Belgacom Internet over ISDN Twin lijn

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
koensamyn
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 apr 2011, 10:58

Momenteel hebben wij een ISDN Twin lijn bij Belgacom en ADSL bij een alternatieve provider. Nu willen we overstappen met internet en alles bij Belgacom nemen. Leek me simpel: gewoon een pack nemen: Internet Favorite + ISDN Twin = 57,44 euro (excl. BTW). Pas toen ik de bestelling wilde plaatsen, liep het helemaal mis: "VDSL is niet beschikbaar in uw gebied daardoor kunt u niet aan de beloofde snelheid van 25 Mb/sec surfen en kunnen we dit niet in een pack aanbieden en daardoor komt de totaalprijs op 76,91 euro (excl. BTW)". Euh? Excuseer, ik kan begrijpen dat de snelheden niet gehaald kunnen worden over ADSL (in vergelijking met VDSL) dat is nu ook zo bij onze huidige internetprovider, maar waarom moet ik daarvoor bijna 20 euro per maand meer betalen? Het is toch niet mijn fout dat hier nog geen VDSL ligt voor de deur en ik ben ook geen vragende partij voor VDSL. ADSL is ok voor mij.

Kan iemand dit verhaal bevestigen of dit waar kan zijn of heeft de telefoniste van Belgacom zich vergist?
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Alleen ISDN met vdsl wordt nog geleverd.
ISDN met adsl wordt niet meer opgeleverd.
Je zal dus op één paar ISDN moeten nemen en op het andere paar adsl zonder vaste lijn.
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer

Als ik u was dan zou ik toch kiezen voor telenet.
Adsl is al lang niet meer van deze tijd.
koensamyn
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 apr 2011, 10:58

redman schreef:Alleen ISDN met vdsl wordt nog geleverd.
ISDN met adsl wordt niet meer opgeleverd.
Je zal dus op één paar ISDN moeten nemen en op het andere paar adsl zonder vaste lijn.

Het verhaal klopt dus. Lijkt me vanuit verkoopsstandpunt toch een vreemde keuze, want internet wordt zo veel duurder bij Belgacom dan bij een alternatieve provider (ook al hebben we reeds telefonie bij Belgacom).
Bedankt om dit te bevestigen!

rpr schreef:Als ik u was dan zou ik toch kiezen voor telenet.
Adsl is al lang niet meer van deze tijd.

Telenet is om technische redenen hier niet haalbaar/gewenst.
-KoeKe-
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 aug 2010, 20:59
Twitter: SandersBert
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Als je niet de maximale snelheid van 25 Mbps behaalt voor je Favorite Abonnement kan je een lagere abonnement (Comfort of Start) nemen met optie onbeperkte volume (+ 7,50 euro extra per maand).
Gebruikersavatar
squid
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 sep 2011, 18:10
Twitter: JoyVanAcker
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 14 keer

ADSL samen met ISDN word inderdaad uitgefaseerd. De "beste" oplossing zou zijn om te kijken of je de beide nummers van je ISDN (ik vermoed tel en fax) wel nog zoveel gebruikt. fax je nog heel veel? Of is het faxnummer "te bekend" bij uw klanten bv dan is dat ook niet direct een optie. Maar als je bv slecht 1 keer per maand faxt kan je ook perfect faxen met je telefoonlijn.

Als dit allemaal het geval is zou ik overschakelen op een PSTN (analoge telefoonlijn). Daarbij zullen ook je kosten verlagen.

Manier 2 is om over te schakelen op 2 anologe lijnen, mocht het tweede nummer van groot belang zijn.

Er is ook nog een manier om te werken met een "dummy lijn" waar enkel ADSL op zit naast uw ISDN, maar ik denk niet dat deze door de verkoop kan worden ingeleid, deze is vermoed ik enkel een optie bij de techniekers om storingen te kunnen oplossen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

- ADSL over ISDN is natuurlijk technisch geen enkel probleem. Geen idee waarom ze dit commercieel afbouwen (waarschijnlijk gewoon omdat de BBox2 niet voor ADSL over ISDN geschikt is (Annex B).
    PS. Er bestaat hier wel een truukje voor: stel de BBox2 in op VDSL2 (in plaats van automatisch) en hij zal syncen op een ASDL Annex B lijn :)
- Maar je kan toch perfect je ISDN behouden op één paar, en op je 2de paar ADSL (= Internet zonder vaste lijn) laten activeren! Dit kan door de verkoop ingeleid worden (je mag de ADSL niet aanvragen op je bestaand nummer, maar op je adres).

- Alternatief is over te gaan naar PSTN voor je telefoon, en je Faxnummer te porteren naar een VoIp provider die Fax-2-mail ondersteunt. Bij WeePee kost dit éénmalig 18 EUR (je hebt dit bedrag al terugverdiend in 2 maand). Al je binnenkomende faxen komen binnen per e-mail (PDF), en een voor een sporadische uitgaande fax kan je de telefoonlijn gebruiken.

- Tweede alternatief is om je telefonie helemaal over te schakelen op VoIP, en je beide nummers te porteren. Dan spaar je volledig je ISDN abbo uit.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koensamyn
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 apr 2011, 10:58

-KoeKe- schreef:Als je niet de maximale snelheid van 25 Mbps behaalt voor je Favorite Abonnement kan je een lagere abonnement (Comfort of Start) nemen met optie onbeperkte volume (+ 7,50 euro extra per maand).


Klopt, dank voor de tip. Maar internet van Belgacom kost me te veel omdat ik hiervoor een tweede koperpaar moet laten aansluiten terwijl dit bij andere providers mogelijk is over mijn bestaande ISDN Twin lijn.

squid schreef:ADSL samen met ISDN word inderdaad uitgefaseerd. De "beste" oplossing zou zijn om te kijken of je de beide nummers van je ISDN (ik vermoed tel en fax) wel nog zoveel gebruikt. fax je nog heel veel? Of is het faxnummer "te bekend" bij uw klanten bv dan is dat ook niet direct een optie. Maar als je bv slecht 1 keer per maand faxt kan je ook perfect faxen met je telefoonlijn.
Als dit allemaal het geval is zou ik overschakelen op een PSTN (analoge telefoonlijn). Daarbij zullen ook je kosten verlagen.

Dit is een goede suggestie. Fax zouden we eventueel nog kunnen overzetten naar Weepee (of andere provider), maar op de telefoonlijn beantwoorden we graag 2 binnenkomende oproepen tegelijkertijd. Dit is niet mogelijk met PSTN dacht ik.

Manier 2 is om over te schakelen op 2 analoge lijnen, mocht het tweede nummer van groot belang zijn.
Er is ook nog een manier om te werken met een "dummy lijn" waar enkel ADSL op zit naast uw ISDN, maar ik denk niet dat deze door de verkoop kan worden ingeleid, deze is vermoed ik enkel een optie bij de techniekers om storingen te kunnen oplossen.


Een tweede lijn met daarop enkel internet werd voorgesteld door Belgacom helpdesk, maar dan kan je niet genieten van de voordeeltarieven door telefonie en internet te combineren in een pack. Dat scheelt toch snel een 17 euro per maand.

We gebruiken geen BBox maar een Fritzbox 7390 dus modem is geen enkel probleem. Ik heb er geen nodig van Belgacom.

Telefoonnummer naar Voip porteren is geen optie (technisch moeilijk haalbaar: alarm, betaalterminal, fax, ...)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

koensamyn schreef:Maar internet van Belgacom kost me te veel omdat ik hiervoor een tweede koperpaar moet laten aansluiten terwijl dit bij andere providers mogelijk is over mijn bestaande ISDN Twin lijn.

- Bij Belgacom betaal je toch voor "Internet zonder vaste lijn" hetzelfde bedrag als voor Internet op een vaste lijn (geen raw copper kost). Of bedoel je de pack korting ?
- Ik zou toch nog eens aandringen, en bellen naar de commerciële diensten ... Zelfs al is je ISDN en ADSL op een gescheiden lijn (voor tecnische redenen), toch zou je de Pack korting moeten krijgen.
De voorwaarden voor een Pack is niet dat alles op één lijntje zit, maar dat één klant op één adres verschillende producten afneemt.
- Gezien je huidige situatie (ADSL over ISDN bij een alternatieve provider), moet Belgacom technisch niets wijzigen aan de installatie. Het enige wat jij nodig hebt is een @SKYNET logon !
- De voornaamste reden dat Belagcom geen ADSL over ISDN meer oplevert is dat hun BBox2 geen Annex B (*) ondersteunt (ADSL = Annex A, VDSL2 = Annex B). Maar gezien je de hardware al hebt, zou dit ook geen probleem mogen zijn.

Kweste van de goede persoon te vinden die dit voor jou regelt ?

(*) van horen zeggen, nog niet kunnen testen: het schijnt dat de BBox2 wel AnnexB (ADSL) ondersteunt, als je hem instelt op VDSL2 (in plaats van automatisch)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Met een bbox2 kan je toch op adsl aansluiten want iemand die migreert van adsl naar vdsl2 krijgt een bbox die hij voorlopig kan aansluiten op zijn adsl tot de migratie gebeurd is .
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ja, natuurlijk.
De meeste mensen hebben een analoge lijn (Annex A).
De BBox2 werkt dus op ADSL (Annex A) en op VDSL2.

Deze post gaat hier over een ISDN lijn. Het ADSL signaal is hiervoor Annex B!
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

philippe_d schreef:-PS. Er bestaat hier wel een truukje voor: stel de BBox2 in op VDSL2 (in plaats van automatisch) en hij zal syncen op een ASDL Annex B lijn


philippe_d schreef:Ja, natuurlijk.
De meeste mensen hebben een analoge lijn (Annex A).
De BBox2 werkt dus op ADSL (Annex A) en op VDSL2.

Deze post gaat hier over een ISDN lijn. Het ADSL signaal is hiervoor Annex B!



Je spreekt jezelf tegen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Sorry, als ik niet duidelijk was, of het verward overkomt.

Officieel ondersteunt de BBox2 alléén:
    ADSL2+ over een analoge lijn (Annex A),
    VDSL2 over analoog en ISDN (Annex B).
Vandaar dat Belgacom geen ADSL meer oplevert op een ISDN lijn, want officieel is de BBox2 hiermee niet compatibel. Dan moeten ze (zoals ze vroeger deden) een andere modem leveren.

Officieus (van horen zeggen) kan de BBox2 ook op ADSL2+ Annex B gezet worden (mits bovenstaand truukje).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koensamyn
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 21 apr 2011, 10:58

Het is internet ADSL van Scarlet geworden voor 25 euro/mnd. Bij Scarlet was dat absoluut geen probleem om over de bestaande ISDN lijn te gebruiken. Stom van Belgacom.
SDV
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2012, 09:56

philippe_d schreef:- ADSL over ISDN is natuurlijk technisch geen enkel probleem.
PS. Er bestaat hier wel een truukje voor: stel de BBox2 in op VDSL2 (in plaats van automatisch) en hij zal syncen op een ASDL Annex B lijn :)

Hiervoor zou een instelling van de BBOX2 van Automatic op VDSL2 geplaatst moeten worden.
Heeft u er een idee van waar ik dit kan aanpassen ?

Heb even ingelogd als admin, maar kan het nergens vinden.

Alvast bedankt,
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

http://192.168.1.1/?admin
user: admin
pass: serienummer van de bbox2 (enkel bij de laatste nieuwe firmware, en als je zelf vooraf geen admin pw hebt ingesteld)

dan xDSL mode en bij synchronisation mode auto verzetten naar de gewenste stand, en eventueel ook boot mode.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
Droes
Member
Member
Berichten: 67
Lid geworden op: 08 nov 2012, 23:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 21 keer

Belgacom probeert ISDN af te bouwen omdat het een oude technologie is. Als je geen VDSL2 kan halen, zal je uw ADSL over een ander paar moeten laten komen, omdat ze ISDN+ADSL niet meer willen toestaan.

Belgacom zal in de toekomst hardware na de modem installeren, die een VoiP lijn kan omvormen naar ISDN, ik denk dat dit gewoon ingebouwd zit in Fritzbox modems, maar de bbox2 heeft dit niet denk ik?
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Inderdaad, de FritzBox heeft een "So" uitgang, vergelijkbaar met het signaal die uit een NT-1 / Twinbox komt.
Hierop kan je dus probleemloos bestaande ISDN apparatuur aansluiten.

Het is niet alleen de VoIP lijn die omgevormd wordt, maar ook de vaste of mobiele telefonie die op de FritzBox aangesloten is (analoog, ISDN, 3G stick) ...
Het mooie hiervan is dat je je ISDN lijn kan annuleren, of vervangen door een goedkopere analoge lijn, maar je uw bestaande ISDN binneninstallatie gewoon verder kan gebruiken ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”