Paar weken geleden vinden wij een nieuwe huurder. Omdat we al wat troubels hebben gehad, waren we nu op zoek naar een ouder persoon of koppeltje. Wat ons ook gelukt is. De mensen zijn gisteren beginnen verhuizen en vandaag was de dag van de grote spullen... toen zij hier kwamen kijken, had ik hen aangeraden om best belgacom te nemen. Alles is daar voor voorzien... behalve dan natuurlijk nog de box....
maarja, je kent oudere mensen, ze blijven vertrouwen op hun oude provider, wat toen natuurlijk nog integan was. Ondertussen is dat telenet.... andere methodes, waar ikzelf natuurlijk al wel van op de hoogte was.
Meneer die zeer hard sukkelt met zijn gezondheid wou dus in mijn verhuurappartementje terug hetzelfde, gewone analoge tv.... dus belt hij naar telenet en vraagt dat aan. Natuurlijk, zijn die helpdeskers daar getraind om digitale aan te smeren... en dat lukt hun natuurlijk ook.
"geen probleem meneer, dat kost u 14€ voor digital + 8€ voor de huur van uw kasje"
Wat ze er wel niet bijvertellen, is dat hij natuurlijk ook nog zijn gewone kabelaansluiting dienen te betalen (ik dacht een 170€/jaar), dat er ook nog een kost bijkomt om de kabel aan te sluiten, en dat telenet geen gevelboringen doet (zou hij zelf moeten doen, of door een of andere professional).
Omdat ik natuurlijk stront voel aankomen, zeg ik tegen 'coiske' dat hij moet oppassen want dat daar nog een heleboel extra kosten bijkomen. Meneer die al sukkelt met zijn gezondheid, zie ik al lijkbleek trekken, dus probeer ik dat maar zacht uit te leggen.
Omdat hij ook van zijn schoonzoon hoort dat de zaak niet te vertrouwen is... belt hij toch nog maar eens naar telenet en zegt hen dat er een paar mensen hem waarschuwen op extra kosten. Telenet verzekerd coiske, "u bent al klant, dus geen extra kosten enkel maar een kost van 50€ voor de verhuis"
Coiske belt mij, legt uit wat telenet hem wijsmaakt en lijkt echt tevreden. Toch probeer ik nogmaals coiske duidelijk te maken dat er dus ook nog boven die 14€+8€ nog een kabelaansluiting bijkomen en dat er ook nog een gevelboring komt en de aansluiting kabel 100€
Coiske, die het al supermoeilijk heeft met zijn gezondheid, daarboven ook nog eens op zijn leeftijd met een verhuis zit.... heeft het echt moeilijk. Ik voel wel dat hij mij graag heeft, maar zijn vertrouwen in zijn oude provider is wel sterk. Toch doet nogmaals coiske een belletje naar telenet..... en telenet verzekerd coiske : u bent oude klant, enkel maar 50€ verhuiskost zal u moeten betalen. Gevelboring geen probleem..... en ..... gratis kabel aansluiten.
Omdat ik echt voel dat die mens op zijn einde is, op, totaal op, van zijn huidige situatie denk ik 'ik zal het nu toch maar zo laten, sebiet krijgt hij iets'.
Dusja, vandaag was de big day.... de telenettechniekers komen op zijn zwaarste verhuisdag de kabel aansluiten. Versta mij in dit verhaal niet verkeerd, die telenettechnieker was een prima kerel, super zelf. Maar het probleem begint : technieker zegt : oei, hier moet nog een gaatje geboord worden.... en dat doen wij niet. Dat moet u laten doen door iemand anders. Ik, die er vlak boven woon, wordt er dan toch maar even bijgehaald.
Ik wil hier helemaal niets slecht zeggen van de technieker, want uiteindelijk zijn zij het die altijd de stront van telenet over zich krijgen. Dus doe ik mijn verhaal aan die technieker. Technieker verstaat mij superieur..... ik zie zelfs aan zijn gezicht dat hij al medelijden krijgt met coiske.
Volgende probleem volgens technieker. Die kabel sluiten wij niet aan, u woont in het integan gebied, dat is voor integan ..... oeh, zeg ik, integan is nu toch van telenet? Ja, klopt zegt hij, maar de aanvragen gebeuren toch nog altijd via integan. Hmmm, ik vraag dan, naar wie moet coiske dan bellen? Ah, naar telenet.....
Hallooooooo, denk ik dan, natuurlijk 'denk ik' dat, want die technieker kan er niets aan doen.. Ok, zeg ik tegen die technieker. Ik vraag hem : wil jij nu aub eens eerlijk zijn tegen coiske en hem vertellen wat nu zijn digitale tv hem gaat kosten. Technieker geeft mij gelijk 14€+8€ daarboven nog een kabelaansluiting , daarboven nog 100€ voor die kabel aan de muur en daarboven nog 50€ verhuiskost.
Coiske ligt nu plat in zijn bed... kapot. En ik zit hier nu met tranen in mijn ogen, ook emotioneel kapot. Ocharme coiske...
Morgen ga ik mijn echtgenoot laten bellen naar telenet, want coiske moet natuurlijk geen telenet meer hebben, maar moet nog wel zijn analoog van zijn vorig adres opgezegd krijgen, en zou graag van dit verhaal afkomen, zonder dat er nog een spookfactuur komt van de nu voor niets gestuurde technieker.

ps en edit : momenteel ben ik nog zo hard emotioneel aangedaan, dat ik wsl nog detailtjes vergeet... zoals dat meneer nog zo een dikke tv heeft etc.... komt wel nog, dat er nog een comfortinstallatie bijkomt etc