Beste,
Ik ben zeker geen newbie inzake de computerwereld, maar deze keer zit ik echt muurvast en weet ik geen raad meer. Mss kunnen jullie mij helpen.
Dit is de situatie van mijn netwerk:
Telenet internetmodem -> TP link Gigabit switch 24port -> D link draadloze router (dient enkel voor draadloos)
------
Alle computer zijn verbonden via UTP CAT 5 Straight met de router en doen het allemaal perfect.
Vorige week kocht ik een nieuwe TV van Philips met netwerkconnectie (internet tv, films, foto,....)
Die TV krijg ik niet in min netwerk, noch onder static ip nog onder auto ip.
Als ik mijn netbook neem en aansluit op de kabel die normaal in de TV moet is er geen probleem. Ik kan surfen en streamen zonder probleem. Dus de kabel moet goed zijn.
Het ipadres in de TV is altijd 169.xxx.xxx.x
Het ipadres van mijn TP link is 178.xxx.xxx.x
------
Mijn vraag:
Wat is het inlog ipadres van mijn TP link router
Wat doe ik verkeerd? Moet er een setting veranderen in min router.
BELANGRIJK
De TV is splinternieuw, is al omgeruild in garantie omdat ik toen vermelde dat mijn internetpoort niet werkte. Met de nieuwe is het net hetzelfde
Philips TV + TP link gigabit switch
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 71 keer
misschien al eens beginnen met net werk niet te beveiligen.
en kijken of het dan wel werkt.
misschien al eens de firewall van de router effe uitschakelen.
en ja misschien ip op dynamisch plaatsen.
misschien al eens de firewall van de router effe uitschakelen.
en ja misschien ip op dynamisch plaatsen.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
In je switch moet je niet zijn (en tenzij het een managed switch is er ook niets).wcappelle schreef:Het probleem is dat ik niet weet hoe ik in de switch moet geraken.
Het adres van je router kan je vinden door in Windows te kijken wat je default gateway is (dat is het adres van je router), maar tenzij je daar MAC filtering actief hebt hoef je er ook niet te zijn.
Trouwens waar is je TV op aangesloten, op je switch (want die staat voor je router) of je router ? In het eerste geval ga je een adres krijgen van TN (als er tenminste vrij zijn volgens je abonnementsformule - meestal 8x.x.x.x), in het andere geval van je eigen router (192.168.x.x).
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Contacteer:
Een IP-adres in het 169.xxx.xxx.x-bereik is een APIPA-adres en geeft aan dat je TV geen IP-adres toegewezen wordt (van Telenet).wcappelle schreef:Het ipadres in de TV is altijd 169.xxx.xxx.x
Het ipadres van mijn TP link is 178.xxx.xxx.x
Het IP-adres van mijn TP-Link is 178.xxx.xxx.x: geen idee waar je dit vandaan haalt, tenzij het (zoals eerder gemeld) een managed switch is. 178.x.x.x is trouwens een publiek IP-adres.
Kan je het type Telenet-modem opgeven en hoeveel toestellen je aan de TP-Link hebt hangen? Ook je abo-formule bij Telenet kan handig zijn om weten.wcappelle schreef:Dit is de situatie van mijn netwerk:
Telenet internetmodem -> TP link Gigabit switch 24port -> D link draadloze router (dient enkel voor draadloos)
Computer(k)nul
Wel ik ga eens mijn volledige netwerkbeschrijving geven.
Telenet abo = gewoon standaard abo
telenet toestel - Siemens router (is verbonden met een straight utp kabel in de WAN poort met het telenet toestel) - TP link gigabit switch (is verbonden via Siemens router poort LAN1 met een straight utp kabel) - D-link draadloze router (verbonden met TP-Link switch via een UTP straight kabel in de WAN poort van de D-link)
Volgende toestelen zijn verbonden met de TP-Link 24ports gigabit switch (unmanaged)
Voorlopige lijst:
TV Philips (slaapkamer) staat nog altijd op 169.xxx.xxx.x
3 kabels naar de kamers op zolder (werken allemaal)(wel ipadres nog niet bekeken)
11 kabels moeten nog naar beneden getrokken worden en zijn dus nog niet aangesloten (alle computers moeten daarmee verbonden worden)
2x netwerkprinter
D-link router (waar voorlopig nog alle computers zijn op aangesloten)
....
NOTE:
Als ik mijn netbook aanslaat rechtstreeks op de switch krijgt deze ook 178.xxx.xxx.x
Telenet abo = gewoon standaard abo
telenet toestel - Siemens router (is verbonden met een straight utp kabel in de WAN poort met het telenet toestel) - TP link gigabit switch (is verbonden via Siemens router poort LAN1 met een straight utp kabel) - D-link draadloze router (verbonden met TP-Link switch via een UTP straight kabel in de WAN poort van de D-link)
Volgende toestelen zijn verbonden met de TP-Link 24ports gigabit switch (unmanaged)
Voorlopige lijst:
TV Philips (slaapkamer) staat nog altijd op 169.xxx.xxx.x
3 kabels naar de kamers op zolder (werken allemaal)(wel ipadres nog niet bekeken)
11 kabels moeten nog naar beneden getrokken worden en zijn dus nog niet aangesloten (alle computers moeten daarmee verbonden worden)
2x netwerkprinter
D-link router (waar voorlopig nog alle computers zijn op aangesloten)
....
NOTE:
Als ik mijn netbook aanslaat rechtstreeks op de switch krijgt deze ook 178.xxx.xxx.x
- Jan_B
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
- Bedankt: 13 keer
Staat DHCP wel aan op je router ?wcappelle schreef:telenet toestel - Siemens router (is verbonden met een straight utp kabel in de WAN poort met het telenet toestel) - TP link gigabit switch (is verbonden via Siemens router poort LAN1 met een straight utp kabel) - D-link draadloze router (verbonden met TP-Link switch via een UTP straight kabel in de WAN poort van de D-link)
Want nu lijkt het dat je toestellen externe adressen krijgen.
Misschien krijgt je TV een 169.xxx. adres omdat je externe adressen op zijn ?
-
- Deel van't meubilair
Wat is trouwens de bedoeling van twee routers te gebruiken ?wcappelle schreef:Siemens router ... D-link draadloze router
Z'n TV is aangesloten op z'n router... heeft dus niets met externe adressen te maken?Jan_B schreef:Misschien krijgt je TV een 169.xxx. adres omdat je externe adressen op zijn ?
- Sinna
- Elite Poster
- Contacteer:
Ik snap het plaatje ook niet meer helemaal (of helemaal niet meerr2504 schreef:Z'n TV is aangesloten op z'n router... heeft dus niets met externe adressen te maken?

Het lijkt mij alvast een zeer ingewikkelde constructie: TN-modem - Siemens router - TP-Link switch - D-Link router. Waarom twee routers is mij een raadsel.
Het ziet ernaar uit dat die Siemens geen DHCP-server speelt, maar rechtstreeks IP-adressen van Telenet toewijst. Dat kan, maar het aantal PC's dat een IP-adres zal krijgen is beperkt. Hoeveel toestellen zijn er eigenlijk momenteel aangesloten (met draad)?
Ik denk dat de oplossing hierin ligt dat de Siemens zélf DHCP-server wordt voor het thuisnetwerk. Alle toestellen die achter die Siemens hangen (op LAN1-LANx) zullen dan een IP-adres toegewezen krijgen door de Siemens, en niet meer door Telenet.
Als die D-Link router enkel dient om een draadloos netwerk in de lucht te houden, dan zou je daar het router-gedeelte kunnen uitschakelen (en dus instellen als domme AP), waardoor ook de Siemens IP-adressen hiervoor uitdeelt.
Computer(k)nul
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
100pct eens met de vorige poster(s).
Ik heb zelfs nog een eenvoudiger oplossing: gewoon die volledig overbodige Siemens router eruit halen.
Dus:
Telenet modem > WAN poort D-link > LAN poort D-link > TP link Gigabit switch 24port > alle PC's + TV
Voordeel:
* Gezien zijn PC's nu wel wireless werken, via de D-link, zullen ze ook bedraad werken ...
* Hij moet niets wijzigen aan zijn D-link
* Hij moet niets wijzigen aan zijn Siemens (geraakt er niet eens op) ...
Ik heb zelfs nog een eenvoudiger oplossing: gewoon die volledig overbodige Siemens router eruit halen.
Dus:
Telenet modem > WAN poort D-link > LAN poort D-link > TP link Gigabit switch 24port > alle PC's + TV
Voordeel:
* Gezien zijn PC's nu wel wireless werken, via de D-link, zullen ze ook bedraad werken ...
* Hij moet niets wijzigen aan zijn D-link
* Hij moet niets wijzigen aan zijn Siemens (geraakt er niet eens op) ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Sinna
- Elite Poster
- Contacteer:
Philippe,
Je slaat de nagel op de kop, maar ik wou dit niet voorstellen omdat het mogelijk is dat zijn D-Link niet naast de TN-modem kan staan (omwille van bereik).
Trouwens: het is niet duidelijk uit de vraag van de TS of zijn huidige apparatuur bedraad of draadloos verbindt.
Je slaat de nagel op de kop, maar ik wou dit niet voorstellen omdat het mogelijk is dat zijn D-Link niet naast de TN-modem kan staan (omwille van bereik).
Trouwens: het is niet duidelijk uit de vraag van de TS of zijn huidige apparatuur bedraad of draadloos verbindt.
Computer(k)nul
Beste,
Bedankt voor de vele reacties, ik ben er dus uitgeraakt dankzij mijn broer @snakehit.
Ik moest DHCP op mijn d-link uitschakelen. Daarna heb ik het inkomende kabel op mijn d-link ipv in de wanpoort te steken in een lanpoort gestoken. D-link werkt nu als een switch.
Waarom 2 routers? Wij wonen in een zeer groot huis + bakkerij dus een hele grote oppervlakte die ik niet gedekt krijg met 1 draadloze router. De siemens moet de bovenste verdieping + 5 slaapkamers bedienen. De D-link staat hier in mijn bureau en moet de bakkerij en de beneden verdieping van een draadloze connectie voorzien.
192.168.100.1 is mijn siemens router
192.168.100.2 in mijn d-link router
Alle computers + andere devices (HTC, TV, Ipad,......) zitten allemaal in de 192.168.100.X range
Via mijn Philips TV kan ik in mijn desktop kijken en foto's, video's en muziek openen.
Ik wil jullie toch nog allemaal eens bedanken voor jullie antwoorden!!
Toch nog 1 vraagje:
Als ik mij nu een externe netwerkhardeschijf aanschijf van WD met 2TB kan ik deze dan openen vanaf mijn TV?
Bedankt voor de vele reacties, ik ben er dus uitgeraakt dankzij mijn broer @snakehit.
Ik moest DHCP op mijn d-link uitschakelen. Daarna heb ik het inkomende kabel op mijn d-link ipv in de wanpoort te steken in een lanpoort gestoken. D-link werkt nu als een switch.
Waarom 2 routers? Wij wonen in een zeer groot huis + bakkerij dus een hele grote oppervlakte die ik niet gedekt krijg met 1 draadloze router. De siemens moet de bovenste verdieping + 5 slaapkamers bedienen. De D-link staat hier in mijn bureau en moet de bakkerij en de beneden verdieping van een draadloze connectie voorzien.
192.168.100.1 is mijn siemens router
192.168.100.2 in mijn d-link router
Alle computers + andere devices (HTC, TV, Ipad,......) zitten allemaal in de 192.168.100.X range
Via mijn Philips TV kan ik in mijn desktop kijken en foto's, video's en muziek openen.
Ik wil jullie toch nog allemaal eens bedanken voor jullie antwoorden!!
Toch nog 1 vraagje:
Als ik mij nu een externe netwerkhardeschijf aanschijf van WD met 2TB kan ik deze dan openen vanaf mijn TV?
-
- Deel van't meubilair
Ik zie wel niet in hoe dat het probleem van je TV oplost... maar als jij tevreden bent is het OK zeker ?wcappelle schreef:ik ben er dus uitgeraakt dankzij mijn broer @snakehit. Ik moest DHCP op mijn d-link uitschakelen.
Technische gezien is er connectie tussen beide... maar of je TV die mogelijkheid heeft zou ik niet weten.wcappelle schreef:Als ik mij nu een externe netwerkhardeschijf aanschijf van WD met 2TB kan ik deze dan openen vanaf mijn TV?