FiberNet - tot op welk punt glasvezel?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
fiberweazel
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 aug 2011, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Hoi allemaal,

Ik heb me altijd al afgevraagd op welk punt precies de glasvezel overgaat in coaxkabel?
Is dat op een centraal punt in mijn gemeente, in de provincie, of echt in dat bakje in mijn tuin aan de straat?

Alvast bedankt :wink:
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Glasvezel is normaal tot aan de node, van daaruit is het coaxkabel naar de huizen in het rond.

http://telenet.be/3055/0/1/nl/thuis/ove ... movie.html
Laatst gewijzigd door Patje op 31 okt 2011, 21:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
fiberweazel
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 aug 2011, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Maar wat precies is de "node"? Is dat het bakje voor m'n huis aan de straat? (die verdeelt Telenet met mijn buur(buren?) vermoed ik?)
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Node: verdeelt internet over een 1400 huizen en die zijn ze aan het reducen tot 500 als ik me niet vergis.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Node is de wijk kast/centrale

Code: Selecteer alles

Concreet zou Telenet het aantal huizen per netwerknode willen terugbrengen van 1400 per node tot 500 per node. De afstand van de huizen tot fiber zou worden teruggebracht van 1,5 km naar 600 meter. De facto zou dat betekenen dat Telenet evolueert van fibre-to-the-node (glasvezel tot een grote centrale, van daaruit coax naar de verschillende wijken en huizen) naar fibre-to-the-curb (glasvezel tot wijknodes, van daaruit coax tot de huizen). 

http://www.thomasgeeraerts.be/2010-02-2 ... #more-1939
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
fiberweazel
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 aug 2011, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Ah oké, dat verklaart al wat meer. Precies kan ik waarschijnlijk niet achterhalen hoe ver ik van de node zit? :-)
BasicQ
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 jun 2003, 17:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer
Contacteer:

Hoe ver speelt waarschijnlijk geen (minder?) rol, eerder met hoeveel en welk soort gebruikers op een node? :)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

De vraag "Tot op welk punt glasvezel?" is niet echt relevant. Zolang de laatste meters via een verouderd coaxnetwerk gaan, mag er nog zo veel glasvezel hogerop het netwerk liggen, dan blijft dat laatste stukje coaxnetwerk de flessenhals die de uploadsnelheid, de downloadsnelheid en het datavolume van je verbinding bepaalt.

Dat is ook de reden waarom het populairste "Fibernet"-product slechts een uploadsnelheid van 2,5 Mbps en een datavolume van 100 GB heeft. Deze specificaties weerspiegelen perfect de zwakheden van een verouderd coaxnetwerk.

Wanneer men glasvezel tot in je woning(FTTH) zou voorzien, dan vervallen de meeste beperkingen, men kan dan overal symmetrische datasnelheden van 50 Mbps en meer aanbieden met een onbeperkt datavolume.

Maar om te antwoorden op je vraag: Tussen 2010 en 2015 zal Telenet het gemiddeld aantal woningen per glasvezelnode verminderen van 1400 naar 500. De afstand tot de glasvezelnode speelt trouwens geen rol, wel het aantal woningen dat via dezelfde coaxkabel op de glasvezelnode is aangesloten.
Lorkan
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 okt 2011, 12:21

Meer dan 40% van de internetklanten is al overgeschakeld naar het snellere Fibernet-product.
De coax van de node(wijk kast)tot aan de huizen zal heus wel in orde zijn,zowel voor fibernet50/2.5 als fibernetxl100/5.
Begrijp jou uitspraak niet over fibernet50 met slechts 2.5 upload.(verouderd coax netwerk)
Wat gezegd dan over fibernetxl100/5Mbps
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

50 Mbps download en slechts 2,5 Mbps upload is toch wel een serieus verschil?
Blijkbaar is het coaxnetwerk niet in staat om 50 Mbps upload te bieden. Symmetrische datasnelheden zoals ik al zei. Toch simpel?

Lijkt me geen pretje om Apple iCloud, Dropbox en soortgelijke diensten te gebruiken met zo'n armtierige uploadsnelheid.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Coax kan zelfs perfect 100Mbit symmetrisch leveren, technisch gezien is het zeker geen beperking.
En ik heb thuis zelf 5Mbit upload via Fibernet ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Klopt, in labotesten kan alles. ;-)
Maar in de praktijk...
Lorkan
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 okt 2011, 12:21

De kabelaar stelt echter dat de gigabitsnelheden aantonen dat de rek in coaxkabel er nog lang niet uit is. Via de huidige eurodocsis 3-techniek, die in Nederland door UPC en Ziggo wordt toegepast, zouden maximale doorvoersnelheden haalbaar zijn tot 445Mbps. Ziggo liet onlangs nog weten dat het nog minimaal een jaar duurt voordat het zijn maximaal geleverde snelheid van 120Mbps verdubbelt.
Waarom zou het hier niet kunnen.
Volgens stefan coenjaerts van Telenet is het nu al mogelijk 'n upgrade naar 220Mbps te realizeren met de huidige docsis3 en 10Mbps upload.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

moet zeggen als je zo van een drukke node naar een nieuwe gaat dat dit groot verschil maakt.
Vriend van mij woont in de kattestraat in kuurne.
Daar zijn ze alles aan het vernieuwen en hebben ze een nieuwe node naast zijn deur gezet en inderdaad er is een geel groot verschil in snelheid tijdens de drukke uren.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Lorkan
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 okt 2011, 12:21

Ik wil alleen maar aanhalen of je nu download aan 100Mbps met 5Mbps upspeed of 100Mbps met 50Mbps upspeed,het bestand dat je download zal niet sneller binnen zijn.
Waarom 50Mbps om te versturen,zoveel wordt er door de (meerderheid)particuliere klanten niet verzonden.
Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen.Het coax(koper) netwerk is nog lang niet versleten.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Je moet maar iemand zijn die graag video's verstuurt naar Youtube en grote fotobestanden. Of je wilt maar eens je computer een back-up geven.

Je kan hetzelfde zeggen voor een downloadsnelheid van 100 Mbps als je maar 5 Mbps upload krijgt. Als de server vanwaar je downloadt je maar 40 Mbps geeft, dan heb je ook geen nood aan 100 Mb. Kan mij ook niet inbeelden dat particulieren zelfs maar 50 Mbps nodig heeft.
Lorkan
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 okt 2011, 12:21

Ja dan zit je hier in Belgie niet goed wil je meer upload dan 5 Mbps mischien binnenkort 10Mbps,zoals nu 1 formule van fibernet business.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Sasuke schreef:Coax kan zelfs perfect 100Mbit symmetrisch leveren, technisch gezien is het zeker geen beperking.

Apart van de capaciteit van de node, het aantal huizen per node, de kwaliteit van de "last mile" coax, is er nog een factor: de plaats op de kabel. Hoe meer kanalen voor data gebruikt worden, hoe minder plaats voor (analoge) TV kanalen.
Op dit ogenblik wordt er nog geen "channel bonding" gedaan voor de upload (alleen voor download).
De Docsis 3.0 standard voorziet de mogelijkheid om 4 kanalen te bundelen voor upload (en 4 voor download), om op die manier symmetrische snelheden van >100 mbps te halen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Lorkan schreef:zouden maximale doorvoersnelheden haalbaar zijn tot 445Mbps


Inderdaad... da's zowat de capaciteit die op één node beschikbaar is... in dat geval kan je dat dus leveren aan één (1) persoon !

Als hij die snelheid gebruikt om een webpagina te laden, geen probleem dan kan de volgende milliseconde iemand anders die 445 Mbps gebruiken. Gebruikt hij die snelheid echter om een halve dag Blurays te downloaden dan kan de rest van die node met z'n duimen draaien !

Daar waar BGC de koper korter moet krijgen, moet TN z'n nodes kleiner krijgen... beide zullen dus moeten blijven investeren.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

't is zelfs iets minder dan 445 dat telenet erdoor kan pompen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Als je met "online zijn" bedoelt dat alle Fibernetters tegelijkertijd tegen volle snelheid aan het downloaden zijn: een stuk of twee.
Spreek anders eens af met alle buren om tegelijkertijd alle Ubuntu-releases te downloaden.
http://ftp.belnet.be/packages/ubuntu/releases/oneiric/
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

r2504 heeft het over de huidige capaciteit als er een 445 Mbps abonnement zou zijn en dit volop gebruikt zou worden.

Officiële cijfers ga je volgens mij nooit hierover vinden, dat valt onder het bedrijfsgeheim ;)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

boz35 schreef:Maar 2 fibernetters per node aan volle snelheid daar geloof ik niets van.Hoe verdelen ze dan de capaciteit met de andere 1400 gebruikers per node.
Ik zou graag de officiele cijfers 'n keertje willen zien,vind die nergens via google of bij telenet.

viewtopic.php?f=50&t=30017&p=385282&hilit=428mbit#p385282
Cijfers technicus Telenet (telenet zelf, geen onderaanneming)...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

ik lees hier (of lees ik het verkeerd) dat een node een capaciteit heeft van 3Gbps

http://jaarverslag2010.telenet.be/media ... _nv_60.pdf (pagina 10)
de koe zegt boe
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

De fibers ja, maar de node zelf (lees : coax) niet.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Volgens mij is die bandbreedte als volgt berekend:

De coaxkabel heeft een bandbreedte van 600 MHz (vroeger zelfs maar 450 MHz)
Een kanaal van 8 MHz komt overeen met ongeveer 50 Mbps data (~EuroDOCSIS-standaard)
600 MHz/8 MHz * 50 Mbps = 3,75 Gbps

Maar in de realiteit gebruikt men slechts 4 of misschien op sommige plaatsen al 8 kanalen voor downstream EuroDOCSIS 3.0 (onder het merk Fibernet).
Dat betekent dus slechts 200 Mbps of 400 Mbps voor de Fibernet-klanten op één node.

De rest van de bandbreedte wordt dan opgesoepeerd aan analoge tv/radio, digitale tv/radio en upstream/downstream EuroDOCSIS 2.0
parkiet
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 okt 2011, 10:29
Bedankt: 2 keer

Hi,
Heeft er iemand 'n foto van een Telenet node.
Hier staan zoveel kasten in de buurt,weet niet welke 'n node is.
alvast bedankt.
parkiet
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Ik ben veel meer geïnteresseerd in de binnenkant van zo'n node dan in de buitenkant. Ik geloof dat er ooit eens foto's op userbase hebben gestaan van een ROP van Belgacom en dat was wel interessant om te zien.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Hier toch alvast een plannetje van een splitsing

Afbeelding
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
parkiet
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 okt 2011, 10:29
Bedankt: 2 keer

Dank u Patje.
Met de splitsing van de nodes zijn ze zo te zien gestart in 2008.
Ben zeer tevreden over Fibernet.

Speedtest-net . Server in Mechelen lijkt hier verdwenen sinds gisteravond.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

http://speedtest.telenet.be/ is de server van Mechelen en werkt nog steeds ;)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Via speedtest.net is Mechelen er nog altijd:

Afbeelding
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
parkiet
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 okt 2011, 10:29
Bedankt: 2 keer

Nu werkt Mechelen hier ook terug,maar nog maar pas.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

een coax net is normaal als volgt op gebouwd


Code: Selecteer alles

[RC]=========[RC]=========[RC]=========... meestal ring per provincie eentje ..?
 |____[LC]_______[LC]  .. per regio eentje
             |____ [WC] ... per straten blok eentje
                     |____[GV] per straat eentje ... of meerdere straten afhangkelijk van de afstand
                     |     |____________[EV] per hoeveelheid huizen .. afhangkelijk van de afstand
                     |     |____________[EV]
                     |
                     |____[GV]
                     |     |____________[EV]
                     |     |____________[EV]
                     |
                     |____[GV]  enz


meestal alles voor WC is glas, bij oudere systemen kan der nog wel eens een trunk traject liggen maar meeste plaatsen is het de dag vandaag toch glas tot het WC
fernandigv
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 feb 2011, 20:13
Bedankt: 3 keer

Tot hiertoe kan ik volgen maar in het vorig antwoord begrijp ik de afkortingen niet (WC,RC, LC enz.) Sorry, het ligt aan mij hoor maar ik ben niet goed in afkortingen. Maar over het ganse topic denk ik toch wel iets opgestoken te hebben.
Wat ik wel begrijp is:
Telenet breidt zijn nodes uit zodat er maar 450 woningen of nog minder op worden aangesloten.
Wat ik weet is dat ze de bandbreedte tussen 500 en 600 Mhz nu ook gebruiken want vroeger kon je daar een videokanaal tussen steken (moduleren ) en nu niet meer.
Wat ik ook heb begrepen bij een uiteenzetting over hun ISDN BA oplossing, die er vanaf volgend jaar moet komen, dat ze daarvoor de hogere frequentieband zouden gebruiken en niet de frequentieband die ze voor nu internet gebruiken. Het is in feite een VOIP toepassing
En blijkbaar steken ze Business Fibernet ook op die hogere frequentieband om minder belasting te hebben voor de residentiele gebruikers. Ze gebruiken daar blijkbaar een speciaal apparaat voor dat ze in de node plaatsen.
Het is nu blijkbaar de bedoeling om een beperkt aantal business gebruikers toe te laten per node en als er meer vraag is dan nog eens de nodes op te splitsen om business gebruikers toch voldoende capaciteit te garanderen zonder residentiële klanten te benadelen.
Ben ik verkeerd als ik begrijp dat nu de frequentiband tot +-135 Mhz achtereen gebruikt wordt door telefonie, internetdownload en internet upload en vanaf 135 tot+- 500 voor analoge en digitale TV en vanaf 500 tot ???? voor hun ISDN BA toepassing en internet voor businessgebruikers.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

RC = regionaal centale
LC = lokaal centale
WC = Wijk centrale
GV = groeps versterker
EV = eindversterker
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

fernandigv schreef:Wat ik ook heb begrepen bij een uiteenzetting over hun ISDN BA oplossing, die er vanaf volgend jaar moet komen, dat ze daarvoor de hogere frequentieband zouden gebruiken en niet de frequentieband die ze voor nu internet gebruiken. Het is in feite een VOIP toepassing


Telenet heeft ISDN oplossingen (gericht op bedrijven) maar dit staat volledig los van de huidige telefonie aanbiedingen die gewoon VoIP zijn volgens mij (enkele jaren geleden gebruikte men nog een andere techniek).

Het zou me ook verbazen dat ze business klanten op andere frequenties zouden steken... daar zijn volgens mij efficientere methodes voor op gebied van Eurodocsis.

Waar komt je informatie vandaan trouwens ?
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”