Busongeval in zwitserland.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Aan de familie, schoolmedewerkers en kennissen van de slachtoffers veel sterkte, hopelijk is er ook snel nieuws voor deze mensen zodat ze niet verder in het ongewisse blijven. Ook ken ik de mensen niet was enorm aangeslagen.
*Voor de mensen die niet weten over wat het gaat, onderaan vind u de bron.

Bron
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ook van mijn kant veel sterkte voor de ouders, familie en vrienden van de slachtoffers. Niemand wilt ooit een begrafenisdienst regelen voor zijn/haar kind. Laten we hopen dat er niemand van de gewonde kinderen bezwijkt aan zijn/haar verwondingen...

RIP

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Heb zelf 2 kinderen die enkele jaren geleden ook op skivakantie geweest zijn.
Weet nog goed dat als ze terugkwamen hoe blij ze waren en enthousiast vertelden over hun vakantie.
Ik kan me niet voorstellen dat er ouders zijn die gisterenavond zijn gaan slapen met het idee hun oogappels vandaag terug te zien en dat zo'n nieuws moeten vernemen. Mijn medeleven gaat naar hen uit. Dit is mijns inziens zowat het ergste wat je kan overkomen.
Dat relativeert eigenlijk toch veel. Dat wij ons soms op dit forum zitten druk te maken dat onze internetverbinding niet snel genoeg gaat, of het beeld van onze digitale tv niet perfect is. Mag er gewoon niet aan denken dat dit met mijn kinderen zou overkomen.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

2nd that! We maken ons soms idd veel te druk in onbenullige zaken. Zeker sinds ik vorige zomer zelf voor het eerst vader ben geworden mag ik er niet aan denken dat zoiets mijn dochtertje overkomt. Ik denk dat ik in zo'n geval écht niet meer normaal zou kunnen verder leven. Veel sterkte aan de familie van de slachtoffers!

//EDIT: ik vraag me wel af in hoeverre ik blij zou zijn met de massale media-aandacht hiervoor en ook en vooral de aanwezigheid van politiekers. Niet grof bedoeld, maar... dat VTM en VRT hun programmatie aanpassen om zodoende meer nieuws & achtergrond te kunnen geven bij deze ramp begrijp ik nog. Dat VT4 zijn programma aanpast om "niet gepaste uitzendingen" te schrappen minder. Bij een snelle blik op de voorziene avond-programmatie kan ik niet meteen iets vinden dat ik als "niet gepast" zou beschouwen. Daarnaast snap ik ook niet dat plots iedereen de scholen wil bezoeken (tot bisschoppen toe), en zeker niet dat politieke excellenties nu ineens naar Zwitserland gaan vliegen. Persoonlijk vind ik dit eerder nogal neigen naar makkelijke publiciteit maken op kap van andermans miserie. Ik denk oprecht dat, moest ik in de schoenen van één van de getroffen families staan, ik eerlijk gezegd liever niet zou hebben dat de halve (bekende) wereld zijn medeleven komt betuigen terwijl ik zelf amper besef wat er aan het gebeuren is.

Nogmaals, bovenstaande is mijn persoonlijke mening en het is zeker niet mijn bedoeling om iemand te schofferen.
Laatst gewijzigd door NickG 14 maa 2012, 14:03, in totaal 2 gewijzigd.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Mijn innige medeleven aan de ouders en familieleden (broertjes, zusjes, oma's en opa's, ...) en vrienden.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

@NickG : Ook ik was geschokt toen ik de beelden zag van die bus. Gruwelijk gewoon! Maar toen allerlei politici op de proppen kwamen had ik ook iets van tiens...zouden het binnenkort verkiezingen zijn? Het siert natuurlijk mensen die met deze ramp begaan zijn, maar zijn we dit niet allemaal?

Telefonie = EDPnet + OVH
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Ik had dezelfde reactie. Tussen elke 2 nummers op de radio gaat het wel over die ramp. De helft van onze ministers vliegt naar ginder. Daar zijn die mensen toch niet mee geholpen? Geef hen een beetje ademruimte, en ondersteuning van mensen die daarvoor gestudeerd hebben, maar gun hen toch een beetje rust en privacy. Ik ben sinds iets meer dan een jaar ook vader, en ik kan (en wil) me niet inbeelden hoe het voelt om zoiets mee te maken. NickG verwoordt het perfect vind ik: "moest ik in de schoenen van één van de getroffen families staan, ik eerlijk gezegd liever niet zou hebben dat de halve (bekende) wereld zijn medeleven komt betuigen terwijl ik zelf amper besef wat er aan het gebeuren is".
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

En in tijden van economische crisis hebben ook kranten geld nodig...er komt om 16u een extra krant :s

Telefonie = EDPnet + OVH
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Er wel bij vermelden dat deze extra editie gratis te verkrijgen is.
Everything that has a beginning has an end.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Sorry dat wist ik niet niet : hoorde het op de radio.

Telefonie = EDPnet + OVH
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Een extra papieren krant? Hmm, dat lijkt me al helemaal nutteloos in deze multimediale tijden :?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:Maar toen allerlei politici op de proppen kwamen had ik ook iets van tiens...zouden het binnenkort verkiezingen zijn? Het siert natuurlijk mensen die met deze ramp begaan zijn, maar zijn we dit niet allemaal?
Iedere mens verwerkt dit vermoedelijk op zijn manier, daarbij zal de ene persoon het apprecieren en de andere het gewoon beschouwen als een ongeoorloofde drang naar media aandacht. Wat ik daar persoonlijk van denk speelt daarbij trouwens helemaal geen rol (al ben ik wel van mening dat het sereen moet blijven), dat moeten de slachtoffers zelf bepalen...

Ik vond het trouwens erger dat men vanmorgend aan de ouders vertelde dat men maar een nummer in Zwitserland moest bellen om meer te weten (pas later op de dag zou er ook een Belgisch crisis nummer zijn)... geen idee of er iemand Nederlandstalig aan de andere kant zou zitten, maar daar schoot te ondersteuning toch echt wel tekort wat mij betreft.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

r2504 : volledig mee eens

Telefonie = EDPnet + OVH
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik moet r2504 daar volledig gelijk in geven.
De politiek kan het natuurlijk wel niet maken dat half de wereld zijn medeleven betuigt en er dan niemand van hen meevliegt naar ginder. Het zou pas een schande zijn moesten zo'n dingen politiek afgehandeld worden met een twitter berichtje.
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

R.I.P little Angels , veel sterkte aan familie en vrienden!
Heb ook zelf 2 kleine kids en mag er niet aan denken moest ik in deze situatie zitten als die ouders nu .... :cry:
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Razornord
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 17 keer

Mijn medeleven aan alle getroffen broertjes, zusjes, ouders, vriendjes en iedereen anders in hun naaste omgeving. Sterkte ook aan iedereen die dit nieuws gelezen, gezien of gehoord heeft. Misschien een beetje vreemd maar ook wil ik sterkte wensen aan de hulpverleners want naast de nabestaanden en de slachtoffers gaan ook zij na deze psychologisch traumatische ervaring wellicht een erg moeilijke periode tegemoet.
r2504 schreef: Ik vond het trouwens erger dat men vanmorgend aan de ouders vertelde dat men maar een nummer in Zwitserland moest bellen om meer te weten (pas later op de dag zou er ook een Belgisch crisis nummer zijn)... geen idee of er iemand Nederlandstalig aan de andere kant zou zitten, maar daar schoot te ondersteuning toch echt wel tekort wat mij betreft.
Velen denken zo maar even mijn bedenking: heeft er iemand al eens een noodsituatie (al dan niet heel beperkt) meegemaakt? Heeft iemand al eens een polytraumapatiënt gezien? De begeleiders van de kindjes waren overleden of zwaargewond. Zij konden dus niet helpen met de opvang of de identificatie van de slachtoffertjes. Dan denkt iedereen: ze kunnen toch wel een namenlijst met foto's sturen ter identificatie? Ja maar daar heeft niemand wat aan aangezien een polytraumapatiënt, geloof me vrij, meestal niet meer (onmiddellijk) te identificeren is aan de hand van enkel een foto. Jullie kunnen je ook wel voorstellen dat informatie voor 200% juist moet zijn vooraleer deze gecommuniceerd kan worden. De mensen die ingelicht moesten worden van deze situatie, waren dat al voordat de Belgische media op de hoogte dat was. Dus dat crisisnummer, voor wie moest dat nog dienen? Hier was de betrokken groep zo goed omschreven dat een crisisnummer misschien alleen maar zou gebeld worden door de journalisten en de politici. Want was het niet die kleine etter van Leuven die zich op die manier in de schijnwerpers moest plaatsen?

My 2cents
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Ben zelf busbestuurder en vandaag ook een klein beetje gestorven na aanschouwen van al dat gruwelijke nieuws.
Het moet hartverscheurend zijn om als ouder 12 uren in het ongewisse te zijn of je kind nu dood of levend is.
Voor al de prominenten op de eerste rij heb ik maar bitter weinig begrip, maar ik zal het sereen houden.
defenderII
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 18 keer
Contacteer:

Ik sluit mij aan bij de vele steunbetuigingen. Veel sterkte aan de families en vrienden in deze zeer zware tijden, waar woorden tekort schieten.
NickG
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef: De politiek kan het natuurlijk wel niet maken dat half de wereld zijn medeleven en er dan niemand van hen meevliegt naar ginder. Het zou pas een schande zijn moesten zo'n dingen politiek afgehandeld worden met een twitter berichtje.
En waarom niet? Als de politiek al zijn medeleven uitdrukt via een personconferentie, en dan effectief zorgt voor bussen/vliegtuig om de getroffen families naar ginder te brengen? Als ze dan zorgen dat de repatriëring snel en deftig verloopt? Dan lijkt me dat de families hen hiervoor erg dankbaar zal zijn, en ook de bevolking zal door deze actie(s) geloven dat ze oprecht meeleven met de slachtoffers en hun familie. Het is juist door in de belangstelling te willen staan en naar ginder te vliegen dat ze (voor mij) afbreuk doen aan hun allicht oprecht medeleven. Soit, ik ga er hier ook verder niet meer over discussiëren, 't lijkt me ongepast dit serene topic met betuigingen van medeleven te vervuilen met kritiek.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

er zijn ook geen woorden hiervoor, dus hou ik het kort met enkel mijn medeleven en steun aan vrienden, familie, school etc...
de koe zegt boe
Zeuske
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 6 keer

veel sterkte aan ouders, familie, vrienden... Die kinderen hadden nog heel hun leven voorzich...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Een dag van nationale rouw werd aangekondigd. Ik probeer mij met de beste wil van de wereld te herinneren of er een dag van nationale rouw was bij de gasramp in Ghislenghien (23 doden), nationale rouw bij de treinramp in Buizingen (19 doden). Dacht het niet. Waarom nu wel?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
TiTanium
Moderator
Moderator

Omdat het zeer jonge kinderen zijn. Elke ramp is een ramp te veel. alleen ligt het een stuk gevoeliger bij kinderen en zeker als ze zo jong zijn.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Gaat lekker hier zo. Feiten aanhalen is goed voor een negatieve quotering.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ergens heb je wel een punt, een dag van nationale rouw is er inderdaad wel over. 90% gaat dat gewoon beschouwen als een extra dagske congé, en zullen met moeite eens denken aan de slachtoffers en de nabestaanden ervan. Zoals TiTanium reeds zegt : het is omdat het kinderen zijn, onze toekomst.

Begrijp mij niet verkeerd : ik wil het niet weten wat er nu omgaat in de hoofden van die ouders. Hoe ze dit ooit kunnen verwerken! En alle media-aandacht die erbij komt momenteel lijkt mij hier geen goede opvoeding voor.

Telefonie = EDPnet + OVH
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Euh, een dag van nationale rouw = verlof? Ik dacht het niet...
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

't Is toch wat ze mij wijsgemaakt hebben... Mischien dat iemand hier een definitief antwoord op weet?
Als het een dag van ingetogenheid betekend met een bepaalde symbolische waarde heb ik er absoluut geen probleem mee... Maar dan heeft r2504 helemaal gelijk!

Telefonie = EDPnet + OVH
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Volgens mij is een dag nationale rouw gewoon overal een minuut stilte, vlaggen halfstok en beperkte openbare dienstverlening.
Trouwens voor de gasramp in Gellingen was er alvast óók een dag van nationale rouw: 4 augustus 2004.
gva schreef: Woensdag 4 augustus wordt een dag van nationale rouw. Dat is een beslissing van de ministerraad. Als teken van steun van het land bij een dergelijk tragisch gebeuren zullen de vlaggen aan openbare gebouwen halfstok hangen. In verschillende steden en gemeenten zal woensdag een minuut stilte worden gehouden ter herdenking van de overleden slachtoffers. Op hetzelfde ogenblik zullen in de brandweerkazernes de elektro-mechanische sirenes loeien.
bron: http://www.gva.be/Archief/guid/gasexplo ... 2817de6959

//EDIT: volgens HLN zal er morgen een dag van nationale rouw zijn, en is dit al geleden van de dood van koning Boudewijn. Dan heeft gva.be gelogen destijds... Iemand met een goed geheugen dat teruggaat tot 2004 hier? http://www.hln.be/hln/nl/13266/Busongev ... ramp.dhtml
TiTanium
Moderator
Moderator

Jack Daniels schreef:Een dag van nationale rouw werd aangekondigd. Ik probeer mij met de beste wil van de wereld te herinneren of er een dag van nationale rouw was bij de gasramp in Ghislenghien (23 doden), nationale rouw bij de treinramp in Buizingen (19 doden). Dacht het niet. Waarom nu wel?
Goed om u stelling even wat kracht bij te geven is deze artikel misschien wel interessant voor u:
Overzicht van dagen van nationale rouw in België
  • 13 augustus 1956: Mijnramp in Le Bois du Cazier bij Marcinelle
    22 mei 1967: Brand in de Brusselse winkelgallerij Innovation het leven kostte aan 325 mensen.
    1 juli 1993 en duurde tot 9 augustus 1993: Overlijden koning Boudewijn
    14 april 1995: De dag dat tien vermoorde Belgische blauwhelmen uit Rwanda naar België gerepatrieerd werden
    4 augustus 2004: Gasramp in Gellingen
    16 maart 2012: Het busongeluk in de tunnel nabij het Zwitserse Sierre
Geen Nationale rouwdag:

Code: Selecteer alles

Zo werd geen rouwdag afgekondigd na de recente drama's in Luik en Buizingen. In dergelijke situaties kunnen de autoriteiten hun steun betuigen door zich ter plaatse te begeven, een huldeceremonie of nationale begrafenissen te organiseren.
(Kan mis zijn maar dacht zelfs dat er toen geen regering was (alleen @ interim) dit zou de reden kunnen zijn.)
Jack Daniels schreef:Gaat lekker hier zo. Feiten aanhalen is goed voor een negatieve quotering.
U "feiten" zijn dan ook maar voor de helft juist, en veel mensen zijn geschrokken en weten niet altijd goed te reageren. Ik vind u stelling van de feiten dan ook gedeeltelijk ongepast. En dat kan zich vertalen in een negatieve quotering.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Er was een regering van lopende zaken, die dezelfde bevoegdheden had? En dergelijke zaken zijn zuiver protocolair?

Telefonie = EDPnet + OVH
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 52 keer

Ik zet alvast morgen mijn bus aan de kant om 11u en leg de motor af voor 1 minuut.
Hopelijk word ik niet gelyncht in Antwerpen centrum :-/
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

De dag van nationale rouw heeft maar 1 voordeel => vmma ging geen reclame uitzenden.
Ik vraag me af of ze op mijn school erbij stil zullen staan, ik alleszins wel. En mijn ouders (beiden chauffeur bij De Lijn) gaan hun bus om 11 uur ook voor 1 minuut aan de kant zetten. 1 Minuut stilstaan bij een ramp is niet zo erg, toch?
De oneindige lus van het nieuws stak wel tegen gisteren, er kwam gewoon niks nieuws in, steeds hetzelfde in een loop.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ook stubru (en ik vermoed heel de vrt dus) zend geen reclame uit.

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”