Ik heb me altijd al afgevraagd op welk punt precies de glasvezel overgaat in coaxkabel?
Is dat op een centraal punt in mijn gemeente, in de provincie, of echt in dat bakje in mijn tuin aan de straat?
Alvast bedankt
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Code: Selecteer alles
Concreet zou Telenet het aantal huizen per netwerknode willen terugbrengen van 1400 per node tot 500 per node. De afstand van de huizen tot fiber zou worden teruggebracht van 1,5 km naar 600 meter. De facto zou dat betekenen dat Telenet evolueert van fibre-to-the-node (glasvezel tot een grote centrale, van daaruit coax naar de verschillende wijken en huizen) naar fibre-to-the-curb (glasvezel tot wijknodes, van daaruit coax tot de huizen).
Apart van de capaciteit van de node, het aantal huizen per node, de kwaliteit van de "last mile" coax, is er nog een factor: de plaats op de kabel. Hoe meer kanalen voor data gebruikt worden, hoe minder plaats voor (analoge) TV kanalen.Sasuke schreef:Coax kan zelfs perfect 100Mbit symmetrisch leveren, technisch gezien is het zeker geen beperking.
Inderdaad... da's zowat de capaciteit die op één node beschikbaar is... in dat geval kan je dat dus leveren aan één (1) persoon !Lorkan schreef:zouden maximale doorvoersnelheden haalbaar zijn tot 445Mbps
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... it#p385282boz35 schreef:Maar 2 fibernetters per node aan volle snelheid daar geloof ik niets van.Hoe verdelen ze dan de capaciteit met de andere 1400 gebruikers per node.
Ik zou graag de officiele cijfers 'n keertje willen zien,vind die nergens via google of bij telenet.
Code: Selecteer alles
[RC]=========[RC]=========[RC]=========... meestal ring per provincie eentje ..?
|____[LC]_______[LC] .. per regio eentje
|____ [WC] ... per straten blok eentje
|____[GV] per straat eentje ... of meerdere straten afhangkelijk van de afstand
| |____________[EV] per hoeveelheid huizen .. afhangkelijk van de afstand
| |____________[EV]
|
|____[GV]
| |____________[EV]
| |____________[EV]
|
|____[GV] enz
Telenet heeft ISDN oplossingen (gericht op bedrijven) maar dit staat volledig los van de huidige telefonie aanbiedingen die gewoon VoIP zijn volgens mij (enkele jaren geleden gebruikte men nog een andere techniek).fernandigv schreef:Wat ik ook heb begrepen bij een uiteenzetting over hun ISDN BA oplossing, die er vanaf volgend jaar moet komen, dat ze daarvoor de hogere frequentieband zouden gebruiken en niet de frequentieband die ze voor nu internet gebruiken. Het is in feite een VOIP toepassing