Kwaliteit Telenet Digitaal

Hier kunt u alles kwijt over TV over de kabel
Plaats reactie
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Heb al jaren digitale tv met bijhorende HD digicorder. Maar sedert een goede maand heb ik niets anders dan problemen met de kwaliteit van het signaal.

Niet dat ik op vaste tijdstippen de kwaliteit van het signaal controleer maar vroeger zat ik altijd rond de 90+ qua kwaliteit. Nu is dat bij momenten 0 :?

Eén hd, canvas hd en vtm hd blijven altijd op 92 tot 96 staan maar de andere zenders zijn een ramp. Zenders zoals Vitaya, Vijf TV, Fox, ... staan op een 50 à 60 maar dan opeens is het blokkerig beeld en soms helemaal geen beeld. Als ik dan kijk, staat kwaliteit op 0. Soms kan je uren kijken en dan opeens is het weer van dat. Maar meestal krijg ik na paar minuten slecht beeld. Nu vind ik het zo erg niet dat "wijf tv" en consoorten slecht beeld geven (vriendin kijkt dan beetje minder naar dergelijke zenders) maar bijvoorbeeld ook de discovery zenders e.d. hebben dit probleem. Eigenlijk allemaal behalve de reeds genoemde vlaamse zenders.

Dan zap ik gewoon naar een andere zender en zap ik terug na enkele minuten en is het weer in orde en is de kwaltieit weer boven de 60 (voor een tijdje).

Vooral door dat laatste, ben ik beginnen vermoeden dat het aan de digicorder ligt. Als je een andere zender neemt en dan weer terug, is het signaal opeens weer een stuk beter. Volgens mij is het signaal op de kabel toch redelijk constant. Of is het mogelijk dat het signaal enorm fluctueert (en is het beteren van het signaal meer toeval)?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Als gewoon zappen naar een andere zender je probleem (tijdelijk) oplost zou ik eens bellen met de vraag de decoder te ruilen (je bent dan wel al je opnames kwijt !).

In het andere geval eens kijken of al je connectors nog goed vast zitten.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

De kwaliteit van Telenet Digicorders is ondermaats. Voor kwalitatieve ontvangers en recorders moet je bij Sony, Philips, JVC, Panasonic, Samsung,etc... zijn.
Helaas monopoliseert Telenet de markt van ontvangers en recorders. En zolang de inkomsten uit digitale tv stijgen, zal de kwaliteit bij Telenet ook niet verbeteren.

Langs de andere kant: check ook eens jouw binnenhuisbekabeling, misschien zit er gewoon iets los.
Kenneth
Premium Member
Premium Member

Zie niet direct wat de bekabeling zou kunnen doen. Is al paar jaar hetzelfde (kabel in de muur). Aansluiting heb ik al een opengedraaid maar blijft hetzelfde. Alle connectors zijn goed aangesloten.

Is er op één of andere manier te meten wat er uit die versterker komt of wat de kwaliteit van het signaal daar is? Eén of ander meterke of zo? Heb al halve kast met meterkes en dingskes dak maar één keer gebruikt heb, op dat eentje zal het nu ook niet aankomen :lol:
raf1
Elite Poster
Elite Poster

De digicorder meet de signaalsterkte continu.
Zie menu instellingen bij signaalsterkte. (waarde in dBmV)

En check toch maar eens of je bekabeling voldoet aan de normen: http://telenet.be/782/0/1/nl/thuis/tele ... rzien.html

Door gebruik van geavanceerde modulatietechnieken is de storingsgevoeligheid van het kabelsignaal de laatste jaren heel wat groter geworden. Perfect afgeschermde coaxkabels type PVC6 is dus een must.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik had dat probleem ook bij m'n schoonouders, eerst heb ik de bekabeling vervangen binnen, toen dat geen oplossing bleek heb ik Telenet gebeld.
Bleek er een probleem te zijn in de buiten bekabeling, die ze de week nadien mooi vervangen hebben, nu geen problemen meer.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Probleem komt me bekend voor. Probleem lag aan mijn binnenbekabeling terwijl deze nog maar een jaar of 5 oud was. Alles was toen in orde. zo dacht ik toch.

Voordien een witte elix coax, en nu een grijze certified by telenet kabel.
Kenneth
Premium Member
Premium Member

Heb indertijd kabel gebruikt die ik van de installateur van telenet heb gekregen.

Maar begin nu ook wel de link te leggen met andere zaken. Zo is het al paar keer gebeurd dat de internet verbinding weg gevallen is. Zo ook vandaag nog. Geraakte vanop het werk niet meer aan serverke thuis. Over de middag naar huis en geen internet (heb wel tv niet getest). Ben paar uur per dag bezig met Notepad++ om via ftp bestanden online te bewerken. En het gebeurt eigenlijk regelmatig dat de internetverbinding wegvalt.

Kunnen ze vanop afstand zien of de verbinding naar de modem goed is?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Ze kunnen vanalles zien van op afstand. Dus bel maar eens om je verbinding te laten checken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Kenneth schreef:Kunnen ze vanop afstand zien of de verbinding naar de modem goed is?
Probleem is dat ze een basis testje doen (misschien amper beter dan een ping) dat in 99.999% zal vertellen dat alles goed gaat... en dan begint men te zeuren over virussen, slechte UTP kabels, ... Een gouden raad is dan ook dat indien het probleem zich zowel voordoet op TV als internet, de klacht altijd te rapporteren op TV (daar zullen ze sneller iets oplossen dan bij internet waar ze het steeds zullen afwimpelen op jou).
skipper
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Heb dit probleem de laatste 3 maanden ook tweemaal voorgehad. Kreeg ineens last van blokvorming op vooral VRT, Canvas, VTM en 2 BE. Heb hiervoor naar de helpdesk gebeld, en kreeg daar het klassieke antwoord. Binnenbekabeling nakijken en/of technieker laten komen.
Heb dan de morgen daarop de connectoren eens bekeken, coaxkabeltje tussen TV en digicorder eens vervangen, maar alles bleef bij hetzelfde, tot... om halfnegen 's morgens ineens het signaal weer normaal was. (Weet niet om hoe laat die mannen daar beginnen werken). De tweede keer ook met helpdesk gebeld, gevraagd of er geen problemen bij Telenet waren (negatief), en dan toch maar eens een technieker laten komen. Een kwartiertje nadat ik de hoorn had opgelegd, was alles wonder boven wonder terug normaal. Toch de afspraak met de technieker laten doorgaan, zodat die mijn signaal binnenshuis eens kon testen, zodat ze bij Telenet de problemen al niet meer op de binnenbekabeling zouden kunnen steken. Signaal was goed, maar de technieker heeft toch maar de NIU vervangen door een nieuw model zodat de signaalkwaliteit nog iets beter werd. Heeft ineens ook een afspraak geregeld om de aansluiting in de paddestoel buiten te laten vervangen door een recenter model. Week daarop is dit ook vervangen, en nu is mijn signaal kwasi perfect. Alles gratis!
Deze technieker zei trouwens ook dat ze bij Telenet nooit zullen toegeven dat het probleem bij hen kan liggen, ook niet tegen de techniekers zelf. Schijnbaar kunnen ze toch veel fiksen vanop afstand. Oh ja, Telenet heeft ondertussen ook nog eens werken uitgevoerd in de buurt. Denk dat ze nog meer klachten zullen gehad hebben.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Bij ons was slecht signaal eens te wijten aan een slecht gemaakte 'mof' aan de muur waarbij condenswater IN de mof kwam. Telkens als het dus wat vochtig was geweest hadden we dus slecht signaal op hoge frequenties...
Kenneth
Premium Member
Premium Member

Heb gebeld en via selectie menu bij dienst voor tv terecht gekomen. Daar konden ze geen verbinding maken met de modem. Ze konden wel in logboeken zien dat de verbinding met de modem meerdere keren per dag wegviel.

Toen heeft het (trouwens zeer vriendelijk) madamke de modem vanop afstand gereset. Vraag me niet hoe ze dat gedaan hebben aangezien ze geen verbinding met de modem konden maken.

Nu werd internet weer.

Maar dat zal allemaal geen gevolgen hebben voor de tv, volgens mij. Modem staat er toch enkel en alleen voor het internet en behalve interactiviteit heeft die niets te maken met de digicorder.

Maar met het feit dat de verbinding paar keer per dag wegvalt en het slechte beeld, is er wel een vermoeden dat er iets is met de buitenbekabeling. Als tv nog altijd zo slecht is, moet ik terugbellen voor een technieker langs te sturen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Dat (trouwens zeer vriendelijk) madamke heeft er zich snel van afgemaakt. Als ze regelmatige disconnects op je lijn ziet, moet ze een gratis technieker sturen. Met een reset is dat niet opgelost.
Kenneth
Premium Member
Premium Member

Dat heb ik haar eigenlijk ook verteld. Maar ze zei om het eerst eens te testen. Als het daarmee opgelost is, moet ik geen dag verlof nemen.
Heb het dan maar zo gelaten
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

99% kans dat er iets mis is met de buitenbekabeling, zorg ervoor dat die gasten buiten de kantooruren moeten komen. Die hebben hoop en al 5 minuten werk om uit te vissen dat het niet binnen maar buiten zit, waarna ze een andere ploeg contacteren die op een latere datum in uw straat het probleem oplossen.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

De kans is groot dat je op continu monitoring staat,en dat je indien je internet meerdere malen uitvalt, er een technieker langs komt. De technische helpdesk had me dit verteld wanneer wij met blokjes te maken hadden. Enkel TV was buiten dienst.
Kenneth
Premium Member
Premium Member

Geloof het of niet maar FoxHD speelt nu al een uur met constant 98 à 99% kwaliteit :?

Zal nu eens een andere zender opzetten
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Kenneth schreef:Toen heeft het (trouwens zeer vriendelijk) madamke de modem vanop afstand gereset.
Alsof het een Windows PC is :bang:
Kenneth
Premium Member
Premium Member

Ondertussen kan ik zeggen dat dat uurke FoxHD een gelukstreffer was.

Ondertussen zijn de meeste zenders bijna niet meer te bekijken en is het internet al een drietal keer weggevallen (voor zover ik gemerkt heb, kan natuurlijk al meer zijn)
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Je geeft aan dat de modem ook geregeld zijn verbinding verliest. Dus lijkt het mij best dat telenet de kabel langs buiten eens komt nakijken. (Indien u modem geen connectieverlies heeft ligt het aan de binnenbekabeling of de digicorder.)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Ik heb gelijksoortige problemen.

Ik heb 2 digicorders thuis, en als ik in de voormiddag kijk naar de HD kanalen, zijn ze allemaal in orde.
Tegen de middag beginnen er al een blokjes te verschijnen, en als ik na 16-17h kijk ik het gewoon ondoenbaar. 30sec vooralleer ik zelfs nog maar iets van blokjes krijg, en daarna enkel nog maar een hoop wazige blokjes (niks herkenbaar), en zelfs het geluid begint dan te happeren. Enkel de HD kanalen. :bang:
Kenneth
Premium Member
Premium Member

Vrijdag komt er een technieker om de buitenbekabeling te testen. Hopelijk heeft hij zijn botten mee want net naast mijn huis is het allemaal weide. En de koeien hebben al goe hun best gedaan :lol:

Was nu een vriendelijke meneer aan de telefoon. Gisteren was de boodschap nog dat de verbinding met de modem nu en dan weg valt. Vandaag was de boodschap dat de modem meerdere keren per uur gedurende iedere keer een seconde of veertig niet bereikbaar was.

Hij heeft de digicorder vanop afstand aangezet om te kijken naar de kwaliteit van het signaal en dat was, volgens zijn woorden, echt bedroevend. Hij deed wel een opmerkelijke uitspraak "ik ga nu even uw historiek van gekozen kanalen bekijken van de laatste zeven dagen om na te gaan wat toen de kwaliteit was". Hopelijk bedoelde hij het anders maar bij mij komt dit over alsof het wordt bijgehouden naar welke zenders ik kijk.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Nee dat kunnen ze inderdaad bekijken, das een van de nadelen van hun gesloten systeem.
Kenneth
Premium Member
Premium Member

Het waren dus twee aparte problemen.

De wegvallende modem was een algemeen probleem in de straat.

TV probleem was één van de twee tuners die stilaan de pijp aan Maarten aan het geven was. Zeer behulpzame technieker. Vroeg of ik beetje uitleg wou bij wat hij ging doen. Op het moment dat ik instemde, had ik niet verwacht dat ik zoveel uitleg ging krijgen :lol: Ging in één of andere diagnose pagina (toetsencombinatie wou hij dan weer niet zeggen), met o.a. analyse van de tuners. Constant uitleg van "dit moeten tussen waarde A en waarde B liggen", dan op naar het volgende. Is toch kwartierke bezig geweest met uitleggen. Dan nieuwe digicorder en op een half uurke was hij terug buiten. Die technieker mag nog komen, alhoewel toch liever niet :wink:
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

qless schreef:Nee dat kunnen ze inderdaad bekijken, das een van de nadelen van hun gesloten systeem.
dergelijke logs worden ook gebruikt om te achterhalen waar de bevolking zoal naar kijkt. Voor de statistieken (weeral).
Plaats reactie

Terug naar “Kabel TV (Telenet, Numericable, Voo, Orange)”