100mbps via Powerline?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
fiberweazel
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 aug 2011, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Hallo,

Ik heb FN XL van Telenet, maar heb niet overal een LAN kabel liggen.
Ik vroeg mij af hoe ik via een andere manier toch die snelheden kan halen?
Via Wifi lijkt me moeilijk, dus zat ik aan powerline te denken, maar mn huidige powerlines halen amper 20mbps.
Zijn er powerlines die snelheden van 100mbps kunnen halen of wordt het overal een kabel trekken? :-D

Alvast bedankt :wink:
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Powerline is veel te onbetrouwbaar. Kabeltjes trekken kost één keer wat moeite maar je hebt er later veel profijt van. :)
fiberweazel
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 aug 2011, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Op de plaats waar de PC staat die ik van Fibernet snelheden wil voorzien lijkt het me heel erg ingewikkeld om LAN kabels te leggen. :cry: Dus ben op zoek naar alternatieve methodes :wink: Mocht de PC 50 à 60mbps halen zou het al een verschil zijn vs. de 15mbps van Wifi momenteel :-)
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

De Dlan av plus 200Mb haal ik hier in huis een snelheid tussen de twee pluggen van 171 Mbits. Dit volgens het programma Dlan Cockpit die bij Devolo van hun website te halen is.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ze bestaan, één blik bij een dergelijke webshop en je had dit direct gezien...

ik heb hier tplinks van 200 mbit zitten als ik mij niet vergis...
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Belkin heeft zogezegd gigabit powerline.
Maar aan die prijzen... kan je beter zelf je kabels trekken lijkt me :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 79 keer

De maximale snelheid die ik met powerlines van het type AV (de zogenaamde '200Mbps', maar da's de theoretische snelheid) haal is 60 Mbps en dit wanneer ze vlakbij elkaar in dezelfde stekkerblok zitten.
Van zodra ik deze op een andere locatie in huis plaats zakt de effectieve snelheid al gauw naar 30 à 40 Mbps.

Dat powerlines onbetrouwbaar zijn moet ik echter tegenspreken Petervanakelyen. Een powerline is betrouwbaarder dan WIFI. Via WIFI heb je meer kans op interferentie-, bereikproblemen en dus ook meer kans op packetloss.
Wel heb je meer mogelijkheden met WIFI: je kan overal surfen waar je wil (wanneer de dekking goed is uiteraard) zonder een powerline nodig te hebben.


fiberweazel, welke powerlines heb je momenteel?
+ Als het van die AV-versies zijn moet je eens nazien op je eendraadsschema welke weg die moeten afleggen. Laat dan door een elektricien een stopcontact bij de modem/router voorzien op dezelfde zekering als daar waar jouw pc staat.
- Als het van die 85Mbps-versies zijn moet je er niet eens aan beginnen, die gaan niet boven de de +-30 Mbps in praktijk.

De versie van je WIFI is ook belangrijk voor de snelheid. Gaat het om G-toestellen (zender/ontvanger) dan zal je nooit meer dan +-27 Mbps halen. Wil je snelheid moet je een N-router en N-ontvanger hebben.

Blijft de beste optie inderdaad sowieso altijd UTP. Moeilijk & ingewikkeld gaat ook en qua investering van tijd & geld zal je er sowieso beter van afkomen dan wanneer je voor de alternatieven kiest.

Edit:
@Muziekbos: Met een powerline theoretische snelheid van 170 Mbps haal je tussen de 40 à 50 Mbps in praktijk.
@thamar: die 200Mbps is theoretische snelheid, fiberweazel heeft het over de praktische & reeële snelheid.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Betrouwbaarder dan WiFi is het over het algemeen wel, maar ten opzichte van een goede UTP-kabel... Ik heb zelf ook een tijd gebruik gemaakt van Devolo's en daar varieerde mijn snelheid (en latency) continu afhankelijk van andere apparaten op het elektriciteitsnet, iets wat uiteindelijk evengoed onwerkbaar was.
fiberweazel
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 aug 2011, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Helaas heb ik nu van die 85 Mbps powerlines :-( Heb ze ook al jaren niet meer gebruikt.

Welke 200mbps powerlines zijn doenbaar qua kwaliteit en toch niet té duur? :-)

Wat is de praktische snelheid van een 802.11n wifi router eigenlijk na ong. 10m met enkele muren tussen?
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”