Dt en andere spelfouten

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase wordt hier gepost.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Het valt mij de laatste tijd erg op dat er héél wat "dt-fouten" geschreven worden op het Forum.
En dan spreek ik nog niet over de slechte zinsbouw en het gebrek aan correcte leestekens ... :-( .

Ik wil niet miereneuken ... de inhoud van een post is natuurlijk véél belangrijker dan een correcte schrijfwijze !!
En er zijn hier natuurlijk ook anderstaligen, die hun best doen om in het Nederlands te schrijven. Dus met alle respect.

Ik wil niemand persoonlijk viseren, dus geen namen, maar een kleine bloemlezing:
  • Mac filtering zou ik niet meer gebruiken, WPA2 is zo veilig dat het niks meer toevoegd, behalve veel werk. [toevoegt]
  • Ik vind het raar dat men hier geen aandacht aan besteed op dit forum om dit uit te klaren [besteedt]
  • Dit is trouwens het eerste jaar dat ik Telenet internet heb, heb het me (buiten de prijs misschien) tot hiertoe nog niet beklaagt. [beklaagd]
  • ze kunnen nu in vele gevallen nog niet leveren voor wat je betaald, laat staan dat ze 50 mbit profielen in korte tijd gaan aanbieden. [betaalt]
  • Het factuur nogmaals betaalt met de juiste mededeling ... [betaald]
  • Ook heb ik op internet nog gevonden dat UPNP ingescfhakelt moet kunnen worden om online te kunnen gamen voor dit spel.
    en die wordt bij mij telkens uitgeschakelt op mijn ps3 terwijl in aanduid dat hij hem moet inschakelen.
    [ingeschakeld, uitgeschakeld, aanduidt]
  • Word tijd dat men de volledige voorwaarden kan inkijken, op deze manier heb ik een aantal tegenstrijdigheden gezien [(het) Wordt]
  • Dat er winst moet gemaakt worden is maar normaal, dat BGC opbied tegen TN en vice versa ook, maar de rechten verdelen onder die 2 aanbieders komt niemand ten goede [opbiedt]
Misschien toch eens ons best doen en onze volgende post even overlezen ?
PS - Ik schrijf ook niet altijd foutloos hoor :oops: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Hmm, niet zo fijn als je daar jouw zin ziet tussen staan :D

Edit:
Het is een groot verschil of je schrijft een artikel,document,... of je post op een forum.
Laatst gewijzigd door honda4life 15 jun 2011, 15:59, in totaal 1 gewijzigd.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Het is hier al zofeel aangehaalt op dees forum, en ik blijft erbij dat taal puritanisme hier niet op zijn plaats is.
Als ik "beklaagd" met een -d schrijf omdat ik me eens een keertje vergisd hebt dan vint ik dat dat moet kunnen. Iedereen kan lezen wat er staat en geen mens die het niet verstaad omdat er een d in plaats van een t staat of andersom.

-d, -t en -dt hebben trouwens ook geen enkele meerwaarde in de schrijfwijze van- of het begrijpen van - onze taal. Persoonlijk lees ik daar zelfs volledig over, snap zelfs niet hoe je je daarmee kunt bezighouden, er zijn wel belangrijkere dingen in het leven, of zelfs op dit forum alleen ...

My 2 cents,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Op dit forum komen vooral mensen met technische achtergrond en interesse. Normaal dat ze het niet zo nauw nemen met spelling. Ik hecht er niet veel aandacht aan: de boodschap is belangrijker.

Het is zoals in een café: daar wordt dikwijls dialect gesproken. :beerchug: Moeten we die mensen dan ook terecht wijzen ?

Dit zit toch allemaal in de sfeer van hobby en vrije tijd.

Als de fouten erg zijn heb ik wel al eens een PM naar de auteur gestuurd om het te melden. Dat wordt positiever ervaren dan een publieke reactie.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Ik vind het zelf mateloos irritant, maar ik heb geleerd me hierover te zetten. Het sop is de kool echt niet waard.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Zamba
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 16 keer

Met alle respect, het is toch maar een kleine moeite om correct te schrijven.
Laatst gewijzigd door Zamba 15 jun 2011, 16:27, in totaal 1 gewijzigd.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ja, met hoofdletters en zo :P. Ik vind het van respect t.o.v. andere forumgebruikers getuigen als je op je spelling let.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Ik ga akkoord met de vorige posters. Het irriteert mij mateloos dat er zulke domme d/t-fouten gemaakt worden. Meer nog: hoe meer d/t-fouten iemand maakt, hoe lager ik zijn intelligentie inschat. (al zijn er uitzonderingen)
Maar wat mij nog meer stoort, zijn posts zonder leestekens en hoofdletters. Kost dat écht zoveel moeite om de shift-toets te gebruiken?
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Hetisalvastminderergdanpostszonderspaties!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

dt fouten kunnen mij geen fluit schelen. Slechte zinsbouw en het ontbreken van juiste leestekens is veel lastiger.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Ik kan mij hier wel in vinden, maar naar de mensen toe heb ik zoiets van, waar zijn we mee bezig? :wink:

Als ik zie dat bij "Het groot dictee" zelfs de taalvirtuozen niet vautlooz scheiven dan zal het op dit forum ook wel niet erg zijn zeker. Ieder heeft zijn achtergrond en ik lees liever een onderbouwd antwoord MET fouten dan een correct geschreven posting zonder inhoud.

Ter info: Op zowat elk forum dat ik volg is er al ooit een discussie geweest over taalfouten... het heeft hier nog lang geduurd.

En dan nu i.p.v. D, T, DT gaan we verder over die/dat enz...

(moest ik hier nu de <sarcastic mode on> en </sarcastic mode off> tags bijzetten? :twisted:
Laatst gewijzigd door on4bam 15 jun 2011, 17:58, in totaal 1 gewijzigd.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het is storend.
Als je technisch geschoold bent, heb je ook Nederlands gekregen en word je verondersteld foutloos te kunnen schrijven.
Dat het erger of minder erg is dan zonder spaties te schrijven, is een flauw excuus.

Lees gewoon elke post rustig na en corrigeer waar nodig.
De laisser-faire mentaliteit zorgt ervoor dat het aanvaard lijkt.

Het begint soms op een nederlands forum te lijken, daar kunnen ze geen twee zinnen schrijven zonder fout erin.

J.

edit: twijfel je over de spelling van een woord: http://woordenlijst.org/
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Electribe
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 37 keer

Een topic over spelfouten en dan zo'n blunder in de titel. :lol:
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Sorry, maar dit is echt belachelijk.

Mensen vergissen zich. Voor hetzelfde geld staat er in deze eigenste post ergens een dt fout waar ik gewoon heb over gelezen. Maakt dat uit? Nee. Kan mij dat een reet schelen? Nee. Ik heb mijn best gedaan om zo goed mogelijk zonder fouten te schrijven, maar ik ben nog steeds menselijk.
Zijn dt fouten een maat voor intelligentie? Misschien, maar wie ben jij om daar over te oordelen? Misschien heb ik wel dyslexie en dan komt iemand als jij met zijn vingertje zwaaien terwijl ik er niks aan kan doen. Erger ik mij aan iemand die geen deftige zinnen kan formuleren en geen leestekens gebruikt? Ja, maar ik zal die persoon daar niet op wijzen want ik draag hiermee nul de kloten bij aan de discussie. Eventueel zou ik die persoon wel verzoeken (vriendelijk vragen, niet hautain de grond in boren zoals de dt nazi's maar al te graag doen) om in de toekomst leestekens te gebruiken om de leesbaarheid te bevorderen. Die persoon kan er waarschijnlijk niets aan doen.

Of een woord nu geschreven wordt met een d of t, het maakt de leesbaarheid er niet slechter op. Je weet perfect wat er bedoeld/t/dt wordt ;)
Je verdoet je tijd er alleen maar mee met mensen op dt fouten te wijzen. Het enige dat je ermee bereikt is je zogezegde intelligentie ten toon stellen zonder bij te dragen tot de discussie.
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 49 keer

De kun me nu is allemaal nikse schelen oft ge nu met een d of med ne t schrijfd
Zolang ik te posd kant lezen is ta allemaal goedt veur mij
Of ik daar nu iemant minter indilligend vint of niedt is nied belangrik
Pund aan te lijn
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Dikke duim voor philippe :)
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik gebruik google chrome. Als ik een fout maak, trekt hij er een rood lijntje onder. :wink:
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
rmag
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

Het grootte aantal dt fouten zegt meer iets over de moeilijkheid van de Nederlandse taal.
Als je al een bachelor in de Germaanse nodig hebt om foutloos te schrijven.

Of het nu met d of t is, interseert me weinig. Al het maar lekker leest.
Of we kunnen beter het Engels invoeren, veel envoudiger taal.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Trojan schreef:dt fouten kunnen mij geen fluit schelen. Slechte zinsbouw en het ontbreken van juiste leestekens is veel lastiger.
En hiermee is voor mij ook alles gezegd...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Steven7
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

Dt- fouten hebben vaak wel degelijk invloed op de leesbaarheid.
Onbewust blijf je hangen en moet je herlezen omdat een zin onbegrijpelijk wordt.
- Bedoelde hij nu de verleden tijd of de tegenwoordige tijd?
- Welke handeling werd er nu eerst gesteld?
- Slaat dit nu op het onderwerp of zelfstandig naamwoord?
Zelfs als ik me er niet aan erger, dan nog zorgen die fouten ervoor dat het langer duurt eer ik het gelezen en begrepen heb. Die spelregels zijn er niet voor niets. Net zoals leestekens hun functie hebben.
Je zou kunnen zeggen: "in gesproken taal hoor je toch ook niet dat het -d, -t, of -dt is en je spreekt toch ook geen komma's en punten uit." Dat klopt wel, maar je legt wel klemtonen en rustpauzes in je zinnen. Het is net dat wat de interpunctie en spelling duidelijk maakt.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

krisken schreef:
Trojan schreef:dt fouten kunnen mij geen fluit schelen. Slechte zinsbouw en het ontbreken van juiste leestekens is veel lastiger.
En hiermee is voor mij ook alles gezegd...
Zolang de hoofdletters, punten en komma's op hun plaats staan, is het inderdaad meestal wel te begrijpen. :mrgreen:
Wat niet wil zeggen dat je best doen altijd makkelijk is. Zeker in moeilijke omstandigheden zoals in het recept hieronder. :wink:

Eend met whiskey.

Koop een eend van ongeveer 5 Kg voor 6 personen, twee grote flessen scotch whiskey, spekreepjes en een fles olijfolie.

De eend larderen met het spek en de binnenkant inwrijven met zout en peper.

De oven voorverwarmen op 180 graden voor 10 minuten.

Een longdrink glas voor de helft vullen met whiskey.

De whiskey opdrinken gedurende het opwarmen van de oven.

De eend op de muur...vuurvaste schotel leggen en een tweede glas whiskey uitschenken.

Het tweede glas whiskey opdrinken en de eend in de oven plaatsen.

Na 20 minuten de oven op 200 graden zetten en twee blazen bullen met whiskey.

De klazen opdlinken en de scherven van et ielste klas oplaapen.

Nog een aalff klas insjenke en opdlinke.

Na en nalff uul de hoven opedoen om deent te sjekke.

Blantwondezalf in de padkamer ganaale en oep de povekand van de rinkeland doen.

Denove nesjot geve.

Twi glose insjenke ven de twie glose biski tmiddelste glas opsoepe.

De nove opedoen na dieste bles bieske leegis, en de sjotel vastpakke.

De blandwondesalf op de binnekand van de twiejande doen en deent oeprape.

Dander glasse bisski oepdrinke.

Deent nogis oeprape en met nen nantdoek de blandwondzalf van deent vege.

Zen ande ontvette me bissky en den tuup salf kier oeprape.

Tkapot glas opvege en deent terug inden ove zitte.

Deent oprape en den ove opedoen.

De twiede fles biski opedoen en oeprape van de keukenbloor.

Opstaan van de bloer entvettig spek onder dekas vege.

Nogis oepstan van de bloer en dan tochma blieve zitte.

De bles op de grond sette.

Ban de teut drinke, de klase zen oep of kapot.

Den ove afzette, doege toedoen en deniele nacht ronke.

De volgende late voormiddag de eend aansnijden met het zilveren feestbestek en degusteren met citroen en mayonaise.

De hele namiddag en de vroege avond de rotzooi in de keuken opruimen en de muren en plafond afwassen.

De twee lege flessen naar de glasbak brengen en op de terugweg paracetamol en maagtabletten kopen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Het valt me op dat er met 2 maten en 2 gewichten wordt gewerkt. Meer fouten dan je zelf maakt vind je verkeerd en de fouten die je zelf maakt, vallen dan nog wel mee. (En ik viseer hier niemand mee, het is een algemene opmerking over de reacties op dit topic).

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Als het zo stoort, zet dan een spellingschecker op de "plaats een reactie" box hé
Ik ben er zeker van dat bij praktisch iedereen fouten en dt fouten in posts kunnen gevonden worden.
Ook bij diegene die nu hard roepen dat het toch zo simpel is om zonder fouten te schrijven.
Ik ben wel akkoord met de oproep om het zo goed als mogelijk in het oog te houden.

Philippe_D kan zo bvb. zijn onderschrift wijzigen in "standaard uitgaand" ipv zoals nu "standard uitgaand"

Sorry, kon het niet laten :angel: :beerchug:
Razornord
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 17 keer

philippe_d schreef: Ik wil niet miereneuken ... de inhoud van een post is natuurlijk véél belangrijker dan een correcte schrijfwijze !!
Het spijt me Philippe maar het is miereNneuken. :angel:

Voor diegenen die er moeite mee hebben: Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Dt-regels staan de regeltjes goed uitgelegd met allerhande voorbeelden en uitzonderingen. Eén keer lezen en dat zit voor de rest van je dagen ingebakken in het hoofd. Echt de moeite!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik betwijfel of dat goed werkt met DT fouten.

Op het forum hier ben ik er trouwens tolerant in, zeker omdat het me ook niet altijd lukt... maar als ik eindwerken en dergelijke zie met zo'n fouten dan vind ik dat ronduit slordig (ook al is het technisch dan nog goed).

Trouwens een eenvoudig truukje is het werkwoord vervangen door de vervoeging van "komen"... het klinkt dan misschien wel stom, je hoort wel meteen of je een T nodig hebt of niet.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik ben klaar, is da nu met een t of ni, we zullen jouw truucje eens toepassen :angel:

sorry, zo ver even m'n dirty mind :oops:
Ik zal in ieder geval wat meer aandacht aan schrijfwijze besteden.

Edit: spatie vergeten (serieus)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Ik zou er nooit een opmerking over maken op het forum zelf, maar ik stoor me persoonlijk wel aan d/t/dt- en andere schrijffouten. Onbewust val ik telkens over een verkeerd geschreven woord. Ik kan best wel begrijpen dat iemand slecht is in taal, maar sommige zaken zijn gewoon het gevolg van slordig zijn. En daar heb ik het lastig mee. Eigenlijk zegt deze quote alles: be strict in what you send, but generous in what you receive. Leven en laten leven, maar let zelf op wat je post.
Afbeelding
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Kan je niet zo'n 1-april youtube functie op het forum zetten dat uw post eerst voorleest alvorens het te posten.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

d t of dt wat maakt het uit? zolang het leesbaar is is het goed, we zitten toch niet meer op de lagere school? :beerchug:
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Gohja ik heb dat gekunnen al die regels enzo :lol: maar tzal nu bijna één jaar zijn dat ze mij dat niet meer door mijn strot rammen en ik vergeet vrij vlug.
Ik kan me niet echt meer herinneren wanneer ik voor het laatst nog eens meer dan 2 regels zelf geschreven heb op papier. :roll:

Ik stoor er mij niet aan.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Kainiac
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 25 keer

Ik ben verschrikkelijk met dt fouten. Maak er meerdere per dag. De spellingscontrole van Firefox haalt de meeste schrijffouten eruit maar natuurlijk geen grammatica fouten.
Ik ben op zich wel goed in Nederlands maar tijdens die lessen heb ik blijkbaar niet opgelet. Ik blijf het maar verkeerd doen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Gray schreef:d t of dt wat maakt het uit? zolang het leesbaar is is het goed, we zitten toch niet meer op de lagere school? :beerchug:
Wanneer wordt een bericht onleesbaar ?
Laten we afspreken dat we de algemene taalregels van het Nederlands als referentie nemen en dus allemaal, naar bestvermogen, proberen om die zo goed mogelijk op te volgen. :)
En we zitten niet meer op de lagere school, juist daarom zou iedereen het moeten kunnen...
J.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

200% gelijk.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Als er zoveel mensen zijn die fouten maken als het over d of dt gaat
dan is het toch een teken dat de regels te moeilijk zijn of dat er te veel regels zijn ivm d of dt

Persoonlijk let ik er op en soms als ik het niet weet dan probeer ik het te schrijven zodat ik een ander werkwoord gebruik
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik heb nooit gesnapt waarom sommige mensen zoveel last hebben met DT. De regels zijn zo m.i. zo logisch als wat, maar het vereist wel van de schrijver dat hij de grammatica begrijpt en dus het verschil weet tussen bvb onderwerp en lijdend voorwerp, of tussen tegenwoordige tijd en voltooid deelwoord. Ik vermoed ook dat ze veel van de ezelsbruggetjes niet kennen (bvb 'ik heb gesurft' want je zegt 'ik surfte' en niet 'ik surfde').

Ik heb het al lang opgegeven om me eraan te ergeren. Ook al omdat ik mezelf er vaker op betrap door gewoon rapper te schrijven en minder na te lezen. Voeg daar nog aan toe dat het Internet veel democratischer geworden is en niet enkel nog het speelterrein van hoger opgeleiden en je begrijpt vanzelf waarom er gewoon veel slechter Nederlands te lezen valt op fora e.d. Waar ik me overigens nog meer aan erger is het steeds erger wordende spreektaal-gebruik met fouten als 'rede' ipv 'reden' of erger 'is' ipv 'eens'. Een typisch fenomeen bij de jeugd, denk ik, en als die trend zich verder zet moet je binnenkort een post al hardop lezen en naar jezelf luisteren om het nog te begrijpen.
Electribe
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 37 keer

Op engelstalige forums zie je dan weer enorm veel fouten op "your" en "you're", of op "there", "they're" en "their". Zelfs door degenen wiens moedertaal Engels is.

Zo zal er in elke taal wel iets zijn zeker :lol:
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Terwijl ook dát helemaal niet moeilijk is...
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Electribe schreef:Op engelstalige forums zie je dan weer enorm veel fouten op "your" en "you're", of op "there", "they're" en "their". Zelfs door degenen wiens moedertaal Engels is.
--> http://theoatmeal.com/comics/misspelling
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Aoccdrnig to a rscheearch at an Elingsh uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoetnt tihng is taht frist and lsat ltteer is at the rghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it wouthit porbelm. Tihs is bcuseae we do not raed ervey lteter by it slef but the wrod as a wlohe. ceehiro.
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Feit, kon het zonder problemen lezen ;)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Plaats reactie

Terug naar “Userbase: Aankondigingen, vragen en suggesties”