Ik ben nieuw op dit forum, en wou mezelf even voorstellen: ik ben Mortov, mannelijke Belg van 29 jaar oud

In mijn vrije tijd ben ik nogal geïnteresseerd in ICT, maar het blijft bij amateursplezier.
Recent heb ik een vrij (voor mij toch) ambitieus plan, maar ik heb wat hulp nodig. Op advies van Goztow richt ik mij tot jullie.
Ik heb een relatief oude, doch zeker nog niet aftandse pc staan, waarmee ik een relatief uitgebreide home/ftp server wil opstellen. De voorziene features zijn als volgt:
- * file server: centralisatie van alle grote bestanden (multimedia,...)
- - opm1: gebruikers kunnen via ingestelde login-gegevens aan deze files
- opm2: op dit moment synchroniseer ik alle persoonlijke documenten via een dropbox per gebruiker, en dat wil ik zo houden (dus deze zullen niet op de centrale server staan)
* Streaming: eventueel zou ik de multimediabestanden kunnen streamen buitenshuis (voorbeeld: via XBMC kan ik buitenshuis rechtstreeks aan mijn bibliotheek)
* Eigen internet hosting (via LAMP), maar enkel voor persoonlijk gebruik (voorbeeld: database met adressen extern beschikbaar, etc)- - opm: eventueel toegankelijk maken van deze databases via een mobile app (echter heb ik nog geen concrete plannen hiervoor; apps schrijven kan ik nog niet)
- - opm1: gebruikers kunnen via ingestelde login-gegevens aan deze files
De tools die ik op dit moment al in m'n achterhoofd heb:
- * Ubuntu server edition (strikt command line interface - kwestie van geen nutteloze resources te verspillen)
- - opm: via putty kan ik de bediening voorzien
* Samba (networking met Windows)
* LAMP (met phpMyAdmin etc)
Ik heb echter nog enkele concrete vragen:
- * Ik zou zeker gebruik willen maken van wake on LAN; iemand daar ervaring mee?
* De server zou ik een afzonderlijke kamer staan, waar ik niet meteen geraak met (zelfs een lange) LAN-kabel; het zal dus wireless moeten gebeuren. Nu voorzie ik zeker geen verbindingsproblemen (mijn bbox lijkt krachtige router te zijn wat dat betreft), maar linux zou naar 't schijnt heel wat problemen hebben met het herkennen van draadloze netwerkkaarten. Iemand een idee welke (krachtige) kaarten probleemloos worden herkend?
* Met NTFS-3G kan je lezen en schrijven van en naar NTFS-bestandssystemen. Mij lijkt het logisch dat ik de hierboven vermelde grote bestanden opsla op een NTFS-partitie. Anderzijds, met oog op volledige integratie in een linux-systeem (met een linux-FTP-server), kan ext3 of ext4 een meer logische keuze zijn. Maar hoe zit het dan met lezen en schrijven vanuit een windows-pc (via Samba)?- opm: een bijkomend voordeel zou de afwezigheid van fragmentatie zijn, wat weeral scheelt in onderhoud
* En last but not least: hoe beveilig je dit alles? Ik dacht aan encryptie van mijn partities via Truecrypt, maar uiteraard wil ik verder ook vermijden dat een onzalige het in zijn of haar hoofd krijgt om via m'n servertje binnen te breken in ons hele thuisnetwerk
Alvast bedankt voor jullie tijd. Mocht ik ooit slagen in mijn opzet, zal ik een uitgebreid verslag en how-to posten (reken maar over een jaar of zevenendertig

mvg
Mortov Molotov
AANVULLINGEN:
- * Mijn internetformule is Belgacom VDSL2 - heden Internet Favourite