Mail probleem van gmail naar dommel

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
snakeboots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 dec 2006, 15:45
Locatie: Vottem
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Beste,

Mijn ouders hebben dommel en ook hun e-mail daar. Nu krijgt mijn moeder van veel mensen te horen dat de e-mails niet doorkomen. Die personen hebben dus allemaal een Gmail account. Ik heb ook al getest via Gmail naar een andere mailbox van dommel te sturen maar dit lukt niet. Mails komen niet aan of 2 dagen later wel aan maar de persoon krijgt dan toch nog altijd een bericht terug dat het niet gelukt is.

Code: Selecteer alles

This is an automatically generated Delivery Status Notification

Mail Delivery Subsystem [email protected] aan mij

THIS IS A WARNING MESSAGE ONLY.

YOU DO NOT NEED TO RESEND YOUR MESSAGE.

Delivery to the following recipient has been delayed:

     [email protected]

Message will be retried for 2 more day(s)

Technical details of temporary failure:
Google tried to deliver your message, but it was rejected by the recipient domain. We recommend contacting the other email provider for further information about the cause of this error. The error that the other server returned was: 454 454 TLS not available: missing RSA private key (#4.3.0) (state 9).

----- Original message -----

Received: by 10.14.11.9 with SMTP id 9mr385627eew.86.1316340276009;
        Sun, 18 Sep 2011 03:04:36 -0700 (PDT)
Return-Path: <[email protected]>
Received: from xxxx ([xx.xxx.xx.xx])
        by mx.google.com with ESMTPS id v60sm35318335eev.12.2011.09.18.03.04.35
        (version=SSLv3 cipher=OTHER);
        Sun, 18 Sep 2011 03:04:35 -0700 (PDT)
Message-ID: <[email protected]>
From: "xxx xxxxx" <[email protected]>
To: "xxx xxxxx" <[email protected]>
Subject: test
Date: Sun, 18 Sep 2011 12:04:32 +0200
MIME-Version: 1.0
Content-Type: multipart/alternative;
        boundary="----=_NextPart_000_0004_01CC75FB.21199EB0"
X-Mailer: Microsoft Office Outlook, Build 11.0.5510
Thread-Index: Acx16lzfPXn1ySBWRRumUzCID69qpg==
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.2962

test


Ligt dit nu aan dommel of aan Gmail?

Met vriendelijke groeten,
Steven
Afbeelding
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

de mail is altijd het zwakke punt geweest van dommel, dus je kan het beter niet gebruiken eigenlijk
de reden van dit probleem is ook te zoeken bij dommel, foute configuratie van hun mailserver.
meer info : viewtopic.php?f=57&t=30221#p387950
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

xenne schreef:de mail is altijd het zwakke punt geweest van dommel.
meer info : viewtopic.php?f=57&t=30221#p387950


Drie oplossingen waarvan eigenlijk alleen de eerste de juiste oplossing is.

1) Dommel brengt zijn zaakjes in orde. Het lijkt me stug dat ze niet zouden weten hoe ze dat moeten doen. Hoogst waarschijnlijk is het overigens helemaal geen technisch maar een financieel probleem. Het verscheen enige tijd geleden en zowat gelijktijdig met hun andere probleem van onbetaald certicate namelijk i.v.m https toegang tot hun site. Verschil is dat je browser daar klaar en duidelijk vertelde wat er aan de hand was en na een dikke week betaalden ze dan maar hun certificate voor de volgende twee jaar. Bij gebruik van Transport Layer Security (TLS) in mail wisselen server en client informatie uit op basis van een private/secret key. Om dit key pair voor iedereen geloofwaardig te maken moet je een officieel certicate kopen. Betalen is een lelijk woord bij Dommel en aangezien het niet perse verplicht is doen ze dat dan maar niet. Een client die de Dommel server test op dat certificaat en daarop faalt kan ofwel overschakelen naar een minder veilige manier zonder iets te melden ofwel kan hij beslissen om de verzender van de mail attent te maken op het feit dat Dommel geen geldig certificaat heeft. Persoonlijk prefereer ik het laatste. En dat is precies wat Google doet!

2) Niet zozeer een oplossing maar eerder omzeilen is dat elke Dommel klant zijn Dommel mail adres gewoon vergeet, een gratis Google account aanmaakt en dat aan zijn correspondenten laat weten..

3) Opstappen bij Dommel en naar andere provider gaan. Dat is wat ik gedaan heb. :-D


Waar het fout gaat bij Dommel in de client-server communicatie is in paragraaf 2. Google krijgt antwoord van CA dat het certificaat ongeldig is.

(zie wiki Transport Layer Security)

- The server sends back its identification in the form of a digital certificate. The certificate usually contains the server name, the trusted certificate authority (CA) and the server's public encryption key.
- The client may contact the server that issued the certificate (the trusted CA as above) and confirm the validity of the certificate before proceeding.
- In order to generate the session keys used for the secure connection, the client encrypts a random number with the server's public key and sends the result to the server. Only the server should be able to decrypt it, with its private key.
-From the random number, both parties generate key material for encryption and decryption.
bc547
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 jan 2008, 15:38
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 4 keer

Een 4de oplossing zou zijn dat dommel in hun mailserver de optie uitzet om TLS te gebruiken.

Op dit moment adverteert mail-in.dommel.be (die mx is voor dommel.be) namelijk dat TLS een optie is. Een goede MTA zal dus standaard proberen om TLS te gebruiken en falen omdat de dommel kant niet correct geconfigureerd is.

Deze optie uitzetten kost dommel niets en vereist maar maximaal een paar minuten werk.
snakeboots
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 dec 2006, 15:45
Locatie: Vottem
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Momenteel is het optie 2 geworden, en binnenkort zal het ook optie 3 worden vrees ik.

Bedankt voor jullie reacties.
Afbeelding
koekjesvreter
Member
Member
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 okt 2008, 15:53
Locatie: Kessel-Lo
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Kan het nu zijn dat ik die foutmelding én de vertraging bij gmail NIET krijg als ik mail naar een persoon die Speedconnect (VDSL) gebruikt??
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dat kan, als dommel zn zaakjes inmiddels op orde heeft.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”