Opgelet: BBOX2 = GEEN overspanningsbeveiliging op LAN!

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
dendirk
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

Als de bliksem op de Belgacom-lijn inslaat mag u zoals ik alle IT-apparatuur naar het containerpark brengen.

De BBOX2 noch VDSL filter hebben een ingebouwde overspanningsbeveiliging!
Sindsdien toch maar zo'n Belkin Surgemaster met RJ11-beveiliging in Brico gaan kopen en tussen filter en BBOX2 gezet.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Interessant,
weet iemand toevallig of een Fritz 7390 dat wel heeft(heb de mijne besteld, maar ie moet nog geleverd worden.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
Bedankt: 117 keer

Ik denk niet dat er veel modems of routers zijn die dit standaard in het toestel geïmplementeerd hebben... Je zal inderdaad moet uitgaan van een degelijke overspanninsgbeveiliging tegen blikseminslag, en 100% garantie heb je op dat vlak nooit...
Afbeelding
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Stroper schreef:Interessant,
weet iemand toevallig of een Fritz 7390 dat wel heeft(heb de mijne besteld, maar ie moet nog geleverd worden.
Het zou me verbazen, anders zou AVM het wel gebruiken als verkoopsargument.
Mijn adsl-kabel loopt in ieder geval ook via een UPS met overspanningsbeveiliging naar de fritzbox.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik heb d'er een MGE UPS Protection Center 750VA USB tussen steken :)
Alexke
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 17 keer

je moet dan toch nog al je andere computers en tv´s beveiligen , het kan altijd via de aarde overslaan . en dit vegeten veel mensen...
Als het serieus bliksemt hier : trek ik alles uit van mijn server , en leg het minimum 0.5 meter ervandaan!
Tegen directe inslag kan je weinig beginnen.... zelfs met bliksemafleiders en UPSen
UPSen zijn gemaakt om ervoor te zorgen dat je server niet uitvalt , als er eens een stroompanne is , of bij overspanningen en onderspanningen , maar bliksem is een heel andere categorie.
Bij Indirect blikseminslag kan zo een ups je nog uit de nood redden .
maar direct kun je het echt vergeten... voor het halve metertje dat je ups groot is , zal bliksem dat juist een paar kilometer heeft gereisd , lachen met uw ups´je .
Specs: Intel i7 5960x @ 4.3ghz - Rampage V Extreme - 16gb DDR4 Dual Channel 2800mhz - 2 x 980GTX Ti - AX1200i - 1Tb Samsung 840 EVO
GSM : Duosim Base Business 7 : iPhone 6S + iPhone 5S
Tablet : iPad Air 2
Belgacom TV en Intense Internet
dendirk
Member
Member
Bedankt: 6 keer

Bij mij is de bliksem op de schoorsteen gevallen, dan vermoedelijk via de metalen regenpijp op de vlakbijgelegen Belgacom-lijn gesprongen, heeft alles wat aan de LAN hing beschadigd, is dan via mijn HTPC van LAN op HDMI gesprongen en heeft zo nog mijn A/V receiver, Blu Ray speler en TV geheel of gedeeltelijk beschadigd.

En ik die dacht met zo'n powerstrip met overspanningsbeveiliging safe te zijn :-D
Gelukkig was ik goed verzekerd (nieuwwaarde voor het meeste). Ik schiet er een paar honderd euro's bij in maar nu wel met een propere 'Greenfield' setup :)

De Belgacom technieker heeft zelfs de datakaart in de centrale honderden meters verderop moeten vervangen.
Regulus
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

Heu .. om bliksemschade te hebben moet je huis niet eens getroffen worden door de bliksem. De electro-magnetische puls van een ontlading, dicht genoeg bij, kan al voldoende zijn om een aantal schakelingen naar de filistijnen te helpen .. Was (en is?) trouwens een "wapen" om in oorlogstijd de IT communicatielijnen plat te leggen. :lol:
http://www.unitedstatesaction.com/emp-terror.htm
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”