Wat is sneller ? 2x2 ram of 1x4

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Kan me iemand uitsluitsel geven over volgende kwestie:
is 2x2 Giga ram ddr3 dual channel even snel als 1x4 ram waarbij dan 1 geheugenbank zou vrijblijven ?

1x4 kost meer dan 2x2, dus als de prestaties hetzelfde zijn ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Alexke
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 17 keer

in principe is 2x2gb sneller door dual channel.
maar 1x4gb is danweer stabieler voor te overclocken , en je kan dan altijd 8gb in dual channel zetten.
Specs: Intel i7 5960x @ 4.3ghz - Rampage V Extreme - 16gb DDR4 Dual Channel 2800mhz - 2 x 980GTX Ti - AX1200i - 1Tb Samsung 840 EVO
GSM : Duosim Base Business 7 : iPhone 6S + iPhone 5S
Tablet : iPad Air 2
Belgacom TV en Intense Internet
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Dit is chipset/cpu afhankelijk en kan op basis van de opgegeven informatie niet zondermeer concreet worden gesteld, daarom een eerder algemeen antwoord:

Dit wordt onder andere beïnvloed door het aantal memorykanalen, de snelheid en latencies van de gekozen memories en eventuele latencies bij multichannel memory use t.o.v. een single memorychannel.

Alsof dit niet genoeg was, is de effectieve snelheidswinst bovendien ook afhankelijk van de manier waarop uw software (applicaties die u vaak gebruikt) het memory accessen.

Doorgaans heb je bij meerdere memorykanalen inderdaad een hogere maximum doorvoersnelheid, maar ook een iets hogere latency.
Het ene kan het andere gedeeltelijk of geheel uitcancellen ...

Kijk & vergelijk eventueel eens met een search op google: er zijn normaal ruim voldoende memory interviews te vinden met info hieromtrent.
Afbeelding
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Neem 1x4, dan zit je toch wat beter wat betreft toekomst, wil je dan een latje bijsteken later is dit geen probleem.
Anders moet je je huidige latjes er uit halen... het is maar wat je duurder noemt hé dan :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Zou het zoveel verschil maken, zodat je er iets van merkt ?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

2x2 in plaats van de 4 latjes van 1GB. Ik zou hier ook voor gaan, heb je gelijk ook minder stroomgebruik en kan je later gewoon bijprikken
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

AnD schreef:Zou het zoveel verschil maken, zodat je er iets van merkt ?
Ik betwijfel ten zeerste of je hier iets van merkt... ik heb zo verleden jaar geheugen bijgestoken in m'n desktop (2 GB extra) en door een verschil in eigenschappen blijkt het geheugen nu slechts op 600 MHz te werken (daar waar alle latjes 800 MHz zijn). Alle tooltjes die ik gebruikt heb voor testen laten echter geen enkel verschil zien tussen met/of zonder extra geheugen (en dus 600 vs. 800 MHz).
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Tim.Bracquez schreef:2x2 in plaats van de 4 latjes van 1GB. Ik zou hier ook voor gaan, heb je gelijk ook minder stroomgebruik en kan je later gewoon bijprikken
De pc's die hier besteld worden hebben allemaal maar 2 geheugenbanken op het moerderbord. Meestal Dell Optiplex 740 of 790 met keuze tss intel core i3, i5 of i7 processoren.

Nog ter info: volgens contactpersoon Dell zou 1x4 sneller zijn in deze config
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
texarcanaa
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Tim.Bracquez schreef:2x2 in plaats van de 4 latjes van 1GB. Ik zou hier ook voor gaan, heb je gelijk ook minder stroomgebruik en kan je later gewoon bijprikken
Even corrigeren:
De TS had het over 2x 2GB en 1x 4GB, en niet 4x 1GB RAM

De rest van uw opmerking is wel correct
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”