Belgacom opzeggen na overname

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
fentek
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 dec 2007, 12:11
Bedankt: 1 keer

Door sterfte is een Belgacom abonnement, afkomstig van een BVBA, overgenomen door mij, een particulier. Het gaat hier over telefoon + Internet Favorite.
Nu dit is geen probleem maar ik heb vandaag een brief ontvangen van Belgacom met de details, waaruit blijkt dat het hoogst waarschijnlijk om een nieuw contract gaat van 1 jaar...
Ik wist natuurlijk niet dat dit een nieuw contract ging zijn, ik wou binnen enkele maanden overstappen naar telenet met als voornaamste reden de primitieve snelheid hier en de hogere kosten van kabel + koperlijn.
Nu, onderaan de brief staat dat het contract opzegbaar is binnen 14 dagen, maar er staan 2 data op de brief:

- Datum REF: 15/07/2011
- U kunt van deze dienst gebruik maken vanaf 28/07/2011 om 18.00 uur.

Welke datum geldt hier dan voor het opzeggen?

Alst het nog opzegbaar is, is het dan beter om direct telenet te bellen en hen dat te laten opzeggen (en zo ook overstappen naar hen), of naar belgacom bellen?


Oh ja... ik kan ook al een maand ofzo nauwelijks meer op de Telenet site, enkel wat html komt erdoor... Zouden ze iets gewaar geworden zijn bij belgacom? :evil:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Weet niet wat abo het is maar ik heb geen enkel probleem met telenet website of brakke snelheden (belgecom comfort).

Wat je zegt over kabel + koper klopt in beide richtingen, ofwel spaar je de kabel uit (door alles bij belgacom te nemen) ofwel bespaar je koper uit (door alles bij telenet te nemen.)
Kabel bij telenet kost +-13€/maand (zit niet in de shake prijs!)
koper bij belgacom "kost" zo'n 10.45€/maand (Belgacom rekent het koper niet echt aan, maar als je de packs met en zonder telefoon vergelijkt kan je stellen dat dit bedrag naar het koper gaat)
Je kan ook Belgacom/(telenet) internet+tv nemen zonder telefoon en via voip bellen?
Al eens de packs (tv incl) vergeleken? Vergeet niet dat telenet de kabelkost 'vergeet' op te nemen in de prijs van de packs.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

De TS heeft geen advies gevraagd over de keuze Telenet versus Belgacom, maar had enkele vragen over het opzeggen van het Belgacom contract.

1) Wat betreft de datum.
Ik heb ook geen idee wanneer de 14 dagen opzeg ingaat (15/7 of 28/7). Ik zou toch eens bellen naar de klantendienst en hen uitleggen dat je dit contract niet wenst over te nemen, gezien de nieuwe jaartermijn.

2) Wat betreft de opzeg.
* Als je het telefoonnummer wil porteren naar Telenet, mag je de telefoon niet opzeggen, anders riskeer je het nummer kwijt te geraken. Telenet regelt dat met Belgacom (indien de portering goedgekeurd wordt).
* Internet moet je zelf opzeggen. Telenet komt hierin niet tussen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fentek
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 dec 2007, 12:11
Bedankt: 1 keer

Bedankt voor de info, zal morgen eens bellen naar Belgacom dan ivm die opzegdatum.
Als het nog opzegbaar is zal'k wel nog een reden moeten vinden om dat niet direct aan de telefoon te doen (als dat zo gaat) en eerst Telenet bellen, kwestie van zoals je zegt het telefoonnummer niet kwijt te geraken.

@Heronic: jah idd het is het een of het ander als ik wil besparen, momenteel heb ik beide dus koper zal moeten wegvallen. En ja kabel is nog eens zo'n 13 euro erbij, maar die kabel hebben wij hier al dus.
Ik ben nooit echt voor Telenet geweest, kan het niet geloven dat ik naar hen wil overstappen, maar 4 Mbit is echt niet voldoende meer hier thuis. Trouwens als ik kabel zou opzeggen en BelgacomTV neem, is die geen HD en wordt ik op een andere ROP aangesloten die veel verder ligt. Had ik de snelheid gekregen die mn abonnement aangeeft (25Mbit) dan was ik zeker gebleven.
En die Telenetsite werkt nog altijd niet, net als andere die soms wel, soms gedeeltelijk en soms niet laden. Aan de sites ligt het niet (getest). Bekabeling binnen in orde, 't is hoogst waarschijnlijk die philips router die aftakelt ( al gereset en gedaan), of in de straat. Maar ja das iets voor als ik niet kan overstappen.

Dus ja afwachten wat ze morgen zeggen aan de lijn, indien niet opzegbaar zal ik nog een jaartje moeten leven met triestige snelheden...
Afbeelding
fentek
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 dec 2007, 12:11
Bedankt: 1 keer

Ik heb dus gebeld, de medewerker aan de lijn geloofde eerst zelf niet dat zoiets een nieuw jaarcontract met zich meebrengt... Blijkbaar wel dus...
En blijkbaar is de 1e datum dat ik vermeld heb (15 juli) de 'aanvraagdatum', en vanaf dan gelden die 14 kalenderdagen. Dus niet meer opzegbaar :evil:

Thog ja.. nog jaarke met 4 mbit leven zeker..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Hmmmm 4 Mbps is niet meer van deze tijd inderdaad, da ge dan een 25Mbps zomaar kunt overnemen...

Mocht ik van u zijn ik dien hier :

http://www.ombudsmantelecom.be/nl/onthaal.html?IDC=36

klacht in.
Belgacom kan u beter
OF
laten gaan
OF
De zaak onderzoeken en u snelheid optrekken.
OF
Indien geen van bovenstaande u op een goedkoper abo zetten dat in overeenstemming is met wat je effectief krijgt.

Aangezien dat het verschil tussen 25Mbps en 4Mbps toch wel enorm is denk ik dat een klacht zeker gerechtvaardigd is.
Ik denk dat je met dergelijk redelijk verzoek toch eerlijke oplossingen aanrijkt.

EDIT :
(15 juli) de 'aanvraagdatum', en vanaf dan gelden die 14 kalenderdagen.

Bij mijn weten krijg je 14 dagen de tijd om 'een' product te testen en eventueel stop te zetten. In feite mag dit maar ingaan op moment van activatie.
Meer voer voor de ombusman.
Laatst gewijzigd door Heronic op 03 aug 2011, 12:18, 3 keer totaal gewijzigd.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Je zou evt. kunnen overwegen om ook digitale televisie van Belgacom te nemen, indien mogelijk wordt je dan op VDSL2 geplaatst :wink:

PS: Staar je niet blind op die "primitieve downloadsnelheid", TN is nogal goed in brainwashreclame dat downloaden alles is :wink:
Zeg me in grote lijnen hoe je je lijntje gebruikt, en ik zal eens zeggen of ik beter kan met m'n lijntje :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

is niet nodig om belgacom tv aan te vragen, als vdsl2 daar mogelijk is kan hij dat krijgen... maar ik veronderstel dat de technologie bij hem nog niet aanwezig zal zijn

hij zou inderdaad wel kunnen downgraden naar comfort om even traag te surfen voor minder geld

klacht bij ombudsman is in zo'n geval zinloos, belgacom kan maar leveren wat technisch mogelijk is
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

belgacom kan maar leveren wat technisch mogelijk is

Net daarom! Als het in praktijk niet mogelijk is, ts hierover niet ingelicht geweest is kan je het toch onverantwoord vinden dat je dan voor een 'duurder' abo hoeft te betalen. De vraag is of een helpdesk medewerker u zomaar om die reden kostenloos kan/mag downgraden.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
fentek
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 dec 2007, 12:11
Bedankt: 1 keer

Zoals ik al zei kan ik inderdaad geen VDSL2 krijgen. Als ik Belgacom tv zou aanvragen, kom ik op een 6 Mbit profiel terecht met veel slechtere lijnwaarden (heb ik vorig jaar eens nagevraagd).
1-2 jaar geleden heeft belgacom hier van die oranje buizen gestoken in de straat, nuja dat zal waarschijnlijk wel niets betekenen...

Over de ombudsdienst: mja dat zou een oplossing kunnen zijn, maar ik vraag mij af of dat ook weer niet weken zal duren (is via brief...) waardoor, als de 2e datum geldig zou zijn, die 14 dagen weer verlopen zullen zijn. En hier onderaan de brief die ik gisteren ontving staat: " blablabla... binnen de 14 kalenderdagen, te rekenen vanaf de dag die volgt op de levering van het product of op het sluiten van het dienstencontract.
Nuja op de brief die ik ondertekend had stond niks over een nieuw contract, enkel 'overname van een telecomcontract' ...

Misschien is het best van eerst eens te bellen naar de ombudsdienst ofzo.

Als het echt niet opzegbaar is, zou de beste oplossing inderdaad zijn om over te stappen naar Comfort, maar zoals ik vanmorgen hoorde is dat dan ook weer een jaarcontract, wat dan wel weer logisch is.

@honda4life: 4 Mbit was voldoende tot enkele jaren geleden. We zitten hier nu meestal met 2-3 tegelijk op het internet, online gamen zit daar ook bij, en van zodra 1 iemand ook maar iets download of upload schiet de latency omhoog tot wel 1-2 sec. Een deftige livestream kan het ook al verbrodden voor de ander. Met mn router heb ik kunnen regelen dat bvb. draadloos gelimiteerd wordt op 2 Mbit, maar dat was ook maar een halve oplossing.
1.5 jaar geleden zat ik zelfs voor 2 maanden op 2 Mbit, doordat ze tijdens werken in een andere straat een leiding geraakt hebben. Ik heb zelf moeten bellen naar Belgacom om dat weer naar 4 Mbit te brengen, anders ik zat waarschijnlijk nu nog op die snelheid...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Over de ombudsdienst: mja dat zou een oplossing kunnen zijn, maar ik vraag mij af of dat ook weer niet weken zal duren (is via brief...) waardoor, als de 2e datum geldig zou zijn, die 14 dagen weer verlopen zullen zijn.


De datum van verzendig is de datum die telt. Dus gewoon binnen die 14 dagen na activatie van de dienst versturen en / of klacht neerleggen. Daarvoor neem je best spoedig contact op met de ombusman en de helpdesk van belgacom om te zien wat mogelijk is. Ik denk wel dat een redelijke oplossing gevonden kan worden.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Drielander
Plus Member
Plus Member
Berichten: 130
Lid geworden op: 28 apr 2011, 16:18
Locatie: Oostbelgie
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 17 keer

Ik zou zo snel niet opgeven. Als de belgacom-werknemer niet duidelijk heeft gezegd dat de overname gepaard gaat met een nieuw contract van 1 jaar, deugt het gesprek niets. Werd iets ondertekend? Zo niet, de wachttijd begint met de kennisgeving.
Hardware: FRITZ!Box Fon WLAN 7360 International @ Fritz!OS 06.31 (111.06.31) / FRITZ!Box Fon WLAN 7340 International @ Fritz!OS 06.06 (99.06.06)
Provider: Proximus Internet Start (70Mbps/13Mbps)
Telefone: T-Concept CPA 710 + CM 700
DECT: 4x Speedphone 300 (T-Com aka AVM)
VoIP-Provider: Sipgate.de - sipgate plus + Euro-Flat
GSM: Samsung S2 @LineageOS 14.1 (7.1.2)
fentek
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 dec 2007, 12:11
Bedankt: 1 keer

Sorry voor de late topic-bump, maar ik heb dus 'klacht' ingediend bij de ombudsdienst, die hebben dat aan belgacom voorgelegd en uiteindelijk antwoord gekregen.

Bij een overname start er dus geen nieuw jaarcontract, ze zeiden dat de datum van overname automatisch wordt overgenomen als nieuwe startdatum in hun databank... Maar nu kan ik dus zonder problemen opzeggen als ik dat zou willen. En die kans durft er wel eens in te zitten door een -opnieuw- falen aan de helpdesk, maar meer hierover in een ander topic.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”