Beste,
Een van de dagen vertrek ik op wintersport.
Via de website van ons appartement weet ik dat er wifi beschikbaar is aan 40 eur (duur; maar andere mogelijkheid heb ik niet).
Dat zal ds waarschijnlijk een soort van captive portal systeem zijn.
We zijn met vier personen dus we zouden een toegang willen delen.
Ik heb volgende systemen meegenomen:
- een wifi AP met client mode (zo kan ik connecten op een wifi en dan naar utp omzetten)
- een wifi router
Je hoort me al komen: ik zou de AP willen laten connecten en dan de AP via UTP aan de router hangen.
Als dan een client de captive portal openhoudt; zouden we zo dan internet kunnen delen?
Iemand? Zou deze setup werken?
Alvast bedankt!
Cyberbozzo
Router achter captive portal?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 29 keer
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Hebben ooit eens met 4 mensen in de MC Donalds gezeten met zo een opstelling. Een gewone Linksys router met DD-WRT en dat werkte perfect. Moest er maar één iemand op de knop duwen ipv 4 

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
en jij hebt dat enkel gedaan met een dd wrt router? toch ook met een client mode AP neem ik aan? hoe voorzie je anders uw dd wrt van zijn uplink, je hebt namelijk enkel een wifi signaal, dus voor je router te uplinken heb je toch altijd terug een UTP nodig?
dank je in ieder geval!
dank je in ieder geval!
- krisken
- userbase crew
De wifi van de mcdonalds diende als uplink hé, dus via wifi naar de dd-wrt router en klaar.
Was niet met tplink, maar met linksys. Maar dat zou niet mogen uitmaken.
Was niet met tplink, maar met linksys. Maar dat zou niet mogen uitmaken.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
ahzo, nu heb ik hem, je verbindde dan met de router via UTP... anders zou uw router toch twee radios moeten hebben denk ik( een voor de wan kant, en een voor de lan zijde te bedienen).
of ben ik mis, leer hier weeral bij
of ben ik mis, leer hier weeral bij

- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 179 keer
Waarom AP in client mode + router? Je kan je router (met DD-WRT) gewoon instellen als repeater.
Screenshotje:

Screenshotje:

- krisken
- userbase crew
Die repeater kan idd, maar nog niet geprobeerd.
Ik werkte idd met UTP naar de 4 pc's toe.
Ik werkte idd met UTP naar de 4 pc's toe.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
repeater is gewoon om het wifi signaal te versterken denk ik he( en dan neemt je wifi speed met de helft af).
je hebt dan toch geen routering? dat zou dan toch betekenen da iedere client zal moeten inloggen op de captive portal met zijn eigen login.
En natuurlijk ga je logins niet tegelijkertijd kunnen gebruiken... dus dan gaan we ook vier keer moeten betalen, en dat is net hetgeen wat we willen vermijden.
Of heb ik het verkeerd voor? is namelijk voor mij de eerste keer da ik zo een setup zou opstellen...
in repeater mode krijg je volgens mij toch ook geen SSID bij...
je hebt dan toch geen routering? dat zou dan toch betekenen da iedere client zal moeten inloggen op de captive portal met zijn eigen login.
En natuurlijk ga je logins niet tegelijkertijd kunnen gebruiken... dus dan gaan we ook vier keer moeten betalen, en dat is net hetgeen wat we willen vermijden.
Of heb ik het verkeerd voor? is namelijk voor mij de eerste keer da ik zo een setup zou opstellen...
in repeater mode krijg je volgens mij toch ook geen SSID bij...
- Petervanakelyen
- Elite Poster
Zoals je kan zien is er een repeater en repeater bridge mode. Die eerste maakt gewoon gebruik van NAT (en geeft dus hetzelfde resulaat als je client + router setup). Die laatste geeft het resultaat zoals je het beschrijft (er wordt niets geroute, enkel het signaal wordt gerepeat).
Op welke router wil je het trouwens gaan draaien? Toen ik op hotel was in Barcelona (en er ongeveer 6 clients tegelijkertijd verbonden waren op de gehijackte verbinding van het hotel) begon mijn WRT54GL het wat lastig te krijgen (maar dat kan ook met het warme weer en verhoogde TX power te maken hebben). Met mijn TP-Link WR1043ND heb ik daar vooralsnog nog geen last van gehad.
Jawel hoor. Je kan er zelfs meerdere instellen als je wil. Lees de documentatie hier eens door.in repeater mode krijg je volgens mij toch ook geen SSID bij...
Op welke router wil je het trouwens gaan draaien? Toen ik op hotel was in Barcelona (en er ongeveer 6 clients tegelijkertijd verbonden waren op de gehijackte verbinding van het hotel) begon mijn WRT54GL het wat lastig te krijgen (maar dat kan ook met het warme weer en verhoogde TX power te maken hebben). Met mijn TP-Link WR1043ND heb ik daar vooralsnog nog geen last van gehad.
-
- Elite Poster
bedankt voor de verheldering, wist ik niet.
De router die ik wil gebruiken is een aftandse philips cbl( degene die BGC heel vroeger verdeelde, maar mijn exemplaar is zonder adsl modem). het is de enige router in huis die ik een weekje kan meenemen, de rest moet hier blijven draaien.
Die router draait oude firmware, en de optie tot repeating heeft ie al zeker niet aan boord...
Die router is zo oud dat zelfs zijn ingebouwde switch defect is( enkel wan poort werkt nog, maar da ga ik toch ook nog eens testen voor de zekerheid voor ik vertrek...)
De router die ik wil gebruiken is een aftandse philips cbl( degene die BGC heel vroeger verdeelde, maar mijn exemplaar is zonder adsl modem). het is de enige router in huis die ik een weekje kan meenemen, de rest moet hier blijven draaien.
Die router draait oude firmware, en de optie tot repeating heeft ie al zeker niet aan boord...
Die router is zo oud dat zelfs zijn ingebouwde switch defect is( enkel wan poort werkt nog, maar da ga ik toch ook nog eens testen voor de zekerheid voor ik vertrek...)
- krisken
- userbase crew
Voor een paar tientallen eurotjes kan je een router kopen die dd-wrt perfect kan draaien hoor 

Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
heb hier thuis 2 dd wrts draaien, maar die laat ik liever hier tijdens mijn verlof. En voor die eenmalige setup voor in mijn appartement daar ga ik geen kosten doen.
En nog: we gaan daar niet continu internetten, menselijk contact. Mijn vrienden gaan weer lachen als ik daar mijn toestellen uit( vrienden: niet ub soort mensen). lol.
En nog: we gaan daar niet continu internetten, menselijk contact. Mijn vrienden gaan weer lachen als ik daar mijn toestellen uit( vrienden: niet ub soort mensen). lol.
- krisken
- userbase crew
Moet je eens naar de mc donalds gaan ermee
Rare blikken verzekerd!
1. zoek eerst een tafel waar je alle 4 kan aan zitten, en er een stopcontact in de buurt is
2. bestel eten terwijl één iemand de tafel "vrij houd"
3. de persoon die de tafel "vrij houd" legt alvast de verlengkabel (elektriciteit) goed, samen met de router
4. iedereen sluit zijn/haar pc aan op de router (met UTP natuurlijk), en voorziet de laptop van stroom.
5. gegarandeerd dat ze héél raar kijken als je daar een halve dag zit

1. zoek eerst een tafel waar je alle 4 kan aan zitten, en er een stopcontact in de buurt is
2. bestel eten terwijl één iemand de tafel "vrij houd"
3. de persoon die de tafel "vrij houd" legt alvast de verlengkabel (elektriciteit) goed, samen met de router
4. iedereen sluit zijn/haar pc aan op de router (met UTP natuurlijk), en voorziet de laptop van stroom.
5. gegarandeerd dat ze héél raar kijken als je daar een halve dag zit

Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 53 keer
euhm, snap het niet zo goed!
wat doe je dan met het eten dat die man heeft gekocht in je 5-punten opstelling?
Vandaar die zaligheid nu van die Iphone hotspot. Zelfde doen, geen blikken
wat doe je dan met het eten dat die man heeft gekocht in je 5-punten opstelling?

Vandaar die zaligheid nu van die Iphone hotspot. Zelfde doen, geen blikken

- krisken
- userbase crew
Die ene persoon is één van de 4 natuurlijke eh 
Tja met een iphone of android toestel kan je dat inderdaad ook, met volgende beperkingen:
- internet gaat via 3G/edge moeten, wat trager is dan wifi en kostelijker (free-hotspot.com is in elke mcdo, for free). Je moet immers je edge/3G snelheid delen door 4 personen!
- wij zaten daar uren aan een stuk soms, ik durf wedden dat ofwel je iphone dit niet zal volhouden (3G + wifi) ofwel één van de 4 laptops gegarandeerd zonder stroom komt te zitten
- Je mag dan wel 2GB hebben en perfect 3G ontvangst met proximus GC, maar met 4 man blazen we dat er wel door

Tja met een iphone of android toestel kan je dat inderdaad ook, met volgende beperkingen:
- internet gaat via 3G/edge moeten, wat trager is dan wifi en kostelijker (free-hotspot.com is in elke mcdo, for free). Je moet immers je edge/3G snelheid delen door 4 personen!
- wij zaten daar uren aan een stuk soms, ik durf wedden dat ofwel je iphone dit niet zal volhouden (3G + wifi) ofwel één van de 4 laptops gegarandeerd zonder stroom komt te zitten
- Je mag dan wel 2GB hebben en perfect 3G ontvangst met proximus GC, maar met 4 man blazen we dat er wel door

Telefonie = EDPnet + OVH
- Petervanakelyen
- Elite Poster
Op welke snelheid cappen ze je eigenlijk?
- krisken
- userbase crew
Haalden daar toch vlotjes 2mbit per persoon zonder problemen. Meer dan genoeg om te surfen.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
- Bedankt: 27 keer
Bij Novotel in Amsterdam hadden we gewoon een windows xp laptop genomen. Deze maakt een rechtstreekse verbinding met de AP van Novotel + inloggen. Daarna UTP kabel naar een Access point die we zelf mee hadden.
Dus laptop ontvangt en maakt verbinding, deelt daarna de actieve verbinding via je eigen AP en zo kan de rest gewoon surfen met 1 login. Bij ons was er wel een sessie limiet van x aantal uurtjes, dan moet je terug inloggen op't portaal. En we hadden een weekpas.
Dus laptop ontvangt en maakt verbinding, deelt daarna de actieve verbinding via je eigen AP en zo kan de rest gewoon surfen met 1 login. Bij ons was er wel een sessie limiet van x aantal uurtjes, dan moet je terug inloggen op't portaal. En we hadden een weekpas.