Hallo,
Volgende maand start ik een opleiding bij Belgacom als installateur/technieker...
met nadien een examen bij belgacom zelf.
Zijn er hier mensen op het forum dat voor belgacom werken?
en die mogelijk wa tips kunnen geven?
Groetjes,
opleiding belgacom technieker
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 7 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 88 keer
Tijden veranderen maar bij mij is het zo gegaan.
Een heel tijd zagen over een examen tijdens de opleiding door de instructeur tot hij op de laatste dag zegt: mannen , er is geen examen.
Misschien dat dit anders is geworden.
Een heel tijd zagen over een examen tijdens de opleiding door de instructeur tot hij op de laatste dag zegt: mannen , er is geen examen.
Misschien dat dit anders is geworden.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ondertussen zijn er examens hoor. Men test vooral je kennis van elektricteit en computer.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 12 keer
Ik weet niet in welke area je juist u opleiding gaat genieten.
Maar in sommige area's testen ze u kennis inderdaad op het einde van u opleiding, dit gaat hem dan ook over wat je geleerd hebt.
Normaal is er ook een toelatingstest voor dat de opleiding begint (van dit ben ik geen 100% zeker, weet dat sommige onderaanemers dit zelf ook al doen op voorhand.)
Maar in sommige area's testen ze u kennis inderdaad op het einde van u opleiding, dit gaat hem dan ook over wat je geleerd hebt.
Normaal is er ook een toelatingstest voor dat de opleiding begint (van dit ben ik geen 100% zeker, weet dat sommige onderaanemers dit zelf ook al doen op voorhand.)
-
- Moderator
- Contacteer:
Bij de meeste onderaannemers krijg je een proef rond elektriciteit en informatica (basiskennis) om je niveau te weten. Als je daarop slaagt, kan je beginnen bij Belgacom. Daar zal je voor je ook maar één les krijgt opnieuw een examen krijgen van hetzelfde niveau. Kwestie van het kaf en het koren wat te scheiden.
En dan krijg je nog 2 examens in je Belgacom loopbaan : 1x voor PILA en 1x voor FULL
Zo is het bij mij gegaan in 2010 in area 1 east
En dan krijg je nog 2 examens in je Belgacom loopbaan : 1x voor PILA en 1x voor FULL
Zo is het bij mij gegaan in 2010 in area 1 east
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Premium Member
denkleine schreef:Ik weet niet in welke area je juist u opleiding gaat genieten.
krisken,
ik heb bij de onderaanneming een examen moeten afleggen over mijn kennis .
nadien een sollicitatiegesprek.
de week nadien hebben ze mij gebeld dat ik mocht meedoen,
en start ik over paar weken een opleiding van 8 tal weken via VDAB...
ook zeggen ze me dat er nadien nog examens zijn na die opleiding bij belgacom zelf.
en dat er bij de vorige examens maar 1 op de 12 geslaagd waren...
is dit echt zo of is da voor je wat schrik aan te jagen?
Groetjes,
-
- Moderator
- Contacteer:
Ik weet niet of ze strenger zijn geworden, of het examen moeilijker, maar wij waren met 8 begonnen voor pila, waarvan 8 de eindstreep hebben gehaald. Voor Full dezelfde 8 waarvan 1 iemand een herexamen heeft moeten doen. Groep was vrij basic, geen uitschieters in informatica of elektriciteit...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Premium Member
ah dus beter gezegt dat je alles goed mee opvolgt en voldoende intresse toont moet slagen geen probleem zijn he...dommelgebruiker schreef:denkleine schreef:Ik weet niet in welke area je juist u opleiding gaat genieten.
krisken,
ook zeggen ze me dat er nadien nog examens zijn na die opleiding bij belgacom zelf.
Groetjes,
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
Dus je hebt een kleine test afgelegd bij je subco (stelt niets voor toch) ?dommelgebruiker schreef:denkleine schreef:Ik weet niet in welke area je juist u opleiding gaat genieten.
krisken,
Groetjes,
Je gaat een opleiding electriciteit volgen (nut ? Is daar toch te basic ipv moeilijkere vraagstukken op het examen) en daarna een toelatingsexamen afleggen (moeilijk, onvoorspelbaar) bij bgc waarna je opleiding bij bgc begint (pila, full). BGC geeft geen opleiding via de vdab.
Heb je reeds getekend (vermoed van niet) ? Maak vraagstukken en mss kun je elders meteen aan het toelatingsexamen beginnen ( je hebt echt geen praktische opleiding nodig voor dat examen, 8 weken opleiding die je geen enkele zekerheid/meerwaarde geven of je nu wel of niet zal slagen). Firma is *** engineering zeker ? Waarom denk je dat er zo weinig slagen ? Omdat de opleiding peanuts is en niet overeenkomt met datgene dat je moet kunnen op het toelatingsexamen. Kijk mss ook eens op 9lives.
-
- Moderator
- Contacteer:
Kan je eens wat meer duiding geven, want ik geraak niet uit aan je bericht hoor
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Wat voor vragen mag je dan verwachten op het toelatingsexamen ?silencer schreef:Omdat de opleiding peanuts is en niet overeenkomt met datgene dat je moet kunnen op het toelatingsexamen.
-
- Moderator
- Contacteer:
Alles draait rond de wet van Ohm en Pouillet, weten wat spanning/weerstand/stroomsterkte is en in wat ze uitgedrukt worden, schema's kunnen ontleden en becijferen (je krijgt een schema met wat serie en parallelschakelingen, en je moet bepaalde waarden kunnen invullen) etc.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Pouillet
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_ohm
Voor het computerdeel herinner ik mij vragen (toelatingsexamen Belgacom) in de vorm verschil tussen hub en switch, wat is een IP, duid een geldig ipadres aan, ...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Pouillet
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_ohm
Voor het computerdeel herinner ik mij vragen (toelatingsexamen Belgacom) in de vorm verschil tussen hub en switch, wat is een IP, duid een geldig ipadres aan, ...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Geen idee, is ondertussen wss al weer veranderd & is per provincie anders.r2504 schreef:Wat voor vragen mag je dan verwachten op het toelatingsexamen ?silencer schreef:Omdat de opleiding peanuts is en niet overeenkomt met datgene dat je moet kunnen op het toelatingsexamen.
Het pc gedeelte was veel eenvoudiger dan datgene dat krisken hier vermeld (iets van hardware wijziging; hoe ga je het oplossen, dns, rest weet ik niet meer: zeer snel over gegaan (zeer simpel, niets over (R)STP, vlans, 1/1 Nat, ipv6 en zelfs niets over OSI) & er stonden vragen tussen die niet 100% correct waren => je kunt wel om verduidelijking vragen)
Elektriciteit: zijn toch meer formules dan dat alleen (temp.stijging herinner ik mij nog):
had de indruk dat de subco's niet echt op de hoogte zijn van datgene dat je moet kennen/kunnen.
Je krijgt een vreemde formule, doe er iets mee.
Paar schema's: heel eenvoudig (sommige zaken zijn eenvoudig).
Je krijgt een tekening waarvan je denk "wat is dat g*d ?" (=> lengte heen of heen&terug ?): bereken impedantie.
10-20 % van de vragen zijn echt onbegrijpelijk (o.a. tekeningen), wss doelbewust gedaan.
Denk dat Krisken kan beamen: vraagstukken maken (& aantal formules kennen: beter teveel kennen) en je slaagt wel (maak ook eens de moeilijkere vraagstukken) => een aso'r kan dat even goed als iemand die electriciteit (A2) gevolgd heeft.
Maar kan ook zijn dat er nu wel praktische testen zijn, blijft onvoorspelbaar => vraag eens op 9lives.
-
- Premium Member
dommelgebruiker schreef:Hallo,
Volgende maand start ik een opleiding bij Belgacom als installateur/technieker...
Groetjes,
Een gefaalde Dimitri Koelewijn
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Oei... niet best... misschien kan je vertellen waar het is fout is gegaan ?
-
- Premium Member
Hallo,dommelgebruiker schreef:Hallo,
Groetjes,
Is er iemand die me deze berekeing even van A tot Z kan uitleggen ?
zodat ik stap voor stap mee kan volgen hoe je deze helemaal uitrekend?
is gewoon kwestie weten welke stappen allemaal te nemen.
Bedankt voor de hulp
- Bijlagen
-
- Naamloosrekenoefening.png
- (16.63 KiB) Nog niet gedownload
-
- Elite Poster
Ik ga het niet oplossen, maar enkele tips geven:
R3 en R4 samen nemen.
& dan parallel R1-R2-R34
R5-6 parallel samen nemen
& dan in serie optellen.
Ben ik correct (veels te lang geleden,1ebach) ?
R3 en R4 samen nemen.
& dan parallel R1-R2-R34
R5-6 parallel samen nemen
& dan in serie optellen.
Ben ik correct (veels te lang geleden,1ebach) ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 85 keer
Deze schakeling kan gezien worden als een serieschaking van twee paralleltakken.
1e paralleltak: R1, R2, R3 + R4
R3 en R4 neem je samen tot één weerstand van R34 = 200 Ohm
Over deze tak staat een spanning van 50 V (bij parallel is de spanning in iedere tak gelijk)
2e paralleltak: R5, R6
Over deze tak staat een spanning van 100 V
Vermits alle weerstanden gekend zijn, kan je deze ook vervangen door 1 weerstand.
Deze zou gelijk zijn aan R56 = 1/(1/200+1/200) = 100 Ohm.
Spanning U
Twee serieschakelingen met spanning 50V en 100V, dus U = 150 V
Weerstand R2
In het knooppunt tussen de twee paralleltakken, moet de stroomwet van kirchhoff gelden.
De toekomende stromen zijn
i1 = 50/R1 = 1/2
i2 = 50/R2 = ?
i34 = 50/R34 = 1/4
De uitgaande stromen zijn
i56 = 100/R56 = 1
De wet van Kirchhoff zegt: i1+i2+i34 = i56, dus hieruit volgt dat i2 = 1/4 en bijgevolg R2 = 200 Ohm.
Stroomsterkte
De gevraagde stroom i verdeelt zich over i1,i2 en i34. Dus opnieuw volgens diezelfde wet van Kirchhoff: i = i1+i2+i34 en dus i = 1 A.
PS: Ik geef geen garantie van correctheid.
PS2: Indien andere geen fouten melden, en het is niet duidelijk, kan ik wel een tekening maken.
PS3: Je kan dit waarschijnlijk ook op andere (gelijkaardige) manieren oplossen.
1e paralleltak: R1, R2, R3 + R4
R3 en R4 neem je samen tot één weerstand van R34 = 200 Ohm
Over deze tak staat een spanning van 50 V (bij parallel is de spanning in iedere tak gelijk)
2e paralleltak: R5, R6
Over deze tak staat een spanning van 100 V
Vermits alle weerstanden gekend zijn, kan je deze ook vervangen door 1 weerstand.
Deze zou gelijk zijn aan R56 = 1/(1/200+1/200) = 100 Ohm.
Spanning U
Twee serieschakelingen met spanning 50V en 100V, dus U = 150 V
Weerstand R2
In het knooppunt tussen de twee paralleltakken, moet de stroomwet van kirchhoff gelden.
i1 = 50/R1 = 1/2
i2 = 50/R2 = ?
i34 = 50/R34 = 1/4
i56 = 100/R56 = 1
De wet van Kirchhoff zegt: i1+i2+i34 = i56, dus hieruit volgt dat i2 = 1/4 en bijgevolg R2 = 200 Ohm.
Stroomsterkte
De gevraagde stroom i verdeelt zich over i1,i2 en i34. Dus opnieuw volgens diezelfde wet van Kirchhoff: i = i1+i2+i34 en dus i = 1 A.
PS: Ik geef geen garantie van correctheid.
PS2: Indien andere geen fouten melden, en het is niet duidelijk, kan ik wel een tekening maken.
PS3: Je kan dit waarschijnlijk ook op andere (gelijkaardige) manieren oplossen.
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Bovenstaande is correct, maar ook zonder die stellingen moet het duidelijk zijn.
Spanning is zonder twijfel 150 Volt. Rechterkant met 100 volt, en twee weerstanden van 200 ohm in parallel is 1A. Deze gaat logischerwijs ook door de complexe schakeling links, waardoor de totale stroom 1 Amp blijft.
Wetende dat een stroom vloeit van 0,5 amp door de bovenste weerstand van 100 ohm, blift er 0.5 A over voor de schakeling R2,R3 en R4.
Een eenvoudige verekening met de wet van ohm doet me dan op 200 ohm uitkomen. er vloeit 0.25 A door de schakeling R3/R4 en door R2 dus de resterende 0.25 A, dus 200 ohm.
Spanning is zonder twijfel 150 Volt. Rechterkant met 100 volt, en twee weerstanden van 200 ohm in parallel is 1A. Deze gaat logischerwijs ook door de complexe schakeling links, waardoor de totale stroom 1 Amp blijft.
Wetende dat een stroom vloeit van 0,5 amp door de bovenste weerstand van 100 ohm, blift er 0.5 A over voor de schakeling R2,R3 en R4.
Een eenvoudige verekening met de wet van ohm doet me dan op 200 ohm uitkomen. er vloeit 0.25 A door de schakeling R3/R4 en door R2 dus de resterende 0.25 A, dus 200 ohm.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
- Bedankt: 4 keer
- Contacteer:
@ Driesve : miljarde 's morgens vroeg de wetten van kirchoff
Men jeugdjaren komen weer boven.
maar ziet er wel juist uit denk'k
Heb je post terecht een positief duimpje gegeven ( eerste keer da'k da doe zelfs met da duimpje )
Men jeugdjaren komen weer boven.
maar ziet er wel juist uit denk'k
Heb je post terecht een positief duimpje gegeven ( eerste keer da'k da doe zelfs met da duimpje )
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Of gewoon rechtstreeks met de formule van de parallelschakelingdriesve schreef:Weerstand R2
i1 = 50/R1 = 1/2
i2 = 50/R2 = ?
i34 = 50/R34 = 1/4
i56 = 100/R56 = 1
1/100+1/x+1/200=1/50 => x= 200 Ohm
-
- Moderator
- Contacteer:
Netjes uitgewerkt driesve!
ook van mij een duimpje
ook van mij een duimpje
Telefonie = EDPnet + OVH