Voor het toegankelijk maken van een webcam op internet, weet er iemand hoe je de poorten 8888 en 8081 kan openstellen op een fritzbox 7140 (=7170) ?
In de handleiding lees ik alleen iets over de setting 'allow changes to security settings over upnp" met de bedoeling die automatisch te openen.
Maar na het aanvinken van die optie blijkt de webcam nog steeds niet bereikbaar vanop het web.
(opm . Voor het oplossen van het dynamisch ip is no-ip al actief.)
fritzbox firewall openen poorten
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 683 keer
- Bedankt: 156 keer
Op een 7390 is het via de volgende menu-opties:
Internet -> Permit Access -> Port Forwarding Rules
Daar laat je de nodige poorten doorsturen naar het ip-adres of netwerknaam van je webcam.
Ik heb wel geen idee of je hiervoor Export Mode moet aanzetten in de Settings, maar ik vermoed van niet.
Daar laat je de nodige poorten doorsturen naar het ip-adres of netwerknaam van je webcam.
Ik heb wel geen idee of je hiervoor Export Mode moet aanzetten in de Settings, maar ik vermoed van niet.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Je software (maw. je webcam) moet dan wel via uPnP de opdracht geven aan je router.fredo66 schreef:In de handleiding lees ik alleen iets over de setting 'allow changes to security settings over upnp" met de bedoeling die automatisch te openen.
Het is niet omdat je uPnP aanzet in je router dat zomaar alles automatisch gaat.
Best de tip van johcla volgen dus.
Trouwens webcams hebben vaak enkel de admin interface op die poort, maar gebruiken andere protocols om effectief video te streamen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 157 keer
Het is dezelfde menutoegang. Ik weet echter niet wat ik moet invullen. Als ik als bestemming de no-ip naam wil invullen is er niet genoeg plaats in het invulveld.johcla schreef:Op een 7390 is het via de volgende menu-opties:
Ik merk nu ook dat via uPNP er automatisch twee regels werden toegevoegd door de fritzbox.
Maar toch is de webcam nog steeds niet bereikbaar.
Mijn fritzbox hang achter de bbox2 waarbij de bbox alleen de functie van vdsl modem heeft en de fritzbox al de rest. Ik dien dus op de bbox toch niets in te stellen ?
Mocht de bbox de oorzaak zijn dan neem ik aan dat die 2 automatisch toegevoegde regels in de fritzbox er niet zouden staan ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
-
- Elite Poster
Als bestemming moet je je lokaal ip adres (of naam) ingeven van je webcam, iets zoals 192.168.178.xxx (dus zeker niet je no-ip adres).
Het lokaal ip-adres vind je via Home Network -> Network -> Device and users.
Bouwt je fritzbox zelf een PPPoE sessie op (je hebt je internet login gegevens in de fritzbox staan)? Dan hoef je op de Bbox niks aan te passen.
Anders kan je best zorgen dat je fritzbox wel de sessie zelf aanmaakt. Als je abonnement meerdere sessies toelaat, hoef je hiervoor niks in je BBox aan te passen.
Welk abonnement heb je?
Het lokaal ip-adres vind je via Home Network -> Network -> Device and users.
Bouwt je fritzbox zelf een PPPoE sessie op (je hebt je internet login gegevens in de fritzbox staan)? Dan hoef je op de Bbox niks aan te passen.
Anders kan je best zorgen dat je fritzbox wel de sessie zelf aanmaakt. Als je abonnement meerdere sessies toelaat, hoef je hiervoor niks in je BBox aan te passen.
Welk abonnement heb je?
-
- Elite Poster
ja, fritzbox bouwt zelf verbinding op. Op de bbox staan mijn loginggegevens zelf niet ingevuld (dus apestaartje brandt niet). Op het interne netwerk is alles ok (ook de webcam is daar bereikbaar). Accountgegevens fritzbox dus zeker ok want ik gebruik ook nog een netwerkschijf, voip etc allemaal via verbinding opbouwen door fritzbox.
Abonnement is sinds 1 november internet start zonder vaste lijn. BGC zou volgens hun info in eservices de onderstaande poorten niet sluiten.
Op de fritzbox In het bestemmingsveld van de 2 automatisch ingevulde routerregels staat inderdaad mijn lokaal ip adres van de laptop/webcam als bestemming, met gebruik van de poorten 8888 TCP en 8081 TCP
Op faq software yamcam lees ik: "Yawcam uses port 8888 for TCP traffic and port 8081 for TCP and UDP traffic".
Daarom heb er gisterenavond een derde regel manueel aan toegevoegd namelijk 8081 UDP met als bestemming het ipadres van de laptop, zoals in de 2 automatische regels.
Maar dus nog steeds geen externe toegang momenteel naar de webcam ...
Abonnement is sinds 1 november internet start zonder vaste lijn. BGC zou volgens hun info in eservices de onderstaande poorten niet sluiten.
Op de fritzbox In het bestemmingsveld van de 2 automatisch ingevulde routerregels staat inderdaad mijn lokaal ip adres van de laptop/webcam als bestemming, met gebruik van de poorten 8888 TCP en 8081 TCP
Op faq software yamcam lees ik: "Yawcam uses port 8888 for TCP traffic and port 8081 for TCP and UDP traffic".
Daarom heb er gisterenavond een derde regel manueel aan toegevoegd namelijk 8081 UDP met als bestemming het ipadres van de laptop, zoals in de 2 automatische regels.
Maar dus nog steeds geen externe toegang momenteel naar de webcam ...
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
De reden voor je probleem is dat Belgacom onder andere poort 8081 blokkeert, zie:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 90#p397862 en http://support.nl.belgacom.be/app/answe ... /a_id/5796
Je moet dus op de FritzBox 2 andere poorten kiezen waarmee je wil inloggen op jouw cam, bijvoorbeeld: 9888 en 9081 (je kan hier een willekurige poort kiezen, vb de PIN van je bankkaart
).
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 90#p397862 en http://support.nl.belgacom.be/app/answe ... /a_id/5796
Je moet dus op de FritzBox 2 andere poorten kiezen waarmee je wil inloggen op jouw cam, bijvoorbeeld: 9888 en 9081 (je kan hier een willekurige poort kiezen, vb de PIN van je bankkaart

- - forward WAN poort 9888 naar LAN IP 192.168.178.xx van je cam, poort 8888 TCP
- forward WAN poort 9081 naar LAN IP 192.168.178.xx van je cam, poort 8081 TCP
- forward WAN poort 9081 naar LAN IP 192.168.178.xx van je cam, poort 8081 UDP
- en verwijder de door de UPnP aangemaakte rules.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Elite Poster
Is het dan niet simpler om in de yawcam software de defaultpoorten te wijzigen en geen (manuele) regels in te stellen op de fritzbox. Of gaat dat ook niet werken ?
-
- Elite Poster
Al het bovenstaande geprobeerd maar het wil maar niet lukken (webcam nog steeds enkel toegankelijk binnen netwerk en niet extern wat echter de bedoeling is).
De software yawcam laat toe om andere poortnummers te kiezen ...
Mag ik dan daar niet gewoon 8888 vervangen door bv 9888 enz. En dan op de fritzbox het tabblad poorten herleiden blanco laten ?
Er is ook nog een tabblad dyndns, dien ik dat niet te gebruiken en zo ja hoe vul ik dat in ?
De software yawcam laat toe om andere poortnummers te kiezen ...
Mag ik dan daar niet gewoon 8888 vervangen door bv 9888 enz. En dan op de fritzbox het tabblad poorten herleiden blanco laten ?
Er is ook nog een tabblad dyndns, dien ik dat niet te gebruiken en zo ja hoe vul ik dat in ?
-
- Moderator
Ja, had je dat direct gezegd dat je andere poorten kan kiezen 
Kies dan inderdaad poorten die niet door Belgacom geblokkerd worden !
Wat betreft dyndns Tab
Indien je een account hebt bij een dyn dns service, kan je hier je account gegevens invullen
Dan kan je van buiten je camera bereiken via jouw dyndns naam (vb: http://fredo66.dyndns.org:9888 )
Dan moet je niet het IP adres van je router weten (verandert iedere 96 uur).

Kies dan inderdaad poorten die niet door Belgacom geblokkerd worden !
Wat betreft dyndns Tab
Indien je een account hebt bij een dyn dns service, kan je hier je account gegevens invullen
Dan kan je van buiten je camera bereiken via jouw dyndns naam (vb: http://fredo66.dyndns.org:9888 )
Dan moet je niet het IP adres van je router weten (verandert iedere 96 uur).
-
- Elite Poster
't is eindelijk gelukt
. Upnp terug aangezet, manuele poortomleidingen gewist en het tabblad dyndns ingevuld met mijn no-ip account en http: adres. En in het cameraprogramma de standaardpoorten gewijzigd natuurlijk.
thks. Philippe, Johcla +1

thks. Philippe, Johcla +1
-
- Elite Poster
Hoe werkt zo'n dienst zoals no-ip, etc (welke je dus een dynamisch ip adres laat gebruiken en toch een vaste url voor de webcam) wanneer je een losstaande ipcam koopt ?
Bij gebruik van een gewone webcam dien je namelijk op de pc of laptop een service te installeren welke van tijd tot tijd checkt of je ip adres niet gewijzigd is.
Maar wanneer je werkt met een IP cam (dus zonder laptop/pc) kan je toch geen software installeren op dat ding ... ?
Bij gebruik van een gewone webcam dien je namelijk op de pc of laptop een service te installeren welke van tijd tot tijd checkt of je ip adres niet gewijzigd is.
Maar wanneer je werkt met een IP cam (dus zonder laptop/pc) kan je toch geen software installeren op dat ding ... ?
-
- Elite Poster
Je ipcam, je rouuter en je pc gebruiken dezelfde internetconnectie. Voor de buitenwereld hebben ze daarom hetzelfde publiek ip-adres.
Op basis van het poortnummer weet je router naar welk toestel hij bepaalde requests moet doorsturen.
Als dan 1 toestel (de router in de meeste gevallen) zorgt dat je no-ip adres up-to-date blijft, profiteren alle andere toestellen op dezelfde internetconnectie daar ook van.
Op basis van het poortnummer weet je router naar welk toestel hij bepaalde requests moet doorsturen.
Als dan 1 toestel (de router in de meeste gevallen) zorgt dat je no-ip adres up-to-date blijft, profiteren alle andere toestellen op dezelfde internetconnectie daar ook van.
-
- Elite Poster
"als 1 toestel (de router in de meeste gevallen)"
Doet de fritzbox dat ? Dat zou dan willen zeggen dat ik voor de opstellingen webcam op laptop die ip check service niet dien te gebruiken ?
Zal het eens testen en het programma verwijderen, dan weet ik het proefondervindelijk
Doet de fritzbox dat ? Dat zou dan willen zeggen dat ik voor de opstellingen webcam op laptop die ip check service niet dien te gebruiken ?
Zal het eens testen en het programma verwijderen, dan weet ik het proefondervindelijk

-
- Moderator
De Fritzbox doet dat niet vanzelf ... maar kan dat inderdaad: je moet het wel instellen.
Internet > Permit Acess > Dynamic DNS >
Hier jouw Dynamic DNS provider selecteren (no-ip.com), domainnaam, usernaam en paswoord.
De FritzBox zal er dan voor zorgen dat jouw dynamic dns bij elke IP wissel geüpdatet wordt.
Internet > Permit Acess > Dynamic DNS >
Hier jouw Dynamic DNS provider selecteren (no-ip.com), domainnaam, usernaam en paswoord.
De FritzBox zal er dan voor zorgen dat jouw dynamic dns bij elke IP wissel geüpdatet wordt.
-
- Elite Poster
Ik had het al ingevuld in de fritzbox maar twijfelde nog of die service op de laptop dan nog nodig is.
Die is inderdaad overbodig dan, ik heb het verwijderd maar kan nog steeds de webcam benaderen onder mijn no-ip url.
Een fritzbox is echt wel veelzijdig
Die is inderdaad overbodig dan, ik heb het verwijderd maar kan nog steeds de webcam benaderen onder mijn no-ip url.
Een fritzbox is echt wel veelzijdig