500 Mbs up/down consumenten aansluiting bij KPN

Nieuws omtrent telecom
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

In de prijslijst biedt KPN in enkele plaatsen al 500 Mbs up/down aansluitingen aan:
http://www.kpn.com/glasvezel/glasvezel-pakketten.htm
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

En nu de hamvraag: wanneer ook in België?
Afbeelding
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Niet binnen de 10j volgens mij. En in NL is KPN zelf niet de enigste aanbieder van symetrische snelheden boven de 100 Mbps.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Ik vrees er ook voor, en je bemerking over de snelheden is ook terecht. Anderzijds moet wel gezegd worden dat de dekking van VDSL in Nederland (nog) slechter is als hier in België.

BGC kiest resoluut voor investering in verouderde kopertechnologie onder het mom van snelheden te kunnen halen van een paar honderd megabit in een laboratorium/testopstelling. De vraag is of men die snelheden ook zal kunnen waarmaken binnen een "redelijke" afstand van een ROP/Boostbox of centrale met een kabel die al lange tijd onder de grond zit als men weet dat de staat van de kabels niet je dat is en er nu al problemen zijn met interferentie van andere aderparen... Als er nu al problemen zijn, wat zal het dan worden als men hogere snelheden gaat aanbieden? (want de realiteit is dat de upstream snelheden niet in proportie zijn in België..) Vectoring zou het "wondermiddel" zijn - of is het eerder het doekje tegen het bloeden ? ...
OTH, fiber is er en een "proven concept" ... Waarom kiest men dan niet meteen voor een investering in degelijke kwaliteit fiber - daar is voldoende headroom - mogelijk zelfs voor een paar decennia EN op redelijke afstanden mogelijk ... 40-100Gbit DWDM anyone? ... zal er natuurlijk niet direct inzitten voor de thuisgebruiker - maar 100Mbit-1Gbit synchroon moet haalbaar zijn op een redelijke termijn EN binnen en redelijke kostprijs zodra men dit op groot volume uitrolt lijkt mij.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Voor zover ik weet werden er 'wachtbuizen' voor fiber in de straat hier gelegd...
De fibers 'blazen' ze er dan in... Misschien is het ook enkel voor de ROP's en boostboxen...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Stormlord schreef:OTH, fiber is er en een "proven concept" ... Waarom kiest men dan niet meteen voor een investering in degelijke kwaliteit fiber


Omdat het veel meer tijd vraagt om bij iedereen een fiber binnen te brengen... bij VDSL2 moet men deze enkel tot aan de ROP brengen (en blijft the last mile koper). Vandaag de dag is men nog steeds niet klaar met alle ROP's te plaatsen... stel je voor hoelang men er dus zou over doen om bij iedereen fiber binnen te brengen.

Dat men niet meer inspanningen doet bij nieuwe verkavelingen of heraanleg van straten is wel een grote vraag.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Waarom al die energie en investering steken in reeds verouderde tech?
Waarom moeten ze per definitie hun koperdraad die al LANG is afgeschreven nog wat langer uit te melken?
Aandeelhouders nog wat meer in de pocket laten steken?
Gierigheid bedriegt de wijsheid mensen! Op langere termijn wreekt zich dit!

En tja, als men er niet aan begint zal het natuurlijk NOG langer duren ...

Als ze nu eens een kabel met een fiber bundel met DWDM erop steken tot een paar straatkasten kunnen ze alvast stelselmatig vanuit daaruit beginnen toch? Fiber moeten ze voor VDSL2 toch ook steken ... Ok, die tech is niet gratis maar die investering halen ze er op termijn toch terug uit? (zoiets wordt toch afgeschreven over een langere termijn) Zoals ze nu bezig zijn hinkt België binnenkort helemaal achteraan ... 'k geloof nooit dat ze 500Mbps of hoger gaan kunnen halen op een enkel koperpaar in een reële situatie (dus een kabelbundel met een groter aantal VDSL en ADSL users die bijvoorbeeld +20 jaar onder de grond steekt) op een redelijke afstand van max een paar honderd meter... En als men dat over meerdere paren gaat doen zullen er op veel plaatsen ook extra koperkabels onder de grond moeten komen en is het voordeel dus nihil. Immers, de werkuren (en graaf+laswerken) zijn mijnsinziens fors duurder dan de kabel...

Als ze op groot volume werken zullen ze heus wel betere prijzen voor hun transceivers kunnen bedingen in China hoor!
(bij hun vriendjes van Huawei en consoorten)

In Nederland kan het wel met FTTH, waarom hier dan niet?

Ach ja, typisch BGC en typische short term beslissing...
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Stormlord schreef:Als ze nu eens een kabel met een fiber bundel met DWDM erop steken tot een paar straatkasten kunnen ze alvast stelselmatig vanuit daaruit beginnen toch? Fiber moeten ze voor VDSL2 toch ook steken ...


Heb je m'n vorige opmerking niet gelezen ? Louter en alléén om al die straatkasten te plaatsen en daar fiber naartoe te trekken (wat men inderdaad volop doet) heeft men reeds jaren nodig... zoalng die er dus niet overal staan heeft het ook geen zin de last mile te doen.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

.. heeft men jaren voor nodig aan het tempo van BGC misschien? In China zou men zoiets op 1 jaar realiseren... (toch zeker voor een regio met een oppervlakte van België...)

Ik had je bericht zeker wel gelezen hoor.

Hoeveel jaar heeft het in Nederland geduurd? Toch ook geen 10 jaar! De uitrol is ook nog lang niet compleet natuurlijk, maar is het niet een kwestie om er eerst en vooral mee te BEGINNEN???
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Ik denk wel dat het eraan komt hoor. Alleen gebeurd dat maar als de straten open moeten of volledig herdaan worden?

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Afgezien van een paar testprojecten in enkele gemeenten heb ik hieromtrent nog niet zo veel gelezen, laat ons dus maar hopen dat het effectief zo is ...
Afbeelding
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Je zal ZELF het initiatief moeten nemen als je fiber to the home in je wijk wil. Niet wachten op duopolisten Belgacom/Telenet want die spreken met elkaar af dat ze de investeringen in bandbreedte op een laag peil houden.

Start nu een bewonersinitiatief voor glasvezel op samen met Reggefiber
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Stormlord schreef:Hoeveel jaar heeft het in Nederland geduurd?


Nederland heeft amper VDSL2 voor zover ik weet... hun fiber projecten zijn verder lokale initiatieven.

raf1 schreef:Je zal ZELF het initiatief moeten nemen als je fiber to the home in je wijk wil.


En schat voor jezelf eens de kans in of je 40% van je buren kan overtuigen (en bij TV ook hun bestaande provider willen opzeggen).
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 op 27 apr 2012, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

.. en toch hebben ze intussen wél fiber in een aantal gemeenten en reggefiber lijkt me toch iets uitgebreider dan een "simpel lokaal initiatief".

Het is misschien wél zo ontstaan.
Afbeelding
tendonsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 401
Lid geworden op: 20 aug 2011, 11:52
Twitter: tendonsie
Locatie: Wervik, België
Uitgedeelde bedankjes: 653 keer
Bedankt: 40 keer
Contacteer:

België geraakt achterop, in NL hoor je de ene investering na de andere, in België is het muisstil.

Jammer, want het moment dat we het nodig hebben, staan we daar, ligt er nog niets xd
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ah uiteindelijk valt dat allemaal wel mee hoor. En wees eens eerlijk, wie heeft er 500mbit nodig thuis? Niemand... Voor wat surfen/mailen/msn'en (wat nog steeds de dingen zijn die de meeste mensen doen) maakt het niet uit of je op 5, 50 of 500mbit surft. Uiteraard is het wel interessant voor tv etc maar dan nog...wedden dat als ftth hier plots overal beschikbaar zou zijn, 90% van de mensen wel iets anders vinden om over te klagen?

Inmiddels sluiten meer en meer bedrijven zich al aan op fiber, want - zoals reeds gezegd - buiten om fiber door te blazen liggen er al overal. Zo is in BE het overgrote deel van Lidl's en aldi's aangesloten op ...fiber.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Krisken,

juist - eerst de bedrijven een aantal jaren uitmelken alvorens ze de producten (zonder SLAen met minder flexibiliteit in configuratie) gaan aanbieden op standaardformules gaan aanbieden aan de consumenten.

Die laatste melken zo ook nog eens uit door een verouderde koperinfrastructuur wat langer te rekken op de kap van de thuisgebruiker, want ze kunnen geen local loop snelheden garanderen en toch betaalt iemand die een 50/6 VDSL formule aanschaft evenveel en maar 9Mbit of 16.5Mbit down fysisch kan krijgen op zijn lijn evenveel als iemand die 50 krijgt... Lijkt mij niet correct en discriminerend.

De gemiddelde gebruiker (userbase heeft een ander publiek) heeft geen 500Mbit synchroon nodig MOMENTEEL, dat is juist.
Veel bedrijven hebben dit helemaal niet.

Ik denk dat niemand hier zou klagen met 100Mbit SYNCHROON... 100/25~50 zou ook al een hele verbetering zijn ...

En bovendien: wat in Nederland kan, moet hier ook kunnen.
Waarom moeten wij steeds achterop hinken?

Zoals ze nu bezig zijn hebben ze binnen enkele jaren in Nederland met gemak GbE tot in de living en in moeten ze in België nog steeds beginnen met de uitrol van 100 Mbit fiber ... (het zou al mooi zijn al ze daar al eens zouden mee beginnen...)
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

En in hoeveel gebieden in NL denk je dat er momenteel fiber ligt? Denk je dat je daar in NL overal fiber kan krijgen?
Overigens : ook hier in BE is fiber perfect mogelijk hoor. Zowel Telenet als Belgacom als andere bedrijven (Destiny bvb) bieden dit allemaal aan. Dus als jij thuis 500mbit wilt, dit kan perfect. Kom echter niet klagen over de prijs!

En jouw zin "wat in Nederland kan, moet hier ook kunnen" gaat helemaal niet op. Als je een beetje affiniteit hebt met de telecom/ICT wereld weet je wel waar ik over spreek (tip : mbits en prijzen).

En jouw 100/25-50mbit als voorbeeld, dat zijn nonsens! Behalve downloaden/uploaden van films (blueray etc), waarom zou je zo een snelheid nodig hebben? Het enige antwoord dat ik kan bedenken is om een live backup systeem op te zetten. Maar zelfs dat gaat tegen de huidige snelheden ook perfect.

Een comfortabele snelheid voor een doorsnee gezin lijkt mij 50/5mbit (gerekend op 4 personen, waarvan 2 kinderen. Telenet kan dit aanbieden op downloadgebied, maar heeft dan problemen met upload. Belgacom kan dit aanbieden, maar dan enkel als je binnen de 400m van de ROP woont. Er is dus aan beide kanten nog werk! De snelheden die jij noemt zijn totaal irrealistisch, daar veel servers nog aangesloten zijn op een 100mbit netwerk!

Mij lijkt het momenteel belangrijker dat ze geld steken in ipv6 ipv snelheden die mensen totaal niet nodig hebben.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

50/5mbit overal kunnen aanbieden vandaag zou idd. mooi zijn, maar dat is heden duidelijk niet het geval.

Zeg mij eens: waarom is het volgens u zo logisch dat men in België meer aanrekent dan in Nederland voor colocatie, datatrafiek, electriciteit?
Afbeelding
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Wat info over ffth: http://www.ftthcouncil.eu/documents/Rep ... r_2011.pdf
met name pag 14, landen boven 1 miljoen aansluitingen dec 11.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Stormlord schreef:50/5mbit overal kunnen aanbieden vandaag zou idd. mooi zijn, maar dat is heden duidelijk niet het geval.

Zeg mij eens: waarom is het volgens u zo logisch dat men in België meer aanrekent dan in Nederland voor colocatie, datatrafiek, electriciteit?

Bvb Nederland beschikt over één van de grootste internet exchanges (ams-ix) waar héél wat traffic over loopt. En tja alles is duurder geworden. Ik heb documenten van een bekende datapartij die mij colo kon verkopen met traffic en stroom en al voor 100 euro voor een kwart rack...

1mbit kost hier in BE makkelijk 50 euro. In Nederland kan dat makkelijk 0.50 zijn. 500mbit zou dus 500x50 euro zeggen in BE (uiteraard, overboeking blablabla)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Zo hard nodig is dat nu ook weer niet he, FTTH is leuk ja, maar zou'k het ervoor over hebben?
Helemaal niet...

Welke toepassingen zou ge als particulier nu kunnen gebruiken die die snelheid nodig hebben?
Buiten downloaden zie'k er het nut niet van in, en zelfs voor dat downloaden, de andere partij moet die snelheid ook nog kunnen aanbieden he.

Hogere uploadsnelheid zou wel welkom zijn, maar daar moeten we nu ook weer niet in gaan overdrijven natuurlijk.



Dat ze hier eerst maar eens werk maken van scherpere prijzen, in combinatie met realistische datalimieten zonder zever.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

thamar schreef:Zo hard nodig is dat nu ook weer niet he, FTTH is leuk ja

FTTC biedt onvoldoende uploadcapaciteit, dus is FTTH net wél heel hard nodig. 5 Mbps upload is écht te weinig en zorgt voor enorm tijdverlies, zowel in bedrijven als bij particulieren.

thamar schreef:Welke toepassingen zou ge als particulier nu kunnen gebruiken die die snelheid nodig hebben?

Alle websites waarop je (eigen) creatieve content kan uploaden? Youtube, iCloud, Google Drive, Facebook?
Gewoon alles wat enigszins ruikt naar "de cloud".
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Voor mij persoonlijk voldoet het traagste steeds aan mijn behoeften. Ik heb jaren mijn isdnlijn ten volle benut, jaren mijn adsl lijn ten volle benut en ga nu nog jaren mijn vdsl lijn (op 16mbit) ten volle benutten... tot er een goedkope FTTH oplossing komt dus.
Ik heb nooit goed begrepen waarom particulieren x aantal euro's extra per maand uitgeven voor dat beetje extra snelheid.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

raf1 schreef:
thamar schreef:Zo hard nodig is dat nu ook weer niet he, FTTH is leuk ja

FTTC biedt onvoldoende uploadcapaciteit, dus is FTTH net wél heel hard nodig. 5 Mbps upload is écht te weinig en zorgt voor enorm tijdverlies, zowel in bedrijven als bij particulieren.

thamar schreef:Welke toepassingen zou ge als particulier nu kunnen gebruiken die die snelheid nodig hebben?

Alle websites waarop je (eigen) creatieve content kan uploaden? Youtube, iCloud, Google Drive, Facebook?
Gewoon alles wat enigszins ruikt naar "de cloud".

Onvoldoende uploadsnelheid? 1 of 2mbit is inderdaad traag, maar alles daarboven vind ik snel genoeg. Of zet jij elke dag een stuk of 100 filmpjes online?

Sorry als zelfs een medisch labo toekomt met 4.5mbit uploadsnelheid, dan komen jullie als particulier daar zeker mee toe. Maar dat is meteen jullie grootste probleem : jullie willen altijd maar meer en meer. Altijd de grootste e-penis hebben. Allemaal berichten met een hoog RickyRocker gehalte : kijk eens hoe snel mijn lijntje kan! Terwijl je het amper gebruikt. Na mijn reis naar Mexico moest ik voor 11GB aan foto's uploaden (kleine 4000 foto's), ik ben hiervoor naar het datacenter gereden ja, zodat ik deze kon uploaden tegen 100mbit. Uiteraard was het leuker geweest mocht ik die verplaatsing niet moeten doen etc. Maar tis nu ook niet dat ik elke maand op reis ga en 11GB aan foto's moet uploaden hé. Alternatief was gewoon mijn pc een dagje laten draaien en uploaden via mijn vdsl2 lijn. En daar ging ik niks voor betaald hebben. Misschien moeten jullie dat ook eens doen...niet persé het snelste willen en het grootste en het dikste, maar een relaxed zijn en wat geduld oefenen. Bezorgt je een pak minder stress, en je gaat meteen genieten van de mooie kanten van het leven :)

Ik snap het wel hoor : sneller is altijd leuker. Maar we moeten realistisch blijven : die snelheid heb je maar af en toe nodig, niet altijd. Want ik ben er 100% zeker van dat als morgen BGC of TN of wie dan ook FTTH kan leveren, jullie gewoon gaan blijven zagen over de prijs dat het kost. En als die prijs daalt, dan gaan jullie zeker klagen over de kwaliteit. Nooit tevreden dus...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ik volg Krisken volledig, het moet allemaal een beetje realistisch blijven.

En de huidige technologie voldoet mijn inziens nog voldoende, laat ze die maar verder optimaliseren zodat er ook geen nood meer is aan traffic-shaping enzovoorts...
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

krisken schreef:Onvoldoende uploadsnelheid? 1 of 2mbit is inderdaad traag, maar alles daarboven vind ik snel genoeg. Of zet jij elke dag een stuk of 100 filmpjes online?

Hier ga ik zeker niet mee akkoord. Je moet maar iets of wat fotograaf zijn (ik ken er genoeg), of je moet maar eens zelf youtubefilmpjes maken voor je plezier (heb ik nog gedaan), en dan voel je echt wel een uploadsnelheidcap van 384 kbps (toen was dat). Ja, ik kan mijn pc 's nachts laten draaien en terwijl slapen, maar daar ben ik niet voor. Alles moet voor mij gebeuren wanneer ik erachter zit, en liefst zo snel mogelijk, en ik ben helemaal geen stresskip als het iets trager gaat of anders.

Je mag ook niet vergeten dat er nog steeds mensen zijn die niet kunnen genieten van 1 Mbps upload (adsl-klanten waar geen kabel is voorzien).

krisken schreef:Sorry als zelfs een medisch labo toekomt met 4.5mbit uploadsnelheid, dan komen jullie als particulier daar zeker mee toe.

Wat heeft een medisch labo te zien met het probleem rond de upload? Wat versturen zij waar wij niet aan kunnen tippen? Zou het niet zijn omdat glasvezel voor hen heel duur is? (5 Mbps gegarandeerd zal wel stukken van mensen kosten).

krisken schreef:Maar dat is meteen jullie grootste probleem : jullie willen altijd maar meer en meer. Altijd de grootste e-penis hebben. Allemaal berichten met een hoog RickyRocker gehalte : kijk eens hoe snel mijn lijntje kan! Terwijl je het amper gebruikt.

Zegt de persoon die twee VDSL-verbindingen heeft. ;)
Redeneerden we allemaal (klant en provider) volgens jouw principe, we surften nog allemaal over trage ADSL of Docsis 1. Niet iedereen heeft hetzelfde profiel, en hier op userbase kan je al helemaal niet afkomen dat de gebruikers hier die (upload)snelheid niet gebruiken.

krisken schreef:Na mijn reis naar Mexico moest ik voor 11GB aan foto's uploaden (kleine 4000 foto's), ik ben hiervoor naar het datacenter gereden ja, zodat ik deze kon uploaden tegen 100mbit. Uiteraard was het leuker geweest mocht ik die verplaatsing niet moeten doen etc. Maar tis nu ook niet dat ik elke maand op reis ga en 11GB aan foto's moet uploaden hé.

Jij bent écht wel de uitzondering. Volgens mij heeft niet iedereen hier toegang tot een datacenter om eens eventjes een paar gigabyte aan foto's te uploaden.

krisken schreef:Misschien moeten jullie dat ook eens doen...niet persé het snelste willen en het grootste en het dikste, maar een relaxed zijn en wat geduld oefenen. Bezorgt je een pak minder stress, en je gaat meteen genieten van de mooie kanten van het leven :)
Gooi dan jouw Weepee VDSL2 lijn en Internet Start buiten en neem een ADSL van Mobistar met 384 kbps. Heb je álle tijd om relaxed te zijn.

krisken schreef:Ik snap het wel hoor : sneller is altijd leuker. Maar we moeten realistisch blijven : die snelheid heb je maar af en toe nodig, niet altijd. Want ik ben er 100% zeker van dat als morgen BGC of TN of wie dan ook FTTH kan leveren, jullie gewoon gaan blijven zagen over de prijs dat het kost. En als die prijs daalt, dan gaan jullie zeker klagen over de kwaliteit. Nooit tevreden dus...
Is dat niet altijd zo? Ik wil ook geen 100 euro per maand betalen voor 5 Mbps upstream (ref. naar FiberNet 100 een jaartje geleden). Je hebt altijd zagende mensen, ja, maar zaagden we een paar jaar terug niet over datalimieten, dan zaten we er nog mee, en in die tijd had je ook kritikasters die oordeelden dat 10 GB ruim voldoende was voor legaal gebruik. (ref.: uw kritiek dat 2 Mbps genoeg is)
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Er zijn zoveel redenen denkbaar, al dan niet toepasbaar op particulier gebruik, waarvoor meer upstream handig is. In aanvulling op de post van Lord Utopia, een aantal voorbeelden waar ik persoonlijk ervaring mee heb

-Vpn connecties (zowel in als out) met rdp sessies (of andere protocollen) groter dan 800x600 screenres
-Cloud backups (begin eens 100GB te uploaden met 2Mbit? right...
-video streaming (en dan bedoel ik outgoing streaming, al dan niet captured recording, of security beelden
-uploaden van grote hoeveelheden data. (upload eens een cd of dvd image aan 2mbps...)

Of een combinatie van een van bovenstaande, en een bruikbare lijn willen hebben. Want 2mbps upstream moet je al gaan qos'en als je bruikbaar wil surfen tijdens upstream gebruik van de lijn etc...

En zo kan je redenen blijven bedenken, het is niet omdat 1 iemand het nut niet inziet van meer upstream bandwith, dat andere mensen er geen nut aan hebben. had ik het niet nodig gehad, had ik me dat geld van die 16/10 lijn bv wel uitgespaard. 20/20 zou leuker zijn, en met 50/50 zou ik persoonijk enorm blij zijn, 500/500 is overkill voor mij, maar daarom niet voor iemand anders, he. :)
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Bill Gates schreef:"640 kB geheugen moet voor iedereen genoeg zijn." (1981)
Bron: Wikiquote: Bill Gates.
:bdaysmile:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

De reactie van Krisken (en mij) gaat over het nut van hogere snelheden voor particulieren, en daar geef ik heb dus volledig gelijk in.
FlashBlue schreef:-Vpn connecties (zowel in als out) met rdp sessies (of andere protocollen) groter dan 800x600 screenres
-Cloud backups (begin eens 100GB te uploaden met 2Mbit? right...
-video streaming (en dan bedoel ik outgoing streaming, al dan niet captured recording, of security beelden
-uploaden van grote hoeveelheden data. (upload eens een cd of dvd image aan 2mbps...)


vpn voor particulieren ?
Backup van 100gb + als particulier ? oke, maar dat is dan 1 malig en dan maakt het toch geen hol uit of dit 2 of 4 nachten gaat duren ?
Idem voor video streaming, welke particulier heeft hd streaming nodig ??

Ik snap de "harder, bigger, faster" mensen perfect... maar dat komt met een prijskaartje dat ik niet ga betalen.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Lord Utopia schreef:
krisken schreef:Onvoldoende uploadsnelheid? 1 of 2mbit is inderdaad traag, maar alles daarboven vind ik snel genoeg. Of zet jij elke dag een stuk of 100 filmpjes online?

Hier ga ik zeker niet mee akkoord. Je moet maar iets of wat fotograaf zijn (ik ken er genoeg), of je moet maar eens zelf youtubefilmpjes maken voor je plezier (heb ik nog gedaan), en dan voel je echt wel een uploadsnelheidcap van 384 kbps (toen was dat). Ja, ik kan mijn pc 's nachts laten draaien en terwijl slapen, maar daar ben ik niet voor. Alles moet voor mij gebeuren wanneer ik erachter zit, en liefst zo snel mogelijk, en ik ben helemaal geen stresskip als het iets trager gaat of anders.

Je mag ook niet vergeten dat er nog steeds mensen zijn die niet kunnen genieten van 1 Mbps upload (adsl-klanten waar geen kabel is voorzien).

Ik ben zelf fotograaf en upload dus ook zelf een pak foto's. Maar dat doe je niet elke dag! Laat dus je pc wat langer aanstaan (terwijl je upload, kan je ook nog surfen of andere zaken doen hoor) en het probleem is opgelost. Zoals ik zelf zei : 1 of 2mbit is traag (over jouw 384kbps ga ik mij dus zelfs niet uitspreken, dat kan je zelf wel raden wat ik daar van denk. Maar alles erboven (3.5, 4.5, 6.0, ...) is ruim genoeg qua snelheid om comfortabel mee te uploaden. Als alles moet gebeuren terwijl je achter je pc zit...tja dan moet je er ook maar de hoofdprijs ervoor betalen. 't Is niet omdat je elke week eens een grote upload hebt (met groot bedoel ik enkele hondenden/duizende mb's) dat je een lijn moet hebben die dat erdoor jaagt!

Lord Utopia schreef:
krisken schreef:Sorry als zelfs een medisch labo toekomt met 4.5mbit uploadsnelheid, dan komen jullie als particulier daar zeker mee toe.

Wat heeft een medisch labo te zien met het probleem rond de upload? Wat versturen zij waar wij niet aan kunnen tippen? Zou het niet zijn omdat glasvezel voor hen heel duur is? (5 Mbps gegarandeerd zal wel stukken van mensen kosten).

Medisch labo, meerbepaald waar ze bvb RX scans doen, uploaden continue beeldmateriaal naar de profs die de patient de opdracht hebben gegeven om die scans te maken. Hier ik Gent heb ik voor 3 labo's de switch van adsl (0.5mbit upload) naar vdsl (4.5mbit upload) gedaan. Even gegluurd naar de stats en tja...die mannen stampten 24/24 de uplink vol! Met VDSL2 gaat dit uiteraard véél sneller, maar we spreken nog steeds over dagelijks ongeveer 10GB upload hé...

Lord Utopia schreef:
krisken schreef:Maar dat is meteen jullie grootste probleem : jullie willen altijd maar meer en meer. Altijd de grootste e-penis hebben. Allemaal berichten met een hoog RickyRocker gehalte : kijk eens hoe snel mijn lijntje kan! Terwijl je het amper gebruikt.

Zegt de persoon die twee VDSL-verbindingen heeft. ;)
Redeneerden we allemaal (klant en provider) volgens jouw principe, we surften nog allemaal over trage ADSL of Docsis 1. Niet iedereen heeft hetzelfde profiel, en hier op userbase kan je al helemaal niet afkomen dat de gebruikers hier die (upload)snelheid niet gebruiken.

ik heb inderdaad 2 internetverbindingen. Maar ik gebruik deze ook niet alleen, maar verdeeld over 12 appartementen! En sorry, nogmaals, wat voor uploadintensieve zaken hebben userbasers hier dat ze continue 500mbit ter beschikking moeten hebben?

Lord Utopia schreef:
krisken schreef:Na mijn reis naar Mexico moest ik voor 11GB aan foto's uploaden (kleine 4000 foto's), ik ben hiervoor naar het datacenter gereden ja, zodat ik deze kon uploaden tegen 100mbit. Uiteraard was het leuker geweest mocht ik die verplaatsing niet moeten doen etc. Maar tis nu ook niet dat ik elke maand op reis ga en 11GB aan foto's moet uploaden hé.

Jij bent écht wel de uitzondering. Volgens mij heeft niet iedereen hier toegang tot een datacenter om eens eventjes een paar gigabyte aan foto's te uploaden.

Ik ben inderdaad een uitzondering, dat besef ik zeer goed! Maar om eerlijk te zijn : ik moest toevallig in het DC zijn dus kon ik het evengoed zo oplossen. Maar ik ging niet 45min heen rijden, 45min terug rijden (plus prijs diesel) mocht ik geen plannen in het DC hebben. Dan was het even mijn upload volstampen. Gaat mss trager maar je kan perfect tegelijk filmpje kijken.

Lord Utopia schreef:
krisken schreef:Misschien moeten jullie dat ook eens doen...niet persé het snelste willen en het grootste en het dikste, maar een relaxed zijn en wat geduld oefenen. Bezorgt je een pak minder stress, en je gaat meteen genieten van de mooie kanten van het leven :)
Gooi dan jouw Weepee VDSL2 lijn en Internet Start buiten en neem een ADSL van Mobistar met 384 kbps. Heb je álle tijd om relaxed te zijn.

Internet Start? Ik vermoed dat je edpnet pro bedoeld? En nogmaals (zie eerste quote) : als ik 1 of 2mbit traag vind, dan weet je meteen ook mijn mening van 384kbps. Je moet nu ook niet gaan overdrijven hé...

Lord Utopia schreef:
krisken schreef:Ik snap het wel hoor : sneller is altijd leuker. Maar we moeten realistisch blijven : die snelheid heb je maar af en toe nodig, niet altijd. Want ik ben er 100% zeker van dat als morgen BGC of TN of wie dan ook FTTH kan leveren, jullie gewoon gaan blijven zagen over de prijs dat het kost. En als die prijs daalt, dan gaan jullie zeker klagen over de kwaliteit. Nooit tevreden dus...
Is dat niet altijd zo? Ik wil ook geen 100 euro per maand betalen voor 5 Mbps upstream (ref. naar FiberNet 100 een jaartje geleden). Je hebt altijd zagende mensen, ja, maar zaagden we een paar jaar terug niet over datalimieten, dan zaten we er nog mee, en in die tijd had je ook kritikasters die oordeelden dat 10 GB ruim voldoende was voor legaal gebruik. (ref.: uw kritiek dat 2 Mbps genoeg is)

Ja, maar die zogenaamde kritikasters waren meestal de ISP's. En tja ergens komen mensen daar wel mee toe (per persoon). Alleen spreken we dan over puur surfverkeer. Niet over FTP, downloads, youtube, kortom alles wat trafficintensief is...


Ter vervollediging : zie bijlage. Dit is de traffic die een server doet van mij. We spreken over NTP verkeer, HTTP, en wat mail. Niks bijzonder dus. Je ziet bovenaan de mbits : 0.6Mbit gemiddeld, (95 percentile regel). 0.491mbit inbound, 0.483mbit outbound. Dit is dus net iets meer dan de 384kbit die jij naar voor bracht (wat nogmaals inderdaad héél weinig is), maar dit is nog altijd minder dan de 1 of 2mbit (wat ik eveneens maar traagjes vind).

Echter toch zie je dat, zie de graffiek eronder, dit overeen komt met 164GB inbound en 161GB outbound verkeer! Dit is welliswaar 24/24u verkeer maar wie kan er hier zeggen dat hij dus 161GB/maand upload?

Zoals gezegd, we spreken over particulieren hé!
Bijlagen
trafficdco.png
(92.39 KiB) Nog niet gedownload

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

1Mbit flat voor voor 50 EUR?

Dan heb jij nog nooit van partijen zoals Leaseweb gehoord percies ;)

Hoe komt het dat AMS-IX (allicht hét interconnectie punt voor het Europees vasteland) destijds in Nederland beland is?
België ligt dichter bij de UK en LINX én volgens mij ook dichter bij diverse andere belangrijke internet exchanges hoor ;) (Duitsland, Frankrijk, ...)

Is het niet een beetje het verhaal van "the chicken & the egg": België was en is te duur, gevolg: ze trekken naar Nederland voor hun aansluitingen omdat ze daar commerciëler ingesteld zijn en een visie of ten minsten en soort "plan" of beleid hebben voor de toekomst...

Iets wat hier in België wel eens (grondig) wil ontbreken, want men geraakt het er nooit over eens wat te doen.

... en zo belanden we dus weer bij de politiek ... (en hun aandeelhouderschap)

Resultaat: in Nederland gaat men vooruit, in België blijft men ter plaatse staan trappelen en gaat men dus t.o.v. de rest van Europa achteruit ...

Benodigde snelheid is inderdaad relatief, maar de nood aan een hoger upload stijgt naarmate mensen meer multitasken op het internet en verschillende gebruikers tegelijk binnen een huishouden op het internet bezig zijn. Een trage upload trekt ook je mogelijke downstream performance naar beneden, zeker bij een groter aantal uitgaande connecties. Het heeft weinig zin een downstream te hebben die een 20-voud is van de upstream - een verhouding 1/4 of hoger voor de upstream zou beter zijn. Sociale netwerksites en MSN/Skype zijn hier zeker een belangrijk gegegeven dat meespeelt. En misschien zijn er mensen die inderdaad nog de tijd hebben om te wachten tot ze een aantal gig aan foto's of dergelijke hebben upgeload - maar dat aantal lijkt me toch te slinken...
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Denk dat ik leaseweb ietsje beter ken dan je denkt ;-)
Maar nogmaals : 50 euro per mbit is normaal in België. Zeker in Brussel ... doodnormaal! In Nederland betaal je inderdaad een pak minder (1 euro per mbit en minder), net als in Frankrijk (OVH bvb : 1000 euro voor 1gbit). Ook UK en DE liggen een pak goedkoper, maar euhm face it...we leven in geen enkel van deze landen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 aug 2007, 17:18
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Wel ja Krisken, is dat nu net niet het punt: in België is zowel de connectiviteit, als de telecom, als de elektriciteit abnormaal duur.

De vraag is dan ook vooral:
1) Hoe komt dit? Wie gaat er allemaal met de centen lopen en in welke mate?
2) Hoe lossen we dit op in de toekomst?
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Qua stroom kan ik je geen antwoord geven, daarvoor ken ik de prijzen van het buitenland niet (ik vermoed dat dit verschil voornamelijk zit in het feit dat wij serieus aankopen vanuit het buitenland ipv zelf produceren?). Echter op gebied van connectiviteit kan ik zeggen dat we nu ook zoveel duurder niet zijn hoor. Als je het wereldwijd bekijkt zijn we bij de "duurderen" maar zeker niet bij de "duurste". Ook is er in dit kikkerlandje ook overal gsm-telefonie voor handen, ook al zit je midden in de ardennen op een plaats waar normaal geen kat passeert (gebaseerd op mijn ervaringen met proximus en mobile vikings) als je er niet moet zijn. Dit is in een aantal landen rondom ons niet het geval. Zo heb ik al dikwijls gehad dat als je naar Friesland gaat er dikwijls amper tot geen gsm dekking is. Ook in Luxemburg en het Zwarte woud heb ik dit al meegemaakt. idem dito voor de Alpen of de Pyreneeën. Als het geen toeristisch gebied is waar alleen een klein autowegje doorloopt, heb je die kans. Iets wat mij de laatste tijd in BE nog niet is opgevallen, waar ik ook zit.

Natuurlijk zou ik ook willen dat ik maar een fractie van mijn huidig abonnementsgeld moet uitgeven aan stroom, gas, water, connectiviteit en telecom! Maar we moeten eerlijk zijn : dat zal niet voor morgen zijn. Het kan allemaal vrij goedkoop, maar de mensen willen dan meteen de beste garanties. En tjah...kwaliteit, daar betaal je nu eenmaal voor. Ik wil maar zeggen dat het ook goedkoop kan...maar veel mensen willen dan plots niet meer. Nu pas schakelt men massaal over van gas/elektriciteitsleverancier (2/3 weken geleden is een grote rush gekomen). Maar toch blijft iedereen trouw zweren aan Belgacom of Telenet. Van bvb Dommel hebben ze nog nooit gehoord. Een Cityline (bellen + internet) kost je daar 28.95 euro. Het is één grote ramp als je daar klant wilt worden als je problemen hebt (kwaliteit... remember), maar tja als het werkt dan werkt het wel... We kunnen/mogen gewoon niet verwachten dat je het allersnelste, allerbeste internet gaat hebben voor 20 euro. Een basisinternet bestaat wel voor die prijs (cfr Telenet). Het lijkt mij logisch dat als je het snelste internet wilt, op de nieuwste technologieën, onbeperkt verkeer en blablabla je hiervoor de hoofdprijs betaald en dat ze je dat niet geven voor de prijs van een "starter" abonnement...

Er zijn 2 gekende uitdrukkingen : "pay peanuts, get monkey's" en "je kan niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten". Dus iedereen moet voor zichzelf de beste prijs/kwaliteitsberekening maken. Helaas hebben veel belgen nogal scheidingsangst van hun huidige leverancier. En jawel, dat weten die leveranciers maar al te goed...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

99,99% van de aansluitingen kan niks doen met snelheden boven de 100Mbit.

Stel u in de plaats van de providers, waarom zouden zij nu al, miljarden investeren in de uitrol van ftth, terwijl ze nog perfect verder kunnen met het coax/koper netwerk?
Wereldwijd doen we het niet zo slecht kwa gemiddelde snelheid, van onze buurlanden moeten we enkel Nederland voor laten gaan.
http://tweakers.net/nieuws/81680/nederl ... 2mbps.html

@stormlord: niet alleen dat, alles is in belgie duurder (behalve groente en fruit dacht ik :P )
Niet alleen is de btw hoger, de markt is ook kleiner en daarbovenop ook nog een pak ingewikkelder met vlaanderen wallonie en brussel met elk eigen reglementering, taal,...

enja, komt ervan als ge uw nutsbedrijven verkoopt aan het buitenland...
Laatst gewijzigd door Gray op 01 mei 2012, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
ogy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 28 aug 2006, 20:55
Bedankt: 3 keer

Stormlord schreef:
De vraag is dan ook vooral:
1) Hoe komt dit? Wie gaat er allemaal met de centen lopen en in welke mate?
2) Hoe lossen we dit op in de toekomst?


conservatieve generatie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Gray schreef:Niet alleen is de btw hoger


Nederland gaat ook naar 21% BTW dacht ik.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Really? NL is toch 19%?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ook daar heeft men geld nodig... en dus nieuwe belastingen !
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”