Blijvend probleem: upstream noise margin

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Tha_Matt_Man
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Blijvende frustratie hier i.v.m. de Upstream noise margin van onze lijn, al sinds Belgacom begon over te schakelen naar 30Mbit.

Eerst even onze lijnwaarden:

Code: Selecteer alles

SynchroState: synchro
PortState: unlock
DownstreamBitRate: 20056.0 Kbps
UpstreamBitRate: 2040.0 Kbps
DownstreamNoiseMargin: 21.5 dB
UpstreamNoiseMargin: 14.5 dB
DownstreamAttenuation: 10.7 dB
UpstreamAttenuation: 23.7 dB
LineProfile: vdsl2_20000_2000_IL8242_v1
Onze situatie:
- Wonen in stad Gent op 300 meter van de Belgacom centrale zelf (LEX) waar we op aangesloten zijn.
- Blijven op 20Mbit hangen omdat de Upstream Noise margin waarde te slecht is (14dB)
- EDPnet hieromtrent contacteren geeft altijd alleen het antwoord "Belgacom upgrade lijnen om de 3-4 maanden"

Ik begrijp dat dit Belgacom hun gebied is, maar wij zijn geen klant bij Belgacom, wel bij EDPnet..
Helemaal in het begin moesten we onze modem wel rechtstreeks aansluiten op het eerste contactpunt, dit gaf maar een heel minieme stijging van de upstream noise margin, een probleem met de binnenbekabeling was er dus al niet. Toen hebben we maanden en maanden gewacht, niets..
Terug contact opgenomen, weer te horen gekregen dat Belgacom de lijnen upgrade om de zoveel maanden enzovoort enzovoort. Weer maanden en maanden gewacht, terug contact opgenomen, moesten we remote administration aanzetten op de modem zodat ze de instellingen konden nakijken, hebben ze gedaan en ook de firmware naar nog een nieuwere versie geupgrade, hielp niets en kregen we terug te horen dat Belgacom de lijnen om de zoveel maanden upgrade.

Telkens opnieuw en opnieuw dus. Daarom hoop ik dat ik hier enige hulp kan vinden..
Wat kunnen de oorzaken zijn van deze slechte waarde? Persoonlijk denk ik dan aan slechte bekabeling van Belgacom op straat of dergelijke? We wonen hier vlakbij de centrale zelf (LEX), daarom dat het zo frustrerend is om op 20Mbit te blijven hangen, zeker nu Belgacom ook al begint met 50Mbit..

Ik had deze situatie ook eens gepost op het forum van Belgacom, Eva van Belgacom antwoordde hier dan op en zei dat ik contact moest opnemen met de klantendienst en dat deze dan o.a. een technieker kunnen zenden om dit na te kijken. Heb ik ook allemaal aan EDPnet gemeld maar daar krijg ik geen reactie op.
Scarlet (Thuis) en Mobile Vikings (Mobiel Internet)
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Bij VDSL2 spreken we van ROP's
Een ROP kan geïntegreerd zijn in een LEX.

Wat VDSL2 betreft, is 300m wel al aan de "langere" kant hoor :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tha_Matt_Man
Member
Member

Ik weet dat die Belgacom centrale (LEX) hier ongeveer 300 meter vandaan is, daar nog voor op 100 meter van onze woning staat wel nog een KVD (dit is normaal een ROP?).

De precieze afstand van onze lijn weet ik niet, wel dat die LEX en KVD op die afstand staan.. En EDPnet zei zelf ook dat de afstand helemaal geen probleem vormde. Het enige dat een upgrade dwarsboomt is de upstream noise margin..
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Ik weet niet of dit het probleem is maar weet dat niet alleen de afstand maar ook de verzwakking van de bundel telt.
Miscchien is die iets te groot.

Anders is de bundel van slechte kwaliteit
Tha_Matt_Man
Member
Member

Ja verzwakking dacht ik inderdaad ook.. Maar door die upstream noise margin weigert Belgacom de lijn de upgraden.
Hoe kan het komen dat de Downstream noise margin "deftig" is (21 dB) en de Upstream noise margin een slechte 14 dB heeft?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Tha_Matt_Man schreef:Maar door die upstream noise margin weigert Belgacom de lijn de upgraden.
Ben jij zeker dat de "slechte" upstream noise margin de reden is? Zoals al eerder gepost in het Forum, hanteert Belgacom volgende criteria:
  • afstand rop <= 400m en lijnverzwakking < 0,4 dB = 30/6
    afstand rop >400m & <=700m en lijnverzwakking < 0,7 dB = 20/2
    afstand rop >700m & <=1000m en lijnverzwakking < 1,0 dB = 16,5/2
Ik zie "upstream SNR" niet in het lijstje van criteria staan ...
Je zegt zelf dat de centrale op 300 meter staat, en een KVD 100 meter verderop .... het kan dus toch goed zijn dat je het 30mbit criterium niet haalt ...
Tha_Matt_Man schreef:Hoe kan het komen dat de Downstream noise margin "deftig" is (21 dB) en de Upstream noise margin een slechte 14 dB heeft?
Zonder wiskundige formules boven te halen, kan je eenvoudig stellen dat de SNR de verhouding is tussen het maximum van de lijn en je effective snelheid. De downstream en upstream SNR zullen dus altijd verschillend zijn:
voorbeeld: ik zit op het 30mbit profiel:
- mijn downstream sync is 30 mbit/s, lijncapaciteit (bandplan 17a) is 99,8 mbit/s > downstream SNR = 27dB
- mijn upstream sync is 6 mbit/s, lijncapaciteit (bandplan 17a) is 17 mbit/s > upstream SNR = 15dB
Mijn upstream SNR is dus lager (15 dB) omdat mijn upstream "dichter bij het maximum" zit van de lijn dan mijn downstream (of anders gezegd: bij mijn upstream heb ik "minder marge" dan bij mijn downstream > lagere SNR).

Ander voorbeeld: als Belgacom straks mijn profiel verhoogt van 30/6 naar 50/6, dan zal mijn downstream SNR van 27dB naar beneden duiken, en mijn upstream SNR van 15dB zal niet veranderen ...
Uit deze voorbeelden mag het duidelijk zijn dat er géén verband bestaat tussen downstream en upstream SNR ???

PS - Waar haal jij de informatie dat jouw 14db een "slechte" waarde is ?? Theoretisch mag deze dalen tot 7dB vooralleer je lijn onstabiel wordt ...
- Bij een upgrade van het 8MHz bandplan naar 17MHz kan het zelfs gebeuren dat je SNR verbetert (gezien de max. uploadcapaciteit van je lijn verhoogt).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tha_Matt_Man
Member
Member

Bedankt voor de reacties en uitleg !

Dit is de reden die EDPnet (en die zij ook van Belgacom hebben gekregen neem ik aan) mij geeft, paar berichten van EDPnet uit het ticket hieromtrent:

"Hierbij willen we u melden dat het profiel van 30 Mbps/6 Mbps helaas niet mogelijk op uw lijn is. De afstand tot de centrale is geen probleem in dit geval, maar de technische toestand van uw lijn laat ons niet toe om het profiel te verhogen. Mochten we een upgrade uitvoeren, zullen de technische waarden van uw lijn dalen en het tot de situatie kan leiden dat uw lijn totaal onbruikbaar wordt."

"De upstream snr is inderdaad te laag voor een upgrade, maar het is mogelijk dat Belgacom aanpassingen doet, waardoor deze waarden beter worden. Wij zelf hebben hier helaas geen zicht op. Wij hebben enkel doorgekregen dat zij lijnen zullen upgraden elke 3-4 maanden."

"Belgacom liet ons weten dat er eind maart, begin april nogmaals een upgrade zal plaatsvinden voor lijnen te upgraden naar 30 Mb. Uw lijn bevindt zich op minder dan 400m van de straatcabine en komt dus in aanmerking. Als uw binneninstallatie reeds in orde is, moet Belgacom er verder voor zorgen dat de lijnwaarden in orde zijn zodat deze lijn op 30 Mb kan gezet worden."

Dus de reden die ik krijg is de upstream SNR.. Hiervoor is de binnenbekabeling al gecontroleerd geweest, is de lijn al gereset geweest, instellingen op modem nagekeken enzovoort. Maar mij lijkt het bijna onbestaande dat Belgacom hier op deze plek nog de lijnen gaat verbeteren, de centrale is 2 straten verder en daar voor staat nog een KVD ook.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

aangezien oa verzwakking, afstand vd totale bundel meetellen in de bepaling van je profiel, zal hoogstwaarschijnlijk 1van deze parameters niet binnen specs zijn voor een hoger profiel.
Nooit gewten dat de upstream noise margin (op zich) een parameters zou zijn.

EDit: zie net dat Philippe dit eveneens uitlegt op een meer gedetailleerde manier.
Laatst gewijzigd door axs 28 jul 2011, 04:34, in totaal 1 gewijzigd.
Tha_Matt_Man
Member
Member

Dan vraag ik me af waarom EDPnet zich dan puur baseerd op deze upstream SNR, van bij het begin draaide het al om deze waarde.. Dan zijn ze blijkbaar al die maanden al verkeerd?

De afstand is het niet, dus dan moet het de lijnverzwakking zijn die groter is dan 0,4dB?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

De upstream margin zal toch ook een rol spelen want eenvoudig uitgelegd heb je een soort "digitale ruis" (interferentie, overspraak enz... in de kabelbundel )
Dus het is niet omdat je SNR op een kabelpaar gebruikt voor het downtream signaal goed is dat ook je SNR van het kabelpaar voor upstream signaal goed zal zijn en het zou goed kunnen ; ik zeg wel zou kunnen; moesten ze een ander paar gebruiken voor je upstream dat de SNR beter wordt .
trouwens de up of downstream margin is niet alleen de verhouding van bitsnelheden alleen .
mvg,
Tha_Matt_Man
Member
Member

Kan dit gevraagd worden om een ander kabelpaar te gebruiken?

En nu snap ik het toch wel niet meer, nu krijg ik dit als antwoord:

"Er is op dit ogenblik geen probleem met de upstream noise margin op uw lijn. Voor een lijn met een upstream attenuation van 24dB is die noise margin goed.

Momenteel is de straatkast waarop uw lijn staat aangesloten nog niet voorzien is van de hardware waarmee 30 Mbit mogelijk is. Op dit ogenblik is het helaas nog niet bekend wanneer dergelijke hardware op uw adres geïnstalleerd zal worden. Echter hebben we van Belgacom vernomen dat ze straks nog een aantal lijnen gaan upgraden. Het zou kunnen dat uw lijn in de loop van die upgrade ook naar 30 Mbit gezet wordt."

Dus nu toch geen probleem met de technische staat van de lijn (wat mij al gezegd werd november/december vorig jaar) maar wel de straatkast die nog niet is uitgerust met 30Mbit hardware? :-o
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

redman schreef:Ik weet niet of dit het probleem is maar weet dat niet alleen de afstand maar ook de verzwakking van de bundel telt.
Miscchien is die iets te groot.

Anders is de bundel van slechte kwaliteit
Stuur mij per PM even je lijnnummer, dan wil ik dit wel eens bekijken.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”