Media Markt en garantie op Parrot AR Drone

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Wat vooraf ging

Begin dit jaar kocht ik bij Media Markt een Parrot AR Drone.

Dit is een telegeleide quadcopter (een soort helicopter met 4 rotors) die je met een iphone/ipod kan besturen.
Omdat de software van dit toestel niet perfect is, heb ik tijdens de eerste maanden een paar crashes gehad.

Soms vliegt de drone weg of blijft hij maar stijgen en wordt hij onbestuurbaar. De enige remedie vaak is de motors stil te leggen via een emergency knop, maar dan crashed de drone natuurlijk. Als de ondergrond geen gras of aarde is, is er bijna altijd schade.

Dus op een bepaald moment was er echt iets gebroken en wou de drone niet meer opstijgen. Geen probleem, gezien Parrot vervangonderdelen en video procedures levert, waarmee je dus je helicopter terug werkend kan krijgen na een eigen fout (die niet onder garantie valt). Al deze onderdelen maken dat je de garantie van je toestel dus niet verliest als je hem volgens de parrot instructies repareert.

Hij heeft ondertussen wel zichtbare kosmetische schade die niet verhinderen dat het toestel nog perfect vliegt, net zoals een auto met blutsen ook nog perfect rijdt. Dankzij de officiële vervang onderdelen gekocht voor eigen rekening heb ik dus terug een werkend toestel en blijft alles onder garantie zelfs na mijn eigen fout.

Na weer weken vliegen gebeurt er plots na een transport van de Drone in mijn wagen naar mijn ouders iets bizars: één van de vier motortjes levert niet langer voldoende vermogen, waardoor de drone altijd over één kant tuimelt. Aan dat motortje is niks te zien, geen schade. Dit is een gekend probleem met de Drone althans internet.

communicatie met parrot

Ik mail dus parrot en zij stellen mij voor wat video's te maken als bewijsvoering, en de motor links vooraan met de rechter te vervangen.
Als de drone dan over de andere kant tuimelt, dan is het duidelijk dat het motertje kapot is.

Dat doen we dus, en inderdaad, de drone tuimelt nu langs de andere kant.

Omdat aan dit defect motortje niks te zien is, heb ik het samen met een print van de uitgebreide emailing met parrot naar Media Markt gebracht, en braaf aangeschoven en een ticketje getrokken zoals bij de beenhouwer terwijl ik een half uur moest wachten luisterend naar prutsmuziek op een luide flatscreen tv.

1e maal naar Media Markt voor garantie

Op 09/07/2011 bracht ik de defecte motor binnen bij MM, samen met mijn aankoopfactuur en een print van de mailing met Parrot. Groot was mijn verbazing toen ik op 29/07/2011 de motor kon afhalen, en er geen reparatie (bon-nr 175607) had plaatsgevonden. Men kon mij niet eens vertellen waarom het motortje in dezelfde verpaking terugkwam zonder enige reparatie.

totale tijd verloren: +- 2 uur

2e maal

Op 30/07/2011 bood ik nogmaals de defecte motor van mijn Parrot Drone aan bij de klantendienst nadat ik vaststelde dat de Drone nog steeds tuimelde over de defecte motor.

en daarna de telefoontjes

Enkele dagen nadien begon de klantendienst telefonisch te schermen met allerlei procedures, zoals het moeten volledig binnenbrengen van de Drone en het aanrekenen van onderzoekskosten, en dit terwijl de volledige vooranalyse reeds door mij en Parrot plaatsvonden. Het was toen reeds bewezen dat de motor stuk was.

Ook probeerde men mij af te wimpelen met het feit dat de Drone niet meer onder garantie zou zijn omdat ik de motor verwijderd had. Na opnieuw te hebben gemaild met Parrot over deze vreemde manier van werken bij deze grote keten, verzekerde men mij opnieuw dat het vervangen van een motor door de klant volgens procedures van Parrot de garantie niet doet vervallen:

"Removing a motor is not a warranty breach since it is clearly stated that you can do it as long as you follow Parrot’s recommendations. "

Parrot voorziet immers reparatie videoprocedures en officiële vervangonderdelen op hun site, zonder dat de garantie komt te vervallen.

http://ardrone.parrot.com/parrot-ar-dro ... r-ar.drone
http://ardrone.parrotshopping.com/be/p_ ... _main.aspx

Omdat ik niet langer wou wachten op de hersteldienst van deze keten die blijkbaar zijn werk niet efficiënt doet en allerlei redenen verzint om de reparatie niet te hoeven uitvoeren (kostenbesparing ?), heb ik zelf een nieuwe motor aangeschaft op de officiële site van Parrot. Nieuwe motor geïnstalleerd en de Drone vliegt dus opnieuw perfect.

garantie op de losse onderdelen van een toestel ?

Omdat ik het hiermee 100% bewezen acht dat de motor die binnengebracht ter reparatie echt defect is, ben ik dan ook niet bereid om mijn terug werkende drone binnen te brengen om nog eens een maand extra aan dit soort onzin te verliezen. Indien de drone effectief gecrashed was, zou hij nu niet opnieuw perfect vliegen. Ik heb dit dan ook aan de Media Markt laten weten, maar ze blijven schermen met hun procedures.

Want de herstelfirma weigert ook maar iets te ondernemen zolang ik niet de volledige drone binnenbreng. Verder geven ze ook nog te kennen dat ze het motortje niet zullen vervangen als het toestel gebruikersschade heeft. Het toestel heeft inderdaad gebruikersschade, maar er is geen enkel bewezen causaal verband tussen de schade aan de bumpers die rondom dit toestel zitten (de hull) en het defect motortje wat los als onderdeel ingeleverd werd.

Wat nu ?

Ik heb ondertussen al uren met deze keten aan de lijn gehangen, en zij blijven schermen met hun stomme procedures, terwijl ik vertik ze te volgen, gezien ik zelfs voor een rechtbank zou kunnen bewjzen dat het motortje defect is . Maar waar zijn we mee bezig, voor 30 eur kocht ik een nieuw motortje online en ben ik nu geholpen.

Dit doet mij wel concluderen bij deze prijsstunter nooit meer iets te kopen, gezien de service nadien 0 is.

Ik heb deze redenering naar de keten gemaild en afgesloten met

"Ik verwacht dan ook dat Media Markt de defecte motor vervangt onder garantie, anders zie ik mij genoodzaakt Media Markt via juridische weg in gebreke te stellen."

waarop ze domweg antwoorden:
Wij sturen defecte toestellen altijd naar een erkende hersteldienst van de leverancier zelf.

Het zijn zij die zeggen of een toestel buiten garantie valt of niet.



Ik heb persoonlijk nog gediscussieerd met de hersteldienst en zij blijven bij hun standpunt.

antwoord van A&C (erkende hersteldienst van Parrot) -->

a) de onderdelen zijn idd apart te bestellen. Indien de klant wenst, kan hij het onderdeel apart bestellen en het toestel zelf herstellen. (dit is de snelste en goedkoopste oplossing)

b) gezien de klant een onderdeel van het geheel heeft losgemaakt valt dit uiteraard niet binnen de garantievoorwaarden want het product moet voor herstelling naar ons terugkomen in perfecte staat! (geen fysische schade)



Media Markt volgt dus ook gewoon de procedures op van Parrot zoals die ons zijn doorgegeven.

Ik wil nogmaals contact opnemen met hen maar kan nog steeds niets beloven.
en toen ik daar niet mee akkoord ging, opnieuw schermen met stomme procedures:
Ik heb de melding gekregen dat u uw toestel volledig moet binnenbrengen (incl accesoires, originele doos enz). Dan gaan ze bij de hersteldienst uw toestel volledig nakijken en als er nergens gebruikersschade wordt gevonden, dan gaan zij het onder garantie herstellen.
en daar wringt het punt:

er is geen enkel oorzakelijk verband tussen gebruikersschade zoals de deuken in het piepschuim van de romp en het motortje, maar ze zullen eender welke zichtbare schade inroepen als excuus. Net omdat ze dit als drogreden zouden inroepen en ik zelf kan bewijzen dat gewoon het motortje defect is en niet de drone, heb ik het motortje los binnengebracht. Tijdens het wachten bij de klantendienst heb ik letterlijk dit zien gebeuren bij een dame die haar GSM ter reparatie binnenbracht.

Maar ondertussen is de zaak hangende en doet de grote keten niks, en dit terwijl ik dus het bewijs zwart op wit heb.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Als ik alles goed begrijp is het echter A&C welke het probleem is... zij willen het niet vervangen. MM kan ook niet meer doen dan jou onderdeel bij hen ter reparatie aanbieden... dus ik zou je pijlen op A&C richten (trouwens een beetje bizar dat zij weigeren terwijl je communicatie hebt met Parrot welke er geen probleem van maakt ?)
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Als je zo een goede communicatie hebt met Parrot zelf, vraag dan dat zij als commerciële geste jouw motortje terug betalen of een tegoedbon geven voor een volgende bestelling op hun site. En zeg intussen dat ze hun deal met A&C eens moeten herbekijken.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

De online support van Parrot is super zeker voor het voorbereidend werk en de conclusie om met de defecte motor naar Media Markt te stappen, maar ze reageren niet meer op mijn vraag hoe we dit nu verder moeten regelen . Ze zeggen ook expliciet dat elke reparateur zijn eigen beleid mag voeren, en A&C heeft blijkbaar een zeer irritante procedure bedacht voor techneuten zoals wij die meer weten vaak dan de klantendienst. Het is ook duidelijk af te leiden dat elke reden goed is voor A&C om geen garantie te moeten geven, en alleen al om die reden heb ik het defecte stuk met de mailing van Parrot binnengebracht en niet het toestel zelf.

Ik had al bij Media Markt een medewerker lastig zien doen en allerlei redenen te verzinnen om een vrouw geen garantie te willen geven op haar gsm, omdat de reparateur met een drogreden zou afkomen door een barst in het scherm van haar toestel, dus ik was voorbereid :) Ja mijn drone heeft ook wel wat blutsen maar een auto met blutsen kan ook nog rijden, dus dat aanvaard ik niet als drogreden.

Maar nu lijkt het erop dat ze deze drogreden gaan gebruiken om geen garantie te moeten geven. Mijn adocaten hebben wel wat beter te doen dan achter 30 euro aan te gaan, maar wat MM doet en zeker dan de samenwerking met A&C kan gewoon niet. Het is een wansmakelijk ping pong en blame-game spelletje geworden.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

U richten tot de economische inspectie...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Nooit meer binnenstappen bij Mediamarkt is het beste wat je kunt doen.
Ondertussen kan je eens via BELMED (bemiddeling door FOD Economie) een geschillenprocedure opstarten: http://economie.fgov.be/nl/geschillen/C ... ng/online/
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ub4b schreef:Het is ook duidelijk af te leiden dat elke reden goed is voor A&C om geen garantie te moeten geven
Maar A&C moet geen garantie geven... ook zij zijn eigenlijk maar tussenpersoon, dus als Parrot aangeeft dat ze de kosten dragen wat is dan het probleem voor A&C ?
ub4b schreef:Ze zeggen ook expliciet dat elke reparateur zijn eigen beleid mag voeren
Da's natuurlijk een beetje absurd van Parrot... ze spelen het spel dan blijkbaar ook dubbel.
ub4b schreef:De online support van Parrot is super
Als men zo super is moet men maar zorgen dat ze het probleem oplossen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”