Wie koopt dit nu?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

LADER VOOR NIET OPLAADBARE BATTERIJEN :lol: :lol: :lol:
lols.png
(55.26 KiB) 1979 keer gedownload
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Schijnt toch mogelijk te zijn...
http://pics.idemdito.org/batterij/laden.htm
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Kan handig zijn voor apparaten die liever 1,5 V hebben dan 1,2 .
Dit werkt normaalgezien, maar bij mijn weten is de kans op lekkende batterijen vrij groot...
Dan mag je wel veel besparen op batterijen, als je apparaten stuk gaan heb je er ook niks aan.

Vragen over laders en laadtechnieken kan je steeds aan mij stellen, ik ben nogal goed op de hoogte ;)

PS: Wie ene goede batterijlader wil voor z'n prijs doet er geen slecht mee met die van den Aldi met individuele laadschachten, ook ben ik zo geen voorstander van snelladers (1A is in mijn ogen een goede laadstroom) + je wil geen lawaaierige ventilator :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ok :p Ik heb dat dus gekocht en je kan er u alkaline batterijen nog een keer of 5 mee opladen. Je perst dus echt alles uit een alkaline batterij. Ik heb dit toen in engeland gekocht. Het is wel echter zo als ze herladen worden ze iets sneller aflopen. Maar als je in energieverslindende zaken gebruikt zou je er echter van verschieten hoe lang je je alkanines kan gebruiken. Dit werkt dus degelijk wel :)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

Ik heb ook ooit zoiets gekocht gehad (mss ligt het nog op mijn zolder) en ook effectief gebruikt gehad. Het werkt idd, maar, zoals honda4life reeds aangaf: alkaline batterijen gaan uitlopen na herladen. Soms kan je ze enkele keren zonder problemen herladen, maar evengoed lopen ze reeds uit na een eerste maal herladen. Mijn advies: niet gebruiken voor niet-herlaadbare batterijen!
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Voor mij blijft toch nog altijd de Powerex MH-C9000 de beste batterij oplader die er is.
Dat zou jij toch zeker en vast moeten kunnen beamen é, honda?
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Uiteraard, maar dat is wel een vrij dure.
Zelf heb ik een lader wired met een microcontroller.
Als ik eens veel tijd heb nog eens wat reverse-engineering doen en laadprogramma schrijven :wink:

Waarschijnlijk is deze lader eigenlijk bedoeld voor RAM batterijen, en niet voor klassieke duracells.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rechargeab ... ne_battery

In de bijlage kan je al zien wat ik er al uitgekregen heb met de microcontroller (een batterijlader met SD-kaart en seriële poort hebt ge waarschijnlijk nog nooit gezien e :angel: )
Bijlagen
Batterijlader.pdf
(289.38 KiB) 118 keer gedownload
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Nu zit ik toch in mijn haar te krabben.. professionele batterij opladers met sd en programma's dan nog... nooit van gehoord :|
Bestaan er ook zulke "programmeerbare" tandenborstels?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Bestudeer het circuit van de Joule thief maar eens. Ja het kan, en dit circuit heeft geen aansluiting op het lichtnet meer nodig.

http://www.instructables.com/id/Joule-Thief-Charger/
THRene
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 7 keer

Ik heb een paar maanden geleden een dergelijke lader gekocht.

Als je je Alkalines op tijd herlaadt kan je dat inderdaad een 2 tot 4 keren blijven doen. Ik schat dat je een Alkaline batterij dus dubbel tot maximaal driedubbel kan gebruiken. Zelfs dat is al de moeite, dan heb je je aankoop na een twintigtal herlaadbeurten al teruggewonnen.

Mijn model is wel redelijk consequent in het weigeren van te verouderde batterijen. Ik heb tot nu toe geen lekkende geherlaadde ( :lol: ) exemplaren tegengekomen.

En eigenlijk denk ik dat een trage laadcyclus beter is dan een opgefokte. :|
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Wat laden betreft: laadstroom in verhouding met de ontlaadstroom. Heb je een toepassing die grote stroom trekt, dan laad je snel met grote stroom. Idem voor kleine verbruikers.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Heronic schreef:Nu zit ik toch in mijn haar te krabben.. professionele batterij opladers met sd en programma's dan nog... nooit van gehoord :|
Da's doe het zelf hé die kan je nergens zo kopen :p

Joule thief heb ik ook al gemaakt, maar probeer het niet met oplaadbare batterijen, als je die té plat gaat trekken zijn die ook om zeep.
Of je moet ze eerst terug op spanning brengen met een "domme" lader, voor je "slimme" lader zegt dat jouw batterij oké is.
THRene
Plus Member
Plus Member

Joe de Mannen schreef:Wat laden betreft: laadstroom in verhouding met de ontlaadstroom. Heb je een toepassing die grote stroom trekt, dan laad je snel met grote stroom. Idem voor kleine verbruikers.
Kan je dat onderbouwen? Als ik een vat water snel vul kan ik het dan beter snel leegmaken (en omgekeerd)?
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Toen ik 6 of 7 jaar was laadde ik vroeger ook mijn "niet herlaadbare" batterijen op, ik had toen veel speelgoed wat batterijen nodig had dus stak ik de gewone batterijen maar in mijn lader. Ik heb zover dat ik weet maar 2 batterijen gehad die waren ontploft bij het laden.
Het werkte iedere keer en zover dat ik weet gingen de batterijen ook lang mee.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Toen had je nog trage laders van C/10 ofzo die je gerust een nachtje kon laten laten.
Of dat nu nog zo interessant is weet ik niet :angel:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

THRene schreef:
Joe de Mannen schreef:Wat laden betreft: laadstroom in verhouding met de ontlaadstroom. Heb je een toepassing die grote stroom trekt, dan laad je snel met grote stroom. Idem voor kleine verbruikers.
Kan je dat onderbouwen? Als ik een vat water snel vul kan ik het dan beter snel leegmaken (en omgekeerd)?

Da's proefondervindelijk vastgesteld door verschillende modelbouwers die hun batterijpacks tot op de limiet gebruiken (100A en meer). Laden met grote stromen, 4 tot 5 C, geeft een betere prestatie, lees: de spanning blijft langer hoger.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

honda4life schreef:Vragen over laders en laadtechnieken kan je steeds aan mij stellen, ik ben nogal goed op de hoogte ;)
Ok dan, welke zijn goede oplaadbare batterijen en overeenkomstige laders ?
Jaren geleden dacht ik dat GP een heel goede naam had, toen het merk pas opdook. Maar ondertussen vind je die dus echt overal en hebben die een enorme range aan laders, dat ik me afvraag of dit nog altijd een topmerk is en welke lader je dan wel best kan gebruiken.
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 49 keer

Joe de Mannen schreef:
THRene schreef:

Da's proefondervindelijk vastgesteld door verschillende modelbouwers die hun batterijpacks tot op de limiet gebruiken (100A en meer). Laden met grote stromen, 4 tot 5 C, geeft een betere prestatie, lees: de spanning blijft langer hoger.

J.
Ik laad nochtans al mijn lipo batterijen die ik gebruik in mijn model vliegtuigen op een max van 1C hoor.
Dit zijn allemaal 4 cell 3600mah 30-50c lipos die zitten in verschillende EDF jets en warbirds.
Laden op 4c of 5c is echt niet beter voor die batterijen en het beste is nog altijd om op 1c te laden.

Het enige voordeel van die batterijen op hogere C te laden is dat de laadtijden pakken korten zijn maar meer kans op verslijten van de lipo.
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:
honda4life schreef:Vragen over laders en laadtechnieken kan je steeds aan mij stellen, ik ben nogal goed op de hoogte ;)
Ok dan, welke zijn goede oplaadbare batterijen en overeenkomstige laders ?
Jaren geleden dacht ik dat GP een heel goede naam had, toen het merk pas opdook. Maar ondertussen vind je die dus echt overal en hebben die een enorme range aan laders, dat ik me afvraag of dit nog altijd een topmerk is en welke lader je dan wel best kan gebruiken.
GP blijft natuurlijk een goed merk, ja kan ze niet vergelijken met oplaadbare batterijen van de Aldi.
Wil je testaankoop geloven, én een goeie koop doen, dan zouden die van Hema goed zijn, al heb ik daar geen ervaring mee.

GP Laders:
Ik vermoed dat je toch wel een snellader wil, dus dat sluit al veel uit.
Als je dan begint te kijken naar de specificaties van de overgebleven laders zie je dikwijls 2 of 4 batterijen staan.
Dat wil dus zeggen dat je batterijen niet individueel geladen kunnen worden, en het bepalen van "einde laadcyclus" dus gezamenlijk gebeurt. Stel je plaatst een lege en een volle batterij, dan ga je je volle 100% overladen om je lege op te laden. Niet zo goed voor de levensduur dus blablabla lang verhaaltje...

Batterijen:
Wil je eens wat anders proberen gebruik dan eens "eneloop", ik denk dat dit veruit de beste zijn, en dat betaal je ook.
Je vindt ze natuurlijk niet in de supermarkt.

Mijn tips zijn dus:
Koop een snelllader, die heeft intelligentie aan boord.
Minimum 40€ voor een goede GP lader is duur > Dan koop je beter een in de Aldi een batterijlader aan een derde van de prijs.
Zolang ze maar individuele laadschachten hebben!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ok tnx, very helpful.
En ja, normaal combineer ik nooit lege en volle batterijen in 1 laadsessie. Ik houd eigenlijk zelfs setjes bij, waarbij ik de batterijen letters geef, zodat de paren altijd samen gebruikt worden. Enige nadeel is dat sommige dingen 3 AAs gebruiken en laders altijd per paar werken. Dan moet ik dus 2 setjes combineren wanneer ze leeg zijn om die in 2+4 of 2+2+2 op te laden. Heb zelfs een spreadsheet om alles bij te houden, mijn vrouw vindt me zot :p.

PS: wat bedoel je met individuele laadschachten ? Zijn er dan misschien laders waarbij je 2 batterijen in serie in de lader moet steken of zo ?
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Als je per 2 moet laden is dat hoogstwaarschijnlijk het geval dat ze zo geladen worden.
AnD
Elite Poster
Elite Poster

Hierin moet ik Opus gelijk geven, ik laad mijn batterijen ook bijna altijd met 1C,
soms meer als ik niet kan wachten om te vliegen, maar het is nog altijd beter om een lipo batterij te laden met 1C.
THRene
Plus Member
Plus Member

AnD schreef:Hierin moet ik Opus gelijk geven, ik laad mijn batterijen ook bijna altijd met 1C,
soms meer als ik niet kan wachten om te vliegen, maar het is nog altijd beter om een lipo batterij te laden met 1C.
Ik ben een niet-modelbouwer = kan iemand mij misschien uitleggen wat 1C-5C betekent (ik denk nog in ampères :wink: )?

Verder ga ik ervan uit dat laden in principe een scheikundig proces is, je m.i. kan een bepaalde gradiënt niet overschrijden zonder het proces minder effectief te maken. Dat resulteert dan in kortere levensduur en/of minder Ah bij levering. Kan iemand mij van het tegendeel overtuigen?
AnD
Elite Poster
Elite Poster

Stel dat ik een lipo batterij heb van 2000mAh, als ik die ga opladen met 1C dan laad ik die dus met 2A. Als je laad met 3C dan laad je de batterij met 6A.

Ik hoop dat het zo duidelijk is uitgelegd adhv het voorbeeld.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Staat die C dan voor Coulomb ?
honda4life
Elite Poster
Elite Poster

Ongeveer,
Coulomb is ampère*seconde, batterijen spreekt men over ampère*uur
Nogal vreemd als je met een factor 3600 rekening moet houden hé, bij de britten hun eenheden is dat nu weer normaal maarja
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

Tomby schreef:Staat die C dan voor Coulomb ?
C staat in dit geval voor capaciteit (batterij-capaciteit wel te verstaan). Dus laden op 1C is laden op de capaciteitswaarde van de batterij gedurende een uur (of een klein beetje langer, je hebt namelijk geen rendement van 100%). Dus een batterij van 3500 mAh laden op 3500 mA (=3,5 A) gedurende 1 uur is dus laden op 1C. :-)
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Het ging hier niet over LiPo's , die je inderdaad best met 1C laadt, maar de NiMH's werden met een veelvoud van hun capaciteit geladen.

Ik heb voor de AA cellen een lader van bij Conrad, laden per schacht, laadstroomkeuze en display met spanning en laadtoestanden. Heel tevreden van. Oh ja, en ook laden op 12V voor in de auto.

J.
vasonline
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer

honda4life schreef:
Heronic schreef:Nu zit ik toch in mijn haar te krabben.. professionele batterij opladers met sd en programma's dan nog... nooit van gehoord :|
Da's doe het zelf hé die kan je nergens zo kopen :p

Joule thief heb ik ook al gemaakt, maar probeer het niet met oplaadbare batterijen, als je die té plat gaat trekken zijn die ook om zeep.
Of je moet ze eerst terug op spanning brengen met een "domme" lader, voor je "slimme" lader zegt dat jouw batterij oké is.
He...ik zou het wel leuk vinden een batterlijlader met ethernet of wifi :)
Dan kan je via de ingebouwde web-server de laadstatus van je batterijen volgen ;)
Of e-mail notificaties...

Greetz
AnD
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:Het ging hier niet over LiPo's , die je inderdaad best met 1C laadt, maar de NiMH's werden met een veelvoud van hun capaciteit geladen.

Ik heb voor de AA cellen een lader van bij Conrad, laden per schacht, laadstroomkeuze en display met spanning en laadtoestanden. Heel tevreden van. Oh ja, en ook laden op 12V voor in de auto.

J.
Voor NiMH's is dat net hetzelfde, die laad men best ook niet meer dan 1C.
Ik heb het zelfs voorgehad met een oude zender van me,
die had een 1800 mAh NiMH pack als voeding en als ik die met meer dan 1,8 A laadde dan kon ik minder lang vliegen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Net wat ik zei: kleine ontlaadstroom, kleine laadstroom. Je zender trekt amper wat miliamperes, dus traag laden.

J.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

honda4life schreef:Mijn tips zijn dus:
Koop een snelllader, die heeft intelligentie aan boord.
Minimum 40€ voor een goede GP lader is duur > Dan koop je beter een in de Aldi een batterijlader aan een derde van de prijs.
Zolang ze maar individuele laadschachten hebben!
Enkele weken geleden stond die batterijlader van den Aldi terug in de weekaanbieding. Ik kocht er 1.
Is het normaal dat bij het laden van 9V batterij het rode laadlampje nooit uitgaat m.a.w. dat er niet aangegeven wordt dat de batterij vol is ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
AnD
Elite Poster
Elite Poster

Al de laders die ik al gezien heb, geven toch aan dat een batterij vol is.
Volgens mij is het niet normaal, maar het kan wel zijn dat die lader je batterij heel langzaam laad,
waardoor het bij sommige batterijen soms tot 16 uur kan duren voordat ze vol zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”