale tv flopt (De Morgen, 27/04)

Alles over TV via satelliet
Plaats reactie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

http://www.test-aankoop.be/invest/mobistar-tv-aanbod-uit-de-startblokken-s789524.htm

Kwartaalcijfers onder de verwachtingen door geflopt digitale tv-aanbod

Zoveel nieuwe klanten noteerde Mobistar het voorbije kwartaal voor zijn Starpack-aanbod (digitale televisie): 50

Het vertrouwen in Mobistar is verdwenen. Zelfs de lage verwach-tingen van de analisten werden niet gehaald. Het aanbod digitale tv haalde amper 50 nieuwe klanten.

Met veel bombarie lanceerde Mobistar in de herfst van 2010 zijn televisie-aanbod. Mobistar TV werd gebundeld met mobiel en vaste telefonie en een internetverbinding. Dat 'Starpack' zou alle noden van een gemiddeld Belgisch gezin vervullen en de nieuwe groeimotor worden van Mobistar. Bijna twee jaar later mogen de mooie plannen worden opgeborgen. Starpack is een flop. Eind 2011 waren er 34.000 klanten voor digitale tv bij Mobistar. Het voorbije kwartaal kwamen er daar 50 (vijftig!) bij. "We hebben het product de voorbije maanden niet meer gepromoot, we hebben eerder de nadruk gelegd op een verbetering van het activatieproces", zegt woordvoerder Mathieu Van Overstraeten. Dat is niet het enige probleem. Wie digitale tv wil kijken via Mobistar moet een schotel-antenne aan zijn gevel schroeven. En daar lopen weinig mensen warm voor. Mobistar hoopt dat de openstelling van de kabel soelaas brengt. Dan kunnen Starpack-klanten tv kijken via het netwerk van Telenet. Maar dat zal nog minstens tot 2013 duren. Tot ergens eind dit jaar wordt het Starpack niet meer gepromoot.

Zwart gat

Niet bepaald een signaal dat Mobistar zelf in zijn product gelooft. Het lijkt erg onwaarschijnlijk dat de prognose van 25.000 extra klanten dit jaar ingelost wordt. De ster van Mobistar is getransformeerd tot een zwart gat dat geld verslindt. CEO Jean-Marc Harion zei onlangs dat het Starpack hem vorig jaar 35 miljoen euro bedrijfskasstroom heeft gekost. Dat was niet het enige slechte nieuws in de kwartaalupdate van de op een na grootste mobiele operator. Mobistar heeft het erg moeilijk om nieuwe klanten te overtuigen. Belgacom, BASE en Mobile Vikings hebben meer succes. Eind maart had Mobistar 4,2 miljoen actieve klanten voor mobiele telefonie. Dat zijn er 2,6 procent meer dan een jaar eerder, maar met die bescheiden groei bleef Mobistar achter bij de verhoopte 4,25 miljoen klanten. De dochter van France Télécom gelooft dat de in april gelanceerde nieuwe abonnementen (dolfijn, kangoeroe, panter...) soelaas zullen brengen. Daarbovenop mocht de operator ook minder roaming en MTR-tarieven (kosten die operatoren elkaar aanrekenen voor inkomende oproepen) aanrekenen. De omzet kon dankzij een degelijke verkoop van smartphones stabiliseren op net geen 400 miljoen euro. De bedrijfskasstroom (ebit-da) ging 10 procent lager en kwam onder de verwachtingen uit. Mobistar investeerde naar eigen zeggen onder meer in extra personeel voor zijn callcenters. De lagere ebitda en een versnelde afschrijving op het netwerk dat compleet vernieuwd wordt, leidden tot een fors gedaalde nettowinst van 38,2 miljoen euro. Mobistar is ervan overtuigd dat het dankzij nieuwe abonnementen zijn jaarprognose kan waarmaken: (omzetdaling van maximaal 2 procent, ebitda tussen 460 en 500 miljoen euro, nettowinst van 170 à 195 miljoen). Maar veel beleggers zien niet in hoe het bedrijf op korte termijn met een groeiverhaal kan komen. Het aandeel verloor gisteren 13,7 procent tot 29,35 euro, het laagste peil sinds juli 2003.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

eens te meer het bewijs dat het 2-koppig monster (telenet/belgacom) het vrij maken van de markt wel degelijk belet...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Wat heeft Belgacom hierin te zien? Hun kabel staat open?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
hardyscript
Premium Member
Premium Member
Berichten: 540
Lid geworden op: 20 feb 2010, 16:35
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
Bedankt: 29 keer
Contacteer:

nog een probleem om mensen niet te overtuigen is volgens mij hun ADLS2 met een zeer magere upload
Toen ze mij ervoor opbelden heb ik dat ook als reden gegeven waarom ik het niet zou nemen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

krisken schreef:Wat heeft Belgacom hierin te zien? Hun kabel staat open?


jazeker, maar tegen welke prijs?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

De prijs die door het BIPT overeen is gekomen...iets rond de 13 euro voor de klant. Logisch, want als je bvb edpnet hebt (of dommel of scarlet of telenet via adsl) en er is een storing op jouw lijn...wie gaat die oplossen? Niet jouw provider, maar Belgacom. Ook alle apparatuur (dslams bvb) draait op elektriciteit die Belgacom betaald. En uiteraard zijn er ook nog de investeringen, vergunningen, ... die men moet betalen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

touché, ik mis de parate kennis en cijfers om hier snel mijn stelling beter te onderbouwen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Geen probleem zenne. Als later telenet (al dan niet verplicht) de kabel gaat openstellen voor andere ISP's, zullen deze ISP's ook een bepaalde som (dat ook via het BIPT zal gebeuren) moeten betalen aan telenet voor het onderhoud etc van de kabel. Beetje zoals wegenbelasting etc hé :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

De wholesale prijzen van belgacom zijn sinds een jaar de geodkoopste van europa, dankzij het bipt, we mogen blij zijn dat belgacom dat zomaar aangenomen heeft en geen jaren lange juridisch veldslag is begonnen.
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Heb een tijdje Mobistar tv gehad, blij dat ik daar vanaf ben... De modem statte elke dag opnieuw op rond 19.00 net als je het nieuws keek, dus geen nieuws te kijken. De snelheid was voor te wenen van het internet...


Klantendienst bellen, was een marteling meer dan een uur wachttijd soms..


Het idee achter hun decoder is goed, maar dan zullen ze toch eerst hun vaste lijnen moeten verbeteren...
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:12
Locatie: Blankenberge
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 34 keer

Dat is zo'n 1000 euro kasstroom per Mobistar TV klant! :-o Dan zit er toch grondig iets mis met je product!

Starpack
- Geen prijsbreker
- Satteliet nodig
- ADSL is te traag

Maar met hun Mobiele aanbod heeft Mobistar ook een probleem. Hun diertjesaanbod is te kinderachtig en ondoorzichtig om potten te breken. Ook is er te weinig focus op data!

Ik wens ze veel succes, maar ik denk dat er binnenkort enkele kopppen gaan rollen binnen Mobistar.
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Zeker dat dit uit de morgen komt ? het is precies een Story titel... (het Starpack slaat niet aan, en dat is helemaal niet verwonderlijk)

Ze hebben bij Mobistar teveel naar Frankrijk gekeken ....

70€ voor 20€ mobiel belkrediet, onbeperkt vaste lijnen,onbeperkt internet + basis tv kanalen is geen slechte prijs me dunkt.
alleen wie wil er den dag van vandaag nog adsl ?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Da's inderdaad het pijnpunt van de Mobistar oplossing. Waarom bieden ze geen VDSL2 aan ? Het zou al een pak interessanter worden.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Het pijnpunt is die schotel. Wie schotel wil kijken. Heeft het al. Ben overtuigd dat edpnet nie veel beter kan doen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Die schotel komen ze gratis plaatsen... het zit dus vooral tussen de oortjes...eens die schotel hangt heeft het niks dan voordelen (hahum, buiten het veel te snel veranderen van de hardware dan)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Een schotel plaatsen blijft toch een hele ingreep. Ofwel vinden mensen het storend of lelijk, ofwel mag het niet (gemeente, huurwoning of appartement), gaten boren in de muren en kabels trekken, waar bij telenet/belgacom de kabel meestal ligt en/of draadloos gewerkt kan worden. Komt nog eens bij dat het internetaanbod achterhaald is en de concurrentie even duur...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Het is dezelfde kabel (of toch bijna) hij is alleen korter, tot de eerste muur die naar het zuiden gericht is :angel:
Voor 5€ heb je een platte raamdoorvoerkabel en voor 50€ heb je een raamantennehouder... voor55€ zijn je meeste vooroordelen dus opgelost ;-)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Avenger 2.0 schreef:Een schotel plaatsen blijft toch een hele ingreep. Ofwel vinden mensen het storend of lelijk, ofwel mag het niet (gemeente, huurwoning of appartement), gaten boren in de muren en kabels trekken, waar bij telenet/belgacom de kabel meestal ligt en/of draadloos gewerkt kan worden. Komt nog eens bij dat het internetaanbod achterhaald is en de concurrentie even duur...


De schotel plaatsen is een kwartier werk. En dan nog wat werk met het uitrichten. Ik heb er al een aantal geplaatst, dus ik weet waar ik over spreek. Dat een schotel storend of lelijk is, dat is een subjectief gegeven. Ik maak vaak dezelfde bedenking als ik bepaalde types/merken van auto's zie rijden. Een schotel plaatsen kan/mag niet verboden worden. Er is onlangs een uitspraak geweest op Europees niveau die het schotelverbod teniet doet. Als je huurder bent, kan ik mij inbeelden dat de eigenaar/verhuurder niet graag heeft dat je (grote) gaten begint te boren om een schotel te plaatsen. Op een appartement kan je er wel één plaatsen, vooropgesteld dat je vrij zicht hebt op het zuiden. Ik heb op een appartement gewoond met zicht op het zuiden én als huurder. Daar heb ik een paar jaar een schotelantenne op het balkon geplaatst en 1 gat geboord om de coax naar binnen te halen. Nooit enig commentaar van de eigenaar gekregen. En waar ik nu woon hangt er van Telenet ook een kabel aan mijn voorgevel, terwijl ik er helemaal geen gebruik van maak. Zo een lelijke zwarte dikke kabel met daarbij dan nog eens een metalen doos aan, een versterker vermoed ik. Bovendien is die kabel al op 1of meerdere plaatsen los van de gevel gekomen waardoor die voor een stuk hangt te bengelen. Als ik nu écht moeilijk wil doen, dan kan ik stellen dat mijn voorgevel "vervuild" wordt met een zwarte kabel om anderen, mijn buren, een plezier te doen zodat ze naar de televisie kunnen kijken. Anderzijds heeft niemand last van mijn schotelantenne annex coaxkabel omdat die kabel niet over de gevels van mijn buren loopt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

iceke schreef:tot de eerste muur die naar het zuiden gericht is


Technisch gezien is dat correct... maar daarom verre van ideaal (zowel wat betreft vrij zicht als esthetisch).

Het feit dat er zo weinig mensen een schotel plaatsen geeft duidelijk aan dat velen er een probleem mee hebben (terwijl BGC TV op redelijk korte tijd wel één miljoen klanten kon aantrekken !)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Mensen hebben niet zozeer een probleem met een schotel. Een mens houdt van zijn gemak, in de meest algemene zin van het woord. En gemak moet betaald worden, zo eenvoudig ligt dat. Wat is er nu makkelijker dan Belgacom of Telenet een kabel laten binnenbrengen en de decoder laten aansluiten? Niks makkelijker dan dat. Dat je dan achteraf (te) veel betaalt voor het televisie aanbod, dat nemen de mensen er dan maar bij. Wie niet te beroerd is of te bang om zijn handen uit de mouwen te steken, die installeert zelf een schotelantenne, maar dan moet je wel zelf werk verrichten en dan heb je achteraf een vrij goedkope manier om tv te kijken. Je hoeft zelfs geen betalend abonnement af te sluiten met al de FTA en FTV zenders die te ontvangen zijn.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Nogmaals, de schotelinstallatie is gewoon inbegrepen bij Mobistar...
Volgens mij was dit gewoon een ideaal product, mooie prijs, alles inbegrepen, flatfree internet, vod enz.... alleen die adsl.
Kijk maar ff naar de commentaren van de gebruikers hier.. veel frustratie over dat pakket, maar blijkbaar niet over de digitale tv...hence, slechte titel.
Wat dvb-s mist zijn verkopers die het de klanten door hun strot durven duwen, kom je in een winkel waar ze dvb-s verkopen krijg je een kartonnen doos te zien terwijl bgc/tn ernaast staan te blinken... Dat, en de vele vooroordelen doet dvb-s de das om.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Jack Daniels schreef:Mensen hebben niet zozeer een probleem met een schotel.


Ik denk dat je dat zwaar onderschat (velen hebben al een probleem met een UTP kabel in huis te leggen).

Jack Daniels schreef:Een mens houdt van zijn gemak, in de meest algemene zin van het woord.


Inderdaad... maar toch verbaast het me in die zin dat BGC TV aan zoveel klanten komt (TV kijken via een telefoonkabel is niet altijd evident), ik geloof trouwens ook niet echt dat indien TVV een volledig afgewerkte installatie zou aanbieden het probleem daarmee zou opgelost zijn.

Jack Daniels schreef:Je hoeft zelfs geen betalend abonnement af te sluiten met al de FTA en FTV zenders die te ontvangen zijn.


Keep on dreaming... 99.5% wil gewoon de Vlaamse commerciele zenders.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Van die kabel klopt inderdaad... maar is dat niet met alle nieuwe technologie ? kabelke erbij...
Dat BGC zoveel klanten haalt ? 1. voetbal 2. telefoonkabel ligt al in huis.
Dat TVV geen marktaandeel haalt ? Marketing. (Kijk maar naar jouw smartphone... Nokia had er minstens 4keer meer geld moeten insteken(en nog een paar maand wachten tot w8))
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Dat TVV weinig klanten heeft, heeft zo goed als niks te maken met marketing maar eerder met het feit dat België zowat het dichtst bekabelde land ter wereld is met een dekking die 98% of meer is. Waarom denk je dat satelliet televisie in Nederland zo veel populairder is dan hier? Omdat Nederland heel veel landelijke gebieden heeft waar er totaal geen dekking is van kabeltelevisie en waar er vermoedelijk ook nooit kabeltelevisie zal komen wegens verschillende factoren zoals afgelegen, kostprijs,...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

r2504 schreef:
Jack Daniels schreef:Je hoeft zelfs geen betalend abonnement af te sluiten met al de FTA en FTV zenders die te ontvangen zijn.


Keep on dreaming... 99.5% wil gewoon de Vlaamse commerciele zenders.


Ik doelde hiermee op het contrast met Telenet of Belgacom. Bij deze providers heb je dus écht wel een abonnement nodig of je hebt alleen maar zwart beeld. Dit in tegenstelling tot satelliet ontvangst. Er zijn honderden zenders die je zo uit de lucht kan plukken zonder dat je daarvoor een betalend abonnement hoeft af te sluiten. Bij BGC en TN moet je altijd een abo afsluiten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

@JD, ja maar... als je dat doortrekt zou er ook geen kat naar BGC kijken en dat is niet het geval. Dus speelt er nog ergens een factor mee buiten die 99% coax.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Jack Daniels schreef:Ik doelde hiermee op het contrast met Telenet of Belgacom.


Dat is geen contrast want iedereen wil betalen (ook niet onbeperkt)... het is dus gewoon geen factor (buiten misschien die 0.5%).
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

te weinig mensen beseffen dat een TVV abo amper 11 €/maand kost, inbegrepen het streamen van hun zenders naar de eigen ontvanger (en dit alles ongecodeerd)... Als gevolg hiervan kan mijn internetvolume veel lager worden!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat”