Bepaalde websites niet bereikbaar

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
fentek
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 dec 2007, 12:11
Bedankt: 1 keer

Ik zit hier nu al zeker 1.5 jaar met een beu probleem: bepaalde websites willen op bepaalde momenten niet of slechts gedeeltelijk laden.
Die websites zijn dan onbereikbaar voor zo'n 5 minuten , plots zijn ze dan weer wel bereikbaar voor enkele seconden of langer, dan weer niet...
Ik heb dit probleem met heel veel websites, enkele voorbeelden: belgiumdigital.com, hln.be (vroeger heel erg, nu valt het goed mee), ibood.be, yelo.be, telenet.be, buienradar.nl, en zelfs ook (niet zo veel) facebook.com.
telenet.be en digicamshop.be zijn op dit moment voorbeelden van sites waar enkel de html door komt.

Ik heb al veel geprobeerd om dit probleem uit te vissen:
- Het probleem komt voor op elke pc hier in huis (ook nieuwe fresh installs)
- Het ligt niet aan de bekabeling binnen of aan de 2e router (die een half jaar geleden vervangen is door een nieuwe).
- Het ligt niet aan die websites, die waren/zijn op dat/dit moment voor iedereen bereikbaar
- Uitschakelen en weer inschakelen van de Philips modem/router zorgt voor het tijdelijk weer beschikbaar zijn van de websites (soms echt wel voor een korte tijd)
- Compleet resetten van de Philips modem helpt niet.
- Lankabel in een andere poort van die router steken helpt niet.
- Pingen naar de websites waarvan de html laadt lukt , pingen naar websites die soms volledig niet bereikbaar zijn, ook al zijn ze op dat moment bereikbaar, lukt niet.
- Traceroute timed out na verschillende hops bij websites die soms niet bereikbaar zijn. Traceroute lukt bij de sites waar enkel html door komt.


Vandaag uiteindelijk eens naar belgacom gebeld, na toch echt wel zeker te zijn dat het probleem niet aan mij ligt...
Daar heb ik het probleem uitgelegd, volgens de medewerkster lag het aan geblokkeerde websites :roll: Ik haar uitleggen dat het op elke pc voorkomt, en dat sites soms bereikbaar zijn en soms niet. Ze ging het dan eens ergens vragen daar en kwam met de 'oplossing' om Internet Explorer te resetten, trouwens een browser die ik niet gebruik. Als voorbeeld van een site die op dat moment niet werkte heb ik 'yelo.be' genomen, die na resetten toevallig wel werkte (puur toeval dat die net op dat moment bereikbaar was, 5 min later was het alweer afgelopen).

Dusja, door naar Belgacom te bellen zal ik het probleem niet opgelost krijgen, misschien wel als ik een medewerker aan de lijn krijg die er iets van kent, als dat bestaat :roll:

Nuja, als iemand hier ook iets van kent, ik kom uit een ict-opleiding, medestudenten vinden het ook vrij onverklaarbaar. Het gekke is dat bij een onbereikbare website, de traceroute lukt altijd tot enkele hops na mn eigen Philips router, dus zou het eigenlijk zelfs ook niet aan die router liggen, alhoewel na een restart websites wel kort bereikbaar zijn... En de hop waar het misloopt is bij elke website anders. Voorbeeldje van belgiumdigital.com:

Afbeelding

Nummer 1 is de router binnen, nummer 2 de Philips router.

En oh ja, nog een testje, die ik voor het eerst deed, en waarvan ik ook niet echt iemand ken die zo slechte packet loss heeft:

Afbeelding

Waarschijnlijk is de server 'Alphen aan den Rijn' toevallig een die ook weer niet bereikbaar is...


Ik ben echt ten einde raad, en aangezien dit volgens mij een probleem bij Belgacom is, toch maar even hier een topic gemaakt:)
Dus.. Zou iemand weten aan wat dit zou kunnen liggen? En gelieve niet af te komen met: format C of reset je browser/router/whatever, die dingen helpen allemaal niet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Kan ook liggen aan het netwerk van het hosting bedrijf waar deze websites staan, of de peering tussen provider x & y.
Als jij met een site verbindt gaat dat via route x. Een andere persoon bij dezelfde provider, in dit geval Belgacom kan evengoed via route y gaan omdat route x bijvoorbeeld tijdelijk niet beschikbaar of overbelast is.

Een traceroute naar buiten geeft hedendaags minder informatie weer omdat sommige hops een traceroute of ping niet door laten.

Met EDPnet hier allesinds geen problemen. Traceroute op belgiumdigital.com geeft ook een aantal Time-outs op onbepaalde hops.

Oplossing?
Ik zou alle computers behalve één loskoppelen, de router eens zonder stroom zetten en terug opstarten en dan eens testen.
Eventueel nog een weekje wachten. Indien het zich nog altijd voordoet kan het ook nog aan de router liggen...

Wat je beschrijft is voor mij toch wel een gekend fenomeen met die oude Philips routers! Ik heb er al een stuk of 5 vervangen door een ander merk (of BBOX) omdat ofwel NAT niet werkte (ook niet na reset), DNS queries die er niet door gingen, met een andere modem-router, geen problemen meer.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik neem aan dat een winmtr niet meer info oplevert?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Doet mij een beetje denken aan de Firewall van een router die sommige websites blokt of maar half doorkomen (heb dat vroeger nog gehad met een firewall in een belkin router), staat die aan in de router en Bbox ??? indien ja schakel de firewall vd router eens uit !
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
mistertaliban
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 aug 2011, 19:07
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

De persoon boven mij heeft gelijk, dit is de interne firewall van de Philips modem. Ik heb hier zelf lang mee gesukkeld. Ook gaf de firewall een probleem met google chrome en de optie "voorspel netwerkacties". Sinds de firewall af staat heb ik geen enkel probleem meer gekend.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Patje schreef:Doet mij een beetje denken aan de Firewall van een router die sommige websites blokt of maar half doorkomen (heb dat vroeger nog gehad met een firewall in een belkin router), staat die aan in de router en Bbox ??? indien ja schakel de firewall vd router eens uit !
Ja, van die goedkope 40-50 EUR draadloze routerjes heb ik dit ook al voorgehad. De leverancier van onze klant wou het niet geloven, tot de proef op de som werd gesteld.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
fentek
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 dec 2007, 12:11
Bedankt: 1 keer

Inderdaad, firewall afzetten heb ik nog niet geprobeerd...
Nu dus firewall van Philips afgezet, de websites die er nauwelijks doorkwamen vandaag komen er nu volledig door, en tot nu toe nog geen website die niet bereikbaar is :)

Merci, probleem dus (hoogst waarschijnlijk) snel opgelost!

Firewall van mn Linksys laat ik aanstaan, tenzij die ook problemen zou geven maar dat denk ik niet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Ik had onlangs hetzelfde probleem met de Philips SNA6600 die je vroeger van Belgacom kon krijgen. Je hoeft de firewall niet volledig uit te zetten heb ik gemerkt, volgens mij is het enkel de DoS-protectie die het probleem veroorzaakt. Voor de rest staat alles standaard (met de "Discard ping to WAN" optie aan).
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”