nog nooit gezien (energiemeter)

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer
Provider

ik ben enige tijd geleden bij iemand mee gaan helpen voor zijn elektriciteit in orde te brengen.
deze persoon had een oud appartement opgekocht

de meter die er geplaatst is is een meter die dateerd uit 1960....
deze heeft een draaischijf(1 tarief) en op de meter staat volgende gegevens 240 toeren draaien =1 kwh

ik heb dit nog nooit gezien:

deze meter werkt perfect,als je iets van energie verbruikt draait deze....(in de goede richting)(2 draadsaansluiting mono 32 A 230 volt

welliswaar(nog nooit gezien) als enkel zijn pc op staat dan draait die schijf heel stil tegenovergestelde richting....
de verlichting in de woning is recent vervangen door powerled(met transfo) en idd ook deze zorgt ervoor dat de meter stilstaat en soms heel licht terugdraait...
ik heb dit nog nooit gezien....
ik heb deze pc ook eens met een kwh meter gemeten en deze zou +- 300 watt verbruiken in zijn geheel....
als ik een gewone lamp aansteek(haloggeen of gloeilamp(tl lamp......dan draait deze wel correct?

zou dit komen door de voeding in de pc dat deze bij zo'n oude meters gek doen?
of door de transfo in de verlichting??

het is heel raar want met eenders welk toestel,koelkast,lampen,werkt deze wel correct....
Laatst gewijzigd door dommelgebruiker 04 nov 2011, 01:45, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Interessante meter! :D

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer
Provider

En staat hij stil als er niets aanstaat ?
Hoeveel fasen ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Als ik het me goed herinner van vroeger (is al lang geleden),
dan heeft dit te maken met de cosinus phi die niet goed is bij bepaalde toestellen.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer
Provider

De cosinus phi moet tussen de 0.8 en 1 zitten (1 is perfect) maar zou mij sterk lijken dat het blind vermogen zo sterk is bij een pc. Trouwens staan er ook zwaar boetes op als die cosinus phi slecht is ;)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:
Provider

Een goede vraag, zoals eerder gesteld is ==> hoeveel fasen zijn er aangesloten?
Vroeger prutste men daar wel eens aan zodat men 1 fase omdraaide (bij 3 fasen). Dus op sommige stopcontacten gaat de meter terugdraaien op de andere voortdraaien. Meestal zette ze vroeger dan de electrische boiler op deze fase die er voor zorgde dat de meter terugdraaide.
Is de meter nog 'gelood', trek eens aan het lood om te zien of die nog effectief vast zit.

Bij éénfasig zou de meter steeds naar voor moeten draaien, zelfs als de cos phi 0.1 is

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer
Provider
Te Koop forum

Beste dommelgebruiker,

Graag zou ik zo'n meter bij mij thuis willen installeren! Ik betaal je hiervoor 20 % bovenop je normale uurwedde.

Tot binnenkort,

Goz

Jaja, tis maar om te lachen, hé
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

Wie zegt dat meter ook aftelt ? Misschien draait de schijf lichtjes achteruit, maar blijft de teller wel staan ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

TiTanium schreef:De cosinus phi moet tussen de 0.8 en 1 zitten (1 is perfect) maar zou mij sterk lijken dat het blind vermogen zo sterk is bij een pc. Trouwens staan er ook zwaar boetes op als die cosinus phi slecht is ;)
Goede of slechte cosinus phi... blind vermogen betaal je ook hoor (electricitietsmaatschappijen zijn niet dom).
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Contacteer:
Provider

Mij is altijd verteld dat reactief (blind) vermogen niet geteld wordt door de meter
zie ook http://www.encyclo.nl/begrip/Blind%20vermogen

Dus als je energie wilt verbruiken zonder ervoor te betalen steek je in elk stopcontact een condensator :-) (Dat zei mijn leraar vroeger ook)

Mvg Wim
simon1205
Plus Member
Plus Member
Twitter: VanveerdeghemS
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Ik vind het zelfs dom dat die meters geen blind vermogen opmeten, want ook al gebruik je spaarlampen er moet evenveel energie opgewekt worden door elektrabel enkel het verbruik op jouw meter(actief vermogen) word gemeten.

edit: Cos phi --> bij particulieren kunnen geen boetes krijgen
Cos phi --> bij bedrijven kunnen wel boetes krijgen
jorisx
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Blind vermogen (reactief vermogen) wordt uitgedrukt in kVar en wordt niet gemeten met een kWh-meter.
Tevens wordt bij laagspanning (zoals huisaansluitingen ed) geen cos phi gemeten en wordt je hierop niet beboet.
Bij metingen op hoogspannings wordt er normaal wel cos phi gemeten en dan kan je inderdaad een boete krijgen indien je met een slechte cos phi zit... Boete staat tegenwoordig ook niet meer afzonderlijk op uw energiefactuur, maar zit vervat in de distributie- en nettarieven die je (via uw leverancier) aan de distributienetbeheerder (Eandis, Infrax, ...) moet betalen.
Bij een slechte cos phi kan je deze verbeteren door het plaatsen van condensatoren, wel opletten dat je niet gaat overcompenseren. Uw cos phi kan nooit hoger zijn dan 1. Indien je te veel compenseert, dan zal uw reactief verbruik van inductief naar capacitief gaan en zal uw cos phi terug dalen.
dejean
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 11 keer
Provider

een slechte cos phi veroorzaakt door harmonischen kunnen niet gecompenseerd worden door eenvoudige condensatoren ( enkel wanneer inductanties de oorzaak zijn ) Dit is een probleem dat we hebben met nieuwe led lampjes, spaarlampjes enz De ingebouwde drivers veroorzaken net harmonischen en een ongewenst (blind) of reactief vermogen. enkel voor stroomleverende maatschappij is dit een probleem .
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Provider

jorisx schreef:Blind vermogen (reactief vermogen) wordt uitgedrukt in kVar en wordt niet gemeten met een kWh-meter.
Tevens wordt bij laagspanning (zoals huisaansluitingen ed) geen cos phi gemeten en wordt je hierop niet beboet.
Bij metingen op hoogspannings wordt er normaal wel cos phi gemeten en dan kan je inderdaad een boete krijgen indien je met een slechte cos phi zit... Boete staat tegenwoordig ook niet meer afzonderlijk op uw energiefactuur, maar zit vervat in de distributie- en nettarieven die je (via uw leverancier) aan de distributienetbeheerder (Eandis, Infrax, ...) moet betalen.
Bij een slechte cos phi kan je deze verbeteren door het plaatsen van condensatoren, wel opletten dat je niet gaat overcompenseren. Uw cos phi kan nooit hoger zijn dan 1. Indien je te veel compenseert, dan zal uw reactief verbruik van inductief naar capacitief gaan en zal uw cos phi terug dalen.

Ik heb eens naar die persoon gebeld...
Idd de meter is nog steeds verzegeld.
We spreken hier effectief van een 1 fasige meter 2 draads 230v 32 A

zijn meter draait gewoon zoals iedere meter,elke verbruiker meet die een draait die
enkel bij de powerleds bijkbaar niet

Maar veel baad heeft hij er niet bij want hij zou enkel niet registeren als zijn powerleds branden en al zijn andere toestellen niet in gebruik zijn....
en de powerleds verbruiken zowizoo amper iets

maar ze komen zijn meter weldra vernieuwen want jij wilt 2 voudig uurtarrief en ze hebben al laten weten dat er een nieuwe kast komt want in de bestaande kan die meetapparatuur niet in.

vond het gewoon arar dat die meter powerleds niet echt ziet (ok ze verbruiken maar 7.5 watt per lampje...maar toch

als de meter heeeel zachtjes terug draait draaien zijn cijferkes wel niet mee terug....
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Contacteer:
Provider

Hij heeft toch geen zonnepanelen :-)
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Provider

er zijn geen zonnepanelen:-)
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer
Provider

dejean schreef:een slechte cos phi veroorzaakt door harmonischen kunnen niet gecompenseerd worden door eenvoudige condensatoren ( enkel wanneer inductanties de oorzaak zijn ) Dit is een probleem dat we hebben met nieuwe led lampjes, spaarlampjes enz De ingebouwde drivers veroorzaken net harmonischen en een ongewenst (blind) of reactief vermogen. enkel voor stroomleverende maatschappij is dit een probleem .
Dit is in mijn ogen het enige juiste antwoord, voor de rest wordt er veel gegist hier.
+1 duimpje van mij
Het antwoord zit hem inderdaad in de schakelende voedingen en hun harmonischen.
(of je meter is op een of andere manier defect)
Het is namelijk zo dat elk meetinstrument een bereik heeft waarin het correct meet.
Nu kan ik me inbeelden dat jouw meter dateert van voor de snel schakelende vermogenelektronica, en daar ook niet op voorzien is om dit correct te meten.

Ik zal het je heel kort proberen uitleggen waar het om gaat... hopelijk zinder negatieve duimpjes deze keer als het over harmonischen gaat :roll:

Je spanning is sinusvormig, in ideale omstandigheden je stroom ook (geen verband met cosinus fi in deze context).
Wat je krijgt bij die elektronische voedingen is dat je de toppen van jouw spanning gebruikt (ook dit geeft problemen, maar dat is een ander verhaal)
Dit wil zeggen dat de stroom niet meer sinusvormig is, maar eerder iets weg heeft van korte pieken.

Fourier leert ons (wiskunde), dat elk periodiek signaal te te beschrijven is door een som van meerdere sinusvormige signalen van verschillende frequenties,...
Om jouw effectieve stroom samen te stellen, heb je dus frequenties nodig die buiten het meetbereik vallen, deze worden niet correct gemeten.

Waarom jouw meting nu net zo opmerkelijk negatief uitwijkt kan ik niet verklaren, enkel de oorzaak.

PS: vragen over elektriciteit / elektronica mag je steeds aan mij stellen :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”