PFSense
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Beste userbasers,
Sinds een paar maanden gaat er geen dag voorbij of ik krijg wel een PM met de vraag hoe je x of y kan doen met pfsense. Meestal door users wiens oog gevallen is op mijn signature (Netwerk = Pfsense (2.0-RC1-IPv6 (i386))). Soms kan ik de vragen beantwoorden, maar ... helaas niet altijd.
Nu merk ik wel dat er toch enige belangstelling is in PFSense. Dit, samen met het gegeven dat toch een aantal userbasers een "backuplijn" hebben, gaf mij het idee om eens rondvraag te doen of er genoeg animo te vinden is op userbase om een tutorial voor PFSense te starten.
Kortom : heb je algemene vragen over PFSense of wil je hieraan meewerken, laat iets weten in dit topic! Bij voldoende interesse kunnen we kijken om hiermee verder te gaan en PFSense een volwaardige tutorial te geven.
Paar linkjes over PFSense
http://www.pfsense.org/
http://www.zdnet.be/downloads/127220/pfsense-2-0-rc1/
http://en.wikipedia.org/wiki/PfSense
http://echelon.nl/netwerken/firewall/pfsense/
Sinds een paar maanden gaat er geen dag voorbij of ik krijg wel een PM met de vraag hoe je x of y kan doen met pfsense. Meestal door users wiens oog gevallen is op mijn signature (Netwerk = Pfsense (2.0-RC1-IPv6 (i386))). Soms kan ik de vragen beantwoorden, maar ... helaas niet altijd.
Nu merk ik wel dat er toch enige belangstelling is in PFSense. Dit, samen met het gegeven dat toch een aantal userbasers een "backuplijn" hebben, gaf mij het idee om eens rondvraag te doen of er genoeg animo te vinden is op userbase om een tutorial voor PFSense te starten.
Kortom : heb je algemene vragen over PFSense of wil je hieraan meewerken, laat iets weten in dit topic! Bij voldoende interesse kunnen we kijken om hiermee verder te gaan en PFSense een volwaardige tutorial te geven.
Paar linkjes over PFSense
http://www.pfsense.org/
http://www.zdnet.be/downloads/127220/pfsense-2-0-rc1/
http://en.wikipedia.org/wiki/PfSense
http://echelon.nl/netwerken/firewall/pfsense/
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- squid
- Plus Member
- Twitter: JoyVanAcker
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 14 keer
Wat ik blijkbaar moeilijker vind op het net (ofwel kijk ik er naast) is welke hardware er "geschikt" voor is. Ik weet ook dat ik gerust de C2D of de quad kan gebruiken hier, maar erg energiezuinig is dat niet. Bepaalde minimumvereisten waaraan je systeem moet voldoen? Welke systeem draai jij bv?
Ik vind het namelijk ook iets heel interessants. Wist al langer dat dit bestond, maar nu ik van plan ben om eens serieus met 2 pppoe's te werken lijkt het me wel tof.
Ik vind het namelijk ook iets heel interessants. Wist al langer dat dit bestond, maar nu ik van plan ben om eens serieus met 2 pppoe's te werken lijkt het me wel tof.
- krisken
- userbase crew
Bijna elke hardware is geschikt. Neem een moederbordje met een atomprocessor er op en het zal wel werken 

Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 22 keer
Hallo,
Ik heb er alvast enkele draaien op verschillende locatie, deze week echter nog iets heel goeds ontdekt:
http://www.astaro.com/fr-fr?no-geo=1
De thuisversie gaat tot 50 users en hier zit standaard antivirus en spam + ... in.
Maar verder heel content van pfsense ... maar ga de bovenstaande nog wat thuis testen
Ik heb er alvast enkele draaien op verschillende locatie, deze week echter nog iets heel goeds ontdekt:
http://www.astaro.com/fr-fr?no-geo=1
De thuisversie gaat tot 50 users en hier zit standaard antivirus en spam + ... in.
Maar verder heel content van pfsense ... maar ga de bovenstaande nog wat thuis testen
- krisken
- userbase crew
Met dat verschil dat pfsense wel gratis is...
Telefonie = EDPnet + OVH
- krisken
- userbase crew
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Bedankt: 450 keer
Geen idee of een kant en klaar systeem dit kan, mogelijk met een plugin in pFsense ?squid schreef:Is zoiets te combineren met een NAS servertje? Was namelijk ook net van plan om met een atom bordje een NAS systeempje ineen te steken, zou leuk zijn mocht ik die twee in 1 toestel kunnen steken
In ieder geval kan je ESX(i) op je atom zetten en virtueel pfsense en freenas draaien, het ene voor routing, het andere voor NAS.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 103 keer
Is voor 1.2.3 geschreven, soms nogal verwarrend icm pfsense 2.0 (multiwan): cookbook is beter voor hands-on gebruik.krisken schreef:http://kris.derocker.name/pfsense/pfsense.pdf
from http://www.filestube.com
pfSense 2 Cookbook
Book Details
Paperback: 252 pages
Publisher: Packt Publishing (March 2011)
Language: English
ISBN-10: 1849514860
ISBN-13: 978-1849514866
File Size: 11.6 MiB
Hits: 2,848 times
Book Description
pfSense is an open source distribution of FreeBSD-based firewall that provides a platform for flexible and powerful routing and firewalling. The versatility of pfSense presents us with a wide array of configuration options, which makes determining requirements a little more difficult and a lot more important, compared to other offerings. Through this book you will see that pfSense offers numerous alternatives to fit any environment’s security needs.
pfSense 2.0 Cookbook is the first and only book to explore all the features of pfSense, including those released in the latest 2.0 version. With the help of step-by-step instructions and detailed screenshots of the pfSense interface you will be able to configure every general and advanced feature from creating a firewall rule to configuring multi-WAN failover. Each recipe includes tips and offers advice on variations of the topic or references to other related recipes and additional information that can be found from other sources.
pfSense 2.0 Cookbook covers the gamut of available features and functionality. The first three chapters will take you from a non-existent system to a basic pfSense firewall. The next chapter focuses on configuring any number of the VPN services available, a very important and sought-after feature for anyone implementing a firewall. The following two chapters describe how to configure the most advanced features available in pfSense; features that may only be relevant to the most experienced network admins. Chapter 7 is dedicated to understanding and configuring the “grab-bag” of features that are available in pfSense, but are often stand-alone options and unrelated to each other. The first appendix explains how to use the status monitoring tools available for many of the features. The second appendix wraps up with helping you to decide how and where pfSense may be incorporated into your system and what type of hardware is required based on your throughput needs.
Over 70 simple but incredibly effective recipes for taking control of pfSense
What you will learn from this book :
Determine your deployment scenario, hardware/throughput/interface requirements, form-factor, and which platform version of pfSense is right for you
Secure remote access using the SSH and/or HTTPS protocols
Add, assign, and configure network interfaces
Configure essential networking services (such as DHCP, DNS, Dynamic DNS)
Create aliases, firewall rules, NAT port-forward rules, and rule schedules
Enable external Remote Desktop Access to an internal machine, following a complete example of the core pfSense functionality
Configure the PPTP, IPSec, L2TP, and/or OpenVPN services
Create virtual IPs, a virtual LAN, 1:1 and outbound NAT rules, gateways, static routes, and bridged interfaces
Configure traffic-shaping and Quality of Service (QoS)
Create multiple WAN interfaces in load-balanced or failover configurations
Configure firewall redundancy with a CARP firewall failover
Configure external logging with syslog
Use a variety of built-in networking tools such as Ping and traceroute
Configuration backup/restoration and automatic configuration-file backup
Update the pfSense firmware
Monitor and view all sorts of system and feature statuses/logs using RRD graphs and status monitoring tools
Approach
This book is written in a cookbook style. Each chapter consists of recipes, each of which is composed of step-by-step instructions to complete a particular task. Each recipe also includes tips, alternatives, and references to other recipes or appropriate external sources. The book can be explored chapter by chapter or in no particular order.
Who this book is written for
This book is intended for all levels of network administrators. If you are an advanced user of pfSense, then you can flip to a particular recipe and quickly accomplish the task at hand, while if you are new to pfSense, you can read chapter by chapter and learn all of the features of the system from the ground up.
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 179 keer
Ik heb de package manager eigenlijk nooit gebruikt. Ik ben er wel over aan het denken binnenkort een nieuw systeempje samen te stellen (Core i3 based) voor NAS/routing taken. Op dit moment draait er een Athlon64 2800+ met ESXi en pfSense met FreeNAS, maar dat is niet bepaald zuinig.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
In theorie wel... maar ESXi is zéér selectief in hardware (netwerkkaarten) dus de praktijk zou wel eens anders kunnen zijn.Tim.Bracquez schreef:In ieder geval kan je ESX(i) op je atom zetten en virtueel pfsense en freenas draaien, het ene voor routing, het andere voor NAS.
-
- Elite Poster
@r2504: Daarvoor heb je whitebox ESXi en kan je dit mooi samenstellen. Atom 330 intel boards zijn 100% supported door ESX (incl netwerk kaart)
-
- Pro Member
- Bedankt: 4 keer
- Contacteer:
Hoe doet de Content filter het ?
Ik heb een aantal gateways met Untangle (is ook gratis tot op zekere hoogte) maar sinds een tijdje is de gratis content filter niet veel meer waard.
Het ding zou P*rn moeten buitenhouden maar dat werkt enkel met engelstalige sites ... als je op franse keywords zoekt gaat ie er gewoon doen.
De betalende content filter is niet bepaald cheap en werkt met licenties per X PCs.
Untangle doet het voor de rest wel zeer goed , is makkelijk in te stellen zonder al te veel problemen maar die content filter is spijtig.
Ik heb een aantal gateways met Untangle (is ook gratis tot op zekere hoogte) maar sinds een tijdje is de gratis content filter niet veel meer waard.
Het ding zou P*rn moeten buitenhouden maar dat werkt enkel met engelstalige sites ... als je op franse keywords zoekt gaat ie er gewoon doen.
De betalende content filter is niet bepaald cheap en werkt met licenties per X PCs.
Untangle doet het voor de rest wel zeer goed , is makkelijk in te stellen zonder al te veel problemen maar die content filter is spijtig.
Floris Bakker for president!
-
- Deel van't meubilair
Gewoon met die stroom metertjes die je gewoon tussen je stopcontact zet.TomVH schreef:Hoe meet je dit?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 7 keer
3W is pakweg 10 mA à 15 mA. Zijn die spullen zo nauwkeurig toch? Over welke stroom metertjes heb je het?
Ik wou dit weekend ook eens het vermogen meten van mijn oude pc (AMD Athlon XP) en mijn nieuwere (AMD Athlon 2 X2). Heb hier nog scheidingstrafo liggen een en scoop. Wou serieweerstandplaatsen van 1Ohm en zo het vermogen meten maar als het met zo'n een goedkoop stroommetertje kan,...
Ik wou dit weekend ook eens het vermogen meten van mijn oude pc (AMD Athlon XP) en mijn nieuwere (AMD Athlon 2 X2). Heb hier nog scheidingstrafo liggen een en scoop. Wou serieweerstandplaatsen van 1Ohm en zo het vermogen meten maar als het met zo'n een goedkoop stroommetertje kan,...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 22 keer
Dat is het hem net, die astaro is ook volledig gratiskrisken schreef:Met dat verschil dat pfsense wel gratis is...

http://www.astaro.com/landingpages/en-worldwide-homeuse
Je moet u registeren en dan krijg je een licentie voor 50 users toegestuurd.
- squid
- Plus Member
- Twitter: JoyVanAcker
- Bedankt: 14 keer
Ik ben momenteel mezelf aan het verdiepen in dde ESXi en heb op GoT een interessant draadje gevonden, misschien wel de moeite om hier te delen?
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1455241
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1455241
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
Ik ben hem ook aan het proberen te installeren maar heb helaas last met de VM's die ik wil gebruiken. Eerst esxi geprobeerd maar die laat wegens hardware-beperkingen (wel CPU support maar geen chipset support) helaas geen PCI passthrough toe wat ik nodig heb voor een VM voor mijn DVB-S. Dan Proxmox geprobeerd met het gedacht om de DVB-S in een openvz-container te runnen maar daarin krijg ik dan PFSense weer niet aan de praat
. Nu rest mij de keuze investeren in nieuwe hardware of andere (linux-based) router-software gebruiken 
Nieuwe hardware op zich is geen probleem maar ik zie dat PCI passthrough (ofte VT-D) bij de consumer-bordjes vooral bij de Intel (minstens i5) ondersteunt wordt, en dan wordt het weer kostelijk

Nieuwe hardware op zich is geen probleem maar ik zie dat PCI passthrough (ofte VT-D) bij de consumer-bordjes vooral bij de Intel (minstens i5) ondersteunt wordt, en dan wordt het weer kostelijk

-
- Plus Member
- Bedankt: 15 keer
ik heb hier zelf ook een server systeem staan op i5 2400 based
hierop heb ik win 7 draaien als file server en onder win 7 heb ik in vmware pfsense voor het hele netwerk beheer
de reden waarom ik geen esx of esxi gebruik is mijn raid kaart, deze laat de schijven crashen onder esxi zelfs als ik vt-d gebruik
dit is een oudere kaart en als ik deze ooit verander zal dit terug esxi worden
snelheden onder win 7 zijn 950mbit fileserver deel en 95mbit internet deel
verbruik van de pc is 40watt idle, 70watt load
in de pc zit een intel mainbord
I5 2400
8gb ram
6x 2tbyte raid 5
1x 250gb laptop schijf
1x 2tbyte werkschijf
1x intel nic
hierop heb ik win 7 draaien als file server en onder win 7 heb ik in vmware pfsense voor het hele netwerk beheer
de reden waarom ik geen esx of esxi gebruik is mijn raid kaart, deze laat de schijven crashen onder esxi zelfs als ik vt-d gebruik
dit is een oudere kaart en als ik deze ooit verander zal dit terug esxi worden
snelheden onder win 7 zijn 950mbit fileserver deel en 95mbit internet deel
verbruik van de pc is 40watt idle, 70watt load
in de pc zit een intel mainbord
I5 2400
8gb ram
6x 2tbyte raid 5
1x 250gb laptop schijf
1x 2tbyte werkschijf
1x intel nic
-
- Deel van't meubilair
Da's enorm weinig... heb een gelijkaardige config maar met een i3 en slechts 5 disken en kom aan 100W.aceke schreef:verbruik van de pc is 40watt idle, 70watt load
Eigenlijk vind ik het zelfs verdacht weinig...
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Ook een leuke is een PPPoE-sessie starten in een virtual machine (vmware workstation), dat vind ik maar niet.
MAC-adress blijft fout ongeacht wat je in PFSense doet als je wireshark gebruikt.
Ik heb al iets gelezen van verbose mode, maar dat is me nog niet gelukt via config, en vmware als administrator uitvoeren maar zonder succes
MAC-adress blijft fout ongeacht wat je in PFSense doet als je wireshark gebruikt.
Ik heb al iets gelezen van verbose mode, maar dat is me nog niet gelukt via config, en vmware als administrator uitvoeren maar zonder succes

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Plus Member
Da's enorm weinig... heb een gelijkaardige config maar met een i3 en slechts 5 disken en kom aan 100W.r2504 schreef:aceke schreef:verbruik van de pc is 40watt idle, 70watt load
Eigenlijk vind ik het zelfs verdacht weinig...[/quote
welk mainbord heb je?
gaan u schijven in spinndown?
100w is veel te veel :s
verbruik is gemeten met mijn ups, deze meet heel naukeurig (getest met een lamp)
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
- Bedankt: 472 keer
Heel nauwkeurig (die zijn gewoon heel duur) zijn die toestellen nooit. Er zit altijd een afwijking op. Je kan dit nagaan door de stroom en de spanning te meten. Hiervoor heb je 2 meettoestellen nodig. Dan krijg je de formule
P(vermogen)= U(spanning) x I(stroom)
Rekening houden met het feit dat daar ook een afwijking op zit. (staat meestal op de verpakking welke afwijking ze kunnen hebben)
Rekening houden met het feit dat daar ook een afwijking op zit. (staat meestal op de verpakking welke afwijking ze kunnen hebben)
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
-
- Plus Member
als ik op mijn ups een lamp van 60 hang, en ik lees deze uit en hij zegt een verbruik van 62Watt dan is dit heel naukeurig, ook bij een lamp van 30w geeft ie 32Watt aanTiTanium schreef:Heel nauwkeurig (die zijn gewoon heel duur) zijn die toestellen nooit. Er zit altijd een afwijking op. Je kan dit nagaan door de stroom en de spanning te meten. Hiervoor heb je 2 meettoestellen nodig. Dan krijg je de formule
stroom en spanning meten is trouwens niet nauwkeurig aangezien deze bij transfo's niet gelijk lopen
hier moet je rekening houden met een extra factor dewelke bij de meeste transfo's tss de 0,8 en 0,9 ligt
P= UxIxcosφ
-
- Elite Poster
@aceke: Je verbruik zal wel kloppen maar hou er rekening mee dat je 'cleane' stroom hebt achter je UPS en dat je UPS verlies heeft. Je totale verbruik ligt hoger, zoals het totale verbruik van de voeding ook hoger zal liggen als je die direct aansluit.
-
- Plus Member
het is een actieve ups dus deze meet constant het opgenomen vermogen dus ook het vermogen van de upsTim.Bracquez schreef:@aceke: Je verbruik zal wel kloppen maar hou er rekening mee dat je 'cleane' stroom hebt achter je UPS en dat je UPS verlies heeft. Je totale verbruik ligt hoger, zoals het totale verbruik van de voeding ook hoger zal liggen als je die direct aansluit.
in feite meet deze ook gewoon de DC spanning en de DC stroom van de lader van de accu
dit is ook niet 100% feiloos maar is beter dan de kant en klare meterkes
- krisken
- userbase crew
Voor download gaat dat, upload niet. Echter dit is alleen als er multiple threads mogelijk zijn zoals bvb ftp.
Telefonie = EDPnet + OVH
- krisken
- userbase crew
Daar gaat dat inderdaad mee. Echter als je zo een atommoederbordje neemt, zorg wel dat je een dual nic hebt + nic op mobo ofwel een managed switch (minimum 3 poorten nodig : LAN, VDSL1 en VDSL2.
Telefonie = EDPnet + OVH
- Kitt
- Elite Poster
- Twitter: kitt1977
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 45 keer
Klopt of een download manager gebruiken ( dan moet poort 80 wel door de load balanced ) ... maar voor gewoon te surfen is het vaak vervelend ..voorbeeld hier op ub .krisken schreef:Voor download gaat dat, upload niet. Echter dit is alleen als er multiple threads mogelijk zijn zoals bvb ftp.
Omdat je inlogt op IP wan 1 en dan soms plots op wan2 ip zit en weer mag inloggen .. dus best uitzetten op poort 443 en 80 ..
Gaat ook perfect met binary newsgroups die account sharing ondersteunen ( eweka bijvoorbeeld )
Ps : de snort package nog niet getest .. vrees dat m'n hardware het ook moeilijk gaat hebben .. 256MB Via Samuel 2 ...
-
- Deel van't meubilair
Ik zit achter een load balancer soms en heb daar totaal geen problemen mee (bij Tweakers.net vraagt hij zelfs of ik m'n login al dan niet wil koppelen aan het IP-adres, wat ik dus niet mag doen).Kitt schreef:maar voor gewoon te surfen is het vaak vervelend ..voorbeeld hier op ub .
Omdat je inlogt op IP wan 1 en dan soms plots op wan2 ip zit en weer mag inloggen
- krisken
- userbase crew
Dan heb je een login op basis van cookies.
Telefonie = EDPnet + OVH