De drie Belgische gsm-operatoren en de Aziatische speler BUCD hebben een licentie binnengehaald voor draadloze communicatie van de vierde generatie (4G). Ze betaalden 15 tot 22,5 miljoen euro per licentie.
KPN (Base) betaalde 15,04 miljoen euro voor spectrum in de 15 Mhz-band. Mobistar en Belgacom hoesten elk ruim 20 miljoen euro op voor spectrum in de 5 Mhz- en 15 Mhz-band. BUCD, een Belgische bvba waar wellicht enkele Chinese bedrijven achter schuil gaan, betaalde 22,5 miljoen euro.
Alles samen levert de veiling 77,8 miljoen euro op. Dat geld komt nog niet meteen in de staatskas terecht. De licenties zijn pas beschikbaar vanaf 1 juli 2012 en moeten enkele dagen later betaald zijn, zegt woordvoerder Bart Vandesompele van Base.
Er waren in totaal zeven frequentieblokken te koop. Er was nog een vijfde kandidaat, de Canadese groep Craig Wireless, maar die heeft zich in laatste instantie nog teruggetrokken.
bron: de tijd
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 8-3125.art
Vier 4G-licenties verkocht voor 78 miljoen
De Tijd is weer op dreef. Licenties werden verkocht in de 2,6GHz band en niet in de 15MHz band. Base kocht 15MHz duplex, Mobistar en Belgacom 20MHz duplex, en de chinezen kochten 45MHz TDD spectrum (dus half-duplex). De 15MHz band waar De Tijd het over heeft is een kortegolfband voor radio-amateurs, die bij mijn weten in Europa niet eens gebruikt wordt.
Zou anders wel een leuk ideetje zijn: in plaats van de GSM, terug naar de CB
. Wel allemaal een antenne op uw rug dragen natuurlijk, ontvangst in de lift kan een probleem zijn...
Zou anders wel een leuk ideetje zijn: in plaats van de GSM, terug naar de CB

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 215 keer
Laat maar komen, proximus heeft al heel hun netwerk klaar voor 4G al moete we da mee een korrelke zout nemen denk ik want zelfs nu op bepaalde plaatsen nog we geen 3G hebben of de 3G wegvalt als je ergens binnen gaat.
Nu nog de nieuwe iPhone volgend jaar mee 4G uitgerust en we zijn vertrokken.
[
Post made via mobile device ]
Nu nog de nieuwe iPhone volgend jaar mee 4G uitgerust en we zijn vertrokken.
[

Ge kunt ze kussen
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Ehhhm radioamateur != CB hé 

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 41 keer
Ik vrees dat proximus hun 4g netwerk zal gebruiken om de prijzen zeker niet naar beneden te drukken.
Het is wel positief dat er een nieuwe speler op de markt komt, het enige probleem is dat ze geen 2g en 3g netwerk hebben om op terug te vallen en 2,6 GHz geraakt niet doorheen gebouwen...
Als je 4g wil moet je niet wachten op Apple:-D, er bestaan al smartphones die reeds 4g aankunnen. Apple was ook wat trager om 3g te implimenteren;-).
Het is wel positief dat er een nieuwe speler op de markt komt, het enige probleem is dat ze geen 2g en 3g netwerk hebben om op terug te vallen en 2,6 GHz geraakt niet doorheen gebouwen...

Als je 4g wil moet je niet wachten op Apple:-D, er bestaan al smartphones die reeds 4g aankunnen. Apple was ook wat trager om 3g te implimenteren;-).
- Kitt
- Elite Poster
- Twitter: kitt1977
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 45 keer
Artikel van de Tijd klopt dus voor geen meter .. 15mhz ( eigenlijk 14,5 mhz ) is eigenlijk 2O meter band voor Radio Amateurs ( GEEN CB ! )..knuppel schreef:De Tijd is weer op dreef. Licenties werden verkocht in de 2,6GHz band en niet in de 15MHz band. Base kocht 15MHz duplex, Mobistar en Belgacom 20MHz duplex, en de chinezen kochten 45MHz TDD spectrum (dus half-duplex). De 15MHz band waar De Tijd het over heeft is een kortegolfband voor radio-amateurs, die bij mijn weten in Europa niet eens gebruikt wordt.
Zou anders wel een leuk ideetje zijn: in plaats van de GSM, terug naar de CB. Wel allemaal een antenne op uw rug dragen natuurlijk, ontvangst in de lift kan een probleem zijn...
CB = 26-27 Mhz = 11 meter band ..
Maar de tijd heeft dit volledig verkeerd omschreven ..die banden hebben er niks mee te maken en zijn ook totaal niet geschikt voor LTE ..
Base heeft een BLOK van 2x15 mhz gekocht in het 2,6Ghz spectrum .. bijvoorbeeld 2,600Ghz -> 2,615 Ghz en 2,630Ghz -> 2,645 MHz
tweakers geeft het wel correct weer ..
http://tweakers.net/nieuws/78396/kpn-be ... entie.html
Ze kunnen niet allemaal in de 20 meter band zitten. Zou nog iets zijn: 11, 15 en 17 meterband die worden geveild. Ik vrees wel dat mijn vrouw een grotere sjakosj zal moeten hebben om haar nieuwe GSM weg te stoppen....Kitt schreef: Artikel van de Tijd klopt dus voor geen meter .. 15mhz ( eigenlijk 14,5 mhz ) is eigenlijk 2O meter band voor Radio Amateurs ( GEEN CB ! )..
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Met al die apparatuur IN de lift geraken is waarschijnlijk al een probleemknuppel schreef:... ontvangst in de lift kan een probleem zijn...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Nee, LTE blijft op 1.8 GHz functioneren. Gaat nog leuk worden met LTE op 800 MHz.
-
- Erelid
Belgacom deed al testen op 1,8 GHz, wil niet zeggen dat ze ermee stoppen. Deze licentie was enkel voor 2,6 GHz.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 17 keer
Maar met deze licentie kan men geen gebruik maken van hun huidige testen en hardware op 1.8ghz?
Laatst gewijzigd door Jelly 29 nov 2011, 17:49, in totaal 1 gewijzigd.
Everything that has a beginning has an end.
-
- Erelid
Zullen wellicht nieuwe testen uitgevoerd worden zeker? Ik weet het eigenlijk niet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 17 keer
Ok, het was me even onduidelijk of er nu ook licenties waren geveild buiten de 2.6ghz, met uitzondering van WiMax.
Wel spijtig dat 1.8ghz niet doorgaat wegens de betere penetratie door obstakels...
Wel spijtig dat 1.8ghz niet doorgaat wegens de betere penetratie door obstakels...
Everything that has a beginning has an end.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 215 keer
Waarom zou je nu al 4G moeten hebben, er is nog geen 4G, het staat klaar, ze mogen het meende ik vanaf 2012 in juli maar gebruiken tenzij ik zo mis ben? Dus tegen dienen tijd zal de nieuwe iPhone er zijn en ik verwacht wel deze 4G aan boord zal hebben.Jordy1990 schreef:Ik vrees dat proximus hun 4g netwerk zal gebruiken om de prijzen zeker niet naar beneden te drukken.
Ge kunt ze kussen
- Kitt
- Elite Poster
- Twitter: kitt1977
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 45 keer
Uiteraard niet dat zijn de HF banden ... daarom gebruiken ze SHF microgolven .. meer bandbreedte etc ..korte antenne maar nadeel is inderdaad zoals aangehaald meer last van obstakels ..( hoe hoger de freq hoe meer last ) http://nl.wikipedia.org/wiki/Super_high_frequencyknuppel schreef:Ze kunnen niet allemaal in de 20 meter band zitten. Zou nog iets zijn: 11, 15 en 17 meterband die worden geveild. Ik vrees wel dat mijn vrouw een grotere sjakosj zal moeten hebben om haar nieuwe GSM weg te stoppen....Kitt schreef: Artikel van de Tijd klopt dus voor geen meter .. 15mhz ( eigenlijk 14,5 mhz ) is eigenlijk 2O meter band voor Radio Amateurs ( GEEN CB ! )..
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Tja, de kip en het ei problematiek hé... nu ik kan me inbeelden dat mensen die toe zijn aan een nieuwe telefoon misschien graag meteen een 4G toestel willen kopen.Marlboro schreef:Waarom zou je nu al 4G moeten hebben, er is nog geen 4G