USB scherm te gebruiken als hoofdscherm?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Heeft iemand een idee of een usb scherm gebruikt kan worden als hoofdscherm van een pc?

Het gaat om dit schermpje: http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=413439

Dient om op een Win7 pc aangesloten te worden en dient enkel om Spotify programma af te beelden. Dient eigenlijk voor een nieuw café waar het mengpaneel en zo stuk groter is uitgevallen dan verwacht en de ruimte om een scherm te plaatsen opeens zeer beperkt is.
bluezy
Member
Member
Bedankt: 7 keer

Ik denk het niet. De PC weet niet hoe een beeldscherm aan te sturen over USB (waarvoor een speciale driver moet gebruikt worden). Als je er in slaagt volledig blind te booten en het display te activeren, en dan ook nog je programma kan zeggen automatisch op dat nieuwe scherm te gaan staan (niet alle programma's doen dat goed), dan kan het lukken. Maar je zal nog altijd af en toe het normale scherm nodig hebben voor als het niet werkt.

Misschien is het beter een klein vga-scherm te kopen (geen USB) ? Of een laptop te gebruiken die kan ook kan werken met het main beeldscherm toe (de meeste worden dan te warm), zodat je die uit de weg te zetten ?
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

<offtopic>
Bluezy schreef:Of een laptop te gebruiken die kan ook kan werken met het main beeldscherm toe (de meeste worden dan te warm), zodat je die uit de weg te zetten ?
Echt? Dat heb ik eigenlijk nog nooit gehoord... Koeling zit toch aan onder-/zijkant? En als je het scherm dichtklapt zou het in principe toch uitgeschakeld moeten worden zodat dit geen warmte meer kan produceren? Ik heb in elk geval 3jaar 24/7 een Toshiba laptop draaiende gehad met scherm dichtgeklapt zonder enig probleem.
</offtopic>

Ik denk ook dat het onmogelijk is om dit USB scherm als hoofdscherm te gebruiken. Tenzij je via een omweg een script schrijft dat na boot je USB display enabled en het nodige mixprogramma daar weergeeft, maar dat lijkt me niet eenvoudig (maar 't is natuurlijk wél een uitdaging :-D)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

NickG schreef:Ik denk ook dat het onmogelijk is om dit USB scherm als hoofdscherm te gebruiken. Tenzij je via een omweg een script schrijft dat na boot je USB display enabled
Waarom zou het niet gaan, en waarom denk je dat je het moet enablen (andere USB apparaten moet je toch ook niet enablen) ?

Gewoon de eerste keer eveneens een normaal scherm aansluiten en het USB scherm als primary zetten zou ik zeggen.
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 14 maa 2012, 14:49, in totaal 1 gewijzigd.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

Denk ook dat het zou moeten werken, hier een externe VGA kaart (lijkt me zelfde?) op USB en die doet het ook gewoon. Je ziet wel het boot menu van windows niet, enkel het loginscherm (als drivers geladen worden)
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Lijkt me idd ook logisch
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Zal het er eens op wagen.

Maar zal misschien nog even wachten tot ik eventueel een antwoord krijg op volgende vraag:

Kent er iemand een beter (niet veel duurder) alternatief voor het scherm dat ik hier zette? Denk dat er voor een 7" schermpje genoeg plaats is. Laat ons zeggen dat 10" ongeveer het grootste is
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Een klein schermpje is misschien leuk... maar welke resolutie heeft je applicatie nodig, kan het schermpje dat aan... en is het nog leesbaar ?
bluezy
Member
Member

NickG schreef:<offtopic>
Echt? Dat heb ik eigenlijk nog nooit gehoord... Koeling zit toch aan onder-/zijkant? En als je het scherm dichtklapt zou het in principe toch uitgeschakeld moeten worden zodat dit geen warmte meer kan produceren? Ik heb in elk geval 3jaar 24/7 een Toshiba laptop draaiende gehad met scherm dichtgeklapt zonder enig probleem.
</offtopic>
Een flink aantal laptops hebben daar problemen meer, onder andere diegene die koele lucht zuigen via het keyboard, of via een opening die bedekt wordt door een dichtgeklapt scherm. Vooral ultra platte laptops zijn verdacht, juist omdat ze niet altijd een goede plaatsing hebben van de koelopeningen. Hebben er hier op het werk al opgeblazen, zelfs van fabrikanten die expliciet zeggen dat het kan (en ja, het scherm was uitgeschakeld). Overigens zijn er ook merken die altijd in sleep-mode gaan als je het scherm dichtklapt, je kan het niet afzetten.

In ieder geval, het is best mogelijk dat je een PC kan laten booten op zo'n USB scherm, als je tenminste eerst de boel installeerd op een normaal VGA scherm (dat je mogelijk in de buurt moet houden in geval van problemen). Een USB scherm is vooral handig als je geen plaats hebt voor een extra grafische kaart, zoals op een laptop bv.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

bluezy schreef:Een flink aantal laptops hebben daar problemen meer, onder andere diegene die koele lucht zuigen via het keyboard, of via een opening die bedekt wordt door een dichtgeklapt scherm.
Dat zou mij ten zeerste verbazen omdat alle laptops normaal voorzien zijn voor een docking (en dus gebruikt worden met het scherm dicht als er een extern scherm is aangesloten).
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Kenneth schreef:Kent er iemand een beter (niet veel duurder) alternatief voor het scherm dat ik hier zette? Denk dat er voor een 7" schermpje genoeg plaats is. Laat ons zeggen dat 10" ongeveer het grootste is
http://www.beetronics.nl/
http://www.xenarc.com/
http://www.lilliputuk.com/
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

r2504 schreef:
bluezy schreef:Een flink aantal laptops hebben daar problemen meer, onder andere diegene die koele lucht zuigen via het keyboard, of via een opening die bedekt wordt door een dichtgeklapt scherm.
Dat zou mij ten zeerste verbazen omdat alle laptops normaal voorzien zijn voor een docking (en dus gebruikt worden met het scherm dicht als er een extern scherm is aangesloten).
Voila, dat dacht ik dus ook. Dat er laptops bestaan met een opening boven/langs het keyboard kan ik nog begrijpen, hoewel ik ze voor zover ik weet nog nooit heb gezien (en ik heb al wat laptops zien passeren :-)). Maar een laptop die lucht zuigt via het keyboard? Kan je hiervan een voorbeeld (merk, type) geven bluezy? Ik zou mijn handen wel eens willen houden boven zo'n keyboard, of het geluid van aanzuiging van lucht tussen de smalle openingen horen :-D
depeje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Waren er geen Mac's die dat deden?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

NickG schreef:Maar een laptop die lucht zuigt via het keyboard?
Als je al eens keyboards van laptops hebt vervangen dan weet je dat dit één geheel is... lucht komt daar gewoon niet door (ondanks dat er ruimte is tussen de toetsen zelf).
depeje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Maar niet alle laptopkeyboards zij hetzelfde he. Wat gaatjes zijn daar snel in gemaakt.
bluezy
Member
Member

NickG schreef:
r2504 schreef: Voila, dat dacht ik dus ook. Dat er laptops bestaan met een opening boven/langs het keyboard kan ik nog begrijpen, hoewel ik ze voor zover ik weet nog nooit heb gezien (en ik heb al wat laptops zien passeren :-)). Maar een laptop die lucht zuigt via het keyboard? Kan je hiervan een voorbeeld (merk, type) geven bluezy? Ik zou mijn handen wel eens willen houden boven zo'n keyboard, of het geluid van aanzuiging van lucht tussen de smalle openingen horen :-D
Ik het ook gezien op oudere Compaqs. Niet dat die moedwillig lucht zogen langs daar, daar er was wat ruimte tussen het bordje waarop de keys gemonteerd waren, en de onderliggende electronica (moederbord, disk, ...). Je kreeg warmte problemen in clamshell mode, en de beste oplossing was een paar kartonnetjes te steken tussen laptop en scherm. En nee, het maakte geen geluid als een stofzuiger :-)

Veel meer voorkomend is een roostertje tussen je keyboard en de basis van de display, dat bedekt wordt als je scherm dicht is. Slechte design. Mijn huidige Lenovo is veel beter, die heeft openingen opzij en achteraan, zodat het ook werkt als 1 kant bedekt wordt door een kussen of je hand bv.

De routers waaraan ik werk hebben normaal een airflow van voor naar achter, maar hebben speciaal ook extra openingen aan de zijkant en onderkant, met aparte ventilatoren die pas gaan werken als er een temperatuur probleem is. Dat alles om zo'n problemen te voorkomen, je weet waar nooit dat je per ongeluk een warme luchtstroom binnenzuigt door een verkeerde plaatsing. Of een brandje, zoals ook al is gebeurd.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”