Spanning-Tree: Probleem met domme switchen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

Dit is mijn huidige switch setup:
Afbeelding

rSTP is enabled en werkt correct in deze setup.
Zoals je kan zien zijn de rode kruisjes de ports die in blocking staan wegens een alternatief.

Nu mijn vraag / probleem.

Als ik een domme switch (een desktop model) inplug in switch3 van mijn schema dan start de STP en na 30 seconden komt die port in forwarding.
Dit is zoals ik het zou verwachten hoe het gebeurd.

Als ik nu op die domme desktop switch een birdge loop maak (door gewoon 1 ethernet in 2 poorten te steken) dan zou ik verwachten dat mijn switch 3 gaat zien dat die daar een loop heeft en die poort waar die domme switch op hangt in blocking zou gaan.

Echter lijkt dit niet te gebeuren en nu vraag ik mij af of dit normaal is.

Wat ik zie is dat die bepaalde poort (met die domme switch op) van forwarding naar blocking spring om vervolgens in LISTENING te komen en daar te blijven.
Als ik de stats opvraag voor die poort zie ik dat er om de 2 seconden een BPDU verzonden wordt zoals het hoort, echter ontvangt die teveel BPDU's terug.
Wat normaal is gezien dat ding in een loop zit.

Omdat er een loop is vermoed ik dat switch3 geen BPDU's meer kan processen van de andere switchen en dus denkt switch 3 plots dat hij de "root bridge" is.

Maar mijn netwerk gaat dus nog steeds onderuit....

Wat ik hier zie is dit correct?
Ik zou verwachten dat als een switch zijn eigen BPDU's terug ziet komen dat dat een detectie kan zijn van een loop....
En zoja kan ik daar iets aan doen?
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Ik zou die domme switch sowieso beschouwen als edge-port en bdpu protection (hp) / BPDU Guard (Cisco) inschakelen op die poort. Daarbij gebruik van 'loop-protect' (HP) / Keepalive (Cisco) om lussen op dergelijke poorten te blokkeren.
Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

Hoi super voor je reactie.

Ik heb hier linksys SWR2024 switchen.
Edge Port is gelijk aan PortFast zeker he?

Die linksys heeft een cisco lookalike telnet interface, wat zouden de commando's zijn bij cisco, dan kan ik eens kijken of mijn switchen er ondersteuning voor heeft.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Gebruikersavatar
netdata
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1677
Lid geworden op: 16 aug 2005, 11:28
Twitter: wdhaeseleer
Locatie: Turnhout
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 8 keer
Contacteer:

Thanks,

Okay zoals ik al dacht hebben onze Linksys switchen hiervoor geen support.
Het enigste dat ik kan doen in de poorten in PortFast zetten, en deze worden dan automatisch Spanning Tree ports wanneer er een BPDU op ontvangen wordt.

Die port guard functie hebben die switchen dus niet :-(

Toch wel idioot dat dat niet standaard werkt, ik zou echt verwachten als een switch zijn eigen BPDU terug ziet komen dat er niets niet pluis is en de poort in blocking gaat.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”