instellen router

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
doug
Starter
Starter

ik wil een adsl-modem/router (Linksys WAG160N) tussen mijn Sagem en pc's plaatsen, omdat de Sagem bij zware belasting geregeld reset; ongetwijfeld staat er ergens een degelijk uitleg hoe dit moet, maar ik vind ze niet

de info op http://home.scarlet.be/asld0009/Misc/ScarletConfig.html lijkt verouderd (vorige Scarlet-modem?), in elk geval werkt het niet voor mij

gewenste opstelling: sagem => linksys => pc 1 (wired, win 7) + pc 2 (wireless, win 7)

bedankt
doug
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Onder zware load reboot deze inderdaad. Tenminste op wireless, met kabel nog niet tegen gekomen.
De makkelijkste manier is dus de wan poort van je linksys aan de lan poort van je scarlet box hangen. Dan is er nog wat keuze, ofwel beveilig je de wifi op de linksys en zet je dhcp uit, op die manier deelt de scarlet box de ip adressen nog uit maar zit de load voor intern verkeer op de linksys, ofwel laat je de linksys een eigen PPPoE sessie starten al zal je daar waarschijnlijk een andere firmware voor nodig hebben (ddwrt bvb). Je kan ook gewoon de linksys een 2e subnet laten maken door hem verder als router te gebruiken, echter zi je dan met dubbele nat wat niet ideaal is.

Laat maarvweten wat je het meest interessante lijkt, dan maak ik er morgen wel eenntutorial voor :)
doug
Starter
Starter

bedoeling is inderdaad dat de linksys alle intern verkeer afhandelt; grootste probleem is immers dat als ik wireless bestanden overzet naar mijn media center (aan ca. 3MB/s) de sagem al na enkele minuten reboot; de linksys kan er normaal gezien beter mee overweg

ik had intussen al een andere thread gevonden (http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=44&t=26400) maar kan er niet goed aan uit; heb wel gezien dat ik een LAN-poort op de Linksys als WAN kan configureren, dus met een gewone netwerkkabel kan ik Scarlet en Linksys verbinden; een 1e probleem is al dat beide toestellen een zelfde ip-adres hebben (192.168.1.1)

hulp is dus meer dan welkom; alvast bedankt!

doug
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

De eenvoudigste manier is dus gewoon uw Linksys router instellen zodat het wireless beveiligt is. Dan de wan poort aan de lan poort van de Scarlet box hangen en dhcp op de Linksys router uitschakelen. Normaal gezien krijg je dan ip adressen van je Scarlet box, maar zit de load op de Linksys (intern verkeer). Je moet er zelfs je firmware niet voor flashen voor zover ik weet.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”