BASE voert snelheid 3G verder op

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Goed nieuws voor BASE-klanten, Mobile Vikings en Jim Mobilers. BASE voerde vandaag de snelheid op van haar 3G-netwerk. De downloadsnelheid bedraagt nu maximaal 1,5 Mbps, ipv 1 Mbps voorheen. De uploadsnelheid blijft onveranderd op 512 kbps. Dit kwamen we te weten dankzij door ons en onze gebruikers uitgevoerde testen.

Net voor het einde van Q1 breidde BASE 3G gevoelig uit en is nu beschikbaar in een heel aantal (groot)steden, waaronder, maar niet exclusief, de Vlaamse provinciesteden (behalve Brugge, wegens dispuut met stadsbestuur), randgemeenten, het Waasland en de Oostkust.

BASE heeft echter nog een (lange) weg te gaan eer het kan tippen aan het 3G-bereik en de 3G-snelheid van concurrenten Mobistar en Proximus. Op ons forum meldden enkele gebruikers dat er via een 3G-verbinding van Proximus downloadsnelheden tot 5 Mbps behaald kunnen worden. Dit is een typische ADSL-snelheid.

UB Frontpage
ToMiKoN
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 31 okt 2002, 12:12
Locatie: Blankenberge
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 34 keer

Mooi zo! :-)
Alleen is het jammer dat ik in Brugge woon. Heeft iemand meer info over het dispuut?
Mobiel: iPhone 11 + Proximus werk abonnement
Tablet: iPad 2020 128 Gb
Home: Proximus Flex S - AndroidTV Picks
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Ze gaan de goeie weg op, maar natuurlijk ben je hier niets mee als je geen 3G ontvangst hebt op plaatsen waar je dikwijls komt (thuis, werk) :-(
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

Net getest in Brussel, vollen bak ontvangst op HSDPA:

0,48 Mbps download
0,14 Mbps upload

:-(
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1166
Lid geworden op: 18 jan 2006, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

Hier in Wevelgem(Gullegem)

154,4 kB/s down
43,7 kB/s up

ping 143 ms
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Alleen is het jammer dat ik in Brugge woon. Heeft iemand meer info over het dispuut?

goh brugge is tegen alles wat het zicht zou belemmeren (schotels om precies te zijn hangen er 17 in heel brugge) dus antennes zullen ook wel een probleem zijn zeker.)
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Ik haal hier toch meer dan 1.2 Mbps telkens, met uitschieters tot 1.4 Mb.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

thuis & op't werk heb je toch een 300mbit wifi accesspoint staan wat je kunt gebruiken neen? :-)
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Neen.
Thuis is er wifi maar dat staat niet aan, pc is verbonden met de kabel en wifi enkel voor de smartphone aanzetten vind ik banaal.
Gisteren bij MV thuis 1.2Mbit gehaald dus wifi is zeker niet nodig.

Op het werk is wifi enkel voor de coordinatoren en IT, niet voor ons. Wij hebben enkel bekabeld internet dus wederom komt de smartphone met 1.2Mbit daar ook goed van pas. 8)


Na een tiental testen in de buurt van de Wetstraat te doen lijkt de snelheid me iets minder stabiel dan toen we op 1Mbit zaten.
Kan misschien ook aan de speedtest app liggen, geen idee.


edit: uploadtest in BXL op dit ogenblik (via drie apps) zeer bedroevend.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

wat is er banaal van om de wifi in je AP aan te zetten?
je betaalt zeker het dubbele aan je ISP voor het twintigvoudige van de snelheid... ik zou net blij zijn dat ik thuis sneller zou kunnen surfen op m'n mobieltje :-)...t'is zelfs beter voor de batterij... allez m'n nokia en m'n ipad kunnen toch langer surfen over wifi (en sneller) dan over 3G volgens de batterij status indicatoren...
dat je wifi apparaat 3W extra verstookt zal het echt niet maken... m'n gsm zal wel meer verbruiken als ie staat op te laden

en tja op je werk vragen dat ze er eentje voor "consultants" openzetten... afgeschermd van het interne netwerk
de meeste huis/tuin/keuken ap's kunnen dat al
probeer eentje die compatble is met EasyWifi.com (als je mobieltje het ook al kan)

want als iedereen 24/24h op het 3G zit zal de "fille" zich naar daar verhuizen....
en gsm masten plaatsen ze al een tijdje niet meer bij.... beetje zoals de kern uitstap :-)
radio actieve straling vs 3G straling? :-)
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Ik ben een simpele werknemer, geen consultant, dat niks te zeggen heeft, onze IT en internet is zo beveiligd dat wij met eigen apparaten niet op het netwerk mogen. Wij hebben zelf geen facebook, twitter, etc. Als daar ooit ne pummel (oh ja die zijn er) per ongeluk een virus mee binnen brengt kunnen er serieuze problemen opduiken, wij zitten op een alarmcentrale dat 24h24 MOET draaien. Van USB sticks krijgt IT kriebels. Mensenlevens en andere zware contracten hangen van onze dienst af. Onze webfilter staat alles behalve veel toe. Daarom heb ik een smartphone met hotspotfunctie om op het werk via de eigen laptop te surfen. Ik kom dus ook maandelijks makkelijk aan 1 a 1.5GB/maand bij MV. Zoals ik eerder zei, ik heb thuis geen wifi nodig. Dat enkel voor de smartphone aanzetten terwijl ik 1.2 mbit vikings heb vind ik onnozel. Ook al verbruikt dat niks, iets wat niet wordt gebruikt moet niet onnodig aanstaan.

Voor het luttele surfen wat ik thuis doe + die paar updates is wifi echt niet nodig.
Kernuitstap, ik woon op 200m van een mast, krijg sowieso al genoeg straling binnen. :P
Zit op 25km van Tihange. Misschien al best jodium inslaan? lol :lol:
AngeloBurns
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2011, 11:29
Bedankt: 1 keer

Naar het schijnt kan je bij BASE tot 21Mbps krijgen met het juiste abonnement (Internet Anywhere). Iemand al ervaring daarmee? Zou toch wel iets beter zijn dan 1,5 Mbps en zelfs beter dan M* en Proximus.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

decat schreef:Ook al verbruikt dat niks, iets wat niet wordt gebruikt moet niet onnodig aanstaan.


Er zijn tooltjes waarmee je je WIFI automatisch kan aanzetten als je thuis bent, en terug af als je niet thuis bent.

Het is trouwens even "onnodig" 3G te gebruiken als je WIFI hebt.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Er zijn tooltjes waarmee je je WIFI automatisch kan aanzetten als je thuis bent, en terug af als je niet thuis bent.


De aan en uit knop schijnt goed te werken. :lol:
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 882
Lid geworden op: 14 jun 2004, 13:31
Locatie: Rotselaar
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

@AngeloBurns

Volgens hun eigen blog post bouwen ze momenteel een 21mbit HSPA netwerk uit.
Echter is de snelheid momenteel beperkt tot 1.5mbit download.

Link naar de blog: http://www.kpnbasefacts.be/netwerk/waar ... n/?lang=nl
Everything that has a beginning has an end.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Zoals Jelly schrijft.

Ik heb ook HSDPA internet en zie totaal het nut niet in om mobiel internet uit te schakelen ten voordele van Wi-Fi. Uiteindelijk betaal ik voor de 2 GB en wil ze ook zoveel mogelijk benutten.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Half akkoord. Ik doe dat zelfs met EDGE, maar als ik weet dat ik "lang" thuis zit, dan kies ik toch voor WiFi. Dit gaat toch vlotter dan de BASE 3G-snelheid, zeker als je iets wilt uploaden.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Lord Utopia schreef:Uiteindelijk betaal ik voor de 2 GB

Niet helemaal correct: je betaalt voor de belwaarde en krijgt de 2GB er gratis bij. Het is muggenziften, akkoord, maar je krijgt dit wel naar je hoofd gesmeten van de andere gebruikers: je mag niet klagen als het datanetwerk weer eens dienst weigert omdat je het er toch gratis bij krijgt...
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Dat is onzin. Je betaalt voor de 15 euro belwaarde, 1000 sms'en en 2 GB. Die 2 GB en "gratis" sms'en zijn niet meer of niet minder als gewone marketing, hoor. Da's hetzelfde zoals Belgacom TV dat zogezegd gratis is. Kreeg ik die data er niet gratis bij, dan betaalde ik mijn sms'en en belwaarde wel heel duur.
Het zijn Mobile Vikings voor iets, waar data centraal staat. Als je data niet werkt en je mag er niet over klagen, tja...

Moest ik je redenering volgen, dan kun je zeggen dat je 3 euro betaalt voor 15 euro belwaarde en 2000 smsjes, want Data-only simkaart kost 12 euro voor 2 GB.
Fliz
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 18 aug 2006, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 30 keer

Wat is dat voor zever zeg over Brugge. 't Is weer niet raar.. 'Dispuut met stadsbestuur'; en dat is?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

1.2Mbit up en 0.40Mbit down: http://www.speedtest.net/result/1274690390.png

Mijn 3G connector software (globi OneClick internet) geeft aan dat die maximaal 2360 Kbps in de huidige sessie heeft gehaald
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Lord Utopia schreef:Dat is onzin. Je betaalt voor de 15 euro belwaarde, 1000 sms'en en 2 GB.

Het staat letterlijk zo op hun site: "Je zal genieten van gratis mobiel internet, hopen gratis sms'jes en een beltarief dat je zelf bepaalt bij elke herlading".
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

BMaster schreef:je mag niet klagen als het datanetwerk weer eens dienst weigert omdat je het er toch gratis bij krijgt...

Laten we eventjes die redenering doorzetten
> Mobile Vikings: 2 Gb ; 1000 sms
> Belgacom TV (icm andere Belgacom producten)
> Belgacom Bbox2
> Jim Mobile: bellen + smsen naar BASE
> Pay & Go Generation: smsen na 16u, ..
> Telenet, Belgacom, Scarlet, ... : gratis bellen naar vaste lijnen na 16u/17u
> ...
Bij al deze producten moet je niet komen zagen als ze niet werken, want het is toch gratis. Vreemde redenering?

Het woord gratis is marketing!
Je betaalt €15/maand voor
> 2 GB mobiel internet
> 1000 smsjes
> €15 voor op te bellen, smsen
En in mensentaal zeggen we dan vaak dat je 2Gb en 1000smsjes gratis krijgt.
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Mja, anyway, ik ga zwijgen over Mobile Vikings, want ik heb het wel een beetje gehad met die mannen.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Ik ondervind de laatste tijd meer problemen op het BASE-data-netwerk.
Ik heb het niet over de problemen bij Mobile Vikings, want ik ben geen klant bij hen.

Vroeger had ik altijd EDGE, terwijl ik tegenwoordig meer en meer terugval op GPRS (in Antwerpen, dus niet in het midden van een bos)
Verder ben ik niet enthousiast over het 3G dat ze op dit moment aanbieden. Vroeger stond mijn gsm op 3G/GSM en nam hij gewoon hetgeen wat aanwezig was. Door de uitbreiding nam hij veel meer 3G, maar bij mij werkt dat niet stabiel. Als ik bijvoorbeeld 3/4 blokjes heb, dan wijzigt dat soms ineens naar "geen netwerk" zonder dat ik iets heb aangepast of mij verplaatst. Ik kan dan niet meer bellen/smsen/surfen. Switchen naar GSM (2G) kan dat vaak verhelpen of gewoon wachten.

Ik heb mijn gsm nu gewoon op GSM-only gezet, maar dan durft EDGE nog vaak naar GPRS gaan.

Zijn er nog mensen met die problemen? Ik ben klant bij Jim Mobile, dus rechtstreeks op het BASE-netwerk.
Zou dit aan de "drukte" op hun netwerk kunnen liggen?
2hactec
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mar 2008, 01:06
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 3 keer

Hier in Mechelen ook problemen.
Ik zelf heb Mobile Vikings en regelmatig ben ik telefonisch niet bereikbaar(geen signaal) indien ik mijn HTC Desire op automatisch 3G/Edge zet.
Selecteer ik Edge (gsm) dan heb ik geen problemen en steeds signaal.
Mijn vriendin heeft Base en had dezelfde problemen ... nu staat haar Nokia N96 ook op gsm ipv autom. geschakeld en nu voorlopig geen problemen meer.
Blijkbaar zijn er problemen op het Base netwerk sinds 3G in Mechelen is geactiveerd.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

driesve schreef:Ik heb mijn gsm nu gewoon op GSM-only gezet, maar dan durft EDGE nog vaak naar GPRS gaan.

Het lijkt alsof hun 3G net werk het hele boeltje instabiel heeft gemaakt. Vroeger bij BASE was ik zo blij met EDGE, ging goed stabiel(sessies van 20+ uur), maar nu moet je meer reconnecten als wat anders...
Marlboro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1062
Lid geworden op: 02 mar 2009, 15:20
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 215 keer

Base heeft geen stabiel netwerk; ik zie op MV bv vele reacties; de data ligt plat, de smsen komen niet aan of heel laat aan enz....
De 3G in blankenberge is huilen mee de pet op, is maar lichtjes sneller dan EDGE.
Op heel wat plaatsen slecht bereik met base ook, uiteraard hebben hier en daar alle providers wel het probleem mee maar als ik vergelijk met mij en mijne maat dan merk ik duidelijk de verschillen.
Ge kunt ze kussen
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Geen probleem hier, als ik op de rand zit tussen 3G en edge in gent zit ik ff zonder connectie maar daar stoor ik mij niet aan.
Verder heb ik in gent al altijd 3G gehad vorige week in Kortrijk ook zonder problemen.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”