Thuis netwerk met Telenet

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Xondox
Starter
Starter

Momenteel heb ik een thuis netwerk alsvolgt opgesteld:

Modem(Telenet)------> Wifirouter(Telenet)-----> PowerlineMain*

PowerlineMain----------> Powerline(living)------> Switch Living
----------> Telenet Digicorder
----------> Mediaplayer / NAS (Playon!HD)

PowerlineMain---------> Powerline(bureau)-------> Switch Bureau
---------> PC 1
---------> PC 2
---------> Printer

Ik heb een Telenet Fibernet 60 dus qua aantal, verbruik etc is er geen probleem.
Echter mijn probleem is alsvolgt. Gezien Telenet met dynamische IP's werkt kan ik soms andere apparaten niet meer vinden in het netwerk. Voornamelijk heb ik dat probleem met mijn Mediaplayer. Ik moet regelmatig de IP herinstellen gezien ik daar niet met dynamische kan werken. Het netwerk tussen de 2 pc's loopt al helemaal mis. En sinds ik recent een netwerkprinter heb aangeschaft loopt het daar ook al mis.

Is er een oplossing om met Telenet vaste Ip's te gebruiken in mijn netwerk? Zodat het netwerk altijd stabiel blijft?
Werkt een eigen gekochte router ipv die wifirouter van telenet als oplossing? Of moet het dan ook dynamisch worden ingesteld? Ik heb op router gebied alvast zeer weinig ervaring.

Waarom de powerlines? Ik heb geen kabels van de plaats waar mijn modem binnenkomt lopen naar mijn bureau / living.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 33 keer

Kun je ons het modelnummer van uw Telenet modem en het model van Telenet router laten weten? Evenals het modelnummer van uw POWERLINES. Zeker dat je met uw FIBERNET 60 niet een enkel apparaat kreeg ? Namelijk de CBN 6540? Combinatie modem/router/wifi ?
Eenmaal de router bekend zal het makkelijker zijn te helpen.
Xondox
Starter
Starter

Nee er stond al een modem die dosc3 goed was ofzoiets? Die router heb ik aan promotie voor 1 euro bijgeplaatst gekregen.

Modem= Motorolla met modelnr: SBV 6120E
Router= Dlink Dir615
Powerline= Die van telenet Powerline 6400 AV
bobsys1
Pro Member
Pro Member

OK. Volgende stap. Als ik het goed begrijp is uw huidige opstelling dus deze welke op bijgaand shema staat ?
Indien ja dan denk ik dat uw router niet als ROUTER staat maar als access point. Als dat zo is dan gedragen de LAN poorten zich als een switch en krijg je overal externe adressen die steeds veranderen wanneer Telenet uw IP wijzigt. Daarom moeten we nu weten wat je op het ogenblik hebt als IP voor uw PC's en uw printer. Zodra we dit weten kunnen we het schema veranderen om er voor te zorgen dat je echt een eigen LAN hebt.
Indien je problemen zou hebben om dan de router als router in te stellen kun je tijdelijk TEAMVIEWER installeren en kan ik die router van hieruit instellen terwijl je mee kan volgen.
Dus eerst even uw huidige IP's doorgeven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Dit is de eerste keer dat ik hoor dat Telenet een aparte router (aan 1 EUR) installeert bij de klant. Persoonlijk actie van de technieker ?? Normaal wordt altijd de nieuwe modem/router geïnstalleerd (tenzij op uitdrukkelijk verzoek voor de modem/only).

Indien TN dit heeft geïnstalleerd, dan zal deze zeker als switch/access point staan, anders zou de digicorder (living) niet werken. Je zou ook eens kunnen vragen aan de TS of de Telenet modem met de WAN poort, of een LAN poort verbonden is ...

Gezien de TS een gemengd netwerk heeft (LAN en digicorder op hetzelfde netwerk) is de enige oplossing dat hij bij Telenet de modem/router vraagt. Dan is zijn probleem volledig opgelost.
Tenzij hij een "MAC passtrough" kan instelen in zijn D-Link router (om de digicorder het correcte IP adres te kunnen geven).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bobsys1
Pro Member
Pro Member

@philippe_d

Philippe

Hij zei toch dat die modem al in zijn woning stond... Dus heeft die technieker waarschijnlijk daarom voor deze oplossing gekozen ??? Trouwens ik zou voor geen geld die nieuwe combo modem van Telenet willen verwisselen voor wat hij nu heeft. Liever baas in eigen huis wat mijn local netwerk betreft.
Als het waar is wat jij en ik denken namelijk dat die router in AP staat dan is zijn probleem ook makkelijk op te lossen door nog 1 powerline plug bij te kopen en zijn router in te stellen. Zie bijgevoegd modified schema. (utp zou nog mooier zijn maar zoals hij zelf zegt is dat niet evident met twee linkse handen
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ik apprecieer jouw persoonlijke mening wat die nieuwe combo modem van Telenet betreft. Maar dat wil daarom niet zeggen dat dit voor de meeste gewone gebruikers een slechte opstelling is.

Gezien de TS zelf zegt dat hij heel weinig ervaring heeft, en dus niet tot de categorie van "advanced users" moet gerekend worden, ben ik er 100pct van overtuigd dat de combo modem van Telenet hier toch de ideale oplossing is.

En dat die modem-only er al stond (van een vorige bewoner?) was geen reden voor de technieker om die te laten staan (tenzij de TS er uitdrukkelijk om gevraagd had).

Jouw "modified" is een goed werkende alternatieve oplossing, maar toch wel gecompliceerd voor een on-ervaren gebruiker, vandaar mijn "eenvoudige" oplossing d.m.v. de Telenet modem/router.

PS - bijkomend voordeel:
- de Telenet router heeft wireless N (de Dlink Dir615).
- 2 toestellen minder (router, powerline).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Xondox
Starter
Starter

Die SBV stond hier al toen ik de woning introk half jaar geleden. Die wifi router werd tijdelijk aangeboden op door TN met een promotieactie aan 1 euro. Noemde iets van Installatie + Wifi aan 1 euro.

Die Dlink 615 is idd na wat opzoek werk enkel een Acces Point. Ik kan nergens de instellingen van deze router wijzigen.

Met jouw opstelling moet dan die extra powerline in een ander netwerk circuit steken of mogen die powerlines allemaal gekoppeld zijn?

Waar haal ik zo'n extra Telenet Powerline? Of zijn die allemaal met elkaar compatible?
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

@TS, gezien de vragen die je stelt zou ik in jouw plaats gewoon naar Telenet bellen en zeggen dat je de nieuwe modem/router wil. Volgens mij komen ze die graag (en gratis) plaatsen hoor.

En powerline van Telenet kan je bij elke Telenet winkel krijgen. Niet alle PL's zijn compatibel met elkaar.

Grtz,
Sasuke

PS: Ken je niemand in de buurt, die D-Link is namelijk zeer snel gereset en geherconfigureerd, moest je die toch willen behouden.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Xondox
Starter
Starter

Ik had gelezen dat deze ingebouwde wifi een zeer zwak signaal had?

Die nieuwe modem/wifi heeft het probleem van dynamische ip's niet?
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

philippe_d schreef:Gezien de TS een gemengd netwerk heeft (LAN en digicorder op hetzelfde netwerk) is de enige oplossing dat hij bij Telenet de modem/router vraagt. Dan is zijn probleem volledig opgelost.
Routeert deze "combo" modem/router van Telenet dan zowel lokale IP's als WAN IP's naar zijn LAN poorten?
(ik heb geen ervaring met deze Telenet "combo")
bobsys1
Pro Member
Pro Member

@Philippe
Ik denk dat je gelijk hebt. Wat voor de ene simpel lijkt is voor de andere soms onoverkomelijk.
En inderdaad, eigen baas over eigen router en LAN is een persoonlijke opvatting (waar ik nooit zal van afstappen) maar voor anderen mogelijk geen punt. Als hij geen VOIP, VPN of andere dingen gaat doen en zelf weinig kan is het misschien best zijn probleem naar Telenet door te schuiven. Trouwens de hele setup zou mij totaal niet aanstaan, ik had al lang kabels getrokken, one way or another. Zijn oude Dlink wil ik best overnemen voor die 1 Euro :wink:
bobsys1
Pro Member
Pro Member

Xondox schreef:Ik had gelezen dat deze ingebouwde wifi een zeer zwak signaal had?

Die nieuwe modem/wifi heeft het probleem van dynamische ip's niet?
Zwakke WIFI heb ik ook ergens gelezen maar geen persoonlijke ervaring met het ding. Maar.... je gebruikt toch geen WIFI ?
Telenet zal je weliswaar nog altijd een dynamisch adres geven maar aangezien je dan achter een router zit blijven je LAN adressen hetzelfde.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Edward Valckx schreef:Routeert deze "combo" modem/router van Telenet dan zowel lokale IP's als WAN IP's naar zijn LAN poorten?
Inderdaad.
De Telenet technieker zet de MAC adressen van de Digicorders in de "mac-passtrough" lijst van de modem/router. Op die manier krijgen de digicorders geen LAN adres op het lokale netwerk, maar een IP adres van de Telenet DHCP (10.x.x.x).
Voordeel is dat je geen apart netwerk meer nodig hebt: de digicoders kunnen gewoon op je LAN netwerk aangesloten worden.
Xondox
Starter
Starter

Kabels trekken lijkt me alsnog het overwegen waard. Het zal me ook een enorme snelheidboost geven.
Ik zal niet zo snel een Voip of dergelijke gebruiken.
Ik gebruik mijn netwerk voornamelijk om media te streamen, media over te plaatsen of backups te maken op de NAS functie in mn mediaplayer, of als zakelijk netwerk als kleine zelfstandige thuis. Wifi gebruik ik enkel voor mn iphone/ipad.

Mn media haal ik voornamelijk uit de rapid en easyshare torrent wereld.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

philippe_d schreef:De Telenet technieker zet de MAC adressen van de Digicorders in de "mac-passtrough" lijst van de modem/router. Op die manier krijgen de digicorders geen LAN adres op het lokale netwerk, maar een IP adres van de Telenet DHCP (10.x.x.x).
Voordeel is dat je geen apart netwerk meer nodig hebt: de digicoders kunnen gewoon op je LAN netwerk aangesloten worden.
Een elegante oplossing. Kan je die MAC adressenlijst ook zelf aanpassen? Is het dan bvb mogelijk om het WAN MAC van je achterliggende (eigen) router hier in te geven, zodat deze router ook een WAN adres krijgt? Of geldt dit enkel voor de Digicorder IP range, en niet voor de Internet IP range?
bobsys1
Pro Member
Pro Member

Xondox schreef:Kabels trekken lijkt me alsnog het overwegen waard. Het zal me ook een enorme snelheidboost geven.
Op voorwaarde dat uw switches en andere ethernet devices van het gigabit type zijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Edward Valckx schreef: Een elegante oplossing. Kan je die MAC adressenlijst ook zelf aanpassen? Is het dan bvb mogelijk om het WAN MAC van je achterliggende (eigen) router hier in te geven, zodat deze router ook een WAN adres krijgt?
Jammer genoeg (nog) niet. Dit is de grootste wens op het verlanglijstje van de gebruikers.
Indien de "Mac-passtrough" optie toegankelijk zou zijn, dan zou je inderdaad een achterliggende router kunnen voorzien van een WAN adres (en zouden de meeste problemen, zoals VoIP) opgelost zijn.

Beetje off-topic in deze tread ... maar al uitvoerig besproken in:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=28607 en http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=28700
Xondox
Starter
Starter

Ja momenteel heb ik 2 gigabit switches van dlink green uitvoering, één in de living en één in de bureau. Doch krijg ik met mijn FN XL (sinds gisteren geupgrade) maar 50mbts binnen met de speedtest. Dit waarschijnlijk door de powerline adapters van Telenet.

Ik ga dus zoizo nu utp laten trekken naar de living en naar de bureau.

Denk dat ik de modem momenteel ga behouden en alsnog één router zelf kopen die hogere snelheid aankan dan die dlink 615. Ik wil altijd bijleren dus voor mij is het wel leuke te prullen met het opstellen van een nieuwe router en netwerk.

Opstelling ga ik dan alsvolgt opstellen.

Modem SBV6120E-----> Switch (gigabit)-----> Powerline (digibox) + Router (Nieuw)
Router (nieuw) -----> UTP Living + UTP Bureau

Powerline (Digi) ---> Digicorder telenet
UTP Living ----> Switch(gigabit) ----> TV + Mediaplayer

UTP Bureau -----> Switch(gigabit)------> PC1 + PC2 + Printer

Zo zal het werken he?
Wat ik dus zal bijkopen = 1 router + 1 extra switch.
bobsys1
Pro Member
Pro Member

Als je dan toch UTP gaat trekken en de modem wil behouden (wat een goed idee is) dan veranderd het plaatje helemaal. Zeker als je ook een nieuwe router wil kopen. In dat geval zou ik voor een router met gigapoorten kiezen zodat die extra Gigaswitch vervalt. B.v.b een DIR-655 om er maar eentje te noemen.
Zonder een layout van uw huis te hebben is het onmogelijk om de beste oplossing voor te stellen mede omdat wij niet kunnen weten waar de beste plaats voor uw nieuwe WIFI router is. Er zijn dus vele mogelijkheden maar laten we even veronderstellen dat de living en het bureau goede WIFI krijgen wanneer de router in de living staat. Dan zou je b.v.b datgene kunnen doen wat hierbij gevoegd is. In dat geval zijn slechts twee UTP kabels nodig. (dikke rode lijnen in het schema).
Je hebt dan helemaal geen Powerlines meer nodig. Eventueel kun je die gebruiken om internet te brengen naar plaatsen in uw huis waar het leuk zou zijn om te hebben. Je hebt zelfs de oude Dlink over die nu als AP fungeert dus je kan ergens anders in huis met die Powerlines en die oude Dlink nog WIFI brengen. Uw probleem is dus uit te vissen (empirisch) waar de beste plaats voor uw router is en dan eventueel het schema aan te passen.
Xondox
Starter
Starter

Na wat overweging is de utp bijtrekken de beste oplossing ook toekomst gericht.

Ik wil toch centraal mijn ruimte onder de trap behouden alwaar de kabels en dergelijke aankomen. Lijkt me ook makkelijker voor de toekomst. Mijn wifi bereik met huidige acces point reikt voldoende in het hele huis hier. Kan altijd iets beter natuurlijk op de bovenste verdieping.

Om een kleine schets van de woning te maken. Zie bijlage
Utp is zoals ik het zou willen plaatsen.
Rode = utp naar living
Groen = utp naar bureau

Ik vermoed dan enkel één set powerline te gebruiken voor de digicorder. Ik heb er nu toch 3 liggen van telenet, kan ze beter gebruiken. De 3e kan ik later voor een 2e tv gebruiken of iets anders in huis.

Die Dlink 655 had ik ook opgemerkt op coolblue.be jammer genoeg is deze uitverkocht. Stond er aan 79euro.

(update)
Bleh mn werk laat me niet toe bijlage's toe te voegen.

Als je boven aanzicht hebt is het zo aan de voorzijde van het huis:
Living - Inkom - Bureau

In de inkom onder de trap is een ruimte voorzien alwaar al mijn installaties staan (water, electriciteit, alarm, gas, modem, ...)
Ik wil dan ook dit nog steeds als centraal punt gebruiken. "Rode" utp van daar uit naar living en "Groene" utp naar bureau
bobsys1
Pro Member
Pro Member

Dan wil je dit dus ?
De Powerlines kun je natuurlijk uitsparen door een extra cat5 te trekken. Er bestaan namelijk dubbele cat5 kabels zodat je in één moeite twee kabels trekt.
bobsys1
Pro Member
Pro Member

Dlink DIR-655E te verkrijgen bij Forcom

http://www.forcom.be/?product=304819
Xondox
Starter
Starter

Dlink 655 en extra switch besteld bij coolblue.be morgen word ie geleverd. En morgen komt een electricien (kennis) me even helpen met de utp door te trekken.

Thx voor de hulp!!
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”