Vanaf dinsdag hebben internetgebruikers in 5 stations over de hele oppervlakte van die stations toegang tot draadloos internet (WiFi). Dat maakte de NMBS-holding bekend. Telenet internet-klanten kunnen gratis surfen, andere gebruikers krijgen toegang tegen betaling.
Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 120131_136
NMBS stelt WiFi overal beschikbaar in 5 stations
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Dat is toch al jaren via telenet hotspot? Op twitter vandaag van telenet stond dat je for free de treinregelingen kon bekijken...that's it.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 19 keer
Vroeger was dat enkel in de wachtzaal, nu is het in een aantal stations over de ganse oppervlakte, dus ook op de perrons. Die uitbreiding is in de praktijk in verschillende stations al minstens enkele weken ofzo actief trouwens.
-
- Moderator
- Contacteer:
Hmm op die manier. 'k weet in Gent Sint Pieters er 4 staan (als je binnenkomt heb je vooraan dat bord met de uren...daar rechts ervan, aan de panos (overkant), en dan nog 2 aant het restaurant (vroegere wc's).
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dat is al altijd zo geweest dat niet betalende Hotpsot klanten gratis toegang hadden tot de NMBS website.krisken schreef: Op twitter vandaag van telenet stond dat je for free de treinregelingen kon bekijken...that's it.
Wat wel gappig is, vind ik, dat je surft via een publiek IP adres van NMBS (en niet van Telenet). Dus Telenet levert de Hotspot infrastructuur (incl portal), maar de verbinding zelf loopt blijkbaar via het NMBS netwerk ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Moderator
- Contacteer:
't Is te zien in welk station je zit. Maar wat je zegt klopt op het grote deel wel ja. Ergens ook logisch : stations hebben een tv kabel ook niet echt nodig hé. En onder en naast de sporen ligt het letterlijk VOL met glasvezel!
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Dus ze maken gebruik van hun eigen internet en toch stellen ze het alleen open voor Telenet-klanten(hoeveel Telenet klanten zouden er trouwens in Luik-Guillemins op regelmatige basis langskomen)?
Belgacom/Scarlet/... betalen toch evenveel voor hun trein, dezelfde service is toch echt niet teveel gevraagd.
Belgacom/Scarlet/... betalen toch evenveel voor hun trein, dezelfde service is toch echt niet teveel gevraagd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Beetje verwarrende titel. "Overal" en "in 5 stations". Het woordje "overal" is hier volgens mij overbodig.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Moderator
Niet waar.
Met "overal" wordt bedoeld "overal in het station" (vb ook op perrons)
Waar vroeger de Hotspot alleen in de loketzaal of wachtzaal was.
Dus de titel "overal in 5 stations" dekt nauwkeurige de verandering !
Met "overal" wordt bedoeld "overal in het station" (vb ook op perrons)
Waar vroeger de Hotspot alleen in de loketzaal of wachtzaal was.
Dus de titel "overal in 5 stations" dekt nauwkeurige de verandering !
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Moderator
- Contacteer:
De enige die hier nut van ondervinden zijn degene die met een laptop of tablet in het station lopen EN een telenet abonnement hebben. Mensen met een smartphone hebben meestal wel een dataabonnement waar je niet omslachtig moet inloggen etc.
Zoals reeds geopperd : wat hebben gebruikers van Luik-guillemins aan een dekking van Telenet? 99% van de gebruikers aldaar moet dus wel kaartjes gaan kopen dan. Ipv Luik-Guillmins zou ik eerder belang hechten aan Brugge, Gent-Sint-Pieters, Leuven of Hasselt...
Ben benieuwd welke stations er gaan volgen in mei 2012 dan, want 71 stations die volgen...klinkt nogal veel? Moeten dus ook veel kleinere tussen zitten dan zoals Kortrijk, Sint-Niklaas etc?
Zoals reeds geopperd : wat hebben gebruikers van Luik-guillemins aan een dekking van Telenet? 99% van de gebruikers aldaar moet dus wel kaartjes gaan kopen dan. Ipv Luik-Guillmins zou ik eerder belang hechten aan Brugge, Gent-Sint-Pieters, Leuven of Hasselt...
Ben benieuwd welke stations er gaan volgen in mei 2012 dan, want 71 stations die volgen...klinkt nogal veel? Moeten dus ook veel kleinere tussen zitten dan zoals Kortrijk, Sint-Niklaas etc?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
OK, ideaal zou zijn dat alle Hotspots in alle stations voor iedereen gratis ter beschikking zou zijn.krisken schreef:De enige die hier nut van ondervinden zijn degene die met een laptop of tablet in het station lopen EN een telenet abonnement hebben.
Maar ik denk toch dat er veel meer mensen nut van ondervinden dan alleen Telenet gebruikers.
a) iedereen kan die Hotspots gebruiken (mist betaling). Dus als je internet echt nodig hebt zijn ze ter beschikking!
b) business reizigers hebben meestal een applicatie op hun laptop (vb Mobile Office Business), waarmee ze wereldwijd bijna overal kunnen inloggen (lokale inbelnummers, lokale Hotspots). Deze hebben roaming akkoorden met al deze nationale ISP's, en uitbaters van Hotel Hotspots enz ...
Als ik met mijn laptop van 't werk in Antwerpen Centraal sta (waar ik gewoonlijk mijn trein mis naar Den Haag en dus één uur met mijn vingers zit te draaien ), dan kan ik eenvoudig zo'n Telenet Hotspot gebruiken:
De applicatie zoekt de Hotspot op, de applicatie logt zich in op de portal (gebeurt alles in de achtergrond), en in geen tijd ben ik on-line. Dit zonder een Telenet abbo: mijn (buitenlandse) werkgever heeft gewoon een roaming akkoord met al die Hotspot uitbaters.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Ik betaal al genoeg voor mijn abonnement en de bijhorende brakke service. Desnoods laten ze je inloggen met je ticketnummer of abonnementnummer, maar het zou gratis moeten zijn. Bon, toch maar eens aan mijn nonkel zijn login vragen dan.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 41 keer
De NMBS zou toch in gratis WiFi hotspots moeten voorzien als minimum service.
Het gaat toch over reizigers/klanten die info opvragen en regelmatig door
het in gebreke blijven van hun eigen dienstverlening wegens vertragingen
en afgelasten van treinen gevangen zitten in deze stations en tijd verliezen.
Het gaat toch over reizigers/klanten die info opvragen en regelmatig door
het in gebreke blijven van hun eigen dienstverlening wegens vertragingen
en afgelasten van treinen gevangen zitten in deze stations en tijd verliezen.
-
- Moderator
- Contacteer:
OK, het klopt dat deze mensen er ook gebruik van kunnen maken. Maar laten we eerlijk zijn : jij bent wel één van de weinige zakenmannen die ik ken die werkt voor een grote firma en het openbaar vervoer neemt hoor. Degene die ik ken nemen gauw een taxi, een huurwagen van de werkgever of voor afstanden als brussel-amsterdam zelfs het vliegtuig. Ik denk dan ook dat een uitbereiding in bvb de luchthavens een groter economisch nut zouden hebben. Zo is de dekking in Zaventem erg laag (slechts 2 plaatsen), en hebben ze dit in de kleinere luchthavens zoals Oostende, Charleroi (er is er één, maar amper dekking) en Luik zelfs nog niet uitgevonden.
Ook zijn de prijzen vrij duur via vouchers. Ik meen me te herinneren dat je 5 euro moet betalen voor 2u internettoegang of 20 euro voor 24u. Alleen moet je deze ook opgebruiken tijdens een tijdspanne van 2u/24u. Voor iets van een 10 euro kon je 60 minuten online, verdeelt over enkele maanden.
Het is dus goedkoper om een prepaid kaart aan te schaffen en dit te gebruiken...Gratis voor iedereen is niet doenbaar maar met een minimum aan service (of openbaar met een splashpagina, en snelheid op bvb 0.5mbit) is dit bruikbaar voor iedereen. Je kan surfen naar alles maar misbruik zal je zo ook tegenhouden...
Ook zijn de prijzen vrij duur via vouchers. Ik meen me te herinneren dat je 5 euro moet betalen voor 2u internettoegang of 20 euro voor 24u. Alleen moet je deze ook opgebruiken tijdens een tijdspanne van 2u/24u. Voor iets van een 10 euro kon je 60 minuten online, verdeelt over enkele maanden.
Het is dus goedkoper om een prepaid kaart aan te schaffen en dit te gebruiken...Gratis voor iedereen is niet doenbaar maar met een minimum aan service (of openbaar met een splashpagina, en snelheid op bvb 0.5mbit) is dit bruikbaar voor iedereen. Je kan surfen naar alles maar misbruik zal je zo ook tegenhouden...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Eigenlijk zouden ze moeten voorzien dat de info van de NMBS gratis voor iedereen ter beschikking is.
<OT>In luchthavens is het dikwijls wel mogelijk om gratis op hun eigen site te gaan voor vlucht info, transport, lokale hotels enz. Soms help het om je in de buurt van de viplounges te begeven om gratis internetaccess te hebben (ATL, Atlanta heeft zeer veel betalende hotspots van verschillende aanbieders maar door stom toeval kwamen we daar op een accesspoint van een VIPlounge terecht en konden we enkele uren vrij mailen en surfen op enkele 10-tallen meter van de betaalterminals )</OT>
<OT>In luchthavens is het dikwijls wel mogelijk om gratis op hun eigen site te gaan voor vlucht info, transport, lokale hotels enz. Soms help het om je in de buurt van de viplounges te begeven om gratis internetaccess te hebben (ATL, Atlanta heeft zeer veel betalende hotspots van verschillende aanbieders maar door stom toeval kwamen we daar op een accesspoint van een VIPlounge terecht en konden we enkele uren vrij mailen en surfen op enkele 10-tallen meter van de betaalterminals )</OT>
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Awel, dat vind ik ook. Wanneer heb je die gratis wifi nu eigenlijk nodig ? Ik alleen als ik in het buitenland ben en ff mijn mail moet checken of dringend iets moet boeken via het web. Veelal stoot ik dan op een sticker met gratis wifi, tot je binnen een koffie zit te drinken en je eerst een half uur webformulieren moet invullen, je enkel gratis kan inloggen met een t-mobile/vodafone & co abbo of helemaal niet zonder buitenlands(voor hen binnenlands) email adres.
Ik ga echt geen tig euro's betalen om 5 minuten te surfen (en amper data te verbruiken) dan zet ik men roaming wel op.
Vooral openbaren plaatsen (zoals stations) zouden hier voorloper in moeten zijn (desnoods beperkt en daarna betalend, desnoods met reclame)
In België als Belg heb je hier toch niet veel aan, de prijzen zijn tegenwoordig niet onoverkomelijk meer (va 12€/per maand) voor wie niet kan wachten tot hij thuis is.
Veel kleinere horeca zaken zien gratis wiifi als dienstverlening, van zodra ze wat groter worden moet dit ineens geld opbrengen.
Ik ga echt geen tig euro's betalen om 5 minuten te surfen (en amper data te verbruiken) dan zet ik men roaming wel op.
Vooral openbaren plaatsen (zoals stations) zouden hier voorloper in moeten zijn (desnoods beperkt en daarna betalend, desnoods met reclame)
In België als Belg heb je hier toch niet veel aan, de prijzen zijn tegenwoordig niet onoverkomelijk meer (va 12€/per maand) voor wie niet kan wachten tot hij thuis is.
Veel kleinere horeca zaken zien gratis wiifi als dienstverlening, van zodra ze wat groter worden moet dit ineens geld opbrengen.
-
- Moderator
Gratis Hotspots zou natuurlijk de beste oplossing zijn. Maar waarom zouden Telenet en Belgacom niet met mekaar een roaming overeenkomst kunnen afsluiten, zodat ze al hun Hotspots openstellen voor mekaar's klanten ?
Ze hebben nu overeenkomsten met tientallen buitenlandse partners, waaroom kunnen (mogen/willen) ze niet met mekaar praten ?
Ze hebben nu overeenkomsten met tientallen buitenlandse partners, waaroom kunnen (mogen/willen) ze niet met mekaar praten ?
-
- Moderator
- Contacteer:
Dat zou idd mogelijk moeten zijn maar dan zit je weer met het concurrentieverhaal hé. Belgacomklanten op telenethotspots...telenetklanten op belgacomhotspots...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
Weet je nog de tijd dat je alleen kon sms-sen binnen je eigen netwerk ?
Een sms van een Proximus GSM naar een Mobistar GSM was niet mogelijk ?
Onder druk van de klanten hebben ze toen mekaars netwerk opengesteld voor het "net-overschrijdend" sms verkeer ?
Ik bedoel maar, waar een wil is, is een weg
Een sms van een Proximus GSM naar een Mobistar GSM was niet mogelijk ?
Onder druk van de klanten hebben ze toen mekaars netwerk opengesteld voor het "net-overschrijdend" sms verkeer ?
Ik bedoel maar, waar een wil is, is een weg
-
- Moderator
- Contacteer:
Goh ja ik ken dat nog...1998 of daarrond!
Telefonie = EDPnet + OVH