Sagem op andere locatie gebruiken

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
DenDries
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer
Provider

Met onze lokale jeugdraad zijn wij van plan om in februari een lanparty te geven voor een 96-tal gamers. Nu is er ter plaatse een internetverbinding van Belgacom aanwezig (bbox2, vdsl2 profiel).

Ik vroeg mij af of het mogelijk was om mijn eigen Sagem (ism Dommel) te gebruiken ipv de bbox2? Ik weet dat ze gelijk zijn qua kunnen maar;

- Ik kan op voorhand mijn eigen modem "bridged" zetten, alles op voorhand ook al eens uitproberen. Of maakt bridge modus geen verschil qua prestaties/limieten? Sowieso komt er na de bbox2/sagem nog een Pfsense machine te staan :)

- Downloadvolume bij Dommel ligt veel hoger dan bij het aanwezige BGC-abbo.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

wat voor abo hebben ze dan?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer
Provider

100 man op zo'n Sagem bakske? Succes zou ik zeggen, ik vrees dat dat sowieso niet gaat werken. Ook de gemiddelde huis-tuin-en-keukenrouter is niet berekend op zo'n hoop.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 34 keer
Provider

De modems verwisselen lijkt me geen probleem. Ik heb nog een Bbox2 op een ScarletOne lijn geconfigureerd, dat werkt prima. Of je op je Dommel profiel kan aanmelden zou ik niet weten ...
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
TomVH
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer
Provider

vverbeke schreef:100 man op zo'n Sagem bakske? Succes zou ik zeggen, ik vrees dat dat sowieso niet gaat werken. Ook de gemiddelde huis-tuin-en-keukenrouter is niet berekend op zo'n hoop.
De TS geeft toch aan dat hij de Bbox / sagem gaat gebruiken als modem en niet als router? Pfsense doet de rest. De BBox/Sagem zal dus zeker niet het knelpunt zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

vverbeke schreef:100 man op zo'n Sagem bakske? Succes zou ik zeggen, ik vrees dat dat sowieso niet gaat werken.
De TS heeft dus niet gezegd dat hij 100man op zo'n Sagem bakske zal aansluiten. De sagem gaat gewoon dienen als vdsl2 modem. Ik neem aan dat hij hierachter een goede router heeft (trouwens een LAN party is vooral bedoeld om de gebruikers met mekaar te verbinden dacht ik, hiervoor heb je geen speciale router nodig, maar performante switchen ?
DenDries schreef:- Ik kan op voorhand mijn eigen modem "bridged" zetten, alles op voorhand ook al eens uitproberen. Of maakt bridge modus geen verschil qua prestaties/limieten? Sowieso komt er na de bbox2/sagem nog een Pfsense machine te staan :)
- Downloadvolume bij Dommel ligt veel hoger dan bij het aanwezige BGC-abbo
Een andere modem gebruiken, of een andere login zal wellicht lukken, maar
  • a) wat bedoel je met "in bridge" zetten ?? Je maakt toch gewoon een PPPoE sessie vanaf de router die achter je sagem staat, that's all.
    b) jouw snelheid zal niet verhogen zelfs als je de login gegevens gebruikt van een hoger abbonement. De snelheid van de PPPoE sessie blijft gecapt op basis van de lijn.
    c) Het volume zal normaal wel afgerekend worden op basis van de login.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
DenDries
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 5 keer
Provider

vverbeke schreef:100 man op zo'n Sagem bakske? Succes zou ik zeggen, ik vrees dat dat sowieso niet gaat werken. Ook de gemiddelde huis-tuin-en-keukenrouter is niet berekend op zo'n hoop.
De sagem zal zelf geen routering uitvoeren. De Pfsense machine (virtuele machine) hiervoor is krachtig genoeg (Intel G620, 1GB RAM toegewezen aan VM).
krisken schreef:wat voor abo hebben ze dan?
Wel, dat weet ik niet precies. Dat weten ze zelf ook niet precies vermoed ik. Het profiel uitlezen uit de bbox2 daar zal wel lukken, maar daarom dat ik liever met mijn eigen dommelaccount zou inloggen met mijn eigen sagem. Dan weet ik zeker dat er genoeg volume beschikbaar is...
ToMiKoN schreef:De modems verwisselen lijkt me geen probleem. Ik heb nog een Bbox2 op een ScarletOne lijn geconfigureerd, dat werkt prima. Of je op je Dommel profiel kan aanmelden zou ik niet weten ...
Wel, ik weet dat ik vroeger met een belgacomprofiel wel op een andere locatie kon aanmelden, bij dommel weet ik niet hoe het precies zit. Is er evt een mogelijkheid om de belgacomlogin via een url snel uit te lezen uit de bbox2?
philippe_d schreef:De TS heeft dus niet gezegd dat hij 100man op zo'n Sagem bakske zal aansluiten. De sagem gaat gewoon dienen als vdsl2 modem. Ik neem aan dat hij hierachter een goede router heeft (trouwens een LAN party is vooral bedoeld om de gebruikers met mekaar te verbinden dacht ik, hiervoor heb je geen speciale router nodig, maar performante switchen ?
We gaan hiervoor een gigabitswitch met 48 poorten ter bechikking hebben, alsook een aantal 24 poorts 100Mbps switches met Gbit links. Het internet is enkel bedoeld zodat gamers wat kunnen surfen of hun online games kunnen spelen. De Pfsense zal bepaalde sites blokkeren en aan QoS doen.
philippe_d schreef:
  • a) wat bedoel je met "in bridge" zetten ?? Je maakt toch gewoon een PPPoE sessie vanaf de router die achter je sagem staat, that's all.
    b) jouw snelheid zal niet verhogen zelfs als je de login gegevens gebruikt van een hoger abbonement. De snelheid van de PPPoE sessie blijft gecapt op basis van de lijn.
    c) Het volume zal normaal wel afgerekend worden op basis van de login.
Wel, de Pfsense idd een PPoE sessie laten maken met de sagem (dus sagem modem in bridge modus plaatsen, bedoelde ik :) ) Mijn vraag was eerder of de sagem nu niet meer voor problemen kon zorgen in deze setup...
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”