KPN Belgium: Snelheidslimiet 3G zorgt voor snelheidsgarantie

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Afbeelding

Steeds meer mensen met smartphones en tablet-pc's vinden hun weg naar het mobiele wijde web. Om iedereen dezelfde ervaring te geven, is een snelheidsbeperking nodig. Dat is de mening van KPN Group Belgium.

Voor KPN Group Belgium, met merken als BASE, JIM Mobile en Simyo, is de snelheidslimiet op het 3G netwerk een bewuste keuze. Het onbeperkt openstellen van het netwerk zorgt ervoor dat gebruikers vaak op een snelheidsvermindering botsen. Wie zich in de nabijheid van een gsm-mast bevindt, zou tussen 5 à 7 Mbps behalen op een onbegrensd netwerk, maar wanneer er zich meerdere gebruikers bevinden op dezelfde mast, wordt die capaciteit gedeeld wat dan uiteindelijk zorgt voor een snelheidsvermindering.

Daarom is de snelheidslimiet van 1 Megabit per seconde een bewuste keuze voor KPN Belgium. Zo krijgt iedereen even veel capaciteit. Volgens het telecombedrijf is 1 Mbps voldoende voor mobiele toepassingen als Youtube zonder dat er overmatig gebufferd moet worden. Door een stabiele downloadsnelheid te bieden, wordt er ook gezorgd voor een goeie ping. De ping is bepalend voor de snelheid waarmee een webpagina verschijnt op een smartphone, iets wat bij KPN "uitermate snel" zou zijn. De doorslag voor KPN is dus de gebruikerservaring.

Met hun blogpost lijkt KPN Belgium alle kritiek op hun snelheidslimiet te willen weerleggen. Zijn jullie overtuigd?

UB Frontpage
exop
Premium Member
Premium Member
Berichten: 497
Lid geworden op: 26 mei 2011, 15:22
Locatie: ANT/VLBR
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Ik kan hier best wel een logische redenering in terug vinden, maar is dit wel voldoende met de concurrentie die het anders aanpakt?
Deze aanpak doet alleen maar vragen oprijzen. Volgens mij proberen ze hun fikse besparingen op de capaciteit te verbergen.

Investeert BASE wel genoeg in hun netwerkcapaciteit, zowel in de kern als het aantal masten?
Ik weet ook wel dat je niet zomaar ergens een mast kan plaatsen, er komt veel bij kijken. Maar ze gooien toch hun eigen ruiten in met deze beperking?

Als BASE zodanig zou kunnen (ik ben ervan overtuigd dat ze het ook willen) investeren in hun netwerk om gelijkwaardig te worden (qua dekking en capaciteit in het aantal masten in drukke zones) aan hun veel grotere concurrenten zouden ze op zich al een veel grotere speler worden.

Dan komt de tegenvraag: welk bedrijf draait graag op verlies als de grote geldschieters uitblijven? En welke klanten gaan blijven wachten op het slakkentempo waarmee het netwerk van BASE wordt geupgrade?
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Op zich legt het hun geen windeieren. hun netwerk is trager en toch blijven ze kwartaal na kwartaal groeien. Naast snelheid is ook de prijs voor veel mensen van doorslag gevend belang. En hier zit het merk Base heel goed in vergelijking met hun twee grote concurrenten (Proximus en Mobistar) waar de prijzen pokkeduur zijn.

Base scoort heel goed met hun eigen tarieven maar ook via Aldi (Medion), Mobile Vikings, ....
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

BASE speelt in mijn ogen voornamelijk op de prijs en de eenvoud van hun aanbod.

Ik snap hun uitleg, maar ik denk dat Proximus, door de extra investeringen, ook geen snelheidsprobleem heeft.

Mijn ondervinding (vgl met vrienden in de Ardennen) is dat het BASE netwerk zeker niet is minder als het gaat om bellen en smsen.

(Gepost via 3G van BASE)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Denk dat BASE heel veel uitvluchten heeft om bepaalde vooroordelen over hun aan te vechten. In mijn ogen bevestigen ze de vooroordelen enkel.

Toch heb ik vaak zelfs op 3G van BASE maar 400kbps, dus "snelheidsgarantie"?
Het is natuurlijk wel tof voor mensen met weinig kennis, voor hun is zo'n verklaring goed genoeg om een contract te tekenen voor 24 maand. Aangezien het nu lijkt dat BASE beter is dan Proximus en Mobistar.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik gebruik soms mijn smartphone als modem voor mijn laptop. Dan ben ik blij dat ik gemiddeld 5 Mbps haal met Proximus. Ik heb men vader zijn kaartje (base) is gebruikt en voor de smartphone is dit voldoende, maar als je u smartphone als modem gebruikt dan is het niet zo interessant meer voor mij. Het is wel te doen mits een beetje geduld.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ze hadden de snelheid toch wat mogen omhoog trekken.
Persoonlijk vind ik dit stil staan en geeft het ook aan dat ze niet genoeg investeren.
exop
Premium Member
Premium Member
Berichten: 497
Lid geworden op: 26 mei 2011, 15:22
Locatie: ANT/VLBR
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Wel ik sluit mij aan bij de mening dat ze hun vooroordelen bevestigen, hun aanbod is helemaal niet sterk op gebied van data.
Het personeel bij marketing moet dat toch ook door hebben?
Misschien zit er niet veel marge in hun investeringskapitaal?
Misschien zijn ze bezig aan een grootschalige upgrade achter de schermen?

Er is 1 ding dat ik zeker kan zeggen, zoveel vragen zijn niet gezond als ze je een contract van 2 jaar willen doen ondertekenen.
Ik zou bijna durven stellen dat het gros van hun klantenbestand aangesloten is via een MVNO.

BASE is de underdog?
Brilsmurf
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jun 2011, 16:56

Voor een stuk volg ik hun redenering wel, ik haal waar ik 3g heb met BASE wel bijna altijd mijn 1 Mbits, Kheb zelfs met vrienden samen (10 vrienden, base en MV) en tegelijk een speedtest gedaan en we haalden allemaal onze 1Mbits.

De snelheidslimiet vind ik niet zo een probleem, ze moeten vooral hun dekking uitbreiden nu. Ze hebben eigenlijk op heel wat masten al 3g installaties draaien ze, maar nooit opengezet of zelfs niet aangezet. Maar omdat ze nu met ZTE samenwerken voor 3G, moeten ze al het bestaande materiaal vervangen (ERRICSON) vervangen en dat kost weer tijd en terug licientieaanvragen voor die antennes en daar ligt het probleem peis ik ze. (Brugge is daar maar 1 voorbeeld van)
exop
Premium Member
Premium Member
Berichten: 497
Lid geworden op: 26 mei 2011, 15:22
Locatie: ANT/VLBR
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 27 keer

Met de masten heb ik geen ervaring bij BASE, maar ik kan je wel vertellen dat ze gebruiken maken van Huawei in hun hele kern.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Eigenlijk is die 1Mbps geen probleem aangezien die huidige dataplannen gemaakt zijn voor smartphonegebruik. Proximus mag dan wel 7.2Mpbs aanbieden, maar het is onbruikbaar om dagelijks mee te surfen op een laptop door de heel lage datalimiet die het met zich meebrengt.
Tha_Matt_Man
Member
Member
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 aug 2010, 12:06
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Wat ik kan bevestigen is dat hun ping inderdaad wel beter is geworden, begin dit jaar lag de ping telkens tussen 160-220ms over 3G hier en was de snelheid die ik haalde rond de 0.94Mbps. Nu haal ik rond de 0.85Mbps maar is mijn ping tussen de 70-90ms.

1Mbps kan dan wel voldoende zijn voor smartphones maar een wat hogere snelheid is toch echt wel welkom voor de vlotheid.. Vergeet niet dat hier ook tablets op zitten en dat 1Mbps op een laptop via tethering bv ook een tamelijke kruipsnelheid is.

En hun snelheid betert er niet op, 1Mbps zeggen ze maar het is toch wel weer wat gedaald (van 0.94Mbps naar 0.85Mbps). Meer investeren in hun 3G netwerk zeg ik hierop, op deze manier blijven ze toch wel achterlopen op de concurrentie.
Scarlet (Thuis) en Mobile Vikings (Mobiel Internet)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik ben klant bij mobile vikings met 2 kaartjes : één voor mijn telefoon en één voor mijn tablet. Bij mij thuis heb ik een mooie 3G dekking (regio Merelbeke Flora). Ook in de plaatsen waar ik veel vertoef heb ik ofwel 3G aan 1mbit ofwel edge. En beiden vind ik snel genoeg om wat te surfen. Ook via mijn laptop (tethering via tablet) gaat dit vlot genoeg.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tha_Matt_Man
Member
Member
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 aug 2010, 12:06
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Het gaat inderdaad wel vlot genoeg, al zou een hogere snelheid natuurlijk wel altijd welkom zijn.. Als met 1Mbps de snelheid voor iedereen gewaarborgd blijft ben ik hier tevreden mee. Zelf gebruik ik Mobile Vikings op mijn smartphone en ook vaak op m'n laptop via tethering, op mijn smartphone gaat dit zeker vlot genoeg. Surfen op de laptop gaat ook wel tamelijk vlot al ben je op een laptop sneller geneigd zaken te doen die meer bandbreedte vereisen natuurlijk.

Dat ze eerst maar hun 3G-dekking uitbreiden en dan later misschien eventueel de snelheid iets verhogen.
Scarlet (Thuis) en Mobile Vikings (Mobiel Internet)
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”